Tutkinnon loppuunsuorittaminen työttömyysturvalla?

Tietoa vailla

Hei. Olen kirjoilla yliopistossa suorittamassa maisterintutkintoani, mutta opintoni ovat venyneet työnteon vuoksi, sillä työni on ollut todella vaativaa, eikä gradun tekemiseen ole ollut tarpeeksi aikaa. Olen jo käyttänyt kaikki opintotukikuukauteni. Työsopimukseni (17 kk) päättyy kesäkuussa, eikä minulla ole vielä tietoa uudesta työpaikasta. Onko minun mahdollista saada heinäkuusta alkaen jotain työttömyysetuutta, jotta saisin tehtyä graduni loppuun ja valmistuttua? Valmistumiseni näyttäisi mahdolliselta lokakuussa 2011.

5

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyokkari

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Jos työsi eivät jatku, ilmoittaudu työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto) työnhakijaksi viimeistään työsuhteesi päätyttyä. Lisätietoja työnhakijaksi ilmoittautumisesta
      http://www.esr.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/index.jsp

      Sinun kannattaa tutustua oheisen linkin kautta kohtiin ”Olen jäänyt työttömäksi ja haluaisin opiskella. Voinko opiskella työttömyysetuudella?” sekä ”Olen opiskelemassa tällä hetkellä yliopistossa ylempää korkeakoulututkintoa, onko minulla oikeutta työttömyysetuuteen opintojen aikana?”
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765505

      Yliopistossa on mahdollista suorittaa työttömyysetuudella tuettuna alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon johtavia opintoja pääsääntöisesti vain, jos tarkoituksena on jatkaa todisteellisesti vähintään yhden vuoden keskeytyneinä olleita opintoja. Rajoitus ei kuitenkaan koske työsuhteen aikana aloitettuja opintoja. TE-toimisto tekee ratkaisun, voidaanko opintojasi tukea työttömyysetuudella.

      Tarvittaessa kysy lisätietoja omalta kohdaltasi Työlinjan puhelinpalvelusta:
      Koulutusneuvonta 010 19 4901 tai työttömyysturvaneuvonta 010 19 4911
      (ma-pe klo 9 - 17)

      terveisin Teppo työkkäristä

    • kela

      Hei,

      kiitos kysymyksestäsi myös Kelan puolesta. Mikäli työ- ja elinkeinotoimisto on arvioinut opintosi sellaisiksi, että ne voidaan katsoa omaehtoisiksi opiskeluksi työttömyysetuudella ja jos et kuulu työttömyyskassaan, voit hakea työttömyysetuuden näihin opintoihisi Kelalta.

      Alla olevasta linkistä voit lukea lisää omaehtoisesta opiskelusta Kelan työttömyysetuudella.

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120202105623EH?OpenDocument

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • Tietoa vailla 2

      Ylempänä olevaan kysymykseen jatkoa. Kuulun työttömyyskassaan, ja työssäoloehtoni ovat täynnä työsopimukseni päätyttyä kesäkuun lopulla. Päättääkö tuen saamisesta siis ko. työttömyyskassa vai meneekö asia työkkärin kautta?

      Jättäisin siis näillä näkymin graduni elokuussa, josta kuluisi pari kuukautta, että saan paperit ulos. Huolettaa, jos en saa mistään tukea siinä tapauksessa, etten saa uutta työpaikkaa. Gradun jätöstä valmistumiseen (lokakuu) olen siis käytännössä toimeton ja odotan vaan yliopiston hallinnon toiminnan täyttymistä, kuitenkin kirjoilla opiskelijana. Voiko tuolloin jo saada tuen työttömyyskassasta?

      Kiitos taas jo etukäteen vastauksestanne!

    • Tieto a

      Työttömyyskassa ei päätä tuosta opiskelusta vaan maksupäivien määrästä ja siitä meneekö heidän mielessään hakuvaiheessa jotain päällekkäin jonkun asian kanssa. Hakee jotain tukea ja jokin vanha tuki on jo päällä.

      Noissa mahdollisuuksissa omaehtoinen opiskelu työttömyyspäkiärahalla on muutamia näkökulmia ja arvailua minkä voisi kuvitella menevän läpi. Lakihan taitaa jättää melkomoisen vallan työkkärille tämän asian suhteen.
      a) Normi opiskelijan vaihto työttömyyspäiväraha opiskeluiksi kesken opiskelunsa ei onnistu. Siksi vaaditaan ainakin vuoden tauko vaikka työllisyysehto täyttyisi.
      b) ottaa lainaa, opintorahaa ja opiskelee loppuun
      c) Opiskeluissa ollut vuoden tauko niin homma onnistuu
      d) On töissä ja on suorittanut töiden ohessa pisteitä normi tahtiin niin homma onnistuu.
      e) Jos tarve on muutamalle pisteelle niin voi yrittää sivutoimista opiskelua.
      f) Ainahan voi yrittää tuota vähää vaille valmis kohtaakin.

      Sitten on muistettava että opintojen on edettävä jos mielii työttömyyskorvauksilla opiskella. Muuten ne peritään takas ainakin osa niistä rahoista.

    • tyottomyyskassat

      Hei nimimerkki Tietoa vailla 2 ja kiitos kysymyksestäsi!

      Kuten nimimerkki Tieto a yllä jo totesikin, niin se oletko päätoiminen opiskelija, selvitetään työ- ja elinkeinotoimistossa. Työ- ja elinkeinotoimisto lähettää tiedon työttömyyskorvauksen maksajalle eli Kelalle tai työttömyyskassalle työvoimapoliittisella lausunnolla. Jos olet lausunnon mukaan päätoiminen opiskelija, joka ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, työttömyyskassa ei voi maksaa korvausta vaikka työssäoloehtosi olisikin täyttynyt.

      Ystävällisin terveisin Tiina työttömyyskassasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      898
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe