Jouduin eilen irtisanoutumaan vakituisesta työsuhteesta, koska esimieheni paljastui täysin shokkina minulle narsistiksi. Nyt olen kuullut, että useat muut ovat joutuneet lähtemään minua ennen. En vieläkään oikein ymmärrä mitä tapahtui ja miten tämä on mahdollista. Minusta tehtiin syyllinen-vaikka totuus on aivan toinen. Manipulaatio ja patologinen valehtelu toimivat taas kerran. Nyt olen helpottunut, että pääsin pois.
Olen työurani aikana joutunut sosiaali-terveys- ja opetusaloilla narsistin uhriksi useita kertoja-yhden käden sormet eivät enää riitä laskemiseen. Jokaisessa tapauksessa olen lähtenyt-muuta vaihtoehtoa ei ole. Kutsunkin itseäni narsistimagneetiksi- miksi nämä ihmiset aina hyppäävät minun kimppuuni? Onko muilla vastaavaa kokemusta? löydänkö koskaan työpaikkaa, jossa minulla olisi työrauha??
Miksi joudun aina narsistin uhriksi?
49
649
Vastaukset
- ja taas ja taas
Vain hoitamalla itseäsi se saattaisi olla mahdollista. Narsistit valitsee uhrikseen tietyntyyppisiä ihmisiä.
- 18
Hoitoalalla on niin paljon narsisteja että suosittelen vaihtamaan alaa, harmi tosin jos joutuu sen takia uudelleenkouluttautumaan.
"Hoitoalalla on niin paljon narsisteja että suosittelen vaihtamaan alaa, harmi tosin jos joutuu sen takia uudelleenkouluttautumaan"
Mielenkiintoinen pointti. Yleensä ajatellaan että "kaikki" läheisriippuvaiset ovat hoitajia, opettajia tai "soskuja". Jos keskustelee oman narsisminsa kanssa sinut olevien ihmisten kanssa (tai sitä käsittelevien), huomaa väistämättä, että hoitoalalta koetaan tulevan nimenomaan läheisriippuvaisia naisia.
Ei ole mielipiteeni mutta ne kaksi asiaa vastakkain aseteltuna tekee asiasta mielenkiintoisen =)
Päästäänkö vihdoinkin keskustelemaan vaietusta salaisuudesta ? Läheisriippuvuudesta narsismin kannalta ?- 18
lynett kirjoitti:
"Hoitoalalla on niin paljon narsisteja että suosittelen vaihtamaan alaa, harmi tosin jos joutuu sen takia uudelleenkouluttautumaan"
Mielenkiintoinen pointti. Yleensä ajatellaan että "kaikki" läheisriippuvaiset ovat hoitajia, opettajia tai "soskuja". Jos keskustelee oman narsisminsa kanssa sinut olevien ihmisten kanssa (tai sitä käsittelevien), huomaa väistämättä, että hoitoalalta koetaan tulevan nimenomaan läheisriippuvaisia naisia.
Ei ole mielipiteeni mutta ne kaksi asiaa vastakkain aseteltuna tekee asiasta mielenkiintoisen =)
Päästäänkö vihdoinkin keskustelemaan vaietusta salaisuudesta ? Läheisriippuvuudesta narsismin kannalta ?Joo ei ne läheisriippuvat varmastikaan sovi sen paremmin alalle kuin narsistitkaan ELLEIvät sitten ole sovussa oman vajavaisuutensa kanssa toisinsanoen tunne itseään. Eihän voi vaatia että alalle otettaisiin pelkästään jotain superihmisiä koska muuten loppuis työntekijät tyystin. Johtajakoulutukseen pitäis ehdottomasti lisätä tietoutta narsismista mutta riittääkö pelkkä teoriatieto tässä kohtaa, se on eri asia.
- Pohiskelija
lynett kirjoitti:
Päästäänkö vihdoinkin keskustelemaan vaietusta salaisuudesta ? Läheisriippuvuudesta narsismin kannalta ?Tiedän kokemuksesta, että hoitajiksi ei kaikki sovellu. Yleensä luullaan hoitajien olevan kilttejä ja lämpimiä ihmisiä. Totuus on se, ettei alalla jaksa jos on kiltti. Naisvaltaisella hoitoalalla monet hoitajat ovat kovia, tiukkoja tätejä, iästä riippumatta. Henkinenväkivalta ja sanaton viestintä on yleistä.
Hoitajien työ on jo sinänsä rankkaa; potilaat haukkuu, on väkivaltaisia potilaita, häirikköjä, mieleltään epävakaita potilaita ym. Lisäksi hoitajien on henkisesti kestettävä kuolemaa, vakavasti sairastuneita, surullisia ihmiskohtaloita jne.
Ei eläinlääkäritkään voi olla eläinrakkaita. Joskus täytyy lopettaa terveitä eläimiä. Nähdä pahoinpideltyjä eläimiä yms. En minä ainakaan pystyisi.
