Vuorotteluvapaan työ

Sihteeriterävä

Onko ns. työttömän työnhakijana tekemä työ vuorotteluvapaan aikana (siis vakinainen työntekijä vuorotteluvapaalla) normaalia työssäoloehtoa vastaavaa palkkatyötä päivärahaa määriteltäessä.

Jos työn kestää esim 10 kuukautta täytyykö paluuehto? Montako työviikkoa on minimiaika työnkestolle jotta andiosidonnainen alkaa uudelleen?

Lasketaanko työsuhteen päättyessä maksetut lomarahat työssäoloehtoa kartuttavaksi (esim 10 kuukaudelta n 20-30 päivää lomia ellei niitä ole pidetty työsuhteen aikana?)

2

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Työssäoloehtosi täyttyy, kun olet ollut työttömyyskassan jäsenyysaikana 34 kalenteriviikkoa palkkatyössä, jossa työaika on kunakin kalenteriviikkona ollut vähintään 18 tuntia. Lisäksi edellytetään, että työstä maksettu palkka on ollut työehtosopimuksen mukainen. Ellei alalla ole työehtosopimusta, palkan on oltava kokoaikatyöstä vuonna 2011 vähintään 1071 euroa kuukaudessa.

      Se, että työskentelet vuorotteluvapaalla olevan työntekijän sijaisena ei vaikuta mitenkään työssäoloehdon kertymiseen. Toisin sanoen työskentelemäsi aika vuorotteluvapaalla olevan työntekijän sijaisena kerryttää normaalisti työssäoloehtoa, mikäli edellä mainitut kriteerit täyttyvät.

      Ansiopäiväraha määritellään uudelleen aina, kun 34 kalenteriviikon työssäoloehto täyttyy. Samalla aloitetaan uusi 500 päivän enimmäisajan laskeminen. Uusi määrittely tehdään siis silloinkin, vaikka entisessä 500 päivän laskurissa olisi maksamattomia päiviä. Uuteen ansiopäivärahan määritykseen huomioidaan palkat sellaisilta kalenteriviikoilta, joina työtä on tehty vähintään 18 tuntia.

      Työsuhteesi päättyessä sinulle maksettuja pitämättömiä vuosilomapäiviä (=lomakorvaus) ei oteta huomioon palkanmäärittelyssä ja työssäoloehdon kertymisessä. Mikäli taas pidät ansaitsemasi vuosilomat työsuhteen aikana, myös vuosiloma-aika kerryttää työssäoloehtoa ja vuosiloma-ajan palkka otetaan mukaan palkanmäärittelyyn. Lomarahaa (=ns. lomaltapaluurahaa) ei kuitenkaan koskaan oteta mukaan palkanmäärittelyyn.

      Ystävällisin terveisin,
      Tiina työttömyyskassasta

    • Sihteeriterävä_

      Kiitos paljon selkeästå vastauksesta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      58
      4274
    2. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      92
      1705
    3. Mikko Leppilampi ahdistellut useita!?

      Jotenkin on aina jäänyt lipevän oloinen fiilis kun hänen esiintymisiä on katsellut. Nyt rikosepäily seksuaalisesta ahd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1269
    4. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      48
      1119
    5. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      64
      1046
    6. Kaksisataa kilometriä on pitkät niin..

      Vai onko se sinusta niin, mies?
      Ikävä
      92
      707
    7. Ajattelen minä sua vieläkin mies

      Ja välillä tulee kyyneleet silmiin kun tajuan että näin tämä sitten menikin. Ikävä on, koska olet rakkauteni. En ole nyt
      Ikävä
      40
      689
    8. Vielä yksi juttu

      Kaipaan sinua enemmän kuin omaa sieluani. Olet rakas minulle.
      Ikävä
      73
      688
    9. En tiedä huomasitko edes minua

      mutta minä huomasin sinut ja näytitpä taas hyvältä!
      Ikävä
      32
      685
    10. On muuten meidän kylän poikia.

      Surullinen uutinen. Toivotaan, että uhri saa tarvitsemansa avun. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b497ba33-7a82-415d
      Tornio ja Haaparanta
      6
      664
    Aihe