60-vuotias eläkkeelle

60-vuotias

Olen 60,6 vuotta (synt. 1950) ja lääkärin suosituksesta minun pitää jättää nykyisen rasittavan työpaikkani. Hän suostuu kirjoittamaan B-lausunnon jotta karenssi poistettaisiin jos jään työttömäksi. Toinen vaihtoehdto on sairasloma ja mahdollisesti työkyvyttymyyseläke. Jos jään työttömäksi mikä on aikataulu ja järjestys? 1. Lääkrin B-lausunto; 2. Käynti TE-toimistossa (mitkä paperit mukaan? Olen työttämyyskassan jäsen. Olenko sinne itse yhteydessä?). Mitä sen jälkeen taphatuu. Milloin tulee ensimmäinen päiväraha? Jos jään työttömäksi joudumme muuttamaan pois Helsinkiin halvempaan asuntoon. Voinko uudella paikkakunnalla sen jälkeen toimia paikallisen TE-keskuksen kanssa sieltä myös sieltä hakea kevyempää työtä vai olenko sidottu Helsinkiin, jossa nyt olen kirjoilla. Työmatkakustannukset olisivat silloin huomattavat.

1

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyokkari

      Hei,

      kiitos kysymyksestäsi.

      Jos työsuhteesi päättyy, ilmoittaudu ensiksi työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto) työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Asiakkuustoimistosi on asuinpaikkasi TE-toimisto. Lisätietoja työnhakijaksi ilmoittautumisesta sekä papereista, jotka tulee esittää TE-toimistoon löydät oheisesta linkistä
      http://www.esr.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/index.jsp

      Työttömyysetuutta haet työttömyyskassastasi, johon voit olla yhteydessä etuuden maksamiseen liittyvissä asioissa.

      Työnhakijaa kuullaan tiedustelemalla häneltä kirjallisesti työsuhteen päättymisen syystä ja siihen vaikuttaneista seikoista (selvityspyyntö), mikäli työsuhde on päättynyt työntekijän omasta pyynnöstä. Asia voidaan ratkaista myös ilman hakijan kirjallista selvitystä, mikäli työnhakija ei palauta selvitystään TE-toimistoon annettuun määräaikaan mennessä.

      Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssiaika on 90 päivää työsuhteen päättymisestä lukien. Joissakin tilanteissa seurauksena voi olla myös työttömyysetuuden menettäminen toistaiseksi.

      Pätevä syy työstä eroamiseen voi olla muun muassa silloin, kun työtä ei voida pitää sopivana työkyky huomioon ottaen. Asiasta tulee esittää todisteellinen selvitys.

      Työttömyysetuutta saadaksesi sinun tulee pitää työnhakusi voimassa TE-toimiston kanssa sovitulla tavalla sekä täyttää työttömyysetuuden saamisen edellytykset. Sinun tulee muun muassa ilmoittaa TE-toimistolle voimassa oleva osoitteesi.

      terveisin Teppo työkkäristä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      828
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      671
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe