Työkkäri käynnit 2vk-1kk välein (uusi laki)

Puoli vuotta työtön

Pitääkö paikkansa että uusi laki on tullut vuoden alusta voimaan jonka mukaan jokainen työkkärin kirjoilla oleva on velvoitettu käymään toimistolla keskustelemassa omasta tilanteestaan 2 viikon - 1 kk välein?

Ihmettelin tätä, olen ilmeisesti joutunut eriarvoisesti kohdelluksi. Kysyin asiaa vielä virkailijoiden esimieheltä joka sanoi että pisin aika joka työttömälle annetaan ilmoittautua "korttiin" on 1kk.

Muualta olen saanut kuulla että moni saa aikaa 3-6kk ilmoittautumisien välillä, joku ristiriita tässä täytyy olla miksi minulle valehdeltiin ja miksi minua juoksutetaan. Joku jopa saa hoidettua asian soittamalla.

21

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wehjklö

      En tiedä mihin viittaat, mutta oletan kyseessä olevan ministeriön ohjeistuksen.

      Kyse on siis ohjeesta, ei lakiin perustuvasta määräyksestä. Ohjeet eivät sido, joten jokainen työkkäri toimii, niin kuin parhaaksi katsoo.

    • viikon välein ilmoit

      Siinähän se virkailemassa olevilla työpäviä menne mukavasti kun horisee joutavia aikansa kuluessä työttömän kanssa.
      Ehkä pitää palkata lisääkin virkailemaan, kun työttömiä riittää.

      • Tärkki

        Tämä työkkärin touhu on mennyt todella monien ihmisten kiusaamiseksi. Toiminnalta on mennyt pohja ja uskottavuus koska halutaan siivota työttömien tilastoja keinolla millä hyvänsä. Virkailijat väittää että asia ei ole näin, mutta tietävät sen itse sisimmässään että kaikki ei ole oikeudenmukaista työtöntä kohtaan. Ei kaikkia ihmisia voi PAKOTTAA koulutukseen. Jos ihminen on terve ilmoittautuessaan työttömäksi niin pahimmillaan järjestelmä tekee heistä täysin työkyvyttömiä jo lyhyessä ajassa.

        Miksi akateemisia käsitellään erilailla työkkärissä kuin duunareita. Miksi joku ilmoittautuu työkkäriin 6 kk välein ja toinen hermoilee kuukauden välein kun pakotetaan ja painostetaan aktivoitumaan johonkin kurssille. Ei aikuisen ole enää helppo sopeutua kurssille, varsinkaan jos ei ole sosiaalinen ihminen. Jos työkkäristä annettaisiin oikea työpaikka niin sitä vastaan minullakaan ei olisi mitään, mutta työvoimatoimistoista on tullut työvoimahautomoita joissa työnhakijalla ei todellisuudessa ole minkäänlaisia oikeuksia. Pelkkä työhönosoitus lappu kertoo korutonta kieltä siitä uhkailusta jota työkkärissä harjoitetaan. Siinä ei jätetä työttömälle paljon oikeuksia ja kaikki sanellaan pelotteiden kanssa

        SIINÄ lukee näin: TyöhönOSOITUS! Työ-ja elinkeinotoimiston arvion mukaan oheinen työpaikka soveltuu teille. Pyydämme teitä ottamaan välittömästi yhteyttä työnantajaan paikkailmoituksessa mainitulla tavalla. Hakiessanne paikkaa teidän tulee toimia siten että edistätte työnsaantianne.

        Ilmoittakaa yhteydenoton tuloksesta viipymättä työ-ja elinkeinotoimistoon. Jos ette ota yhteyttä työnantajaan tai omalla menettelyllänne aiheutatte, että ette tule valituksi, seurauksena saattaa olla työttömyysturvan menetys määräajaksi tai toistaiseksi. Työ-ja elinkeinotoimisto tarkistaa myös työnantajalta työpaikan täyttymiseen liittyvät asiat.

        Mitä muuta tämäkin on sanasta sanaan kuin yksilövapauden riistoa ja uhkailua?


      • työttömyysvoima;)
        Tärkki kirjoitti:

        Tämä työkkärin touhu on mennyt todella monien ihmisten kiusaamiseksi. Toiminnalta on mennyt pohja ja uskottavuus koska halutaan siivota työttömien tilastoja keinolla millä hyvänsä. Virkailijat väittää että asia ei ole näin, mutta tietävät sen itse sisimmässään että kaikki ei ole oikeudenmukaista työtöntä kohtaan. Ei kaikkia ihmisia voi PAKOTTAA koulutukseen. Jos ihminen on terve ilmoittautuessaan työttömäksi niin pahimmillaan järjestelmä tekee heistä täysin työkyvyttömiä jo lyhyessä ajassa.

        Miksi akateemisia käsitellään erilailla työkkärissä kuin duunareita. Miksi joku ilmoittautuu työkkäriin 6 kk välein ja toinen hermoilee kuukauden välein kun pakotetaan ja painostetaan aktivoitumaan johonkin kurssille. Ei aikuisen ole enää helppo sopeutua kurssille, varsinkaan jos ei ole sosiaalinen ihminen. Jos työkkäristä annettaisiin oikea työpaikka niin sitä vastaan minullakaan ei olisi mitään, mutta työvoimatoimistoista on tullut työvoimahautomoita joissa työnhakijalla ei todellisuudessa ole minkäänlaisia oikeuksia. Pelkkä työhönosoitus lappu kertoo korutonta kieltä siitä uhkailusta jota työkkärissä harjoitetaan. Siinä ei jätetä työttömälle paljon oikeuksia ja kaikki sanellaan pelotteiden kanssa

        SIINÄ lukee näin: TyöhönOSOITUS! Työ-ja elinkeinotoimiston arvion mukaan oheinen työpaikka soveltuu teille. Pyydämme teitä ottamaan välittömästi yhteyttä työnantajaan paikkailmoituksessa mainitulla tavalla. Hakiessanne paikkaa teidän tulee toimia siten että edistätte työnsaantianne.

        Ilmoittakaa yhteydenoton tuloksesta viipymättä työ-ja elinkeinotoimistoon. Jos ette ota yhteyttä työnantajaan tai omalla menettelyllänne aiheutatte, että ette tule valituksi, seurauksena saattaa olla työttömyysturvan menetys määräajaksi tai toistaiseksi. Työ-ja elinkeinotoimisto tarkistaa myös työnantajalta työpaikan täyttymiseen liittyvät asiat.

        Mitä muuta tämäkin on sanasta sanaan kuin yksilövapauden riistoa ja uhkailua?

        Työkkäriin pitäisi saada lukutaitoisia ihraperseitä. Minulle tuli kerran työhönosoitus ja työtehtävä oli sellainen etten ollut eläissäni edes kuullut sellaisesta. Soitin työkkäriin ja kysyin mikä se sellainen työ on. Ei osannut sanoa. Laitoin hakemuksen työpaikkaan eikä siitä koskaan kuulunut mitään. Arvoitukseksi jäi mikä se työ olisi ollut. Ilmeisesti kuitenkin jotain rakentamiseen liittyvää kun olen sillä alalla jonkun kuukauden joskus kauan sitten ollut. En edes muista mikä se ammattinimike oli mutta ihan täyttä heepreaa se oli.


      • Kurssitettu+++
        Tärkki kirjoitti:

        Tämä työkkärin touhu on mennyt todella monien ihmisten kiusaamiseksi. Toiminnalta on mennyt pohja ja uskottavuus koska halutaan siivota työttömien tilastoja keinolla millä hyvänsä. Virkailijat väittää että asia ei ole näin, mutta tietävät sen itse sisimmässään että kaikki ei ole oikeudenmukaista työtöntä kohtaan. Ei kaikkia ihmisia voi PAKOTTAA koulutukseen. Jos ihminen on terve ilmoittautuessaan työttömäksi niin pahimmillaan järjestelmä tekee heistä täysin työkyvyttömiä jo lyhyessä ajassa.

        Miksi akateemisia käsitellään erilailla työkkärissä kuin duunareita. Miksi joku ilmoittautuu työkkäriin 6 kk välein ja toinen hermoilee kuukauden välein kun pakotetaan ja painostetaan aktivoitumaan johonkin kurssille. Ei aikuisen ole enää helppo sopeutua kurssille, varsinkaan jos ei ole sosiaalinen ihminen. Jos työkkäristä annettaisiin oikea työpaikka niin sitä vastaan minullakaan ei olisi mitään, mutta työvoimatoimistoista on tullut työvoimahautomoita joissa työnhakijalla ei todellisuudessa ole minkäänlaisia oikeuksia. Pelkkä työhönosoitus lappu kertoo korutonta kieltä siitä uhkailusta jota työkkärissä harjoitetaan. Siinä ei jätetä työttömälle paljon oikeuksia ja kaikki sanellaan pelotteiden kanssa

        SIINÄ lukee näin: TyöhönOSOITUS! Työ-ja elinkeinotoimiston arvion mukaan oheinen työpaikka soveltuu teille. Pyydämme teitä ottamaan välittömästi yhteyttä työnantajaan paikkailmoituksessa mainitulla tavalla. Hakiessanne paikkaa teidän tulee toimia siten että edistätte työnsaantianne.

        Ilmoittakaa yhteydenoton tuloksesta viipymättä työ-ja elinkeinotoimistoon. Jos ette ota yhteyttä työnantajaan tai omalla menettelyllänne aiheutatte, että ette tule valituksi, seurauksena saattaa olla työttömyysturvan menetys määräajaksi tai toistaiseksi. Työ-ja elinkeinotoimisto tarkistaa myös työnantajalta työpaikan täyttymiseen liittyvät asiat.

        Mitä muuta tämäkin on sanasta sanaan kuin yksilövapauden riistoa ja uhkailua?

        Minä olen kuusikymppinen ja mielelläni menen kurssille, jos kurssi on älyllinen. Viimeinen kurssi oli kuitenkin täysin turha ja tyhjänpäiväinen.
        Oli tunne, että on aikuisten päivähoitopaikassa.
        Ja kuinka paljon menee veronmaksajien rahoja täysin mitättömiin "kursseihin",


      • Kurssitettulle
        Kurssitettu+++ kirjoitti:

        Minä olen kuusikymppinen ja mielelläni menen kurssille, jos kurssi on älyllinen. Viimeinen kurssi oli kuitenkin täysin turha ja tyhjänpäiväinen.
        Oli tunne, että on aikuisten päivähoitopaikassa.
        Ja kuinka paljon menee veronmaksajien rahoja täysin mitättömiin "kursseihin",

        Mitäs teit saadaksesi kurssin älylliseksi, ei turhaksi ja tyhjänpäiväseksi


    • är yy

      Työkkärissä annetaan nykyään yksilöllisempää palvelua. Siinä otetaan huomioon mm. työttömyyden kesto, ammatillisen lisäkoulutuksen tarve, minkä alan työntekijä on ja muut jutut joilla on vaikutusta siihen saako ihminen tod. näk. itse hakemalla töitä vai tarvitaanko lisäkonsteja.

      Ne joilla on paremmat työllistymismahdollisuudet saavat uusintapäivän pidemmän ajan päähän.

      • Puoli vuotta työtön

        Voisiko joku työ-ja elinkeinotoimistosta vastata.


    • Jovita

      "Joku saa jopa hoidettua asian soittamalla". Minkä asian? Pohdipa mieluusti, mikä työnhaussa kiikastaa. Jos sinulla on kunnon koulutus ja ammattitaitoa, niin mitä teet työkkärin kirjoilla. Montako kertaa olet ottanut yhteyttä työnantajiin viime aikoina. Onko työnhakutaidot kunnossa. Jos sinulla ei ole kunnon ammattitaitoa ja koulutusta, oletko ajatellut hankkia koulutuksen tai täydennyskoulutusta. Oletko työkuntoinen. Jos et, mitä voisit tehdä asialle. Jos kaikki on kunnossa näiden osalta mutta töitä ei omalla paikkakunnallasi yksinkertaisesti ole, niin voisitko muuttaa työn perässä edes väliaikaisesti tai käydä töissä vähän kauempana. Tai hankkia toisen ammatin. Itse tein niin, kun tajusin tilanteen.

    • Alaa vaihtanut

      Ajat menee ihan sen mukaan, miten pitkään kenenkin kohdalla pelätään työttömyyden jatkuvan.Jos ei ole koulutusta eikä työkokemusta, tai ne ovat vanhentuneet, niin silloin riski on suurempi. Näin minulle kerrottiin ja ainakin minun järkeeni tuo sopii.

      Olen Jovitan kanssa samoilla linjoilla. Työtä tässä maassa on tarjolla, mutta kun ei kelpaa. Siivoojia, kotiavustajia, vanhustenauttajia, lastenhoitajia, bussikuskeja jne. tarvitaan ainakin etelä-Suomessa, mutta eihän tuollainen työ kelpaa, vaikka lyhyellä kurssilla tai ilman sitäkin pääsisi hommiin. Ennen ollaan vaikka puoli vuotta, vuosi tai loppuikä työttömänä ennen kuin niihin hommiin tartutaan. Eli jos oma ala ei työllistä, pitää vaihtaa alaa, eikä vain haluta pitkiä välejä työkkärikäynneille. Päinvastoin tuollaisissa tilanteissa pitäisi välejä lyhentää, jotta tulisi edes silloin niitä työpaikkoja katseltua vaikkapa edes omatoimisesti.

      Ja Tärkki. Ei työkkärissä työpaikkoja ole antaa. Ne ovat firmoissa, joiden pomot päättävät ketä ottavat töihin. Eli, jos et ole heille keipaava, kannattaa vaihtaa alaa ja etsiä toisesta firmasta.

      • Puoli vuotta työtön

        Yllättäen. Yhtään vastausta kysymykseeni en ole vielä saanut. Asiat menevät ihan toiselle suunnalle kun itse kysymys.

        Jos minulle päin naamaa työkkäristä valehdellaan tuosta laista joka koskee kaikkia luukulla käyviä, siitä tässä on nyt kysymys.


      • näin on tosi
        Puoli vuotta työtön kirjoitti:

        Yllättäen. Yhtään vastausta kysymykseeni en ole vielä saanut. Asiat menevät ihan toiselle suunnalle kun itse kysymys.

        Jos minulle päin naamaa työkkäristä valehdellaan tuosta laista joka koskee kaikkia luukulla käyviä, siitä tässä on nyt kysymys.

        Sellaista lakia ei ole, eli Sinulle on valehdellut sekä virkailija ja esimies. Todisteita tuosta valehtelusta ei taida olla, vielä.

        Kysy: Mikä laki, pykälä ja momentti?

        Todisteita voisi hankkia vaikka niin että lähettää työkkäriin kysymyksen sähköpostilla, siihen heidän on Hallintolain mukaan pakko vastata. Elleivät kuitenkaan vastaa niin sitten kaverin kanssa työkkäriin kysymään asiasta. Tuo käynti kannattaa myös äänittää, mieluumin salaa.

        Käräjille noita virkarikollisia on lähes mahdoton saada, mutta kantelu Edskunnan oikeuasiamiehelle saattaa muuttaa käytäntöä ehkä parin vuoden päästä, jos sittenkään. Mutta tuo kantelu kannattaa tehdä siksi etteivät työkkärissä luule itsestään ihan mitä tahansa, niin kun nyt on tapa.


      • Puoli vuotta työtön
        näin on tosi kirjoitti:

        Sellaista lakia ei ole, eli Sinulle on valehdellut sekä virkailija ja esimies. Todisteita tuosta valehtelusta ei taida olla, vielä.

        Kysy: Mikä laki, pykälä ja momentti?

        Todisteita voisi hankkia vaikka niin että lähettää työkkäriin kysymyksen sähköpostilla, siihen heidän on Hallintolain mukaan pakko vastata. Elleivät kuitenkaan vastaa niin sitten kaverin kanssa työkkäriin kysymään asiasta. Tuo käynti kannattaa myös äänittää, mieluumin salaa.

        Käräjille noita virkarikollisia on lähes mahdoton saada, mutta kantelu Edskunnan oikeuasiamiehelle saattaa muuttaa käytäntöä ehkä parin vuoden päästä, jos sittenkään. Mutta tuo kantelu kannattaa tehdä siksi etteivät työkkärissä luule itsestään ihan mitä tahansa, niin kun nyt on tapa.

        Asia taisi tulla selväksi koska työkkärin virkailijat eivät tähän suostu vastaamaan. Eli paskaa on taas puhuttu päin naamaa. Eiväthän he tähän silloin voi selvällä sanalla julkisesti vastata näin se menee.

        Miksi tällainen palsta on jos virkailijat eivät vastaa. Tuosta toimistosta on näköjään turha odottaa minkäänlaista "palvelua".

        Olisin vain toivonut selvää selkeää vastausta selvällä Suomen kielellä. Jos minulle väitetään että tämä 1kk koskee kaikkia, niin miksi se ei tunnu koskevan kaikkia ja toiseksi, on halpamaista aliarvioida työnhakija ja polkea hänen oikeuksiaan jne valehtelemalla.


      • Alkuperäinen kysyjä
        Puoli vuotta työtön kirjoitti:

        Asia taisi tulla selväksi koska työkkärin virkailijat eivät tähän suostu vastaamaan. Eli paskaa on taas puhuttu päin naamaa. Eiväthän he tähän silloin voi selvällä sanalla julkisesti vastata näin se menee.

        Miksi tällainen palsta on jos virkailijat eivät vastaa. Tuosta toimistosta on näköjään turha odottaa minkäänlaista "palvelua".

        Olisin vain toivonut selvää selkeää vastausta selvällä Suomen kielellä. Jos minulle väitetään että tämä 1kk koskee kaikkia, niin miksi se ei tunnu koskevan kaikkia ja toiseksi, on halpamaista aliarvioida työnhakija ja polkea hänen oikeuksiaan jne valehtelemalla.

        Ottakaa nyt työkkärin tätit itteänne oikein niskasta kiinni ja vastatkaa! Vai oletteko te todellakin näin saamattomia ja ovelia ettei suoraselkäistä vastausta edes saada aikaseksi kun kysytään!


    • tilastotkuntoon

      Kohta 10v työkkärin kirjoilla olleena minulla on valistunut arvaus,epäilevät että teet hämärähommia,itse jouduin rankan sairastelun/työkyvynmenetyksen takia listoille alkuun kävin kaikki "haistapaska" kurrssit,koska lääkärinlausunto sanoo voi tehdä jotain kevyttä työtä,no sitä työhönosoitusta on sitten odoteltu tulihan sitten välillä puolenvuoden tötteröhattu homma 9e per päivä,homma oli lähinnä sitä että piti olla "työpaikalla" mutta mitään järjellistä työtä ei ollut,elikkä peukalonpyörittelyä no sitten sekin jakso loppui,nyt taas ilmeisesti yrittävät johonkin kurssille työntää,aivan naurettavaa koska työkykyistä minusta ei enää tule tämä todettu jo 10v sitten,mutta saahan paperinpyörittelijät taas hommia kun toimitan lääkärin lausunnon,kyseiselle ajalle kyllä tämmösissä tapauksissa en ole ainut,pitäisi 1 selitteisesti kirjottaa 5v väli haun uusimiselle,että jos ihmeparantuminen tulisi,kun eläkkeelle ei päästetä kun sit n 60v.

    • tyokkari

      Hei.

      Kiitos kysymyksistä ja kommenteista.

      Työnhaun voimassa pitäminen on työttömyysetuuden saamisen ehdoton edellytys. Työnhaku tulee pitää voimassa TE-toimiston määräämällä tavalla.
      Kannattaa lukea alla olevasta linkistä tarkemmin ohjeistusta, miten toimia yhteistyössä TE-toimiston kanssa.

      http://www.mol.fi/mol/fi/90_tyonhakuinfo/03_miten_toimia/index.jsp

      terveisin Teppo työkkäristä

    • Niinpä niin

      Eli ei vastausta Teppolta .

      Veikkaan että asiakkaat jaetaan tai jakaantuvat luonnostaan kolmeen kategoriaan. Miten itse toimisi työkkärinä jonka velvollisuutena on asiakkaan työllsitymisen edistäminen?

      1. Niihin jotka hakevat aktiivisesti töitä ja työllistyvät oma-aloitteisesti pysyvästi tai säännöllisesti pätkätöihin. Käyvät harvemmin te-keskuksessa jos lainkaan. Koska ei ole tarvetta itseohjautuvat .

      2. Ne joiden työnhaku ei luonnistu tai ovat riskiryhmää jostain syystä. Nuoret syrjäytymisvaarassa olevat jne... Ei näyttöä aktiivisuudesta työllistymisestä. Luovuttaneet, eivät hae työtä. Pitkäaikaistyöttömät, sopeutuneet tilanteeseen aIka kuluu muutenkin. Käyvät tiheämmin.

      3. Sairaat jotka keikkuvat niillä rajoilla että kuuluvatko työnhakijoiksi ylipäätään. Heille suunnitellaan kuntoutusta ym.

      Työttömän ura voi olla 1 - 2 - 3 pitkällä ajanajaksolla

      Harvemmin 3 - 2 - 1

    • Tarvittaessa töihin

      Itse olen duunissa siivousfirmassa ja sopimuksessa lukee "tarvittaessa töihin kutsuttava" Tämän vuoksi olen myös työtön työnhakija vaikka tunteja kertyy useimmiten kuukaudessa niin paljon ettei soviteltua peruspäivärahaa jää enää maksettavaksi, viime työkkärikäynti kesti n.5min ja virkailija lätkäisi seuraavan käynnin vuoden päähän, mietinkin kuinka kauan voin olla "työttömänä työnhakijana" kun duunia on säännöllisen epäsäännöllisesti eikä työnantajalla ole halua muuttaa työsopimuksen muotoa koska "tarvittaessa töihin kutsuttava" sopii heille paremmin, tällä hetkellä teen vakiovuoroja yhdessä kohteessa Ma, Ti ja Ke ja toisessa kohteessa(sama firma) Ma ja To, missä menee raja vakituisen ja tarvittaessa töihin kutsuttavan välillä?

    • Sama ihmetyttää

      Ajankohtainen kysymys. Ilmeisesti voi ikuisesti kiikkua työkkärin kuvioissa mukana. Jokin automaatti tuohon olisi parempi vaihtoehto. Itse lähettelen toistuvasti pätkäsoppareista papereita liittoon. Pompin työttömyyden ja työn välillä. Lomaa ei ole tiedossa jne...

    • käy useammin

      Voithan siellä työkkärissä käydä kysymässä töitä vaikka 2-4 kertaa päivässä
      niitten kiusaksi,ei se ole kiellettyä.

      • Miksi kävisin

        Työkkärin asiattomassa kiusaamisessa ei ole järkeä, Aikansa voi käyttää hyödyllisemminkin. Jos siellä töitä ja apuja olisi niin kyllä niitä jaettaisiin. Työkkäriin on mielekkäämpää nähdä työllistymiseesn yhteistyökumppani. Palvelut paranevat tekniikan kehittyessä. Loppupeleissä homma on itsestä kiinni ei ulkopuolisesta toiminnasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      58
      4274
    2. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      92
      1705
    3. Mikko Leppilampi ahdistellut useita!?

      Jotenkin on aina jäänyt lipevän oloinen fiilis kun hänen esiintymisiä on katsellut. Nyt rikosepäily seksuaalisesta ahd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1269
    4. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      48
      1119
    5. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      64
      1046
    6. Kaksisataa kilometriä on pitkät niin..

      Vai onko se sinusta niin, mies?
      Ikävä
      92
      707
    7. Ajattelen minä sua vieläkin mies

      Ja välillä tulee kyyneleet silmiin kun tajuan että näin tämä sitten menikin. Ikävä on, koska olet rakkauteni. En ole nyt
      Ikävä
      40
      689
    8. Vielä yksi juttu

      Kaipaan sinua enemmän kuin omaa sieluani. Olet rakas minulle.
      Ikävä
      73
      688
    9. En tiedä huomasitko edes minua

      mutta minä huomasin sinut ja näytitpä taas hyvältä!
      Ikävä
      32
      685
    10. On muuten meidän kylän poikia.

      Surullinen uutinen. Toivotaan, että uhri saa tarvitsemansa avun. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b497ba33-7a82-415d
      Tornio ja Haaparanta
      6
      664
    Aihe