Mittarin kalibroinnista

*Johanna*

Hei!

Minulla on Sigma 509 käytössä, mutta en ole varma, onko liikkeessä asetettu Size-asetus oikein. Siellä on 2155. Rengas on Kenda Kwickroller 700 x 26 C. Osaako joku auttaa?

24

8381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´Karri´
    • -

      Kuinka olisi renkaan piirin mittaaminen?

    • martonen

      Iso on 2155 tuolle renkaalle. Onko renkaassa myös toisella tavalla ilmaistu koko (esim. 28-622)? Likiarvolla pelataan eikä edes kilometrin mittaradalla kalibroitu luku ole tarkka kaikissa olosuhteissa. Mittaradalla olen päätynyt 32-622 renkaalle lukuun 2135 ja 28-622 renkaalle lukuun 2120. Puolihuumorilla kerron näiden olevan metrin tarkkoja lukuja.

      • .......

        Joka ei päde kaikkille. Tuohon mittalukuun kun vaikuttaa, ajajan paino, rengaspaineet, sen hetkinen ilma jne.


    • Pedelecci

      Varminta on itse mitata renkaan ulkokehän pituus ja syöttää saatu luku millimetreinä mittariin. Esim. tällätapaa:

      - Pumppaa renkaat siihen ilmanpaineeseen mitä normaalisti käytät.
      - Asemoi fillari niin, että venttiili osoittaa suoraan alas.
      - Itsu fillarin satulaan.
      - Pyydä avustajaa vetämään viivan asvalttiin venttiilin kohdalle.
      - Aja hiljakseen avustajan tukemana eteenpäin esim. 10 renkaan pyörähdyksen verran.
      - Pyydä jälleen avustajaa vetämään venttiilin kohdalle liidulla merkin asvalttiin.
      - Mittaa pitkällä metrimitalla viivojen välisen välimatkan millimetreinä ja jaa tulos luvulla 10.
      - Syötä saatu luku mittariin.

      Mitä pitemmän matkan yli mittaat renkaan ympäryysmitan sitä tarkemman tuloksen saat.

      • Tai sitten

        ...pyörä ylösalaisin ja mittanauhalla mittaa renkaan ulkoympärysmitan...vaikeata ?


      • cops
        Tai sitten kirjoitti:

        ...pyörä ylösalaisin ja mittanauhalla mittaa renkaan ulkoympärysmitan...vaikeata ?

        tarkista gps llä mittarin tarkkuus ja säädä lukemaa tarvittaessa, lainaa tutulta jos itselläsi ei ole


      • .......
        Tai sitten kirjoitti:

        ...pyörä ylösalaisin ja mittanauhalla mittaa renkaan ulkoympärysmitan...vaikeata ?

        Eipä toimi ihan noin. Et nimittäin ottanut huomioon sitä, että kun pyörän päälle tulee painoa, niin renkaat painuu kansaa sekä vanteet joustaa aina hieman.

        Pedelecci antoi vinkin jolla saadaan tarkin mahdollinen tee-se-itse tulos ja joka toimii kaikilla fillaristeilla. Jos tarvitsee vielä tarkempaa mittaa, niin kuten Pedelecci sanoi, silloin pitää ajaa pidempää matkaa ja mieluusti vielä samaa reittiä.


      • Kylläpä toimii
        ....... kirjoitti:

        Eipä toimi ihan noin. Et nimittäin ottanut huomioon sitä, että kun pyörän päälle tulee painoa, niin renkaat painuu kansaa sekä vanteet joustaa aina hieman.

        Pedelecci antoi vinkin jolla saadaan tarkin mahdollinen tee-se-itse tulos ja joka toimii kaikilla fillaristeilla. Jos tarvitsee vielä tarkempaa mittaa, niin kuten Pedelecci sanoi, silloin pitää ajaa pidempää matkaa ja mieluusti vielä samaa reittiä.

        Vaikka rengas olisi ihan tyhjä ja vanne joustaisi 10 cm pystysuunnassa, kulutuspinta kulkee ihan saman matkan kierroksella kuin ilmaa täynnä oleva kumi täysin joustamaton vanne. Kun sitä tarkemmin mietit, hoksaat itekin !


      • 31
        Kylläpä toimii kirjoitti:

        Vaikka rengas olisi ihan tyhjä ja vanne joustaisi 10 cm pystysuunnassa, kulutuspinta kulkee ihan saman matkan kierroksella kuin ilmaa täynnä oleva kumi täysin joustamaton vanne. Kun sitä tarkemmin mietit, hoksaat itekin !

        rengaskoko 32-622.
        Paine 1,5bar
        -kuorma 6kg etenemä 2135mm
        -kuorma 36kg etenemä 2105mm
        -kuorma 52kg etenemä 2098mm

        Paine 4,0bar
        -kuorma 6kg etenemä 2146mm
        -kuorma 36kg etenemä 2120mm
        -kuorma 52kg etenemä 2110mm


      • Break_
        Kylläpä toimii kirjoitti:

        Vaikka rengas olisi ihan tyhjä ja vanne joustaisi 10 cm pystysuunnassa, kulutuspinta kulkee ihan saman matkan kierroksella kuin ilmaa täynnä oleva kumi täysin joustamaton vanne. Kun sitä tarkemmin mietit, hoksaat itekin !

        Tämä on näitä ikuisia kahvipöytäkeskustelun aiheita. Totuus löytynee tähänkin asiaan jostain äärimielipiteiden välimaastosta.

        Jos ajatellaan renkaan kokoonpainumisen vaikutusta kehän pituuteen päädytään yleensä kahteen ääritapaukseen. Pisin mitta saadaan, kun kehä lasketaan käyttäen hyväksi maksimisädettä keskiöstä vapaaseen renkaan pintaan ja vastaavasti lyhyin kehä saadaan kun käytetään sädettä keskiöstä kasaan painuneen renkaan pintaan.Kumpikaan ei anna oikeaa tulosta.

        Syy on siinä, että renkaan kontakti maahan ei ole täysin kiinteä. Maata vasten liikkuva renkaan kehän piste tekee linaarisen liikkeen suhteessa renkaaseen, ku taas samalla renkaan pyörimiskulman muutoksella vapaana oleva kehän piste tekee kaaren muotoisen liikkeen. Pisteet matkaavat siis eri pituisen matkan. Matka ero kompensoituu kumin joustolla ja luistolla, joten todellinen edetty matka tällä tietylla kulman muutoksella on jotain ko. suoran ja kaaren pituuden välimaastossa riippuen renkaan ja maaston ominaisuuksista.

        Kehän pituutta ei tietenkään käytännössä kannata mitata säteen avulla. Tuossa aiemmin esitettiinkin jo tarkka tapa pyörää ajamalla ja kierroksia sekä ajettua matkaa laskemalla. tämä tapahan ottaa kaikki virheet huomioon.


      • Break_
        Break_ kirjoitti:

        Tämä on näitä ikuisia kahvipöytäkeskustelun aiheita. Totuus löytynee tähänkin asiaan jostain äärimielipiteiden välimaastosta.

        Jos ajatellaan renkaan kokoonpainumisen vaikutusta kehän pituuteen päädytään yleensä kahteen ääritapaukseen. Pisin mitta saadaan, kun kehä lasketaan käyttäen hyväksi maksimisädettä keskiöstä vapaaseen renkaan pintaan ja vastaavasti lyhyin kehä saadaan kun käytetään sädettä keskiöstä kasaan painuneen renkaan pintaan.Kumpikaan ei anna oikeaa tulosta.

        Syy on siinä, että renkaan kontakti maahan ei ole täysin kiinteä. Maata vasten liikkuva renkaan kehän piste tekee linaarisen liikkeen suhteessa renkaaseen, ku taas samalla renkaan pyörimiskulman muutoksella vapaana oleva kehän piste tekee kaaren muotoisen liikkeen. Pisteet matkaavat siis eri pituisen matkan. Matka ero kompensoituu kumin joustolla ja luistolla, joten todellinen edetty matka tällä tietylla kulman muutoksella on jotain ko. suoran ja kaaren pituuden välimaastossa riippuen renkaan ja maaston ominaisuuksista.

        Kehän pituutta ei tietenkään käytännössä kannata mitata säteen avulla. Tuossa aiemmin esitettiinkin jo tarkka tapa pyörää ajamalla ja kierroksia sekä ajettua matkaa laskemalla. tämä tapahan ottaa kaikki virheet huomioon.

        Lisätään vielä..

        Turha sitä pyörää on kovin montaa kierrosta pyöritellä kehän mittaa määriteltäessä. Jos kyseessä on normaali 28" rengas, niin jo kahdella kierroksella ja -5 mm mittatarkkuudella päästään n. -0,2% virheeseen. Itselleni tämä on jo täysin riittävä tarkkuus...


    • eggfm

      gepsin avulla laitoin myös minä ja on ihan tarpeeksi tarkka :) näyttää pyörän mittari 10 km matkalla muutaman kymmenen metriä vähemmän kuin gepsi, ihan turhaa touhua yrittää saada näyttämään tarkkaan mittaamalla rengasta jne mittari oikein sen ajankin kun polkis niin menisi aika vähän fiksummin

      • mittarimato.

        Sama juttu, säädin gepsin avulla pyörän mittarin lukeman lähes kohdilleen. Ei sillä ole niin väliä ole, kunhan nyt suunnilleen näyttää oikein, 5,05 km (gps) tai 5,02 km (pp-mm). Heittoa on liikaa, jos 18,5 kilsan matkalla (gps) pyörän mittari näyttää yli 23 kilsaa! Tuo pyörän mittarihan on lähinnä omaa mielenkiintoa varten, tietää miten paljon on tullut poljettua esim. kesän tai talven aikana. Käsi-gps:n avulla sain rukattua mittarin asetusarvon suunnilleen kohdilleen eikä tuota mun mittaria saa kovin tarkasti aseteltua.

        Samoin ihmettelin myös auton mittarin heittoa, talvirenkailla n. 100 - 200 m (enemmän gps:llä kuin auton mittarissa) 90 kilsan matkalla ja kesärenkailla nyt ainaki 1,0 km vähemmän (auton mittari) kuin gps:llä. Aikani pohdittuani tulin siihen tulokseen, että kun alla oli uudehkot kesäkumit -> kehä on suurempi kuin kuluneemmilla renkailla, josta syntyy havaittu ero. Auton mittarihan mittaa jostain vaihdelootan sisältä eikä suoraan renkailta ja muunnetaan matkaksi ja nopeudeksi kun tiedetään renkaan/renkaiden koot. Liian matalapaineisilla renkailla on samanlainen vaikutus. Tai sit jos laittaa vääränkokoiset (=isomman halkaisijan omaavat) renkaat, näin saa ajettua mittariin vähemmän kilometrejä kuin mitä todellisuudessa on ajettu.


      • millilleen?
        mittarimato. kirjoitti:

        Sama juttu, säädin gepsin avulla pyörän mittarin lukeman lähes kohdilleen. Ei sillä ole niin väliä ole, kunhan nyt suunnilleen näyttää oikein, 5,05 km (gps) tai 5,02 km (pp-mm). Heittoa on liikaa, jos 18,5 kilsan matkalla (gps) pyörän mittari näyttää yli 23 kilsaa! Tuo pyörän mittarihan on lähinnä omaa mielenkiintoa varten, tietää miten paljon on tullut poljettua esim. kesän tai talven aikana. Käsi-gps:n avulla sain rukattua mittarin asetusarvon suunnilleen kohdilleen eikä tuota mun mittaria saa kovin tarkasti aseteltua.