- A
> hoitoalalta koetaan tulevan nimenomaan läheisriippuvaisia naisia. [...] Päästäänkö vihdoinkin keskustelemaan vaietusta salaisuudesta ? Läheisriippuvuudesta narsismin kannalta ?
Kuulostaa 'välilliseltä Münchausenin syndroomalta'.
Äiti piilottaa oman lapsensa tappamisfantasian tiedostamattomaansa. Tuloksena on, että äiti (hoitaja) tuputtaa lapselleen (potilaalle) jatkuvasti villasukkia tai nenäliinoja ja ennen pitkää yltyy hankkimaan terveelle lapselleen hoitoa tai jopa vahingoittamaan lastaan, jotta tämä joutuisi hoitoon.
Lapsi ei tästä tietenkään tykkää. Käyttäytyy rumasti säilyäkseen terveenä tai hengissä. Äiti kokee narsistisen loukkauksen ja tuntee itsensä uhriksi. Säälii itseään, koska "hänhän tahtoi vain lapsensa parasta" ....
M. by Proxy vaatii siis hieman käänteistä hoitoa itse, kuin luuleekaan.- M.B.
Ei ihme, että sä irrotat muurahaisia repimällä hiuksista.. *murjottaa*
- A
M.B. kirjoitti:
Ei ihme, että sä irrotat muurahaisia repimällä hiuksista.. *murjottaa*
> Ei ihme, että sä irrotat muurahaisia repimällä hiuksista.. *murjottaa*
Ne muurahaiset oli siinä purkassa kiinni. Ei sitä purkkaa voinu sinne jättää. - A
A kirjoitti:
> Ei ihme, että sä irrotat muurahaisia repimällä hiuksista.. *murjottaa*
Ne muurahaiset oli siinä purkassa kiinni. Ei sitä purkkaa voinu sinne jättää.Tulin vielä uudestaan. *Halaus* Toin sinulle oman hienon hiusharjan. Saat opetella sillä ihan itse kampaamaan. :)
- M.B.
A kirjoitti:
Tulin vielä uudestaan. *Halaus* Toin sinulle oman hienon hiusharjan. Saat opetella sillä ihan itse kampaamaan. :)
Kiitos :) Saako siitä nyppiä harjaksia.. käpyhevosille hännäksi..
- A
M.B. kirjoitti:
Kiitos :) Saako siitä nyppiä harjaksia.. käpyhevosille hännäksi..
> Kiitos :) Saako siitä nyppiä harjaksia.. käpyhevosille hännäksi..
Voi kulta, ei siitä saa, ei.
Voidaan yhdessä miettiä, mistä tulisi hyvä häntä. Männyissä on vihreitä häntiä neulasina. Ja voidaan katsoa vaikka erivärisiä lankoja, niistä saisi tosi hienot. ... Hmmm ... Tuutko? - M.B.
A kirjoitti:
> Kiitos :) Saako siitä nyppiä harjaksia.. käpyhevosille hännäksi..
Voi kulta, ei siitä saa, ei.
Voidaan yhdessä miettiä, mistä tulisi hyvä häntä. Männyissä on vihreitä häntiä neulasina. Ja voidaan katsoa vaikka erivärisiä lankoja, niistä saisi tosi hienot. ... Hmmm ... Tuutko?Joo. Punasia ja violetteja villalankoja..
- Appalakki
Narsistin uhriksi joutuu kuka tahansa-ei yksistään ns."läheisriippuvaiset".
- miten on?
Miksi hymynaama hymiö nimimerkkinä vaikka kirjoitat itsellesi hyvin traagisesta asiasta? Onko tämä viesti vakioporukan itsensä tekemä provo, jonka pyrkimys houkutella oikeita narsistin uhreja palstallle kiusattavaksi?
- M.B.
On. Tietenkin se on vakioporukan kirjoittama provo, me teemme näitä säännöllisesti, vuorotellen. Provoksi tunnistaa juuri tuosta hymiöstä. Joka on siis tämän näköinen :)
Mikäli paikkakunnallasi on kauppahalli, suosittelen sen kauppahallin lihapuotia piristäytymispaikaksi. Halvalla lähtee lemmikkieläimille-laarista... öö.. vaikkapa uudet aivot. :)
Oliko muuta kysyttävää sinä empaattinen täysnormaali ei-vakikirjoittaja??
*katse oikeaan, sitten vasempaan, katu ylitä* - :)
M.B. kirjoitti:
On. Tietenkin se on vakioporukan kirjoittama provo, me teemme näitä säännöllisesti, vuorotellen. Provoksi tunnistaa juuri tuosta hymiöstä. Joka on siis tämän näköinen :)
Mikäli paikkakunnallasi on kauppahalli, suosittelen sen kauppahallin lihapuotia piristäytymispaikaksi. Halvalla lähtee lemmikkieläimille-laarista... öö.. vaikkapa uudet aivot. :)
Oliko muuta kysyttävää sinä empaattinen täysnormaali ei-vakikirjoittaja??
*katse oikeaan, sitten vasempaan, katu ylitä*On se hienoa, että täällä heti huomaa ketä on oikea narsisti ja ketä uhri tuosta edellisestä kirjoituksesta hohkaa kaikkki se ylemmyyden tunne ja pilkka mitä narsistit rakastavat levittää ympärilleen..
Olen ketjun aloittaja ja en provoile yhtään. Hymynaama sen vuoksi, kun ei tiedä itkeäkö vai nauraa.. Itkenyt olen niin monet kerrat narsisti työtoverin tai esimiehen vuoksi, etten siihen enää sorru. Olen joka kerran vahvempi.Siispä hymyilen.
Tänään kävin työmaalla tyhjentämässä työhuonettani- narsku oli vaihtanut lukot, kai maanantaina tulee sitten soitto poliisilta..Onneksi lähipiirissä on lakimies ja henkistä apua saatavilla.
Olen tänään pohtinut paljon, sitä miksi narsistit hyppäävät aina kimppuuni. Olen avoin, empaattinen ja aito ihminen. Inhoan teeskentelyä ja nuolemalla eteenpäin menemistä yli kaiken. Tässä varmasti yksi syy.
Onneksi itse tiedän kuka olen ja asiakkailta, potilailta ja opiskelijoilta saamani positiivinen palaute saa minut edelleen jaksamaan eteen päin narskujen valloittamassa maailmassa. - M.B.
:) kirjoitti:
On se hienoa, että täällä heti huomaa ketä on oikea narsisti ja ketä uhri tuosta edellisestä kirjoituksesta hohkaa kaikkki se ylemmyyden tunne ja pilkka mitä narsistit rakastavat levittää ympärilleen..
Olen ketjun aloittaja ja en provoile yhtään. Hymynaama sen vuoksi, kun ei tiedä itkeäkö vai nauraa.. Itkenyt olen niin monet kerrat narsisti työtoverin tai esimiehen vuoksi, etten siihen enää sorru. Olen joka kerran vahvempi.Siispä hymyilen.
Tänään kävin työmaalla tyhjentämässä työhuonettani- narsku oli vaihtanut lukot, kai maanantaina tulee sitten soitto poliisilta..Onneksi lähipiirissä on lakimies ja henkistä apua saatavilla.
Olen tänään pohtinut paljon, sitä miksi narsistit hyppäävät aina kimppuuni. Olen avoin, empaattinen ja aito ihminen. Inhoan teeskentelyä ja nuolemalla eteenpäin menemistä yli kaiken. Tässä varmasti yksi syy.
Onneksi itse tiedän kuka olen ja asiakkailta, potilailta ja opiskelijoilta saamani positiivinen palaute saa minut edelleen jaksamaan eteen päin narskujen valloittamassa maailmassa.Positiivinen palaute aina piristää ja auttaa jaksamaan, mutta kissa se kiitoksella elää...hmm..
Selän takana pahan puhumiskulttuuri pitäisi kyllä saada vaihtumaan nenän edessä hyvän puhumiskulttuuriksi jo pikku hiljaa. Olisi korkea aika..
Ehdotan sinulle ihmisten jaottelua lokeroihin. Tosille lokerollisille voisit koittaa jatkaa omana itsenäsi olemista, osalle hieman madallat sitä mitä olet, eli et ole ihan niin avoin ja iloinen ja seuraat mitä tuleman pitää heidän taholtaan, yhdelle lokerolliselle ihmisiä sanot suoraan ei mahdollisimman usein.
Sieltä ne sitten valokoituvat, sinulle sopivat, ajan kanssa.
Toinen neuvo, mikäli työskentelet naisvaltaisella alalla: Älä kerro itsestäsi vapaaehtoisesti työkavereillesi mitään.
Kolmas neuvo liittyy sattumaan ja onneen: Toivon, että seuraava työpaikkasi on sellainen, jossa saat toteuttaa itseäsi positiivisessa hengessä tarvitsematta pelätä, että kukaan hyppää kimppuusi.
*Toive esitetty kolme kertaa ja suolaa heitetty vasemman olan ylitse, sylkäisty käsiin ja pyyhitty housun reisiin*
- miten on?
Tsemppiä sinulle ja anteeksi epäilyni provosta mutta minulla tunne että täällä aika monet muka-uhrien kirjoittamia ja tulee mieleen että vakikirjoittajat niitä välillä laativat saadakseen enemmän ei-naristeja joille pääsevät sitten pätemään (ainakin sitä yrittämään) kun ei se varmaan ihan niin auvoista (ja "antoisaa") ole keskenään aina vaan samalla pienellä porukalla kirjoittaa noita yli kahdensadan viestin ketjuja, missä sitten nypitään purkkaa toisen tukasta yms "älykästä" eli vissiin kunhan saadaan olla esillä ja täyttää palstatilaa.
Tuli viestistäsi mieleen että kun kirjotit olevasi avoin, empaattinen ja aito niin ehkä se "paistaa" sun olemuksesta ja saa narsistit kimppuusi siksi, koska voisin kuvitella että narsistille tulee halu tuhota tällainen ihminen ehkä vain kateuksissaan siitä että jollakin on arvoja, joku osaa välittää, joku on avoin, se voi ärsyttää narsisteja jotka ovat itse sisältä niin tyhjiä?- M.B.
Mustat lasit ovat käytännölliset erityisen kirkkaalla ja aurinkoisella säällä. Estää näkemästä liikaa siitä loistosta, joka paistaa silmään.
- narsistinuhri
siinä olet oikeassa että narsisti kuvittelee ,että tossa on hyvä uhri, mutta, mutta,se ei minun kohdallani pidä paikkaansa, voisi sanoa että olen nähnyt kaiken.myös hoitanut niin sanottuja ""hulluja"" kaikki narsistit joita tunnen ovat hiljaisia,kuin hiiret, koska he pelkäävät kulissiensa kaatuvan, ja kaiken heistä ihmisten, huom:: ihmisten, tietoon,mitä he ovat jamiten paljon valheita sisältyy heidän elämäänsä: se kyllä pitää, tälllaiset tyhjäpäät hiljaisiksi, ettei kannata keksiä enenpää valheita eikä yrittää manipuloida ketään kyllä, sen kaikki jo 10 vuoden aikana, ovat huomanneet joilla vähänkin on järkeä, että mitä elvistelijöitä he ovat, ja 80% on täyttä valhetta heidän elämästään, vaikka olisi kuinka hienot kulissit, ei terveesti ajattelevia voi huijata, tämä on totuus.!!!!!
- :)
Kiitos vastauksistanne. Tuota ihmisten lokeroimista olen jo alkanut tehdä kovalla kädellä-suljin juuri hetki sitten esim. Facebookprofiilini. Jäljelle jää vain kourallinen ihminen, joihin voin luottaa. Eli narsistit pääsevät tällä menolla päämääräänsä-tartuttavat sairaan vainoharhaisuutensa myös uhreihin. Minä ihan oikeasti pelkään maanantaita....Toisaalta mitään rikollista en ole tehnyt-miksi minua sitten pelottaa.. Tunne on kuin joku stalkkeri olisi kannoillani ja odottaa vain mahdollisuutta hyökätä. Olen syytön-miksi nämä ihmiset saavat minut tuntemaan itseni jollakin kummalla tavalla syylliseksi? Se tässä onkin niin kumma juttu.
Olen saanut raivon päälleni, koska uskalsin lähteä. Mutta muuta vaihtoehtoa ei ollut.- M.B.
Toisinaan epäluottamus on terveellistä. Narsistin kanssa oleminen aikaansaa sellaisen ilmiön, että alkaa luottamaan siihen, että sen toisen sana omasta vainoharhaisuudesta on enemmän totta kuin oma aavistus toisen mielen luonteesta. Luota itseesi ja anna itsellesi aikaa. Anna toisille aikaa näyttää se, mitä he ovat.
Iloinen ja empaattinen on hyvä asia, mutta jos sellaisena oleminen tuo sinulle itsellesi hankaluuksia toisten reagoimisen kautta siihen, mitä ilmennät omana itsenäsi, iloinen ja empaattinen saattaa muuttua joksikin muuksi kuin hyväksi. Ihmisiä ei tarvitse epäillä. Tarvitsee vain luottaa itseensä ja osata sanoutua irti haitallisista kuvioista mikäli ei koe osaavansa käsitellä niitä rakentavalla tavalla niin, että hyöty olisi molemminpuolista.
Koita luopua turhasta syyllisyydestä. Mielikuvaharjoituksen avulla, jossa sullot syyllisyyden reppuun ja viskaat mereen, saatat päästä alkuun. Kannattaa kokeilla, koska menetelmä on yksinkertainen. Rentoutus ja mielikuvitus ja toisto.
Älä pelkää maanantaita, pelko on turhaa. Ota vastaan suoraselkäisesti se, mitä tuleman pitää, tilanteessa keskity hengittämiseen. Sisään ja ulos mahdollisimman rauhallisesti ja syvästi. Olet rohkea, kyllä se siitä :)
- miten on?
Kyllä ne narsistit taitavat tavallaan tartuttaa sen vainoharhaisuutensa. Huomasin se jälkeen kun erosin narsistista aika pitkään ajattelevani useista muistakin ihmisistä että mihinhän tuo tuolla ja tuolla pyrkii, mihin tuolla ja tuolla sanomisellaan pyrkii, mitähän tuossakin on takana jne.
Kun erosta on kulunut nyt pidempi aika niin ollessani ihmisten kanssa tekemisssä en enää juuri koskaan ajattele tuollaisia, ei tule mieleenkään. Mutta tällä palstalla huomaan taas ajattelevani samalla tavalla kuin narsisti-exäni kanssa ja suhtautuvani samalla tavalla useimpien kirjoituksiin kuin exäni sanoihin.- M.B.
" Mutta tällä palstalla huomaan taas ajattelevani samalla tavalla kuin narsisti-exäni kanssa ja suhtautuvani samalla tavalla useimpien kirjoituksiin kuin exäni sanoihin." :DD TUO on niin tuttua!! Kompastunut samoihin asioihin monta kertaa tällä palstalla :)
Mystisiä nuo exät.. no, matka jatkuu.. M.B. kirjoitti:
" Mutta tällä palstalla huomaan taas ajattelevani samalla tavalla kuin narsisti-exäni kanssa ja suhtautuvani samalla tavalla useimpien kirjoituksiin kuin exäni sanoihin." :DD TUO on niin tuttua!! Kompastunut samoihin asioihin monta kertaa tällä palstalla :)
Mystisiä nuo exät.. no, matka jatkuu..Samaa on tapahtunut myös minulle. Ikäänkuin mr N haamuilisi täällä tai jonkun kirjoituksissa. Ei kiva tunne. Menehään se tunne ohi, mutta...tämä on hyvä tiedostaa. Voi ahdistua monestakin asiasta joskus näin rankalla palstalla. Merkityksiä on niin paljon erilaisia, kirjoittajan sisäisiä, jotka lukija sitten kokee...tavallaan.
- M.B.
elisakettu kirjoitti:
Samaa on tapahtunut myös minulle. Ikäänkuin mr N haamuilisi täällä tai jonkun kirjoituksissa. Ei kiva tunne. Menehään se tunne ohi, mutta...tämä on hyvä tiedostaa. Voi ahdistua monestakin asiasta joskus näin rankalla palstalla. Merkityksiä on niin paljon erilaisia, kirjoittajan sisäisiä, jotka lukija sitten kokee...tavallaan.
Olen yrittänyt sisäistää itselleni sen, että se on tosiaankin mielessäni asuva kummitus... Eli ainekset olla vainoharhainen ja todella vainoharhainen ovat aika nopeasti kyhätty kasaan.. Mutta itse en sitä halua.
Kulttuurillisesti emme tässä maassa kovinkaan kauas toisistamme heitä, niin ihmekös tuo, välillä hiipivä kammotusajatus toisten kirjoitustyyliä ja sanoja miettiessä.. M.B. kirjoitti:
Olen yrittänyt sisäistää itselleni sen, että se on tosiaankin mielessäni asuva kummitus... Eli ainekset olla vainoharhainen ja todella vainoharhainen ovat aika nopeasti kyhätty kasaan.. Mutta itse en sitä halua.
Kulttuurillisesti emme tässä maassa kovinkaan kauas toisistamme heitä, niin ihmekös tuo, välillä hiipivä kammotusajatus toisten kirjoitustyyliä ja sanoja miettiessä..Kyllä, huomannut myös tämän. Ei ole tarpeen jäädä märehtimään siinä luulossa. Itselleni yleensä riittää, kun rentoudun ja otan etäisyyttä tähän. Vaikka se tunne tulisi takaisinkin, vähitellen alkaa ymmärtämään että se luonnollinenkin reaktio, mutta oppii hallitsemaan paremmin.
- A
M.B. kirjoitti:
Kulttuurillisesti emme tässä maassa kovinkaan kauas toisistamme heitä, niin ihmekös tuo, välillä hiipivä kammotusajatus toisten kirjoitustyyliä ja sanoja miettiessä..Olen omaa vainoharhaisuuttani hoitaessani huomannut että onhan se hoidettavissa tai siis siihen voi suhtautua niin kuin traumaattisesti esiinnousevaan muistoon. Vainoharha nousee menneisyyden kokemuksesta (en tosin muista minkä, joten aika syvälle on traumatisoitunut).
No ajattelen että sehän VH jäi sinne menneisyyteen. Sanon sille että olet VH vanhanaikainen, nauratti ekan kerran kun sanoin sille että oot vanhanaikainen. :DD Eli nykyisin ajattelen kun VH ei ole enää muodissa minun aivoissani, että Paranoia is Over-Rated ja haen parempaa seuraa itseni sisältä kuin VH.
Oli tarkoitus kirjoittaa kannustava hyvänyönsatu, mutta väsymyksenasteen tähden en osaa arvioida, oliko se hyvän maun mukainen. - M.B.
A kirjoitti:
Olen omaa vainoharhaisuuttani hoitaessani huomannut että onhan se hoidettavissa tai siis siihen voi suhtautua niin kuin traumaattisesti esiinnousevaan muistoon. Vainoharha nousee menneisyyden kokemuksesta (en tosin muista minkä, joten aika syvälle on traumatisoitunut).
No ajattelen että sehän VH jäi sinne menneisyyteen. Sanon sille että olet VH vanhanaikainen, nauratti ekan kerran kun sanoin sille että oot vanhanaikainen. :DD Eli nykyisin ajattelen kun VH ei ole enää muodissa minun aivoissani, että Paranoia is Over-Rated ja haen parempaa seuraa itseni sisältä kuin VH.
Oli tarkoitus kirjoittaa kannustava hyvänyönsatu, mutta väsymyksenasteen tähden en osaa arvioida, oliko se hyvän maun mukainen.Mene nukkumaan, paikkasin nallelta käden ja sidoin sen kun joku karvaturri oli pureskellut sitä hieman (varmaan elisaketun uudet kulmahampaat) :)
Yöpöydällä on lasillinen vettä valmiiksi ja peite aukaistu, kipitäpäs nyt.
*hellähyvänyönhali*
Jatkan vielä yötyöskentelyä hetken. - A
M.B. kirjoitti:
Mene nukkumaan, paikkasin nallelta käden ja sidoin sen kun joku karvaturri oli pureskellut sitä hieman (varmaan elisaketun uudet kulmahampaat) :)
Yöpöydällä on lasillinen vettä valmiiksi ja peite aukaistu, kipitäpäs nyt.
*hellähyvänyönhali*
Jatkan vielä yötyöskentelyä hetken.Kiitos, hyvää yötä.
Luottamus menee muihin ihmisiin-se on narsistin uhrin kirous,mutta samalla myös lahja-jos sen oikein oivaltaa. Tärkein tulee elämässä esiin:)
- M.B.
Oh, so true...
M.B. kirjoitti:
Oh, so true...
Mietin vaan, että olenko terapian tarpeessa koska viimeisen vuoden aikana myös isästäni on tullut äidin kuoleman jälkeen esiin naishovia pitävä narsisti. Menossa nyt naimisiin ja me lapset emme ole tätä naista nähneet. Paitsi, että tulivat vastaan kun olin menossa tyhjentämään työhuonettani, jossa oli vaihdettu lukot.
En voi sanoin kuvailla olotilaani tällä hetkellä-hyväksikäytetty ja pois heitetty,mutta silti jollain kummallisella tavalla helpottunut siitä, että kaikki epäilykset isän ja tämän esimiehen kohdalla tulevat nyt toteen-ja minä voin vain katsella ja ottaa etäisyyttä..
Tälläkin hetkellä olen sairaalassa keikalla-ne jotka, osaavat tekevät mitä haluavat. Minua ei enää kiinnosta edes se, jääkö palkat firmaan sisälle. Pääasia, että voin hengittää... - M.B.
Mietin vaan, että olenko terapian tarpeessa koska viimeisen vuoden aikana myös isästäni on tullut äidin kuoleman jälkeen esiin naishovia pitävä narsisti. Menossa nyt naimisiin ja me lapset emme ole tätä naista nähneet. Paitsi, että tulivat vastaan kun olin menossa tyhjentämään työhuonettani, jossa oli vaihdettu lukot.
En voi sanoin kuvailla olotilaani tällä hetkellä-hyväksikäytetty ja pois heitetty,mutta silti jollain kummallisella tavalla helpottunut siitä, että kaikki epäilykset isän ja tämän esimiehen kohdalla tulevat nyt toteen-ja minä voin vain katsella ja ottaa etäisyyttä..
Tälläkin hetkellä olen sairaalassa keikalla-ne jotka, osaavat tekevät mitä haluavat. Minua ei enää kiinnosta edes se, jääkö palkat firmaan sisälle. Pääasia, että voin hengittää...Isäsi on aikuinen ihminen. Ota se vapaus kiitollisena vastaan minkä saat ja koita keskittyä omaan elämääsi. Mikäli tuntuu, että et pääse irrottautumaan asioitten pyörittelystä mielessäsi ja asia alkaa vaikuttamaan elämääsi siinä suoriutumista alentavasti, terapia voi olla yksi ratkaisu. Äkillisiin ahdistuskohtauksiin suosittelen fyysistä tekemistä. Intervallijuoksuharjoitukset ovat ihan hyviä.. kun ärsyttää ja ahdistaa, tossut jalkaan ja ulos. Kävele ensin ripeästi vähän pätkää, sitten juokse niin lujaa kuin pystyt niin pitkälle kuin jaksat ja hiljennä kävelyksi..sitten taas juoksuksi.. kävelyksi.. jne jne kunnes tuntuu siltä, että helpoittaa. Kotiin lämpimään suihkuun, TEEkupin kanssa viltin alle hetkeksi lukemaan kirjaa tai kuuntelemaan musiikkia niin kyllä se siitä. Niin, ja villasukat paljaisiin jalkoihin ja jalat ylös.
