Saadakseen ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, täytyy työviikkoja kertyä 43 28 kk:n viimeisen aikana =>
- tarkoittaako, että nuo viikot oltava koossa työttömäksi jäätyä vai - jos itse irtisanoutuu; karenssin päätyttyä?
- entä lasketaanko työssäoloviikoiksi myös vuosilomaviikot?
Tarkennusta 43 vkon työssäoloehdon laskentaan liittyen
1
219
Vastaukset
- tyottomyyskassat
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi.
Ansiopäivärahaa maksetaan työttömälle työnhakijalle, joka on täyttänyt työttömyyskassan jäsenyys- ja työssäoloehdon. Työssäoloehto täyttyy silloin, kun olet ollut työttömyyskassan jäsenyysaikana 34 kalenteriviikkoa palkkatyössä 28 kuukauden mittaisen tarkastelujakson aikana. Eli nämä 34 työssäoloviikkoa lasketaan työttömyyttä edeltäneeltä 28 kuukaudelta.
Mahdolliset karenssit eivät vaikuta työssäoloehdon laskemiseen. Sen sijaan työsuhteen aikana pidetyt vuosilomat kerryttävät kyllä työssäoloehtoasi.
Kysymyksesi koski 43 viikon työssäoloehtoa. Totean selvennyksenä, että 43 kalenteriviikon työssäoloehtoa sovelletaan sellaiseen henkilöön, joka ei ole työskennellyt vuonna 2010 vähintään yhtä työssäoloehdon täyttävää viikkoa. Tällaisessa tapauksessa ensimmäistä kertaa työttömäksi jäävän henkilön on täytettävä 43 kalenteriviikon työssäoloehto ja 10 kuukauden jäsenyysehto työttömyyttä edeltävän 28 kuukauden aikana. Sen sijaan henkilön, joka on saanut päivärahaa 1.1.1997 jälkeen, on kerättävä työssäoloehtoa 34 kalenteriviikkoa 24 kuukauden aikana voidakseen palata uudelleen päivärahan saajaksi.
Lisätietoa työssäoloehdosta löydät täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=24
Ystävällisin terveisin,
Tiina työttömyyskassasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512