Opiskelija vuoden verran...

oefgVJHojh

Hei!

Itse aloitin omaehtoisen opiskelun viime syksynä. Tätä ennen sovin asiasta työvoimatoimistossa, että he puoltavat opiskelun tarpeellisuutta. Ikävä kyllä ko. työvoimatoimiston henkilökunta tulkitsi heille "uutta" lakia kovin eri tavalla, kuin se sitten todellisuudessa oli. Selityksen sain n. puoli vuotta myöhemmin, kun laki oli heille niiiiin uusi. Kärsijäksi jouduin itse ja nyt olen siis tosi pulassa, mutta eipä tämä ketään hetkauta, vaan nyt pestään kädet ja kohautellaan olkapäitä, anteeksi nyt, voi voi, kun ei kerrottu...

Opisekeluista kysyin ensimmäisen kerran silloisella asuinpaikkakunnallani. Virkailija kertoi, että opinnot voidaan jaksottaa loma-ajoiksi ja että saan opintojen aikana korotettua päivärahaa. (Olen muutosturvan alainen.) Tein päätöksen, muutimme maalle ko. opiskelupaikkakunnalle kulujen säästämiseksi ja siirryin ko. paikkakunnan työvoimatoimistoon. Ennen opintojen aloittamista sain kuulla, että opintoja ei olekkaan mahdollisuutta jaksottaa. Korotettun päivärahan määrän taulukkoa näyettiin jälleen. Tänä vuonna tammikuussa hain uutta verokorttia. Silloin sain selville, että korotettua päivärahaa saa vain 200 päivän ajan, mikä tarkoittaa käytännössä yhtä lukuvuotta. Se oli kuin kannullinen jääkylmää vettä niskaan! En ikimaailmassa olisi muuttanut tänne, jos olisin tiennyt, että asia on näin. Minun on siis löydettävä työtä ja jätettävä opinnot, mutta se ei ole helppoa maalaispaikkakunnalla, jossa töitä ylipätään on tosi vähän tarjolla.

Olen suorittanut ainakin puolet 3,5 v. opinnoista tänä mennenä yhtenä lukukautena. Jos voisin opisekella täyspäiväisesti, olisin selviytynyt opinnoista noin 1,5 vuodessa, ehkä opinnäytetyön osalta hiukan yli tämän. Olen siis todella paiskinut töitä hiki hatussa nopean valmistumisen toivossa, mutta jääpä nyt kesken tämäkin koulu. Nyt etsin töitä ja olen valmis muuttamaan paikkakuntaa ja jatkamaan opintoja aikuisryhmän mukana hitaammassa tahdissa. Kävin työvoimatoimistossa kysymässä, voinko saada tukea työnhaun matkakorvauksiin. Vastaus oli, ei! Sitten vasta, kun olen lähempänä valmistumista! Vastaukseksi tuli epämääräinen; noin yksi kuukausi ennen. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa käydä työhaastatteluissa, koska asumme siis aika periferiassa, vaikka tätä kaupungiksi kutsutaan;). Lähin isompi kaupunki on n. 60 km päässä ja bussi edestakaisin maksaa n. 46 €. Opiskelijahintoja ei siis saa.

Opinto-opikeutta minulla siis on 500 päivää, eli 2012 syksyyn saakka, tulot vaan putoavat ensin päivärahan suuruiseksi, sitten Kelan työttömyysturvalle, oikein hauskaa!

Lisäksi pitänee vielä huomauttaa, että päivärahasta pitää maksaa 10% enemmän veroa, kuin työtulosta. Eli itse maksan 26% veroa, olen totaaliyksinhuoltaja, saan kuukaudessa 1200 €, mikä pitää riittää kaikkeen, aj minulla ei ole varaa etsiä töitä paitsi virtuaalisesti. Lisätään vielä, että voisin ansaita yli 40 000 €/vuosi ko. veroprosentilla. Eikö ole tämäkin oikein hauskaa!

En ole kyseisetä työvoimatoimistosta saanut yhtään ainoaa työn etsimistä tukevaa kommenttia. Koska olen uusi paikkakunnalla, olisi ollut varmaan fiksua yrittää auttaa edes tuntemaan paikkakunnan yritysmaailmaa. Olen ihan niin pettynyt tähän järjestelmään ja koko opintohommaan, että voin vain sanoa, että teitte tosi kurjan tempun meille! Itse aikuisena selviytyisinkin vielä, mutta olisi myös kiva tietää, missä lapseni aloittaa ensi syksynä koulunsa!

Työvoimatoimistossa lisäksi neuvottiin, että kannattaa kysyä kirkosta sitten muuttoavustusta!
Että kitos ihan tosi paljon vinkistä! Ihan olette uskomattoman nokkelia! Teen ihan varmasti ihan kaikkeni, että pääsen täältä pois! En uskonut, että valtion virkamiehellä on varaa tehdä tälläisiä "virkavirheitä" ja antaa näin epätotuudenmukaisia neuvoja ja tietoja ilma minkäänlaista vastuuta asiasta. Mutta näköjään kun kerran vahingossa joutuu "koneiston" rattaisiin, sinne jää ja sitten kyykytetään niin, että mitään ei jää jäljelle. Jos itse olisin työssäni tehnyt noin vakavia virheitä ja mokannut, olisin saanut kenkää niin että olsii työ ollut hakusessa seuraavan kerran. Mutta valtion virassa saa näköjään tehdä mitä vaan, kun on itsellä "varma" leipä, vaikka mitään tulosvastuuta ei joudu näyttämään toteen.

Että kaikenkaikkiaan, nyt tiedän, että keneenkään ei pidä luottaa ja virkamiehen höpinät voi olla ihan puuta heinää. Taas siis oli yksi huonosti toteuttettu ns. työllisyyden editämistoimenpide, joka ei todallakaan palvele yhtään ketään! En itse kyllä nukkuisi, jos olisin tehnyt jollekin ihmiselle samalla tavalla.

1

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyokkari

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Vastaan kysymykseen työ- ja elinkeinotoimiston näkökulmasta.

      Työnhakijan omaehtoisten opintojen enimmäisaika on 24 kk. Työnhakijan kanssa voidaan sopia opintojen jaksottamisesta , jos työnhakijan työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa sovittavat opinnot jakautuvat kahteen tai useampaan ajallisesti kaukana toisistaan olevaan osioon, ja jaksottamiseen on muu opintojen toteutuksen aikatauluun liittyvä peruste kuin koulutuspalvelun tuottajan loma-aika.

      Jaksojen välinen aika ei ole opiskeluaikaa, eikä siltä makseta etuuksia opiskelun perusteella. Jos opintojen jaksotuksesta on sovittu, omaehtoisten opintojen enimmäisaika (24kk) kuluu vain opintojaksojen aikana.

      Etuuden maksamiseen liittyviin kysymyksiin vastaa tarkemmin etuuden maksaja (Kela tai työttömyyskassasi).

      Ystävällisin terveisin,

      Teppo työkkäristä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1510
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1267
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      765
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      380
      738
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      696
    Aihe