Tämä ehdottomasti vain jos olet perusterve ja juoksukuntoinen. Muussa tapauksessa suosittelen intervallikävelyä...juoksun sijaan..
- 12
Mietin tuota millä alalla olisi vähiten narsisteja ja mieleen tuli luovat ammatit ja alat. Voiko narsisti olla luova? Ainakin näyttelijöistä sanotaan että he ovat usein narsisteja, mutta ehkä kuitenkin sitten sillä hyvällä tavalla? Tosin taiteilijatkin tarvitsevat sen inspiraation lähteensä eli muusansa joten hmm..
- M.B.
Ehkä näyttelijät kouluttautuvat olemaan itsessään ja tekemään työtä itsellään, joten ehkä heidän voi ajatella olevan itsetietoisia..
... minkä olen huomannut kyllä olevan arkikielessä tasan sama asia kuin narsisti.
Suomessa kun ei saa olla hyvä. Pitää nöyristellä kaikkia, hävetä itseään, sanoa ensimmäisenä kaikkeen: en mä osaa, toisia pitää halveksua, hiljaa puhua, ei saa nauraa julkisesti... sekin lista on loputon.. käytösnormit suomalaisessa perinnemaisemassa ja kaupungissa sen liepeillä.. No, muutosta ilmassa, toivottavasti :)
"Työpaikkakiusaamisen taustalla voi piillä kiusaajan narsistiset ominaisuudet.
Narsistit voivat tehdä tuhoisaa jälkeä sekä asiajohtamista että henkilöstöjohtamista koskevalla alueella. Narsistin käytöksessä ja päätöksenteossa ovat tavallista enemmän vaikuttamassa hänen omat tarpeensa ja piilevät motiivinsa."
Tällaisia tarpeita voi olla esim. itsensä ylentäminen esimieheksi luvatta ja usean työtoverin savustaminen ulos työporukasta oman edun tavoittelun vuoksi.
Tällaiset ihmiset saavat usein raivokohtauksia, jos heidän kuvitelmansa rikotaan, koska nämä henkilöt elävät omassa suuruuden kuvitelmassaan, tajuamatta ulkopuolisesta maailmasta mitään.
Tämä on niin totta. Ja kuulun siihen ei-alistuvaan ryhmään, joka tavallaan näkee narsistin naamarin taakse. Siksi minusta pitää päästä eroon. Nyt olen jo kuullut eri reittejä mustamaalaamisestani ja ex-pomo valehtelee patologisesti. En aio provosoitua-suljen korvani ja silmäni. Katson eteenpäin-tiedän, että olen oikeassa. Vaikka läpi kyynelten, jatkan matkaani..
Uskon, että hän keksii jonkin syyn miksi en saa palkkaani ulos. Sähköpostinin on suljettu, jossa todisteet irtisanoutumisestani ilman irtisanomisaikaa ovat. Pitäköön rahansa, jos niin on. Se on vain rahaa- tärkeämpää on minulle oma jaksaminen äitinä, vaimona ja uudessa työpaikassani.- :)
Ja nyt kun silmäni ovat auenneet totuudelle näen selvästi miten tässä henkilössä on kaksi puolta. Miellyttävä ja mielistelevä, sekä armoton ja kylmä puoli. Huh, onneksi pääsin pois! Niin kuin ovat useat muut tehneet ennen minua ja tekevät minun jälkeeni.
Huvittavinta on, että ex-pomo otti minut mukaan haastattelemaan ihmistä, jonka oli jo valmiiksi suunnitellut paikalleni ja perehdytin häntä tehtäviinii:)
Juha Tapion sanoin, kyllä on kaunis ihminen:) Ja lähtee viemään loppuja työvälineitään ex-työpaikkaansa, jossa ex-pomo työnarkkarina työskentelee myös viikonloppuisin. Eli jos minusta ei enää kuulu mitään, olen lukittuna arkistokaaappiin:) - M.B.
Ja nyt kun silmäni ovat auenneet totuudelle näen selvästi miten tässä henkilössä on kaksi puolta. Miellyttävä ja mielistelevä, sekä armoton ja kylmä puoli. Huh, onneksi pääsin pois! Niin kuin ovat useat muut tehneet ennen minua ja tekevät minun jälkeeni.
Huvittavinta on, että ex-pomo otti minut mukaan haastattelemaan ihmistä, jonka oli jo valmiiksi suunnitellut paikalleni ja perehdytin häntä tehtäviinii:)
Juha Tapion sanoin, kyllä on kaunis ihminen:) Ja lähtee viemään loppuja työvälineitään ex-työpaikkaansa, jossa ex-pomo työnarkkarina työskentelee myös viikonloppuisin. Eli jos minusta ei enää kuulu mitään, olen lukittuna arkistokaaappiin:)Jos vähänkään tuntuu, ja vaikka ei tuntuisikaan, suosittelen lämpimästi, että otat, mikäli menet omalla autolla, varmuuden vuoksi ajokortillisen kaverin siihen kartanlukijan paikalle. Näin voit hengittää enemmän, sinun ei tarvitse miettiä edes sitä, pystytkö ajamaan sieltä itse pois, koska sulla on se kaveri siinä sitä varten.. Tuli vaan mieleen..
- 27
Juha Tapion sanoin, kyllä on kaunis ihminen:) Ja lähtee viemään loppuja työvälineitään ex-työpaikkaansa, jossa ex-pomo työnarkkarina työskentelee myös viikonloppuisin. Eli jos minusta ei enää kuulu mitään, olen lukittuna arkistokaaappiin:)"Huh, onneksi pääsin pois! Niin kuin ovat useat muut tehneet ennen minua ja tekevät minun jälkeeni."
Miten kauan tuollainen voi jatkua? Mietin vain..
Selvisin hengissä:) Pomo oli kylläkin toimistolla-jäin odottamaan korttelin päähän näköyhteyden päähän ja vein tavarat paniikissa, kun oli häippässyt. Heitin kassiin mitä pystyin papereita-pitää niitä vielä selvittää täällä kotona..Nyt on pihaa haravoitu apinan raivolla ja lumikinoksia hajotettu lapiolla-kyllä se tästä..Kun saa vaan nämä aggressiot purettua...
Silti odotan kostohyökkäystä...En yhtään ihmettelisi jos on haastemieheltä kutsu postilaatikossa tai poliisit ovella-mutta sitten otan tutun lakimiehen avuksi.. - insuliini-tädit
Uskon, että hoitoalalla työskentelee paljon näitä äärimmäisen narsismin huipentumia eli psykopaatteja. Kiinni jääneet hoitajat ovat vain jäävuorenhuippu. Toinenhan tappoi itsensä ja toinen ihmettelee tänä päivänäkin, miksi on vankilassa.
- M.B.
Se vähä aika minkä sairaalassa olen viettänyt, niin inhimillisimpiä olivat siivoojat, harjoittelijat ja vastavalmistuneet nuoret lääkärit. Lisänä pari hassua hoitsua, jotka erottuivat välittömyydellään ja avoimuudellaan.. Niin ja yksi terveydenhoitaja ja yksi sosiaalipsykologi.
- 25
M.B. kirjoitti:
Se vähä aika minkä sairaalassa olen viettänyt, niin inhimillisimpiä olivat siivoojat, harjoittelijat ja vastavalmistuneet nuoret lääkärit. Lisänä pari hassua hoitsua, jotka erottuivat välittömyydellään ja avoimuudellaan.. Niin ja yksi terveydenhoitaja ja yksi sosiaalipsykologi.
No Luojan kiitos ei sentään ihan kaikki ole psykoja!
- M.B.
25 kirjoitti:
No Luojan kiitos ei sentään ihan kaikki ole psykoja!
Mietin vain sitä, että onko mahdollista, että työpaikka myös muovaa työntekijän oman olemisen esilletuomista.. Vastavalmistuneet lääkäritkään kun ei aina pysy vastavalmistuneina ja hoitajaharjoittelijoista tulee hoitajia... Esiinpistävät naulat vasaroidaan ns. alas. Ammattinimikkeestä riippuen tietynlainen käytös ja oleminen on suotavaa, toisenlainen taas ei..
- 25
M.B. kirjoitti:
Mietin vain sitä, että onko mahdollista, että työpaikka myös muovaa työntekijän oman olemisen esilletuomista.. Vastavalmistuneet lääkäritkään kun ei aina pysy vastavalmistuneina ja hoitajaharjoittelijoista tulee hoitajia... Esiinpistävät naulat vasaroidaan ns. alas. Ammattinimikkeestä riippuen tietynlainen käytös ja oleminen on suotavaa, toisenlainen taas ei..
Niin ja onko mahdollista että hoitoalalla on myös olemassa hyviä työpaikkoja ja mitkä ovat niiden tunnusmerkit? Yksityinen?
- insuliinitädit
Entä kuinka useaa narsistia tai psykopaattia ohjaa heidän sairas mielensä työskentelemään juuri hoitoalalle ? Siellä kun voi työskennellä avuttomien parissa, tuntien itse ylemmyydentunteita ja halveksuntaa.
- 18
Niin se valta, hoitoalalla voi käyttää valtaa toisiin ihmisiin nähden, samoin narsisti hakeutuu mielellään muihin sellaisiin ammatteihin joissa voi käyttää valtaa. Tietenkin kykyjensä mukaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku443888Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351879Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531326- 1541202
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti41980- 190975
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.228954- 80927
- 55800
Jälkiviisauttako
Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?79799