Olen kasvattanut siemenestä sitruunapuita, jotka ovat jo kuusivuotiaita. Kesän ne ovat olleet ulkosalla, mutta viime syksynä (2010) niihin ilmestyi pieniä hämähäkkejä. En sillon tiennyt mistä ne olivat kasveihin ilmestyneet ja enkä ajatellut niiden olevan uhkana.
Talven aikana olen kuitenkin menettänyt kaksi puuta sekä vasta kasvuun päässeen päärynäpuun. Vasta näin keväällä tajusin ongelman johtuvan näistä pienistä perkeleistä, jotka asustavat puissa. Vihdoin tartuin hyönteiskirjaan ja kauhukseni huomasin kyseessä olevan vihannespunkit.
Suurimmat puut ovat vielä elossa ja yrittävät kovasti kasvattaa uusia lehtiä mutta punkit onnistuvat aina pysäyttämään lehden puhkeamisen.
Siksi pyydänkin apua. Onko kukaan onnistunut hävittämään vihannespunkkeja täydellisesti? Miten voisin pelastaa puut?
Puut ovat minulle kummalista kyllä hyvin tärkeitä. Haluaisin säilyttää niitä vielä monet vuodet silmäilona ikkunalla tuoksumassa.
ONKO KUKAAN SELVINNYT VIHANNESPUNKEISTA??
4
257
Vastaukset
- susan73.fi
Käyppä sivustolla : Kodinruukkukasvit/Hoito-ohjeita (fi.wikibooks.org) Sieltä löysin kohtuullisen hyviä neuvoja, itse aloitan meinaan tänään sodan ko. otuksia kohtaan. Huomasin eilen iltapäivällä kukkien kanssa puuhaillessani, että paprikani oli aivan nuokuksissa, sitten kun katsoin lähempää, niin melkoiset bileethän siellä oli harsohunnussa meneillään. Laitoin koko "komeuden" biojätteisiin saman tien. Nyt on vain muiden kukkien pelastamista ja "jälkihoivausta" tiedossa tämä päivä. Aloitan kohta mäntysuopa-vesi sumuttelun.= 20-50ml nestemmäistä mäntysuopaa sekoitetaan hyvin litraan lämmintä vettä, neem-öljy olisi myös kuulemma hyvä juttu. Kaikki em. löytyy sieltä Kodinkukka.... sivuilta.
ONNEA TUHOISKUUN !!! - pukit
Punkkiin pitäisi tehota hyvin tuo valkosipuli vesi.
Murskataan 200g valkosipulia ja laitetaan 10litraa kiehuvaa vettä päälle . Annetaan seistä vuorokausi. Siivilöidään ja sumutetaan. Uusitaan käsittely viikossa noin kolme kertaa.
Toivottavasti tuosta on apua.- O-mukulakiurunkannus
Jos tuo ei välttämättä ötököitä häädäkään, niin ihmiset kyllä häätää. Kolme kertaa viikossa! Kun talo on täynnä isoja fiikuksia, liuska-aralioita...
- pyykkikäri
Minä olen pienenpiä ruukkukasvia pessyt.
Saaviin laitoin kylää vettä. Rutistelin mullan päälle sanomalehtipaparia ja sitten pahvista leikkasin kauluksen josta kukan varsi tulee. .
Kukka sitten ylösalaisin sinne veteen. Ystävä piti ruukusta ja multasuojasta kiinni ja minä pesin kukan varoen. En siis kastanuut ruukkuneen vain pesin vain vihreät osat.
Olin tosin ennen sitä suihkutellut tuolla mäntysuopa vedellä. Ötököitä oli kyllä pesuveden pinnalla.
Näytti virkistyvän pesun jälkeen.
Yksin tuota en kyllä saanut tehtyä.
Tuo valkosipuli suihke ei loppujen lopuksi haissut kun teko vaiheessa.
Ruoallehan se vain tuoksui.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003164438- 162206
- 1882026
- 1051438
- 721308
- 74972
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57937IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2879Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119814Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59736