Jason Daxille

Jätit palstalle pyynnön, että joku uskova tulisi tänne vetoamaan henkilöön, jonka kerroit olevan
”sanoillaan ja toiminnallaan vahingoittamassa kristinuskoa.”

Mielestäsi hänen juttunsa
”antavat hyvin negatiivista kuvaa kristityistä ja kristinuskosta”
ja
”hänen epäkristillinen käytöksensä hyödyttää ateismia.”
ja
”vieraannuttavat ihmisiä kristinuskosta.”

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9830013

Kiitos kutsusta. Kyseisen henkilön teksteihin en ole paljon paneutunut, mutta yleisesti ottaen voin surullisena sanoa, että aika usein kristityt toimivat kuten kuvasit.

En voi ryhtyä kenenkään nuhtelijaksi, sillä ensinnäkin Jeesus sanoi, että sen tulisi tapahtua kahden kesken. Minun tehtäväni kristittynä ei myöskään ole panna toisia kuriin tai tuomita heitä, vaan tuoda esiin sitä mikä on totta, kunnioitettavaa, oikeaa, puhdasta ja rakastettavaa.

Monet muutkin ateistit tällä palstalla näyttävät tunnistavan erittäin hyvin, milloin joku käyttäytyy epäkristillisesti. Siitä kyllä heti piikitellään terävästi ja joskus asiattomastikin. Ateistien keskuudessa oikea kristillinen käytös kyllä tiedetään.

Luulen ettei epäkunnioittava käytös loppujen lopuksi hyödytä ketään. Me kun täällä maailmassa olemme kaikki tavalla tai toisella riippuvaisia toisistamme.

Sen sijaan epäkristillinen käytös voi kyllä vieraannuttaa ihmisiä kristinuskosta. Sellainen osoittaa moraalista ja älyllistä epärehellisyyttä suhteessa Jeesuksen evankeliumiin. Kyllä valheellisuus vieraannuttaa.

Sanoit myös:
”tiedän että teitä sitoo lähetyskäsky, mutta eikö myös saarnaamisen sisältö vaikuta?”

Siinäpä se. Usein Jumalan olemassaoloa ja luonteenpiirteitä yms yritetään todistamalla todistaa jopa tieteellisiin havaintoihin perustuen. Ja juuri tässä eksytään helposti epäkristilliseen käytökseen.

Jeesuksen mukaan jokainen hänen opetuslapsensa on todiste Jumalasta. ”Te olette tämän todistajat”
Oleellista on se, miten elämme, suhtaudumme ja käyttäydymme. Ei se, kuinka uskottavasti pystymme Jumalan olemassaolon, maailman luomisen tms todistamaan tieteen ja älyn voimin.

12

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

EJKR = Eronnut Jälleen KRistuksesta

• Lueskelin joitain noista Jaakobin viimeisimmistä aloituksista. En löydä niistä mitään erityisen epäkristillistä. Hänhän pyrkii kertomaan, että tieteen keinoin ei voi löytää Jumalaa eikä taivasten valtakuntaa. Jos jotkut palstan kirjoittajista eivät voi ottaa tätä varteenotettavana näkökulmana, keskustelu tuskin etenee.

Onneksi siinä, missä meidän kykymme keskustella ja ymmärtää loppuvat, Jumalan mahdollisuudet vasta alkavat.

• ,

"Onneksi siinä, missä meidän kykymme keskustella ja ymmärtää loppuvat, Jumalan mahdollisuudet vasta alkavat."

Ne on niitä aukkojen jumalia.

• Kiinnostava kommentti. Kerro tarkemmin mitä sillä tarkoitat. Onko kyse letkautuksesta vai löytyyko sen takaa laajempaakin ihmismielen toimintamallien tuntemusta?

• EJKR kirjoitti:

Kiinnostava kommentti. Kerro tarkemmin mitä sillä tarkoitat. Onko kyse letkautuksesta vai löytyyko sen takaa laajempaakin ihmismielen toimintamallien tuntemusta?

Ei ole letkautus.
        Aukkojen jumala on termi joka kuvaa eräänlaista tietämättömyyteen vetoamista. Kun jostain luonnossa tapahtuvasta ei tiedetä miten se tapahtuu, niin yritetään täyttää tämä tiedon puute ihmeellä.

Esimerkki.
        "Emme tiedä miten elämä on saanut alkunsa, siis jumala on luonut elämän."

• EJKR kirjoitti:

Kiinnostava kommentti. Kerro tarkemmin mitä sillä tarkoitat. Onko kyse letkautuksesta vai löytyyko sen takaa laajempaakin ihmismielen toimintamallien tuntemusta?

Yksi hyvin ominainen piirre aukkojen jumalassa on nykyhistorian ja -tietämyksen valossa se, että aukot ovat pienentyneet koko ajan ja pienenevät yhä.

• weccu kirjoitti:

Ei ole letkautus.
        Aukkojen jumala on termi joka kuvaa eräänlaista tietämättömyyteen vetoamista. Kun jostain luonnossa tapahtuvasta ei tiedetä miten se tapahtuu, niin yritetään täyttää tämä tiedon puute ihmeellä.

Esimerkki.
        "Emme tiedä miten elämä on saanut alkunsa, siis jumala on luonut elämän."

Kiitos vastauksesta. Tosin odotin, että asianomainen itse vastaisi.
        Ihmiset toimivat monesti juuri noin. Se, mistä ei tiedetä, nimetään jumalalliseksi. Ja sitä helppommin, mitä vähemmän asioista tiedetään. Myös esimerkkisi sanamuoto valaisee asiaa varsin hyvin yleisen uskonnollisuuden näkökulmasta.

Oma kommenttini nousee kristillisen maailmankuvan pohjalta, jossa sanonnalla on toinen, Raamatun Jumalan itsestään antamaan informaatioon perustuva pohja. Jos olisin tullut tälle palstalle ilman Jason Daxin pyyntöä, voisin joutua pahoittelemaan, että syötän kristillistä maailmankuvaa, mutta kun hän vartavasten pyysi jotakuta kristittyä kommentoimaan toisten krisittyjen epäasiallisiksi kokemiaan kommentteja, minulla ole mitään syytä pahoitteluun.

• "Kyseisen henkilön teksteihin en ole paljon paneutunut..."
      - - Jätin viestiini linkkejä ko. häirikön viesteihin. Hän on eräässä viestissä sanonut, että niin kauan kuin kristityt eivät älähdä hänen käytöksestään, niin hän jatkaa häiriköintiään. Ateistien mielipiteet häntä ei kiinnosta, vaan hänen mielestään kaikki häntä ja hänen käytöstään vastaan suunnatut kommentit ovat merkki 'oikeasta toiminnasta'.

"...mutta yleisesti ottaen voin surullisena sanoa, että aika usein kristityt toimivat kuten kuvasit."
      - - Noh, voisiko asialle tehdä jotain? Jos kristittyjen mielestä he saavat käyttäytyä huonosti ei-kristittyjä kohtaan 'korjatakseen' ei-kristittyjä, niin miksi kristityt eivät voi sivistyneesti, rauhallisesti ja asiallisesti huomauttaa häiriköiville ja kristinuskoa vahingoittaville kristityille heidän käytöksestään?

"En voi ryhtyä kenenkään nuhtelijaksi, sillä ensinnäkin Jeesus sanoi, että sen tulisi tapahtua kahden kesken. Minun tehtäväni kristittynä ei myöskään ole panna toisia kuriin tai tuomita heitä, vaan tuoda esiin sitä mikä on totta, kunnioitettavaa, oikeaa, puhdasta ja rakastettavaa."
      - - Eli mitään ei tapahdu - Jaakob kumppaneineen saa mustamaalata kristinuskoa ja kristinuskon edustajana hän saa vapaat kädet häiriköidä ihmisiä vapaasti.

"Luulen ettei epäkunnioittava käytös loppujen lopuksi hyödytä ketään. Me kun täällä maailmassa olemme kaikki tavalla tai toisella riippuvaisia toisistamme."
      - - Aamen :)

"Sen sijaan epäkristillinen käytös voi kyllä vieraannuttaa ihmisiä kristinuskosta. Sellainen osoittaa moraalista ja älyllistä epärehellisyyttä suhteessa Jeesuksen evankeliumiin. Kyllä valheellisuus vieraannuttaa."
      - - On hyvä huomata etten ole ainoa tuon ajatuksen kanssa - kunhan vain nämä epäkristillisesti käyttäytyvät kristityt kuuntelisivat meitä "ei-kristillistä saastaa" tässä asiassa.

"Oleellista on se, miten elämme, suhtaudumme ja käyttäydymme."
      - - Joka on mielestäni parhainta evankelointia - ei sanojen, vaan tekojen kautta.

EJKR, kiitos viestistäsi. On hyvä saada lisävahvistusta ajatukselle, etteivät kaikki kristityt ole kuin Jaakob ja kumppanit. Ei tähän maailmaan lisää ns. Jeesus-talebaneja tarvit ;)

• Lainaus: ”miksi kristityt eivät voi sivistyneesti, rauhallisesti ja asiallisesti huomauttaa häiriköiville ja kristinuskoa vahingoittaville kristityille heidän käytöksestään?”

Olen muutaman kerran tällä tavoin ”yleistä kristinuskosta” palstalla toiminutkin ja olin havaitsevinani, että kirjoittelu tilapäisesti siistiytyi. Näitä yli-innokkaita kirjoittelijoita löytyy kuitenkin joka lähtöön niin runsaasti etten ainakaan minä jaksa/osaa/voi tätä hulvatonta meininkiä kuriin laittaa.

Kyse on mielestäni laaja-alaisesta kristillisyyden rappiosta, mikä ilmenee lähimmäisen kunnioituksen vähenemisenä. Kun kannamme tästä huolta, taidamme kumpikin kuulua pieneen vähemmistöön. Niin yhteiskunnan kuin eri suuntien seurakuntienkin organisaatiot näyttävät olevan kiinnostuneita ennen kaikkea vallantavoittelusta ja oman julkisuuskuvan kiillottamisesta. Kunhan saadaan komeat kulissit. Yksilötason käytösongelmiin puututaan vasta kun tarvitaan poliisin tai terveydenhuollon palveluja. Ei hyvältä näytä.

”silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus” Matt 24:10-12

Ainakin minusta näyttää, että lähimmäisenrakkaus ja -kunnioitus on hiipumassa juuri tuossa lainauksessa kuvatulla tavalla ja olisin varmaan itsekin paniikissa, jos en voisi liittää tätä kaikkea siihen kokonaiskuvaan, jonka Jeesuksen kanssa eläminen avaa. Luulen, että monien kristittyjen asiaton käytös johtuu siitä, että he ovat huolissaan uskostaan ja yrittävät ratkaista tätä ahdinkoaan käännyttämällä väkisin ympäröivää maailmaa. He luultavasti eivät tunne Jeesusta riittävän hyvin säilyttääkseen rauhallisuuden ja toisia kunnioittavan asenteen vaikeissa olosuhteissa.

Ja tuota "ei-kristillistä saastaa" termiäsi kommentoisin siten, että mielestäni sinä et ole kaukana taivasten valtakunnasta. Sinulla on sydäntä toisille ihmisille.

• A the ist

Minusta Jaakobien yms analysointi on melko turhaa. Vinksahtanuthan tuo on eikä itse voi sille mitään. Tuskin edes tiedostaa asiaa. Ikäväähän moinen on, mutta niin kauan kun pysyy vinksahtaneisuudessaan tällä tasolla, pelkästään kirjoittelemassa outouksiaan nettiin, hänestä ei ole suurempaa harmia, paitsi ehkä läheisilleen. Toimiihan hän samalla loistavana karkotteena kaikenlaisesta uskonnollisuuteen viittaavastakin, ihan kuten SamiA ynnä muutama muu vastaava äärilaidan hörhö.

Viihdettä :)

• Samaa mieltä. Viihdettähän Jaakobin ja SamiA.n kirjoitukset ovat olleet. Ja jos he täällä ovat vakuuttelemassa tai käännytysmielessä kirjoittelevat niin kuten sanoit vaikutus on päinvastainen mitä he yrittävät. Karkoittavat ainakin minua kauemmaksi uskosta, uskonnosta ja jumalista. En KOSKAAN haluaisi olla heidänkaltainen synkkä ahdasmielinen ja moraaliton ihminen.

• DiesIrae

Kiitos EJKR kun tulit tänne, sinun viestejäsi oli ilo lukea, hyvää vastapainoa noille Jaakobeille ja kumppaneille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      68
      3021
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2835
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      49
      2067
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1535
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1319
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1308
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1291
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1243
    9. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1202
    10. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1200
    Aihe