Omakotitalon myynti omatoimisesti

10 + 12

Olemme ajatelleet yrittää itse myydä omakotitalomme. Pankista saamme apua kauppakirjojenlaadinnasta ja lainhuudatuksessa, kunhan olemme tarkkoina, että asiat todella hoidetaan, jos palvelusta heille maksamme.

Mitä muita asioita tulee ottaa huomioon?

8

452

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Partnevia

      Harkitse kahdesti myytkö itse. Mitä teet pankinkaan kauppakirjalla, jos pankki ei ole ollut myyntiprosessissa koko ajan mukana? Et ehkä ymmärrä tätä, mutta teen sinulle kysymyksen: Missä tilanteessa kauppakirjaa/ muita kaupantekoon liittyviä dokumentteja tarvitaan kaupanteon jälkeen? Vastaan puolestasi: Pääasiassa riitatilanteessa todisteena. Tämän vuoksi ei ole yhdentekevää, kuinka kauppakirja laaditaan.

      Kauppakirjahan on helppo tehdä itsekin, valmiita malleja löytyy netistä ja kirjastosta pilvin pimein, mutta HYVÄÄ kauppakirjaa tuskin osaat tehdä, ja hyvin harvassa pankissakaan osataan (näitä on nähty). Hyvän kauppakirjan saat kahdelta taholta: Ammattitaitoiselta kiinteistönvälittäjältä tai kiinteistöjuridiikkaan perehtyneeltä lakitoimistolta. Hyvän kauppakirjan hinta vaihtelee kohteesta riippuen 300 - 600 euron huiteilla alv mahdolliset kulut liiteasiakirjoista.

      Lainhuudatuksesta teidän ei tarvitse olla huolissanne, sen hoitaa ostaja.

      Käyttäkää kuitenkin ammattitaitoista kiinteistönvälittäjää, niin vältytte jälkipyykeiltä, joiden hinta on yleensä monikertainen välittäjän palkkioon nähden.

    • Välittäjät ahneita

      Se välittäjän palkkio on vain niin sikamainen. Yrittäkää vain myydä itse. Kyllä pankki osaa kauppakirjat laatia.

      • lkv myy

        palkkio pitää maksaa ,ei kukaan täysjärkinen osta yksityiseltä omakotitaloa .Välittäjä tuo luotettavuutta kauppaan ..


    • 10 + 12

      Mitä asiakirjoja tarvitaan näytettäväksi ostajaehdokkaille?

      Täytyy varmistaa tuo lainhuudatustodistus, parempi jos sitä ei tarvitsisi heti näyttää, koska siinä näkyy meidän maksamamme hinta.

      Riittääkö rasitustodistus, "kiinteistöverotodistus", tonttikirja?

    • nättijussi

      Myyjällä on myyjän vastuu, ostajalla ostajan vastuu, välittäjällä välittäjän vastuu.
      Ihan hyvin voit itse myydä, muista antamasi tiedot pitää olla oikeita.
      Erilaisia kuntokartoituksia kannattaa tehdä ne suojaavat myyjää ja tuovat ostajalle turvallisuutta.
      Kiinteistörekisteriote, lainhuudatusote (Pyydä uusi siinä ei muistaakseni näy kauppahintaa) rasitustodistus, talon piirustuksia rakennusluvat jne
      Sitten vain nettiin ilmoitus käytä paljon kuvia. Sähkö ja vesi-ja viemäriliittymät
      pitää muistaa siirtää. Luulenpa, että joka tekee kauppakirjoja myöskin osaa sen.
      On olemassa hyviä välittäjiä ja huonoja välittäjiä. Olen huomannut, että LKV-tutkinnon suorittaneiden määrä vähenee kokoajan välitysliikkeissä.
      Hinnan määrittely, olet varmasti itse paras asiantuntija, varmaan tunnet paikkakunnan hintatason. Ole tarpeeksi joustava saamiisi tarjouksiin.
      Vaadi käteismaksu kaupantekotilaisuudessa.

      • Partnevia

        Nättijussilta tuli ihan mukavasti omatoimimyyjälle neuvoja. Hyviä ja huonoja.

        Kuntotarkastuksista olen puoleksi samaa mieltä. Ne suojaavat myyjää, mutta ostajalle ne ovat erittäin usein karikko. Useat niistä on tehty hyvin epäselvin ja ristiriitaisin lausunnoin ja toisekseen niissä on AINA valtava määrä "täytyy tutkia tarkemmin" -lausekkeita eri muodoissaan, jotka heikentävät ostajan oikeudellista asemaa. Mutta - myyjällehän ne ovat ihan hyvä juttu.

        Kauppakirjoja eivät monetkaan osaa tehdä hyvin. Edes ne, jotka niitä tekevät työkseen. Ja nyt ei ole kysymys siitä, etteikö kauppakirjalla saisi myytyä - maakaaressahan on hyvin niukat säädökset pätevän kauppakirjan sisällöstä. Kysymys on siitä, ettei maakaaressa, eikä vanhassakaan maakaaressa, eikä kumpaisenkaan esitöissä, ole mitään tyhjentävää listaa siitä, mitä tarkoitetaan kiinteistön ominaisuuksilla ja kunnolla. Lähtökohdaksi onkin otettu SOPIMUS = tarjous, vastatarjous, keskustelut, kuntotarkastusraportit, yms. ja KAUPPAKIRJA. Sopimuksella määritetään jokaisen kiinteistön yksilöllinen taso ja kunto. Maakaaren, oikeuskirjallisuuden ja -tapausten selkeä linjaus on, että KIINTEISTÖ ON VIRHEELLINEN, JOS SE EI OLE SELLAINEN, MITÄ VOIDAAN KATSOA SOVITUN. Tämän vuoksi maakaari mahdollistaa erittäin laajan sopimusvapauden yksityishenkilöiden välisessä kaupassa. Tietysti tässä korostuu ostajan tarkastusvelvollisuus ja myyjän tiedonantovelvollisuus, mutta näitä asioita todistellaan sitten, kun kohteen kunnosta jälkeenpäin tulee erimielisyyttä. Mihin kauppakirjaa tarvitaan? Sen päätarkoitus on tuoda suojaa omistukseen, mutta toinen päätarkoitus on olla todisteena siitä, mitä on sovittu. Muutama viikko sitten tutustuin erään pankin laatimaan kiinteistön kauppakirjaan ja täytyy todeta, että kehnompaa ja riskipitoisempaa 300.000 euron sopimusta en ole eläessäni nähnyt!


    • turkissa on lämmintä

      ostin itse 8 vuotta sitten ok-talon,jossa oli suoritettu kuntokartoitus oikein ammattimiehen toimesta.
      myyjä oli sanonut,että olohuoneen laajennus on hieman muuta lattiaa viileämpi.

      Kartoitus oli tehty kesällä,joten lämpötilojen mittaus ei kertonut mitään ennen talvea.
      talvella oma mittaus näytti olohuoneen nurkassa 3,kun ulkona oli -17C.

      Noilla kuntokartoituksilla on persepyyhkeen arvo,sanotaan mitä sanotaan.

      • myyharkiten

        itse olen myymässä taloani siis olen antanut välitysfirmalle. tein vielä onneton 3 kk soipmuksen eivät saa kyllä myydyksi ovat nelko flekmaattisesti kauppaamassa. itse etsin myös taloa eri paikkakunnalta kuitenkin 35km päästä taloani. ja aina kun menen katsomaan taloa niin välittäjät soittelee perään jne. ja muillekin katsojille kaupannut omaani 5 on mennyt katsomaan taloani ja heille ei ole koskaan välittäjä soittanut perään. eli opiksi jos annat välittäjälle käy ihmeessä muutamassa heidän esittelyssä että näet kuinka toimivat.
        itselle jo onneksi jätetty tarjous talosta ja sekin sellainen että se katsoja soitti itselleni ja kerroin talosta kaikkea.
        esimerkki: taloa myyty 2 kk ja välittäjä kysyy oliko niitä seiniä lisäeristetty, hänellä on kaikki kpirustuset ym paperit ja kerrottu muutamaan kertaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe