Hei. Minulle sattui tammikuussa tapaturma, jonka seurauksena etukulmahammas murtui ja sen viereinen hammas sai myös kovan iskun (heilui).Murtunutta kulma hammasta yritettiin luuduttaa 4kk uudelleen, mutta turhaan. Tänään hammas jouduttiin poistamaan ja tilalle laitetaan implantti. Kovan iskun saanut hammas joudutaan vielä todennäköisesti juurihoitamaan. Huuleen tuli myös n. 2cm mittainen haava, joka oli kuin saksilla leikattu suun pielestä ylöspäin. Tästä on jäänyt arpi, mutta ei silmään pistävä, näkyvä kuitenkin. Vakuutus minulla on pohjolassa ja kattaa hoitokuluja 1000 euroon asti ja pysyviä fyysisiä haittoja 30000 euroon asti. Hoitokulujen osalta vakuutus ei riitä kattamaan kaikkia kuluja millään. Tiedän että pysyvien haittojen korvaus määräytyy haittaluokkien mukaan, mutta kuuluuko 1 pysyvän hampaan menetys tähän luokitukseen ja olenko oikeutettu sitä kautta saamaan lisä korvauksia ja minkä suuruisia? Olisin kiitollinen jos saisin vastausia kysymykseeni.
pysyvä haitta?
1
950
Vastaukset
- rma06
Yhden hampaan menetyksestä ei vielä korvausta saa. Sosiaali- ja terveysministeriön haittaluokituksen mukaan vasta hampaiton täydellinen tai merkittävä puutos oikeuttaa alimpaan eli haittaluokka 1:een. Monessa tapaturmavakuutuksessa pysyvän haitan korvaaminen edellyttää vähintään haittaluokka 2 suuruista pysyvää haittaa.
Kasvojen arven tai näkyvien hampaiden korjaamaton puutos voi oikeuttaa haittaluokkiin 0-3, mutta korvauksen saaminen tällä kasvojen alueen muodon poikkeavuuden perusteella edellyttää kyllä jotain pahempaa kuin parin sentin arpea tai implantilla korjattavaan hampaan menetystä.
STM:n haittaluokkataulukko löytyy netistä, jos haluat siihen tarkemmin tutustua. Uusin haittaluokitus on tullut voimaan 1.1.2010.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971948- 881370
- 1101153
- 761047
- 1191030
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47801
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48751- 33703