Opintojen päättyminen!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hei!

Olen saamassa valmiiksi ylemmän korkeakoulututkinnon. Graduni ei kuitenkaan ehdi esitarkastajien hitauden vuoksi kevään viimeiseen kokoukseen, jolloin se päästään rekisteröimään vasta elokuun kokouksessa. Opintotukeni on siis loppu enkä voisi sitä edes nostaa kesällä sillä opintoja ei ole jäljellä. Minulla ei ole työpaikkaa sillä on paiskinut töitä ahkerasti, jotta saisin graduni valmiiksi.

Onko näin, etä minulla ei ole oikeutta työttömyysturvaan, vaikka opintojen päättyminen on vain rekisteröinnistä kiinni? Mitään en voi opintojeni eteen enää tehdä, enkä koe olevani täysiaikainen opiskelija, koska eihän opintoja ole jäljellä. Jos en ole oikeutettu työttömyysturvaan, opintotukeen enkä saa työtä, niin millä eläisin?

2

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kela

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi. Jos olet jo tehnyt kaikki opintosi, ole mahdollisimman pian yhteydessä Työ- ja elinkeinotoimistoon selvittääksesi voitko jo rekisteröityä työnhakijaksi. Jos Työ- ja elinkeinotoimisto toteaa, ettei työvoimapoliittisia esteitä työttömyysetuuden saamiselle ole, voit hakea työttömyysetuutta. Jos et kuulu työttömyyskassaan voit hakea Kelasta työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa. Kelan työttömyysetuutta voit hakea verkon kautta www.kela.fi/asiointi.

      Peruspäivärahan ja työmarkkinatuen hakemisesta löydät lisätietoa täältä
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190701134121EH?OpenDocument

      Kysyit lisäksi mitä muuta voisit hakea, jos et saa opintotukea tai työttömyysetuutta. Voit olla yhteydessä oman kuntasi sosiaalitoimistoon ja selvittää mahdollisuutesi toimeentulotukeen. Yhteystiedot löydät kuntasi internetsivuilta.

      Terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • tyokkari

      Hei,

      kiitos kysymyksestäsi.

      Mikäli olet työttömyysturvalain tarkoittama päätoiminen opiskelija, sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Päätoimisesti opiskelleen henkilön opiskelua pidetään päätoimisena siihen saakka kunnes hän on todisteellisesti päättänyt opintonsa. Opinnot katsotaan päättyneiksi, kun henkilö esittää selvityksen siitä, että hän on joko valmistunut tai eronnut oppilaitoksesta.

      Työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä TE-toimisto pyytää sinulta kirjallista selvitystä opinnoistasi ja antamasi selvityksen perusteella antaa työvoimapoliittisen lausunnon oikeudestasi työttömyysetuuteen työttömyysetuuden maksajalle (Kela tai työttömyyskassa).

      Voit ilmoittautua opinnoistasi huolimatta työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto) vaikka heti. Työnhakusi käynnistyy, kun ilmoittaudut verkkopalvelussa tai henkilökohtaisesti TE -toimistossa ja sinut rekisteröidään työnhakijaksi. Käytä ilmoittautumiseen mol.fi:n asiointivalikosta löytyvää sähköistä työnhakijalomaketta (Oma työnhaku työ- ja elinkeinotoimistossa):
      https://asiointi.mol.fi/asva/asiointivalikko

      terveisin Teppo työkkäristä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe