tällaista kysyttävää olis että: ´
pitääkö tamman ruokintaa muuttaa kun tamma on tiinenä? milloin liikuttamista aletaan vähentämään? eipä mulla muuta kiva jos joku viittis vastata..
tiinenä oleva tamma
4
679
Vastaukset
- hehee
tiinenä olevalle tammalle olis hyvä syöttää valkuaispitoista ruokaa... apilaa etc... näin mulle on kerrottu... :)ja liikuttamisen lopettaminen... en siitä tiedä mutta eiköhän sen huomaa siitä ku alkaa liikkuminen käydä tukalaksi... mun tietääkseni kantavaa tammaa voi luukittaa aika kauan... enoovarma... :)
- ^SuMmEr^
Kannattaa muistaa, että LIIKA valkuainen, kuten juuri esim. apila, on pahasta. Siitä voi MUISTAAKSENI tulla kaviokuume etc...
- hehee
^SuMmEr^ kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että LIIKA valkuainen, kuten juuri esim. apila, on pahasta. Siitä voi MUISTAAKSENI tulla kaviokuume etc...
siis tottakai kohtuus kaikessa! ei kai nyt kukaan vastuuntuntoinen asiansa osaava ja vaikka vähän tyhmempikin hevonen seisota hevosta tuntikausia apilapellolla... mutta siis apilahan on hyvä lisä... näinonmullekerrottu...
- suokki
jos tamma varsoo ennen laidun kautta (huhti-toukokuu) noin kolmea kuukautta ennen varsomisaikaa olisi ruokintaan hyvä lisätä jotain valkuais lisärehua (rehukaupoista saa hevosille takoitettuja) Ei tarvitse paljon lisätä (noin puol litraa/kts pussin kyljestä ohje) ruokintaa ettei liho, joka vaikeuttaa varsomista.
Jos taas varsominen osuu kesäkuun loppupuolelle tai myöhemmälle kesälle ja on hyvällä laiitumella ei tarvitse lisä valkuaista. Kovin apila peltoinen laidun ei ole hyvä, hevonen ei mielellään syö apilaa jos sitä on runsaasti ja voi jopa sairastua siitä jos apilaa on liikaa.
Liikuttaa tammaa voi ihan viimeiselle kuukaudelle asti, tosin noin kolme viimeistä kuukautta vain kevyttä ravia ja käyntiä ja ihan lopusta vain käyntiä. Tammalla on hyvä että sitä liikuttaa, pysyy kunnossa ja varsominen helpottuu.Toivottavasti oli apua, joku viisaampi voi jatkaa.
Itse olen saanut näillä metodeilla kaksi tervettä varsaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1096953- 954451
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493945- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1913502
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482542
- 131924