ONKO KUKAAN SELVINNYT VIHANNESPUNKEISTA??

Whyyyyy?!

Olen kasvattanut siemenestä sitruunapuita, jotka ovat jo kuusivuotiaita. Kesän ne ovat olleet ulkosalla, mutta viime syksynä (2010) niihin ilmestyi pieniä hämähäkkejä. En sillon tiennyt mistä ne olivat kasveihin ilmestyneet ja enkä ajatellut niiden olevan uhkana.

Talven aikana olen kuitenkin menettänyt kaksi puuta sekä vasta kasvuun päässeen päärynäpuun. Vasta näin keväällä tajusin ongelman johtuvan näistä pienistä perkeleistä, jotka asustavat puissa. Vihdoin tartuin hyönteiskirjaan ja kauhukseni huomasin kyseessä olevan vihannespunkit.

Suurimmat puut ovat vielä elossa ja yrittävät kovasti kasvattaa uusia lehtiä mutta punkit onnistuvat aina pysäyttämään lehden puhkeamisen.

Siksi pyydänkin apua. Onko kukaan onnistunut hävittämään vihannespunkkeja täydellisesti? Miten voisin pelastaa puut?

Puut ovat minulle kummalista kyllä hyvin tärkeitä. Haluaisin säilyttää niitä vielä monet vuodet silmäilona ikkunalla tuoksumassa.

4

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • susan73.fi

Käyppä sivustolla : Kodinruukkukasvit/Hoito-ohjeita (fi.wikibooks.org) Sieltä löysin kohtuullisen hyviä neuvoja, itse aloitan meinaan tänään sodan ko. otuksia kohtaan. Huomasin eilen iltapäivällä kukkien kanssa puuhaillessani, että paprikani oli aivan nuokuksissa, sitten kun katsoin lähempää, niin melkoiset bileethän siellä oli harsohunnussa meneillään. Laitoin koko "komeuden" biojätteisiin saman tien. Nyt on vain muiden kukkien pelastamista ja "jälkihoivausta" tiedossa tämä päivä. Aloitan kohta mäntysuopa-vesi sumuttelun.= 20-50ml nestemmäistä mäntysuopaa sekoitetaan hyvin litraan lämmintä vettä, neem-öljy olisi myös kuulemma hyvä juttu. Kaikki em. löytyy sieltä Kodinkukka.... sivuilta.

ONNEA TUHOISKUUN !!!

• pukit

Punkkiin pitäisi tehota hyvin tuo valkosipuli vesi.
      Murskataan 200g valkosipulia ja laitetaan 10litraa kiehuvaa vettä päälle . Annetaan seistä vuorokausi. Siivilöidään ja sumutetaan. Uusitaan käsittely viikossa noin kolme kertaa.
      Toivottavasti tuosta on apua.

• O-mukulakiurunkannus

Jos tuo ei välttämättä ötököitä häädäkään, niin ihmiset kyllä häätää. Kolme kertaa viikossa! Kun talo on täynnä isoja fiikuksia, liuska-aralioita...

• pyykkikäri

Minä olen pienenpiä ruukkukasvia pessyt.
      Saaviin laitoin kylää vettä. Rutistelin mullan päälle sanomalehtipaparia ja sitten pahvista leikkasin kauluksen josta kukan varsi tulee. .
      Kukka sitten ylösalaisin sinne veteen. Ystävä piti ruukusta ja multasuojasta kiinni ja minä pesin kukan varoen. En siis kastanuut ruukkuneen vain pesin vain vihreät osat.
      Olin tosin ennen sitä suihkutellut tuolla mäntysuopa vedellä. Ötököitä oli kyllä pesuveden pinnalla.
      Näytti virkistyvän pesun jälkeen.
      Yksin tuota en kyllä saanut tehtyä.
      Tuo valkosipuli suihke ei loppujen lopuksi haissut kun teko vaiheessa.
      Ruoallehan se vain tuoksui.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      26
      5248
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      3
      4647
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      144
      1549
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      155
      1426
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1250
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1104
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      21
      1054
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      177
      927
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      883
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      819
    Aihe