eli onko penta 280 perävetolaitteessa oikea trimmi vain pelkkä kippi? tuossa pihamaalla kokeillessa tuntuu niin tehottomalta vai onkohan siinä joku vika? mitä huoltoja vetolaitteeseen kannattaa tehdä ennen vesille viemistä? mikä oljy käy perään?
perävetolaite
18
17548
Vastaukset
- ex-omistaja
Ainakaan muula ei 280:ssa ollut trimmiä. Oli vain kilvessä ne 3-4 pykälää joihin saa kiinteästi vetolaitteen tiettyyn asentoon.
Huoltoa :
- kaikki sinkkipalat jotka on yli puoliksi kuluneet, pitää vaihtaa
- jollei öljyjä ole syksyllä vaihdettu, niin nyt. Volvoon käy tavallinen moottoriöljy, eli sama kuin auton moottoriin laitat
- en muista, oliko 280:ssa rasvanippoja. Jos oli, pursota niihin rasvaa
- ristikkonivelen palje (iso haitarikumi) pitää tarkistaa ja vaihtaa, jos on reikiä tai tuntuu kovettuneelta
- potkurin voi ottaa pois ja rasvata potkuriakseli, lähtee ainakin helpommin ensi kerralla irti
- vetolaitteen myrkkymaalaus kannttaa tehdä, jollei ennestään ole tehty - VolvoMan
280 vetolaitetta on sekä ilman trimmiä (=nostolaite) (99% tapauksista) sekä trimmillä (jolloin nmi 280T). Itse olen nähnyt ehkä 50-60 eri 280 vetolaitetta, enkä yhdessäkään livenä trimmiä. Nostolaite on tehoton, ja jos katsoo sen rakennetta niin syyn kyllä huomaa, mutta kunnossa ollessaan jaksaa mainiosti nostaa vetolaitteen ylös, ja pitää sen siellä.
Vetolaitteen keväthuolto:
Vetonivelen palje PITÄÄ uusia VIIMEISTÄÄN 3 vuoden välein, muuten tulee reikiä, ja KALLIS remontti. Jos pienintäkään epäilystä että palje on kovettunut, tai vetelee viimeisiään, nii vaihda. Palje kannattaa ostaa Volvo Pentalta, maksaa 42€. Bilteman paljetta täällä kokeiltu 100B vetolaitteeseen kerran, ja 2 vuotta kesti, ja puhkesi, sillä seurauksella, että vetonivel meni vaihtoon (900mk käytetty, 2000mk uusi).
Sinkkianodit kannattaa vaihtaa 3 vuoden välein, jos ovat syöpyneet, kilven sinkkianodi saattaa kestää 5-6 vuottakin, mutta vetolaitteen korkeintaan 3 vuotta.
Vetolaite kannattaa myrkkymaalata ennen vesillelaskua, esim Hempel's Mille ja Hempel's Alu Safe ovat hyviä vaihtoehtoja. Maali EI SAA olla metallipohjainen, esim Hempel's Hard racing EI KÄY!!!
280 yksipotkuriset vetolaitteet nielevät 10W40 MINERAALI moottoriöljyä. Mutta 75W90 ja 80W90 öljytkin käyvät, joskin ovat kalliimpia, ja pienessä veneessä/pienellä koneella ja rasituksella hyödyttömiä. Öljyä menee about 2,6L.
Duoprop vetolaitteet sitten VAATIVAT 75W90 tai 80W90 öljyt.- jubali
paljon kiitoksia näistä tiedoista.onkohan tuo vetonivelen palkeen vaihto miten iso työ? vene on muuten malliltaan bensow 575ht vm-78 ja moottori aq140. vene näyttää samalta kuin volvomanin jurmo trimaran että onkohan kyseessä sama vene malli vaikka merkki on eri?
- VolvoMan
jubali kirjoitti:
paljon kiitoksia näistä tiedoista.onkohan tuo vetonivelen palkeen vaihto miten iso työ? vene on muuten malliltaan bensow 575ht vm-78 ja moottori aq140. vene näyttää samalta kuin volvomanin jurmo trimaran että onkohan kyseessä sama vene malli vaikka merkki on eri?
Kuulemma Jurmo Trimaran venettä on myyty muillakin merkeillä ja mallinimillä, mm. Jurmo 590 olen kuullut, ja juurikin Bensow kun nyt sen kuulen.
Se vaan ihmetyttää, että jurmo on merkinnyt sen 590 mallinimellä, vaikka sekin yksilö oli 5,65m pitkä nokasta peräpeiliin.
Vetonivelen palkeen vaihto vaatii joko vetolaitteen tai vetolaitteen yläpään irrotuksen. Ammattimies tekee homman 2 tunnissa. Homma ei ole helpoimmasta päästä, mutta ei vaikeimmastakaan. Kaveri kannattaa ottaa avuksi nostamaan vetolaite paikalleen ja paikoiltaan.
Sellaistakin taktiikkaa olen nähnyt trimmivetolaitteiden kanssa käytettävän, että irroitetaan VAIN vetolaitteen olkatapit, paljekumi ja kypärä, ja kipataan vetolaitteen yläpää taaksepäin trimmisylinterien varassa. Mutta tämä ei onnistu EI TRIMMI vetolaitteissa. - Tais tulla kalliiks...
Mulla on V-P 280 perävetolaite, joka juuri sanoi sopimuksen irti... Kone on AQAd 41B ja duoprop on kyseessä. Kierroksi voi ottaa vain max 1000, jonka jäälkeen alkaa armoton tärinä. Onko vetonivel mennyt? Voiko n. 30 h vanhat perävetolaitteen öljyt olla syynä? Palje oli laskettaesssa ehjä . Vene on vielä vesillä. Mikä neuvoksi?
- Per Vetolaite
Mulla taas on Volvo Penta 280 -perävetolaitteessa vikaa "kartiokytkimessä", vaihde luistaa päältä kun on enemmän kierroksia. Pystyykö korjaamaan itse, löytyisikö ohjeita tai vinkkejä? Tai osaisiko joku huoltaa perävetolaitteen (Porvoo-Kotka -alueella), mihin hintaan ja millä aikataululla? 80-luvun laite, ei ole sen tarkempaa tietoa. Moottori on Volvo Penta 130 Turbo Diesel.
- asa
Tais tulla kalliiks... kirjoitti:
Mulla on V-P 280 perävetolaite, joka juuri sanoi sopimuksen irti... Kone on AQAd 41B ja duoprop on kyseessä. Kierroksi voi ottaa vain max 1000, jonka jäälkeen alkaa armoton tärinä. Onko vetonivel mennyt? Voiko n. 30 h vanhat perävetolaitteen öljyt olla syynä? Palje oli laskettaesssa ehjä . Vene on vielä vesillä. Mikä neuvoksi?
Minulle tuli tänään ilmeisesti sama vika. Koneeni AQAD41 duaprop on muutaman tunnin pitänyt aavistuksen verran normaalia enemmän tärinää. Tänään ajaessani mökkimatkalta takaisin ääni muuttui yhtäkkiä kolinaksi tai naputukseksi. Hiljensin kierroksia ja naputus jatkui. Laitoin tyhjäkäynnille jolloin kuului kova naputus ja kone sammui, vaikka vaihde oli vapaalla. Yritin hetken pohdinnan jälkeen uudelleen käyntiin mutta kone oli jumissa eikä pyörähtänyt. Onneksi oli tyyntä ja olin jo lähellä laituria joten meloin rantaan 8m veneelläni. Laiturissa koitin nostaa trimmillä vetolaitetta: se nousi vaivoin vain puoliväliin ja sitten kuului kolahdus ja nousu loppui. Epäilen että vetonivel hajosi, ensi viikolla tiedän enemmän.
- asa
asa kirjoitti:
Minulle tuli tänään ilmeisesti sama vika. Koneeni AQAD41 duaprop on muutaman tunnin pitänyt aavistuksen verran normaalia enemmän tärinää. Tänään ajaessani mökkimatkalta takaisin ääni muuttui yhtäkkiä kolinaksi tai naputukseksi. Hiljensin kierroksia ja naputus jatkui. Laitoin tyhjäkäynnille jolloin kuului kova naputus ja kone sammui, vaikka vaihde oli vapaalla. Yritin hetken pohdinnan jälkeen uudelleen käyntiin mutta kone oli jumissa eikä pyörähtänyt. Onneksi oli tyyntä ja olin jo lähellä laituria joten meloin rantaan 8m veneelläni. Laiturissa koitin nostaa trimmillä vetolaitetta: se nousi vaivoin vain puoliväliin ja sitten kuului kolahdus ja nousu loppui. Epäilen että vetonivel hajosi, ensi viikolla tiedän enemmän.
Niin se oli että vetonivel oli mennyt kunnolla rikki. Rikkoutuessaan se oli hajottanut ympärillään olevaa laakeripesää ja laakerin rullat tehneet laakeripintoihin jäljet joten ne meni vaihtoon (laakeripesä tosin hitsattiin koska varaosaa ei ollut Volvon varastossa). tuli pitkä ja kallis remontti, olisinpa korjannut jo tärinän alkaessa eikä vasta totaalihaaverin tullessa, vaan kun en ollut varma ongelmasta.
- vimby
VolvoMan kirjoitti:
Kuulemma Jurmo Trimaran venettä on myyty muillakin merkeillä ja mallinimillä, mm. Jurmo 590 olen kuullut, ja juurikin Bensow kun nyt sen kuulen.
Se vaan ihmetyttää, että jurmo on merkinnyt sen 590 mallinimellä, vaikka sekin yksilö oli 5,65m pitkä nokasta peräpeiliin.
Vetonivelen palkeen vaihto vaatii joko vetolaitteen tai vetolaitteen yläpään irrotuksen. Ammattimies tekee homman 2 tunnissa. Homma ei ole helpoimmasta päästä, mutta ei vaikeimmastakaan. Kaveri kannattaa ottaa avuksi nostamaan vetolaite paikalleen ja paikoiltaan.
Sellaistakin taktiikkaa olen nähnyt trimmivetolaitteiden kanssa käytettävän, että irroitetaan VAIN vetolaitteen olkatapit, paljekumi ja kypärä, ja kipataan vetolaitteen yläpää taaksepäin trimmisylinterien varassa. Mutta tämä ei onnistu EI TRIMMI vetolaitteissa.Mulla kans tommonen VP 280 vetolaite ilman trimmiä ja kiinnostaisi että saisiko siihen nyt jälkiasenettua sellaisen ja minkähänlaisesta kustannuksesta olis kyse?
Liekö jollain kokemuksia samanlaisesta hommasta.. vimby kirjoitti:
Mulla kans tommonen VP 280 vetolaite ilman trimmiä ja kiinnostaisi että saisiko siihen nyt jälkiasenettua sellaisen ja minkähänlaisesta kustannuksesta olis kyse?
Liekö jollain kokemuksia samanlaisesta hommasta..Ensimmäinen haaste on löytää 280T vetolaitteen kilpi ja ohjaushaarukka, on sen verran harvinainen.
Itse asennus:
- Vetolaite irti
- Moottori irti ja ulos
- Vanha kilpi irti
- "Uusi" kilpi kiinni
- Moottori sisään ja kiinni
- Haarukan vaihto vetolaitteeseen
- Vetolaitteen kiinnitys
Sisäperämoottorilla varustetut veneet eivät tarvitse trimmiä samalla tavalla kuin perämoottoriveneet (painopiste alempana ja edempänä), joten en voi pitää ko. projektia järkevänä.
- oh277
Jos jollakin sattuu lojumaan nurkissa juuri tällainen sähkömoottorilla toimiva kippi, tarjoa!
Onnistuin turmelemaan omani, runko-osa murtui!
Ota yhteyttä s-postilla, [email protected].- sevex22
Hei!
Löytyiskö sulta Volvon 100hp perävetolaitetta. Tarviisin yhden varaosiksi. Vuosimalli on jotain 1977 tai aikaisempi..... [email protected] sevex22 kirjoitti:
Hei!
Löytyiskö sulta Volvon 100hp perävetolaitetta. Tarviisin yhden varaosiksi. Vuosimalli on jotain 1977 tai aikaisempi..... [email protected]Jos vaikka ruotsista löytyisi, 100-malli on valitettavasti ainoa malli johon ei enää saa varaosia. Tosin ehjän käytetyn löytäminen on todellinen lottovoitto.
Valmistus loppui vuonna 1975, joten vetolaitteesi ei oikein voi olla vm. 1977.- sevex22
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Jos vaikka ruotsista löytyisi, 100-malli on valitettavasti ainoa malli johon ei enää saa varaosia. Tosin ehjän käytetyn löytäminen on todellinen lottovoitto.
Valmistus loppui vuonna 1975, joten vetolaitteesi ei oikein voi olla vm. 1977.Aivan. Vene on vuosimallia 77 joten siitä päättelin. Tiedätkö mistä päin ja mistä ruotista voisi kysellä....
- sevex22
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Jos vaikka ruotsista löytyisi, 100-malli on valitettavasti ainoa malli johon ei enää saa varaosia. Tosin ehjän käytetyn löytäminen on todellinen lottovoitto.
Valmistus loppui vuonna 1975, joten vetolaitteesi ei oikein voi olla vm. 1977.Minkähänlainen ero on 100b ja 100a vetolaitteen välillä. Vetonivel näyttää olevan ainakin erilainen. Mutta entä muuta
- stig
käykkö joku muu trimmi pumpu volvo penta 100b
- Saada tilalle
Volvo-Pentan 280 perävetolaitteen vaidevopujen peitekotelon tarvisin, tietääkö kukaan mistä voisi kysellä?
- ippaQ
Katsele: Tori.fi. Siellä joku jobbailee aika paljonkin VP:n osia -taisi olla noita kansiakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041076
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt581025Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61830Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa144808- 65695
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel103591Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto89581- 78551
- 53547
- 39528