irtisanottu kotiäiti opiskelemaan

hohhoijakkaa

Olen ollut 2006 vuodesta äitiys ja hoitovapaalla.
2009 olin kodinhoidontuella kotona esikoisen kanssa, ja aloin odottamaan toista lasta. Samana vuona työpaikkani meni konkurssiin... > olin työtön noin 2 kuukautta ja jäin taas äitiyslomalle > nyt hoitovapaalla.

Olen alkanut suunittelemaan uudelleen kouluttautumista, haluaisin päästä työkkäriin puhumaan mahdollisuuksista , MUTTA ENKÖ SAA AIKAA KUN EN OLE VIELÄ TYÖTÖN?
SITTEN kuulin että nykyään jos kouluttautuu, niin se tuki minkä siitä saa SYÖ LIITON PÄIVÄRAHOJA???
ENTÄS, jos en pääse heti kouluun... menee kuukausia ja kun sinne joskus ehkä pääsen, ei liiton rahoja ole enää jälellä kuin murto-osa...kun ne liiton rahat loppuvat, silloinko saan normaalia opintotukea??? (joka on minkä suuruista?)
MITEN IHMEESSÄ 2n lapsen äiti elää jollain muutamalla satasella (no ei ole tulot nytkään kuin kodinhoidontuen verran) ...MUTTA LAPSET ON VIELÄ HOITOON VIETÄVÄ sillä rahalla, ja sehän maksaa.... eli onko tässä nyt viisain hakea työpaikkaa, jota ei saa, kun ei ole koulutusta? #HUOKAUS#

...että pitiki olla tuuria taas tällä emännällä... ensin työpaikka ei maksa palkkasaatavia,ja nyt tein lapset vääränä vuonna, kun nämä systeemit on kuulemma muuttunut 2010... pitääköhän tässä odottaa uutta hallitusta ja kuunella mitä ne keksii...

TOIVON TODELLA PIKAISTA VASTAUSTA... alan olemaan epätoivoinen,kun ensin olen hyvillä mielillä että lähden opiskelemaan kun olen montavuotta kituuttanut kotiäitinä.. nyt kuulostaa ettei rahat riitä koulutukseen kun lasten hoito maksaa.

5

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

      Hei, nimimerkki Hohhoijakkaa.

      Kyllä näin on, että omaehtoisen opiskelun ja työllistymistä edistävän palvelun ajalta maksettavat ansiopäivärahat kuluttavat 500 päivän ansiopäivärahakautta.

      Ystävällisin terveisin,

      Tiina työttömyyskassasta

    • aijaiaijaiaijai

      '''MUTTA ENKÖ SAA AIKAA KUN EN OLE VIELÄ TYÖTÖN?'''

      Noinhan tuo on. Työttömyyspäivärahan varassa voi opiskella vain työtön.

      Vaikka mediassa onkin kohkattu siitä, että nykyisin työtönkin voi opiskella, niin se ei kuitenkaan ole ilman muuta selvää. Työttömältä kun on viety oikeus itse ajatella sitä, mikä on parasta hänen kohdallaan. Siis työtön tarvitsee työkkärin hyväksymisen myös omaehtoisten opintojen osalta. Opintojen täytyy olla työvoimapoliittisesti motivoituja. Kumma kyllä, työvoimavirkailija pystyy yleensä merkonomitasoisen koulutuksensa varassa tuon arvioimaan paremmin kuin työtön itse...

    • hohhoijakkaa

      niin siis tarkoitin että enko saa aikaa työkkäriin jotta voin käydä juttelemassa mahollisuuksista ..näytti olevan joku uravalintaihminen jolle laitoin yhteydenottolomakkeen. Mutta sitten kun alan koulua hakemaan niin toki se työttömäksi pittää ittensä sillo ilmottaa.... MUTTA, entäs jos opiskelupaikkaa ei saakkaan heti.. eikä puolen vuojen päästä.. ni ne päivärahathan kulluu siihen :c/ Vissiin pittää olla kodinhoidontuella ja alkaa hyvissäajoin hakemaan kouluun, ni jos sattus tärppäämään ennenkuin lapsi täyttää 3v ja kodinhoidontuki loppuu.......

      • kela

        Hei,

        kiitos kysymyksestäsi. Jos sinulle käy niin, että työttömyyskassan ansiopäiväraha loppuu kesken opintojen, voit hakea sen jälkeen Kelalta työmarkkinatukea. Työ- ja elinkeinotoimiston hyväksymiin omaehtoisiin opintoihin voidaan tukea myöntää enintään 24 kuukautta. Sen jälkeen tulisi hakea opintotukea opintojen loppuajalle.

        Alla olevasta linkistä voit lukea lisää työvoimakoulutuksesta ja omaehtoisista opinnoista.

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120202105623EH?OpenDocument

        Ystävällisin terveisin,
        Kirsi Kelasta


    • tyokkari

      Hei nimimerkki hohhoijakkaa.

      Kiitos kysymyksestäsi.
      Työ- ja elinkeinotoimisto (TE -toimisto) palvelee kaikkia työnhakijoita - työssä olevia, työttömiä ja työelämään tulossa olevia.

      Omaehtoisia opintoja voi tietyin edellytyksin opiskella menettämättä työttömyysetuutta. Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua. Paikallinen TE-toimisto tutkii, voidaanko opintojasi tukea työttömyysetuudella.

      Työttömyysetuudella tuettujen omaehtoisten opintojen yleisistä edellytyksistä löydät tietoa seuraavasta linkistä:
      http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp

      Terveisin Teppo työkkäristä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1500
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1217
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1156
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1014
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      755
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      752
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      377
      731
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe