Miten hankkia ystäviä?

Niin, miten voisin hankkia ystäviä? Minulla oli ennen hyvä ja tiivis kaveriporukka,
siihen kuului 4 ihmistä ja tunsin heidät kaikki hyvin. Olimme silloin 7-luokalla, kun tämä porukka syntyi. Koulu sujui normaalisti ja näimme toisiamme aina vapaa-ajallakin. Olin silloin oma itseni, en pelännyt puhua kellekään ja suhtauduin kaikkeen avoimesti. Sitten kun 8-luokka alkoi, porukkamme alkoi hajoilla ja pari ihmistä pyöri muiden kanssa. Nyt jäljellä on enää yksi ja paras ystäväni joka kuului myös tähän porukkaan. Olemme keksenämme välitunnilla, mutta puheenaiheet alkavat loppua ja tuntuu että ketään ei haluaisi olla seurassamme. Olen nykyään lähes masentunut: en pysty keskittymään kouluun kun ajattelen kokoajan miten voisin saada lisää ystäviä, kotona en tee muuta kuin olen koneella tai katson tv:tä. Paras ystäväni käy välillä kylässä ja minä hänen luonaan, mutta se on vähäistä, koska hänellä on tärkeä harrastus, joka vie paljon hänen ajastaan, ja hänellä on siellä paljon muita ystäviä, joiden kanssa hän viettää aikaa, jolloin minä olen kotona. Haluaisin saada lisää ystäviä, joiden kanssa voisi olla koulussa ja vapaa-ajalla. Olen nykyään hiljainen ja ujo, keskustelua en osaa aloittaa ja sen jatkaminenkin päättyy yleensä pitkään ja kiusalliseen hiljaisuuteen. Harrastan tanssia, ja minulla on siellä pari tuttua joiden kanssa juttelen harjoituksissa, mutta en muuten, miten voisin ehdottaa heille että voisimme nähdä myös vapaa-ajalla? Ja miten voisin hankkia lisää ystäviä koulussa, jotta en 9-luokalla joutuisi olemaan ihan yksin..? ):

3

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apujaaa

      Minäkin olen muuttamassa toiselle paikkakunnalle. Olen kahdeksannella. Muuttaisin kesällä äitini luo. :( tunnen vain muutaman tyypin sieltä. Pelottaa lähteä tutusta mukavasta ympäristöstä poies.. :( en tiedä miten ne minun tuttuni kaverit ottaisivat minut mukaan. En enää muista miten ystäviä hankitaan. Sosiaalisuuteni on aika matalalla... :/ en tykkää puhua asioistani kenenkään kanssa paitsi parhaiden ystävieni kanssa jotka jäävät vanhalle paikkakunnalle. Apuja.

    • mmmmmmmmmmm
    • ujoista_kieroin

      Itse olen lukiolainen (ujo, jonka luonteenpiirteestä kehittyi sos.til.fobia) ja aika tutulta nämä asiat kuulostavat. Itse käytän muutamaa tuloksia tuottavaa sääntöä ihmisiin tutustumisessa mutta niitä en vielä teidän ikäisillenne suosittele, menee vaan aikanne asian miettimiseen ja kriisailuun. On kuitenkin pari simppeliä asiaa, mitä suosittelisin:

      Hymyilkää ja pyrkikää muutenkin positiivisuuteen. Ainainen synkistely vain karkottaa muita ihmisiä, ette tekään varmasti kovin kepoisin perustein lähesty nurinperin hymyilevää. Tässä yhteydessä on pakko varoittaa dramatisoinnista. ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ruvetko keräämään säälipisteitä muilta esittämällä reppanaa. Ei toimi ikinä, koskaan, milloinkaan, ja turha kenenkään väittää että toimisi, ei ainakaan yläasteella.

      Älkää leimautuko. Todistin leimautumisilmiötä useampaankin otteeseen peruskoulun puolella ja se tosissaan karkottaa porukkaa. Liian usein näki, kuinka joku esim. sanoi muutaman kauniin sanan ujolle selvästikin halukkaana tutustua paremmin, ja tämän jälkeen tyyppi ei päässyt tästä ujosta henkilöstä eroon. Kun joku koittaa tutustua teihin niin antakaa vastakaikua, mutta jättäkää se mielipuolinen seuraaminen ja vastaava pois. Mitä useamman kanssa te näytätte olevan hyvää pataa, sitä useampi teistä todennäköisesti kiinnostuu. Niistä on sitten helppo valita.

      Voi ei meni taas liiakseen ohjeistukseksi. Tiivistettynä tässä on kultainen sääntö muihin tutustumisessa: ole avoin sekä oma itsesi. Ei siitä mihinkään pääse. Tsemppiä uuteen kouluun! :)

      P.S. Jos tulevaisuudessa mietitte, mitä peruskoulun jälkeen niin ujoille suosittelen lukiota. Tiedän, että sitä pidetään erittäin sosiaalisena paikkana ja kieltämättä pari/ryhmätehtäviä on kiitettävästi mutta minusta allergioihinkin paras lääke on altistaminen. Lisäksi ainakin minusta lukiossa on helpompi olla sosiaalinen. En tiedä miksi, ehkä koska kurssi järjestelmän ansioista naamat vaihtuvat usein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe