Tunnustuksellinen uskonnonopetus

Nimi merkki

Hesarin mielipidesivuilla on keskusteltu uskonnonopetuksesta. Jotkin keskustelijat olivat vaatineet tunnustuksellisen uskonnonopetuksen poistamista kouluista. Heille vastattiin, että sehän on poistettu jo vuonna 2003. Näinhän asia ei suinkaan ole, vaan se on tyylipuhdasta valehtelua.

Tunnustuksellinen uskonnonopetus tosin korvattiin vuonna 2003 käsitteellä oman uskonnon opetus. Vaihdettiin siis vain käsitteen nimi, mutta opetuksen sisältö on edelleen täsmälleen samaa tunnustuksellista uskonnonopetusta. Saman vahvistaa Uskonnondidaktiikan lehtori Jyri Komulainen, jonka mukaan Suomessa perusopetus on määrätty uskonnollisesti tunnustuksettomaksi, mutta uskonnon opetus tämän määräyksen suhteen poikkeus, koska se on kytketty oppilaan uskontoperinteeseen. Eli uskonnopetus on edelleenkin tunnustuksellista, sitä ei vain enää kutsuta sellaiseksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnon_opetus

Jos Suomessa todellakin olisi tunnustuksellisuudesta vapaata uskonnonopetusta jossa tasapuolisesti käytäisiin läpi eri maailmanuskontoja, joiden tunteminen kuuluu toki yleissivistykseen, niin silloin kaikkien eri uskontojen edustajat voisivat osallistua tähän samaan opetukseen. Nythän näin ei ole, vaan eri uskontojen edustajat eriytetään juuri siksi, että normaali uskonnonopetus ei ole eri uskontoja tasapuolisesti esittelevää, vaan se on pelkästään täysin puhdasta kristinuskon opettamista. Muut väärät uskonnot käydään pikajuoksuna läpi mahdollisimman pintapuolisesti, eikä missään vaiheessa unohdeta kertoa, että ne ovat kaikki vääriä uskontoja ja harhaoppeja, koska ainoa oikea uskonto on kristinusko.

18

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Α & Ω

      Juuri näin. Monet uskonnonopettajat joutuisivat epäilemättä hyvin kiusallisiin tilanteisiin ammattitaitonsa (tietonsa) kanssa, jos uskonnontunnilla olisi parikin vaikkapa muslimia ja hindua esittämässä vaikeita kysymyksiä.
      Se ei silti saa olla syynä siihen, ettei uskontoja (ja elämänfilosofioita jaajemminkin) pitäisi käsitellä tasapuolisesti ja tunnustuksettomasti.

      Tietenkään tämä ei tarkoita sitä, etteikö opettaja saisi uskoa mihin hyvänsä jumalista. Ammattitaitoa se kyllä vaatisi ja aika huomattavaa lisäkoulutusta uskonnonopettajille. Mielestäni nuorisomme kyllä ansaitsisi tämän.

    • Et-opelta

      Jos uskonnon opetus on virallisesti tunnustuksetonta ja jos kevätjuhlassa yksittäinen virsi ei (Eduskunnan perustuslakivaliokunnan mielestä) tee juhlasta uskonon harjoittamista, millä helkkarin perusteella koulut kuitenkin järjestävät selvästi ja suoranaisesti uskonnon harjoittamista (yhteistyösse seurakuntien pappien kanssa), kuten koululaisjumalanpalveluksia ja uskonnollisia aamunavauksia hartauksineen? Perusteluna käytetty "uskonnon harjoittamiseen tutustuttaminen" on täysin läpinäkyvä veruke. eihän mitään muutakaan "tutustuttamista" kerrata moneen kertaa joka vuosi 9 vuoden aikana. Tutustutamiseen riittaa pedagogisesti pari-kolme kertaa peruskoulun aikana.

      • Nimimerkki.

        Jees, eikö olisi hyvä jos meidät tutustutettaisiin myös kumartamaan kohti Mekkaa tiettyinä vuorokaudenaikoina :D

        Juu ei, kaikki tunnustuksellinen opetus koteihin tai vanhempien itse kustantamiin ilta- ja viikonloppukouluihin. Kaikkeen sitä verorahoja haaskataankin.


      • Nimimerkki. kirjoitti:

        Jees, eikö olisi hyvä jos meidät tutustutettaisiin myös kumartamaan kohti Mekkaa tiettyinä vuorokaudenaikoina :D

        Juu ei, kaikki tunnustuksellinen opetus koteihin tai vanhempien itse kustantamiin ilta- ja viikonloppukouluihin. Kaikkeen sitä verorahoja haaskataankin.

        Missä on kansan peruspilari, tai se kulmakivi.


      • Hyvä näin

        Meidän lapsi tutustuu joka vuosi taidenäyttelyihin ja teatteriesityksiin. Joka kerta ne ovat vähän erilaisia ja aika paljon samanlaisia.
        Ymmärrän, että tutustuminen "uskonnon harjoittamiseen" voi tapahtua ja tapahtuukin hyvin erilaisesti jo pitäjien vaihtuessa.
        Yleissivistykseen kuuluu myös tietää oman uskontokuntaan kuuluvien juhlien alkuperät. Kyllä tuntuu oudolta, jos koululainen vastaa, että pääsiäistä vietetään, jotta kaikilla olisi hauskaa.
        Asioiden vuosittainen kertaaminen auttaa yleissivistykseen kuuluvien tietojen hallinnan. Näitä asioita käydään päivänavauksissa lävitse kuten myös kevätkirkossa ja joulukirkossa.


      • Hyvä näin kirjoitti:

        Meidän lapsi tutustuu joka vuosi taidenäyttelyihin ja teatteriesityksiin. Joka kerta ne ovat vähän erilaisia ja aika paljon samanlaisia.
        Ymmärrän, että tutustuminen "uskonnon harjoittamiseen" voi tapahtua ja tapahtuukin hyvin erilaisesti jo pitäjien vaihtuessa.
        Yleissivistykseen kuuluu myös tietää oman uskontokuntaan kuuluvien juhlien alkuperät. Kyllä tuntuu oudolta, jos koululainen vastaa, että pääsiäistä vietetään, jotta kaikilla olisi hauskaa.
        Asioiden vuosittainen kertaaminen auttaa yleissivistykseen kuuluvien tietojen hallinnan. Näitä asioita käydään päivänavauksissa lävitse kuten myös kevätkirkossa ja joulukirkossa.

        > Yleissivistykseen kuuluu myös tietää oman uskontokuntaan
        > kuuluvien juhlien alkuperät. Kyllä tuntuu oudolta, jos koululainen
        > vastaa, että pääsiäistä vietetään, jotta kaikilla olisi hauskaa.

        Ja kuinkakohan moni kristitty tuntee pääsiäisen alkuperät? Veikkaan, että aika harva. Eipä taideta juuri kristinuskon ei-juutalaisista juurista keskustella uskonnontunneilla...

        Ja kuitenkin juuri tämä olisi mitä suurimmassa määrin yleissivistävää. Se opettaisi meille, ettei mikään uskonto ole kiinteä, yksittäinen kokonaisuus, vaan ne ovat osa jatkumoa, joka on tuottanut tuhansia uskontoja ja miljardeja uskomuksia ympäri maailman, useimmat niistä enemmän tai vähemmän toistesa kaltaisia ja pitkälti toisista lainaamalla rakennettuja.

        Jos ihmisilel jo lapsena opetettaisiin, ettei se oma uskonto ole mitenkään erikoinen, niin ehkä heistä tulisi vähän järkevämmin ajattelevia aikuisia, eikös?


    • CrysalisMenalis

      Juu, itsekkin muistan ala-asteen ruokarukoukset (90-luvulla), joulukuvaelmat ja virsien veisaamiset. Kuudennella luokalla tuli vielä semmoinenkin muutos, ettei ollut kevätjuhlaa ja todistusten jakoa vaan kirkkoreissu ja siellä kirkon pihalla todistusten jako. Taitaa jatkua edelleen nämä kirkkokäynnit juhlien aikaan.
      Yläasteellakin oli kerran viikossa kristillinen aamunavaus, jonka piti pappi.
      Uskonnossa käsiteltiin vieraat uskonnot hyvin pikaisesti ja lähinnä verraten sitä, miten ne eroavat kristinuskosta.
      Ja niitä kirkkoreissuja...

      Tuossa jonkin aikaa sitten tein työharjoittelua ala-asteella ja vilkaisin nykyistä 1. lk. uskonnonkirjaa. Se meni jotakuinkin näin:
      "Luonto on tosi kiva juttu, sitä ei saa roskata (ihan hyvää settiä sen ikäisille) Jumala on luonut kaikki eläimet ja kasvit"
      "Toisia ei saa kiusata, kiusaaminen ei ole kivaa. Kaverit ovat kivoja ja auttavat toisiaan (so far, so good) Jeesus on sinun kaverisi."

      Tämmöinen (vaikka tuo onkin tiivistetty, ei totuus tästä poikkea) ei sitten vissiin ole tunnustuksellista?

      • Ei noihin tarvitse osallistua ellei kuulu kirkkoon. Itse ainakin 80-luvulla jätin nuo kirkkoreissut käymättä.

        Itse en pidä kerran viikossa papin aamunavausta pahana, kunhan vähän katsotaan mitä hän puhuu. Vastapainoksi olisi myös hyvä saada vähän muutakin näkökulmaa.
        Mutta kyllä noista vakaumuksellisista uskonnontunneista olisi jo syytä luopua. Ovat kuitenkin aikansa eläneitä.


      • sepittämättä paras
        Töppönen kirjoitti:

        Ei noihin tarvitse osallistua ellei kuulu kirkkoon. Itse ainakin 80-luvulla jätin nuo kirkkoreissut käymättä.

        Itse en pidä kerran viikossa papin aamunavausta pahana, kunhan vähän katsotaan mitä hän puhuu. Vastapainoksi olisi myös hyvä saada vähän muutakin näkökulmaa.
        Mutta kyllä noista vakaumuksellisista uskonnontunneista olisi jo syytä luopua. Ovat kuitenkin aikansa eläneitä.

        "Ei noihin tarvitse osallistua ellei kuulu kirkkoon."

        Niihin tarvitsee osallistua, mikäli kuuluu kirkkoon. Valtava enemmistö koululaisista on liitetty vauvoina kirkkoon. Ei se, että vanhemmat tuputtavat uskoaan lapselle, oikeuta vielä koululaitostakin tekemään saman virheen.

        "Itse en pidä kerran viikossa papin aamunavausta pahana, kunhan vähän katsotaan mitä hän puhuu."

        Pappina puhuessaan pappi edustaa uskonnollista yhteisöä. Saisiko vaikka Ronald McDonaldiksi pukeutunut mies pitää kerran viikossa aamunavausta, kunhan vähän katsotaan mitä hän puhuu? Esim. "Lasten on tärkeää syödä hyvin ja monipuolisesti. McDonaldsissakin on tarjolla salaatteja ja hedelmiä, joita lapsi tarvitsee elämän polulla..."


      • Et-opelta
        Töppönen kirjoitti:

        Ei noihin tarvitse osallistua ellei kuulu kirkkoon. Itse ainakin 80-luvulla jätin nuo kirkkoreissut käymättä.

        Itse en pidä kerran viikossa papin aamunavausta pahana, kunhan vähän katsotaan mitä hän puhuu. Vastapainoksi olisi myös hyvä saada vähän muutakin näkökulmaa.
        Mutta kyllä noista vakaumuksellisista uskonnontunneista olisi jo syytä luopua. Ovat kuitenkin aikansa eläneitä.

        Uskonnolliset aamunavaukset ovat uskonnon harjoittamista. Sellaisia ei tarvittaisi yhtään. Jos ja kun koulu käyttää koulun ulkopuolisia päivänavausten pitäjiä, tulisi käyttää, pyytää monipuolisesti eri järjestöistä ja myös kunnan nuoriso-, liikunta- ja kulttuuritoimesta. Koulun ikkunat auki muuallekin kuin kirkonmäelle päin!


    • ei satuihin uskova

      Opettajien pitää kertoa koululaisille faktan ja tarinoiden ero.

      • Purnata voi kaikesta

        Mitä tarkoitat faktalla ja tarinoilla uskonnon opetuksessa?
        Uskonnossahan on kyse uskosta. Sitä ei siis voida todistaa, koska silloin se ei olisi uskonto vaan tiede.
        "Tuomas, sinä uskot, koska näit minut, mutta todella onnellisia ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät ole nähneet minua."
        Jos lapsi on uskonnon opetuksessa, mitä muuta hän siellä opettelisi kuin omaan uskontoonsa kuuluvia asioita.
        Ihailemme usein, kuinka monet muut maat pitävät kiinni perinteistä tavoista, jotka perustuvat useimmiten heidän uskomuksiinsa, uskontoonsa. Mutta omasta kulttuurista olisimme valmiit hajoittamaan kaikki perinteet ja uskonnon.
        Kun juuret poikkaistaan, puu kuolee.
        Itse pidin koulun uskontotunneista, vaikka välillä käyttäydyimme lapsellisesti.


      • Purnata voi kaikesta kirjoitti:

        Mitä tarkoitat faktalla ja tarinoilla uskonnon opetuksessa?
        Uskonnossahan on kyse uskosta. Sitä ei siis voida todistaa, koska silloin se ei olisi uskonto vaan tiede.
        "Tuomas, sinä uskot, koska näit minut, mutta todella onnellisia ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät ole nähneet minua."
        Jos lapsi on uskonnon opetuksessa, mitä muuta hän siellä opettelisi kuin omaan uskontoonsa kuuluvia asioita.
        Ihailemme usein, kuinka monet muut maat pitävät kiinni perinteistä tavoista, jotka perustuvat useimmiten heidän uskomuksiinsa, uskontoonsa. Mutta omasta kulttuurista olisimme valmiit hajoittamaan kaikki perinteet ja uskonnon.
        Kun juuret poikkaistaan, puu kuolee.
        Itse pidin koulun uskontotunneista, vaikka välillä käyttäydyimme lapsellisesti.

        Uskonnossa ei ole kyse uskosta, vaan uskonnosta. Uskonto on kokoelma vakiintuneita tapoja ja perinteitä. Usko on jotain henkilökohtaista, jota voi ilmentää jossain määrin uskonnon avulla.

        Tunnustuksellinen uskonnonopetus pyrkii juurruttamaan lapsiin uskoa. Se ei ole koulun tehtävä. Uskonnonopetus taas pyrkii kertomaan, miten jossakin uskonnossa maailma mielletään, ja mitä riittejä noudatetaan.

        Pahinta on kuitenkin se, että uskonnonopetuksessa opetataan varsin pintapuolisesti uskonnon historiaa. Tavallaan katakaistaan juuret siltä kulttuuriperimältä joka alkaa Egyptin jumalista ja taruista ja jatkuu yhtenäisenä nykyisiin lahkoihin asti.


    • sanna_78

      Miksi verorahoilla pitää kustantaa opetusta, joka perustuu harhaisiin käsityksiin maailmasta? Tehdäänkö niin, sillä niin ollaan ennenkin tehty?

      Sadut on kivoja, mutta silloin, kun jopa osa aikuisista pitää niitä tosina, ne muuttuu vaarallisiksi.

      Kaikki lapset eivät osaa erottaa satua ja totta, joten olisi ehkä parempi, että uskonto käsiteltäisiin neurtaalisti osana historiaa.

    • Oikeaa asiaa

      Olipas siinä annos, ihan oikeaa asiaa.,

    • Et-opelta

      Kyllä, uskonnon opetus kokonaan pois!
      Jos kansanedustajat kuitenkin mamoilevat asian kanssa, niin siinä taauksessa elämänkatsomustieto on saatava heti kaikille vapaasti valittavaksi - siis näin niin kaun kuin uskontoakin opetetaan. ks. pakkouskonto.fi ja www.et-opetus.fi

    • Lapsi ei pysty tekemään eroa faktatiedon ja uskonasioiden välillä, kun samassa koulussa kerrotaan sekä Jeesuksen kävelemisestä vetten päällä, että Tukholman olevan Ruotsin pääkaupunki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä kaivatussasi

      Oikein häiritsee?
      Ikävä
      146
      1970
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

      Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      303
      1177
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      989
    4. Minä tiedän sen

      Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      888
    5. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      829
    6. Hitto että tekis

      Mieli saada sua
      Ikävä
      53
      799
    7. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

      https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      756
    8. 71
      754
    9. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      709
    10. Onko kaivattusi

      Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      701
    Aihe