        Samoin ihmettelin myös auton mittarin heittoa, talvirenkailla n. 100 - 200 m (enemmän gps:llä kuin auton mittarissa) 90 kilsan matkalla ja kesärenkailla nyt ainaki 1,0 km vähemmän (auton mittari) kuin gps:llä. Aikani pohdittuani tulin siihen tulokseen, että kun alla oli uudehkot kesäkumit -> kehä on suurempi kuin kuluneemmilla renkailla, josta syntyy havaittu ero. Auton mittarihan mittaa jostain vaihdelootan sisältä eikä suoraan renkailta ja muunnetaan matkaksi ja nopeudeksi kun tiedetään renkaan/renkaiden koot. Liian matalapaineisilla renkailla on samanlainen vaikutus. Tai sit jos laittaa vääränkokoiset (=isomman halkaisijan omaavat) renkaat, näin saa ajettua mittariin vähemmän kilometrejä kuin mitä todellisuudessa on ajettu.

        > Heittoa on liikaa, jos 18,5 kilsan matkalla (gps) pyörän mittari näyttää yli 23 kilsaa!

        GPS ei ole ehdoton totuus. Se mittaa tietyn aikavälin päästä pisteen kerrallaan ja laskee niiden välisten suorien summan. Pyörä kulkee tietä pitkin ja varsinkin eturenkaan kulkema matka on jotain muuta kuin kuvittelet.

        Tosin tuo 18.5/23 ero on aika paljon. Mutta kaiken kaikkiaan kyse on vaaditusta tarkkuudesta. Joillekin riittää muutaman prosentin tarkkuus, joillekin ei riitä mikään...


      • mittarimato.
        millilleen? kirjoitti:

        > Heittoa on liikaa, jos 18,5 kilsan matkalla (gps) pyörän mittari näyttää yli 23 kilsaa!

        GPS ei ole ehdoton totuus. Se mittaa tietyn aikavälin päästä pisteen kerrallaan ja laskee niiden välisten suorien summan. Pyörä kulkee tietä pitkin ja varsinkin eturenkaan kulkema matka on jotain muuta kuin kuvittelet.

        Tosin tuo 18.5/23 ero on aika paljon. Mutta kaiken kaikkiaan kyse on vaaditusta tarkkuudesta. Joillekin riittää muutaman prosentin tarkkuus, joillekin ei riitä mikään...

        joo joo joo. eli pyörässä pitäisi olla siis 2 matkamittaria, joista toinen mittaa takarenkaan kulkemaa matkaa ja toinen sitten eturenkaan kulkemaa matkaa koska takarengas oikaisee aina mutkissa. Näin ollen myöskään pyöräilijän painopiste kulkee jossain tässä välissä. Näistä voitaisiin laskea joku aritmeettinen keskiarvo kuljetun matkan pituudelle. Ja pyörän keskeltä voitaisiin mitata gps:n avulla luontevasti pyöräilijän selkärepusta.

        Mun halpismittarissa on tuuma-asteikko, josta säätää renkaan koko. Pyörässäni on 28" renkaat ja 28":n asetuksen antoi tuon 18,5/23 eron. Vasta 26":n asetus antaa aikalailla saman tuloksen gps:n kanssa renkaat täynnä ilmaa. 5,02/5,05 ero ei enää juuri haittaa minua, siihen vaikuttaa jo Kuun asentokin.

        Jos jonkun laitteen ostaa, mielellään se saa myös toimia riittävän tarkasti, eli jos ostaa rannekellon, niin sen olisi kyllä suotavaa pysyä myös kohtuu hyvin ajassa, jos edistää pari minuuttia vuodessa ei juuri haittaa.


      • Pomppukeppi
        millilleen? kirjoitti:

        > Heittoa on liikaa, jos 18,5 kilsan matkalla (gps) pyörän mittari näyttää yli 23 kilsaa!

        GPS ei ole ehdoton totuus. Se mittaa tietyn aikavälin päästä pisteen kerrallaan ja laskee niiden välisten suorien summan. Pyörä kulkee tietä pitkin ja varsinkin eturenkaan kulkema matka on jotain muuta kuin kuvittelet.

        Tosin tuo 18.5/23 ero on aika paljon. Mutta kaiken kaikkiaan kyse on vaaditusta tarkkuudesta. Joillekin riittää muutaman prosentin tarkkuus, joillekin ei riitä mikään...

        "GPS ei ole ehdoton totuus. Se mittaa tietyn aikavälin päästä pisteen kerrallaan ja laskee niiden välisten suorien summan. Pyörä kulkee tietä pitkin ja varsinkin eturenkaan kulkema matka on jotain muuta kuin kuvittelet."

        Väittäisin kyllä että GPS on se väline jolla pääsee kyllä ehdottomasti lähimmäs totuutta, oli sen mittaus sitten tehty miten vain. Osuuhan sillä ohjattu risteilyohjuskin kohteeseen muutaman metrin tarkkuudella useamman tuhannen kilometrin päähän...
        Sitäpaitsi eturengas on aina eturengas. Minua ei itseä kiinnosta ollenkaan miten pitkän matkan etrengas on taittanut vaan se kuinka pitkän matkan minä olen pyörän kyydissä kulkenut. Ja sen mittaa kaikkein tarkimmin GPS.


    • D*Pii

      Mittaa mittanauhalla pyöränrenkaansi ulkohalkaisija ja kerro 3,14 siinä oikea luku.

    • "ona horosha"

      Eikös sillä mittarin sensorin sijainilla ole joku merkitys? Lähempänä napaa liike on nopeampaa kuin vanteen/renkaan lähellä..

      • ............

        Ihan asiallinen ja monia varmasti askarruttava kysymys, mutta itseasiaa sen mangeetin ja lukijan sijainnilla ole väliä. Voivat olla joka ihan navan lähellä, keskivaiheilla jne.

        Kun mittari on kalibtointu, niin se antaa luotettavan datan sijannista riippumatta


    • THP 150

      §1: Kolmen metrin mittanauha levittäen maahan ulosvedettynä

      §2: Laita etupyörän venttiili mittanauhan 0 -kohtaan

      §3: Asetu painamaan polkupyörää alaspäin käsilläsi ja työnnä pyörää eteenpäin, kunnes venttiili on tehnyt kierroksen (noin 210 cm)

      §4: Syötä sitten tämä arvo millimetrin tarkkuudella Sigma-pyörämittariin

      §5: Mieluummin pienempi arvo kuin liian suuri

      ---

      Ekalla kerran asetin itsekin arvon Sigman mukana tulleen pyöränrengaskokotaulukon mukaan ja se antoi liian ison arvon: jopa 4% virhe eli kun luuli pyörälleensä 1000 km, olikin taivalta taittunut vasta 960 km.

      Tarkistin pyörälenkin pituuden autonavigaatttorilla ja nyt virhe on alle 0.5 %.

      Jos näyttää liian pitkää matkaa, lyhennä Sigmassa asetettua kehän pituutta.
      Jos näyttää liian lyhyttä matkaa, pidennä Sigmassa asetettua kehän pituutta.

      Terveisin

      - jo 916 km (01.05.) keväällä 2011 maantietä mittaillut hydridisti.

    • Pedelecci

      Pomppukeppi:
      "Väittäisin kyllä että GPS on se väline jolla pääsee kyllä ehdottomasti lähimmäs totuutta, oli sen mittaus sitten tehty miten vain. Osuuhan sillä ohjattu risteilyohjuskin kohteeseen muutaman metrin tarkkuudella useamman tuhannen kilometrin päähän..."

      Kuluttajatason GPS ei todellakaan ole mikään kovin tarkka laite matkan mittauksessa. Virhe mitatussa matkassa on GPS-urheiluvehkeillä tyypillisesti luokkaa 0,5-7% maaston peitteisyydestä ja reitin mutkikkuudesta riippuen. Tarkimmillaan GPS on avonaisessa maastossa reitillä jossa ei jyrkkiä mutkia ole. Huomattavasti tarkempaan tulokseen pääsee kuitenkin huolellisesti kalibroidulla renkaan pyörähdyksiä laskevalla mittarilla (tyyliin Peiseler pyörä).

      Se, että ohjukset osuvat tarkkasti maaliinsa gepsin avulla johtuu tietenkin siitä, että sotilaspuolella on käytössä aivan eri tarkkuus omine taajuuksineen Navstar järjestelmässä. Ei näitä voi verrata kuluttajalaitteisiin eikä edes ammattisellaisiin.

      Tuo tunnettu Sateentekijä jenkeissä on laajasti vertaillut urheilugepsien (ranne ja fillarivehkeitä) matkan mittauksen tarkkuuksia erilaisilla radoilla, kannattaa tutustua täältä:

      http://www.dcrainmaker.com/2010/11/sport-device-gps-accuracy-in-depth-part.html

    • Pomppukeppi

      No olet toki oikeassa siinä että GPS:ssäkin on heikkoutensa ja virheensä. Mutta tarkoitukseni oli kuitenkin vain sanoa että käytännössä tavallisessa mittarissa on vähintään sama määrä virhemahdollisuuksia alkaen vähänkään huolimattomasta kalibroinnista. GPS mittaa samalla tarkkuudella vaikka vaihtaisit välillä toiseen pyörään tai erilaiseen renkaaseen tai vaikka lajia pyörästä juoksuun ja lopuksi melontaan. Siksi se on monipuolisesti harrastavalle (esim. maantiepyöräily, maastopyöräily/juoksu) paljon helpompi kuin erilliset mittarit kaikkiin lajeihin johon ne pitää aina kalibroida erikseen. Itse olen saanut käytännössä hyvin kalibroidulla pyörän mittarilla, juoksukengän liikeanturilla ja gps:llä reilun kahden kymmenen kilometrin matkalla alle 100 m poikkeavia tuloksia. Mutta sekä pyörän mittarilla että kengän anturilla se on vaatinut sekä huolellista kalibrointia että käytännön kokeilua että tarkkuus on ollut riittävä. GPS on päässyt samaan tulokseen suoraan paketista otettuna.

    • Pedelecci

      Monissa gps-pohjaisissa urheilumittareissa on sellainen ikävä puoli, että ne käyttävät ns. älykästä paikkatiedon tallennusta, eli tallentavat sijaintitiedon muistiinsa vain suunnan muuttuessa tai vastaavassa tilanteessa. Eli niiden sijaintitiedon tallennustiheydeksi voi tulla jopa niinkin harva kuin paikkatieto joka 4 tai 5 sekunti. Tästä on seurauksena etenkin terävien kulmien oikaisi ja matkan pituuden reipas alimittaaminen.

      Näin käyttäytyvät mm. monet Garmin Forerunner sarjan rannelaitteet sekä Edge sarjan fillarimittarit. Nyt tuli tosin aivan äskettäin parannus noihin Edge gepseihin kun uuden softaversion myötä tallennustiheydeksi voi asettaa myös kiinteän 1/s.

      Tätä "kulmien oikaisua" on pitkään parjattu mm. Garminin sekä Fillari- ja Juoksufoorumeilla ja näyttää siltä, että tuo 1/s valinnanmahdollisuus toi oleellisen parannuksen asiaan. Itselläni on rannelaitteena käytössä FR310XT, johon ei ainakaan vielä ole tullutta kyseistä parannusta ja lisäksi löytyy maastogepsi GPSMAP 60CSX , mistä kyseinen ominaisuus löytyy. Ero näissä on varsin merkittävä matkan mittauksen tarkkuudessa mutta kuitenkin molemmat häviävät aivan selkeästi hyvin kalibroidulle perinteelliselle fillarimittarille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe