Pakkoruotsin vaihtoehdoista

ei-kannattaja 8912

Jos ruotsinkielen vaihtoehdoiksi tulee saksan, ranskan, venäjän, japanin, kiinan, arabian ja espanjan lisäksi myös tiedeaineiden extra-sisältöä, mitä se voisi olla? Keskustelu aiheesta "yleistä tieteestä" palstalla/foorumilla:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9817676

Vastaukset ehkä sinne linkin taakse, sisällöstä riippuen.

Yksi mahdollisuus on saada säästöjä kunnille ja antaa koululaisille/opiskelijoille vapaa-aikaa/läksyjenlukuaikaa, jos ruotsia ei korvata millään muilla oppitunneilla. Silloin ruotsi olisi nykyisten c-kielten eli nykyisten valinnaisten kielten asemassa mm. saksan, ranskan ja venäjän rinnalla.

Jos, siis JOS, joskus käy niin, että perussuomalaisten linja aiheuttaa pulaa ruotsintaitoisista ammattilaisista, silloin pitää kai tuoda Ruotsista työvoimaa vähän isommalla palkalla. Ennemmin Ruotsista kuin Thaimaasta.

Voisiko olla laki jossa luetellaan erikseen ne paikat joissa ruotsia ei välttämättä tarvitse tarjota edes opiskelijan vaihtoehdoksi jos kunnanvaltuusto niin päättää, ja paikat joissa kunnanvaltuusto saa määrätä pakkoruotsin tai pakkosuomen?

Tiedän olevan puhesyntetisaattoreita, jotka puhuvat suomea ja englantia, ja luultavasti on puhesyntetisaattoreita jotka puhuvat riikinruotsia, mutta olisiko tarvetta tai markkinoita puhesyntetisaattorille joka puhuu rantaruotsia? Sanotaan vaikka konekäännetyn suomenkielisen tekstin puhujaksi.

2

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • holvihanti

      Kotoruotsinkielisten murhe jos suomessa maleksivat hankkia tulkki omaan laskuunsa

    • Huomautus.

      Keskustelu asiasta on paikallaan, mutta huvitta hieman tuon palstan teema. Onko pakkoruotsi jo tiedettä? Ehkä siten, että sen väkisin tuputtamisen perustelut vaativat jo tieteellistä pohdintaa.

      Pakkoruotsi kuuluisi Valtionuskonnot-palstalle tai Poliittiset kouluaineet-palstalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe