Miten niin kulumat selässä ei aiheuta kipua?

niiiiin kyllästynyt

Miksi suomessa lääkärit väittää, että välilevyn pullistumat nikamavälien kaventumat ym eivät aiheuta selässä kipua? Tiedän että he perustavat väitteensä siihen että niitä on puolella väestöstä eikä ne aiheuta kaikille kipua. Voihan esim keliakiakin olla ihmisellä oireettomana tai monet muut sairaudet, eikä se sulje pois sitä että toisille ihmisille sama tauti aiheuttaa oireita????
Minulla on kahdesta kohtaa selkä todella kipeä aika ajoin. Kuvauksessa niistä kohdista löytyi kulamaa ja kaventumaa. Mutta ne eivät voi kuulemma edellä mainitusta syystä aiheuttaa kipua!! Ihan sattumaltako monilla ihmisillä on juuri niissä kohdissa missä heillä on kulumaa tms on kipua. Miksi siis kipujamme vähätellään!!!???

12

764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuluutitaani

Niin, mulla on kulumaa ja rappeumaa, eikä satu. Ennen oli enemmän ja noiden lisäksi vielä kaikkea muutakin... leikkaus auttoi, vaikka ei ne kulumat ja rappeutumat minnekään lähtenyt. Tai ei niitä yritettykään "hoitaa".

Mä luulen et pullistumat, rappeutumat ja kulumat ei aiheuta kipua ellei ne paina hermoa. Jos hermolla on siellä noista huolimatta tarpeksi tilaa, niin ei satu. Mutta jos on tilaa (mri-kuvissa näkyy ettei hermot ole ahtautuneet), ja siitä huolimatta sattuu, niin sitten täytyy tietty selvitellä reuman mahdollisuus? Liikeratamuutokset? -> pahat lihasjumit? (voimat vaikuttaa hermoihin myös).

• niiiin kyllästynyt

Kiitos vastauksesta. Miten niitä liikerata muutoksia selvitellään? Olen käynyt fysioterapeutilla lukuisia kertoja. Selkälihakset on ihan hyvässä kunnossa. Lihas jumeja ei ole. Eikä kuulemma reumaa, vaikka nivelet särkee välillä TODELLA paljon ja lämpökin nousee tuolloin hieman.
        Alaselässä repeämä ja hermo jumissa, mutta sen piti fysiatrin mukaan parantua parissa kuukaudessa. Oli silloin jo vaivannut vuoden. Fysiatrin käynnistä kohta vuosi, ei ole parantunut. Nyt lääkäri ei sitten enää asiasta välitä. Lykkää vain kipulääkkeitä, jos oiken valitan ja kehottaa jumppaamaan. Ikävää vain että tuo kolmevuotta kestänyt jumppaaminen ei vain auta yhä edelleenkään.

• klenkkax

Itselläni on kanssa selässä muutoksia, mutta myös lihakset on jännittyneet ja kaikenlaista virheasentoa. Tarkoitus olisi saada kroppa toimimaan paremmin. Somaattisesta harjoittelusta kerrotaan näin:

"...lihakset, joissa on krooninen osittainen jännitystila, luovat ryhtihäiriöitä sekä huonon painonjakautumisen kehon nivelissä, mikä saa aikaan toissijaista kipua, jota usein luullaan syntyperältään nivelperäiseksi kulumaksi, reumaattiseksi kivuksi, limapussin tulehdukseksi (bursiitiksi) tai välilevyn pullistumaksi tai repeämäksi."

Myös tämä voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu:

http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2011/04/lihaskalvohieronta_tekee_ihanasti_kipeaa_2511205.html

• luuluutitaani

Fysiatrihan se on paras katsomaan vartalon virheasennot, jos edellisestä käynnistä jo vuosi niin ehkä kandeis taas käydä... Ftsioterapeuteissa on niin monenlaista laatua, osa kuvittelee et vakavakin vika korjaantuu jumpaamalla vaikka se voi vaan pahentaa tilannetta, ja varsinkin jos ei ole oikeat ohjeet ja eikä ole edes tarpeeksi tutkittu. Jos hermo ollut vuoden jo jumissa niin sille hermolle voi kohta sanoa hyvästit! Onko siis reumakokeet otettu? Luulisinpa näin maallikkona et sulla on joku rakenteellinen vika (ellei reuma).

• kiinnostais

mitä tarkoittaa,että sille hermolle voi sanoa hyvästit?
        Että ei parane ikinä ja sattuu hamaan hautaan asti, vai mitä

• luuluutitaani
        kiinnostais kirjoitti:

mitä tarkoittaa,että sille hermolle voi sanoa hyvästit?
        Että ei parane ikinä ja sattuu hamaan hautaan asti, vai mitä

No jos siis hermo ollut liian pitkään vaurioituneena (sillä ei ole mahdollisuutta tervehtyä), niin se "hyvässä" tapauksessa kuolee ja johtaa jonkun paikan tunnottomuuteen (ihan pienen alan, tai isomman), tai sitten se kipuilee aina ja ikuisesti eikä siihen auta mikään, mahdollisuus on se sitten katkaista lopullisesti (ja joku alue menee tunnottomaksi) mutta ei sekään välttämättä auta.

• kivuliasta on

Minulla luiskahtaa välilevy silloin tällöin ja on todella kipeä. Jokainen askel sattuu, ei koskettelu. Röntgen kuvat otetaan, niistä ei näy mitään. Painamalla sohvan nojaa vasten sain painumaan takaisin. Lääkäri on vain aiemmin sanonut että ei sais painaa. Jos painamalla saa kivun pois niin miksi sitä ei saa tehdä kun lääkärit ei tee mitään. Röntgen kuvien lausunnot ihmetytti kokenutta fysiatria. Täytyykö selkärangan olla poikki ennen kuin siinä on vaurioita, oli hänen kommenttinsa. Kylkiluiden luutuminen selkärankaan on myös tuskallista.

• mummo 56

Minulla pitkitettiin selkäleikkausta parisen vuotta. Hermojuuren avartamisleikkaus tehtiin 20 cm selkää aukaistiin. Tästä jäi hermovauriokipu vasempaan jalkaan. Valitin lääninhallitukseen leikkauksen pitkittämisestä. Vastaus oli että on menetelty käypähoidon mukaan. Neurokirurgi katkaisi hoitosuhteen valituksen takia ei ota kantaa enää minun selkäasiaan. Pitäkää puolianne minulta meni pissat housuun puolisen vuotta jolloin gynegologi sai viimein leikkauksen kiireellisenä.

• fghjrikd

Suomen terveydenhoidon taso on merkillisen huono. Porukat maksaa veroja selkä vääränä ja palvelut vaan huononevat.

• 132346urr

se miksi selkä on kipeä johtuu suurimmaksi osaksi lihasten huonosta kunnosta. katsokaapa rg tai mri lausuntoanne kuinka monella lausutaan lihastenkunto siinä? voin kertoa ei kenelläkään.
      lihakset ylläpitää rankaa jajos niitä ei ole selkä on kipeä
      kaikki yli 4kk kestävä kipu välilevy asioissa on muuta kuin vauriosta tulevaa kipua
      yleensä huonot lihakset tekevät sen

jos et usko testaa itsesi www.tasapainopiste.fi ja huomaa miten rapakunnossa olet.

• mummo -56

Kyllähän ne lihakset menee huonoon kuntoon kun ei voi lihaskuntoa pitää yllä romuselän kanssa. Minä ainakin liikuin ja liikkuisin vieläkin jos pystyisin lihaskunnon ylläpitämiseksi jos kivuiltani vain voisin. Skolioosi, sheuermanin tauti , plantaarifaskiitti, ahdas olkapää, polvikulumat ym... senhän ymmärtää apinakin että liikkua pitäisi, mutta kun joskun jopa hengittäminen on kivun vuoksi vaikeaa. Ei kai meitä kipupotilaita olisi jos lihaskunnon parantamisella kaikki vaivat hoituisi. Pompottelua..12345678910.

• pikku3

Minulla myös todettu runsaasti kulumia selässä, ja välillä myös särkyjä oikeassa jalassa, sekä oikea "kannikka" välillä tunnoton. Kipuja myös ajoittain...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50