Opintojen päättyminen!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hei!

Olen saamassa valmiiksi ylemmän korkeakoulututkinnon. Graduni ei kuitenkaan ehdi esitarkastajien hitauden vuoksi kevään viimeiseen kokoukseen, jolloin se päästään rekisteröimään vasta elokuun kokouksessa. Opintotukeni on siis loppu enkä voisi sitä edes nostaa kesällä sillä opintoja ei ole jäljellä. Minulla ei ole työpaikkaa sillä on paiskinut töitä ahkerasti, jotta saisin graduni valmiiksi.

Onko näin, etä minulla ei ole oikeutta työttömyysturvaan, vaikka opintojen päättyminen on vain rekisteröinnistä kiinni? Mitään en voi opintojeni eteen enää tehdä, enkä koe olevani täysiaikainen opiskelija, koska eihän opintoja ole jäljellä. Jos en ole oikeutettu työttömyysturvaan, opintotukeen enkä saa työtä, niin millä eläisin?

2

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kela

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi. Jos olet jo tehnyt kaikki opintosi, ole mahdollisimman pian yhteydessä Työ- ja elinkeinotoimistoon selvittääksesi voitko jo rekisteröityä työnhakijaksi. Jos Työ- ja elinkeinotoimisto toteaa, ettei työvoimapoliittisia esteitä työttömyysetuuden saamiselle ole, voit hakea työttömyysetuutta. Jos et kuulu työttömyyskassaan voit hakea Kelasta työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa. Kelan työttömyysetuutta voit hakea verkon kautta www.kela.fi/asiointi.

Peruspäivärahan ja työmarkkinatuen hakemisesta löydät lisätietoa täältä
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190701134121EH?OpenDocument

Kysyit lisäksi mitä muuta voisit hakea, jos et saa opintotukea tai työttömyysetuutta. Voit olla yhteydessä oman kuntasi sosiaalitoimistoon ja selvittää mahdollisuutesi toimeentulotukeen. Yhteystiedot löydät kuntasi internetsivuilta.

Terveisin,
      Kirsi Kelasta

• tyokkari

Hei,

kiitos kysymyksestäsi.

Mikäli olet työttömyysturvalain tarkoittama päätoiminen opiskelija, sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Päätoimisesti opiskelleen henkilön opiskelua pidetään päätoimisena siihen saakka kunnes hän on todisteellisesti päättänyt opintonsa. Opinnot katsotaan päättyneiksi, kun henkilö esittää selvityksen siitä, että hän on joko valmistunut tai eronnut oppilaitoksesta.

Työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä TE-toimisto pyytää sinulta kirjallista selvitystä opinnoistasi ja antamasi selvityksen perusteella antaa työvoimapoliittisen lausunnon oikeudestasi työttömyysetuuteen työttömyysetuuden maksajalle (Kela tai työttömyyskassa).

Voit ilmoittautua opinnoistasi huolimatta työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto) vaikka heti. Työnhakusi käynnistyy, kun ilmoittaudut verkkopalvelussa tai henkilökohtaisesti TE -toimistossa ja sinut rekisteröidään työnhakijaksi. Käytä ilmoittautumiseen mol.fi:n asiointivalikosta löytyvää sähköistä työnhakijalomaketta (Oma työnhaku työ- ja elinkeinotoimistossa):
      https://asiointi.mol.fi/asva/asiointivalikko

terveisin Teppo työkkäristä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7246
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4028
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      55
      3533
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      46
      3052
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2776
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2226
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      44