JOHANNEKSEN KIRJEIDEN SISÄLTÖ
Vähän Aasian seurakunnissa vaikutti harhaopettajia (”antikristuksia” 1. Joh. 2:18, 19), aiheuttaen niille vakavan vaaran.
Jeesuksen jumaluuden (1. Joh.5:20) kieltämisen ohella harhaopettajat myös kielsivät Jumalan Sanan ja käskyjen sitovuuden kristittyjen elämässä.
He edustivat todennäköisesti alkavaa gnostismia.
1-2 Jh:ssa vastutetut harhaopit ovat lähimain samoja kuin 2. Piet:ssa Ja Jd:ssa vastustetut:
--”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus...Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään.” (1. Joh. 2:22)
--”...harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut.” (2. Piet.2:1)
--”...jumalattomia, jotka kieltävät meidän...Herramme Jeesuksen Kristuksen.” (Juudas 4)
Kirjeissä esiintyy paljon vastakohtaisuuksia; valkeus~pimeys, elämä~kuolema, rakkaus~viha, totuus~valhe.
Johannes kehoittaa meitä pitämään Raamatun Sanan ainoana opin ja elämän ohjeena ja vaeltamaan rakkaudessa (2. Joh. 9,10).
Tämä päivän peloittavien näkyjen edessä ja harhaoppien keskellä evankeliumi on ilosanoma.
Se on vastalääke pelolle. Johannes kehoittaakin meitä iloitsemaan;
”..Tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen” (1. Joh. 1:4).
JOHANNEKSEN KIRJEET
36
82
Vastaukset
...jatkoa...
Kautta aikojen on ollut eksyttäjiä.
Mitä me voisimme tehdä harhaoppien estämiseksi?
Mikä on meidän vastuumme?
Sanoohan Raamattu, että Jumala itse lähettää väkevän eksytyksen, jotka eivät ota vastaan rakkautta totuuteen (2. Tess. 2:10-12)
Opetuslapset kysyivät Jeesukselta hänen tulemuksensa ja maailman lopun merkkejä (Matt.24).
Jeesus varoittaa:
”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä” (Matt. 24:4)....vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin” (jae 24).
Miten voimme tunnistaa tämän päivän eksyttäjät?
On koeteltava henget, ovatko ne Jumalasta (1. Joh. 4:1-6)
On pysyttävä Kristuksen opissa (2. Joh. 9). ”Te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia..”
Raamatun Sanan tuntemus on siis ensiarvoisen tärkeätä!
Kannattaa siis tulla yhteen tutkimaan Raamattua ja rukoilemaan ja näin saada rohkaisua yhteisestä uskosta.
Meillä on Puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus; hän on meidän syntimme sovitus.
Tätä syntien anteeksiantamusta rukoilemme myös IsäMeidän-rukouksessa Jeesuksen itsensä opettamin sanoin; "Anna meille meidän syntimme anteeksi..".Paljon on sellaisia Jumalan sanan opettajia jotka opettavat samalla tavalla kuin
eräs kolminaisuusopin tekijöistä joka on sanonut, "ettei sitä kukaan ihminen voi ymmärtää, koska se on salaisuus, mysteeri. Jos kuka pyrkii sitä ymmärtämään, menettää järkensä, mutta joka ei usko sitä, ei pelastu".
Terve evankeliumi opettaa:
1.Timoteuksen kirje 6
3 "Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
5 alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen."
7 "he tahtovat olla opettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät."
Tiituksen kirje 2
1 "Mutta sinä puhu sitä, mikä terveeseen oppiin soveltuu
* Johannes oli armoitettu juuri suojelemaan seurakuntaa silloisilta harhaoppisilta, kuten "knostikot", Raamatun tyhäksi tekijöiden oppikunta. Niinpä tuo sama henki jatkuu täälläkin yhä vaan, hieman eri nimillä ja paremmin naamoituna , yrittävät jopa olla helluntailaisia ? Niin ovelaa ja harkittua on antikristillinen esiin marssi, näinkin pienessä mittakaavassa kuin tämä palsta on ?
* Jokainen meistä vakikirjoittajista tietää ja tuntee tällä palstalla myyräntyötä tekvet knostikot, uudella nimellään jt. opin kanttajat. Juuri näistä Johannes oli huolissaan, ja erikoisesti siitä, että kieltävät Jumalan Pojan, ja Jumalaa uhmaten ja tallaten Jumalan veren jalkoihinsa ja kieltävät Jeesuksen jumaluuden. He ovat itserakkaita pöyhkeilijöitä, jotka tulevat kompastumaan omaan näppäryyteensä Kristuksen Jeesuksen ilmestymisessä, kun Hän tempaa omansa pois, näitä kieltäjiään Hän ei tunne, heille Hän sanoo, Menkää pois, te laittomuuden tekijät, minä en tunne teitä." Tämä on kirjoitettu Raamattuun, että turhaan mua alatte tuomariksi ja jumalaksi haukkumaan !
* Evankeliumeista tämä totuus löytyy. Ja kyll Paavali ja muut apostolitkin sen hyvin tietävät, varsinkin Johannes ?Te itse vääristelette Jumalan sanaa, Tapio522 j ja Mohikaani_27! Uskomme Jeesuksen Kristuksen Jumalan pojaksi ja Kristukseksi, mutta emme Jumalaksi.
1.Joh.5:20 jae on ristiriidassa Jeesuksen oman todistuksen kanssa, että "Isä yksin on totinen Jumala", jonka nimeä hän tuli julistamaan ja tunnetuksi tekemään, josta on kysymys myös tässä jakeessa;
1. Johanneksen kirje 5
20 "Me tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen , jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen. Ja tässä Todellisessa me elämme, kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä. [Joh. 17:3]
Sanalla "Hän" viitataan Isään, - j o n k a - pojassa olemme, Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä.' [Joh. 17:3]
Vuoden 1992 raamatunkäännökseen on - ihan oikein - otettu viittaus Joh.17:3 jae, joka kertoo totuuden siitä, kuka on "todellinen Jumala".>>> ekivaari:
"1.Joh.5:20 jae on ristiriidassa Jeesuksen oman todistuksen kanssa, että "Isä yksin on totinen Jumala", jonka nimeä hän tuli julistamaan ja tunnetuksi tekemään, josta on kysymys myös tässä jakeessa;...".Tapio522 kirjoitti:
>>> ekivaari:
"1.Joh.5:20 jae on ristiriidassa Jeesuksen oman todistuksen kanssa, että "Isä yksin on totinen Jumala", jonka nimeä hän tuli julistamaan ja tunnetuksi tekemään, josta on kysymys myös tässä jakeessa;...".Sinä, Tapio522, tulkitset sanaa lihan mukaan, vain "valittuja paloja". Minä tulkitsen kokonaisuutta, jossa "Isä yksin on ainoa Jumala", jonka nimeä Jeesus tuli tekemään tunnetuksi, [Joh.17:3, 26 | 1.Joh.5:19] Kaikki toteutuu Hengen eikä lihan mukaan:
2.Korinttolaiskirje 5
16 "Sen tähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."
1.Korinttolaiskirje 2
13 "ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti."Tapio522 kirjoitti:
>>> ekivaari:
"1.Joh.5:20 jae on ristiriidassa Jeesuksen oman todistuksen kanssa, että "Isä yksin on totinen Jumala", jonka nimeä hän tuli julistamaan ja tunnetuksi tekemään, josta on kysymys myös tässä jakeessa;...".Laitan vielä Joh. 1. kirjeen alun tähän
ELÄMÄN SANA: 1.Joh.1-4
--
1:1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -
1:2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille -
1:3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
1:4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
Virsi 202
1.
Jeesus, sana elämän,
tule meidän keskellemme.
Soisit tules syttyvän,
sytytä siis sydämemme.
Anna voimaa sanastasi,
siunaa läsnäolollasi.
---
7.
Auta, ettei saatana
pääse meidän keskellemme.
Enkeleittes joukolla
saarra meidän huonehemme.
Ristin lipun nostaissamme
varmaan kerran voiton saamme.ekivaari kirjoitti:
Sinä, Tapio522, tulkitset sanaa lihan mukaan, vain "valittuja paloja". Minä tulkitsen kokonaisuutta, jossa "Isä yksin on ainoa Jumala", jonka nimeä Jeesus tuli tekemään tunnetuksi, [Joh.17:3, 26 | 1.Joh.5:19] Kaikki toteutuu Hengen eikä lihan mukaan:
2.Korinttolaiskirje 5
16 "Sen tähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."
1.Korinttolaiskirje 2
13 "ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti."ekivaari, etkö usko, mitä Johannes kirjoittaa evankeliuminsa alussa Jeesuksesta?
Tapio522 kirjoitti:
Laitan vielä Joh. 1. kirjeen alun tähän
ELÄMÄN SANA: 1.Joh.1-4
--
1:1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -
1:2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille -
1:3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
1:4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
Virsi 202
1.
Jeesus, sana elämän,
tule meidän keskellemme.
Soisit tules syttyvän,
sytytä siis sydämemme.
Anna voimaa sanastasi,
siunaa läsnäolollasi.
---
7.
Auta, ettei saatana
pääse meidän keskellemme.
Enkeleittes joukolla
saarra meidän huonehemme.
Ristin lipun nostaissamme
varmaan kerran voiton saamme.Helou, Tapio522,! 1.Johannes 1:3 jae todistaa kaikkiyhteisestä Jumalasta, jossa Teillä ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
1:3 "minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa."
Kolminaisuusoppi myöntää vain Isän, pojan ja PH;n yhteyden, mutta kieltää jyrkästi teidän ja meidän Jumalayhteyden, koska sanoo teidän ja meidän kuuluvan luomakuntaan, josta Luoja, Jumala on erillään.
Jumalan_pete on muutamissa kirjoituksissaan sanonut Joh.1.1 jakeen alkukielessä käytetyn sellaista jumala-sanaa, joka voidaan tulkita myös jumalan omaa tarkoittavana, eli sama kuin Jumala-sana omistusmuotoisena (genetiivi)
"Sana oli Jumalan".Tapio522 kirjoitti:
Laitan vielä Joh. 1. kirjeen alun tähän
ELÄMÄN SANA: 1.Joh.1-4
--
1:1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -
1:2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille -
1:3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
1:4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
Virsi 202
1.
Jeesus, sana elämän,
tule meidän keskellemme.
Soisit tules syttyvän,
sytytä siis sydämemme.
Anna voimaa sanastasi,
siunaa läsnäolollasi.
---
7.
Auta, ettei saatana
pääse meidän keskellemme.
Enkeleittes joukolla
saarra meidän huonehemme.
Ristin lipun nostaissamme
varmaan kerran voiton saamme.1:4 Ja tämän minä kirjoitin, että meidän yhhteinen ilomme olisi täydellinen.!
ekivaari kirjoitti:
Sinä, Tapio522, tulkitset sanaa lihan mukaan, vain "valittuja paloja". Minä tulkitsen kokonaisuutta, jossa "Isä yksin on ainoa Jumala", jonka nimeä Jeesus tuli tekemään tunnetuksi, [Joh.17:3, 26 | 1.Joh.5:19] Kaikki toteutuu Hengen eikä lihan mukaan:
2.Korinttolaiskirje 5
16 "Sen tähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."
1.Korinttolaiskirje 2
13 "ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti."* Älä nyt enää jaksa, ekivaari, olet harhassa Raamatun valossa, et meidän sanomisten perusteella, vaan sinä et tunne Kirjoituksia niin kuin ne tulee ymmärtää. Myönnä harhasi, ja nöyrry Jumalan Pojan edessä ja tunnusta Hänet , ja saat kokea miten Jeesuksen veri puhdistaa ja tuntosi kirvoittuu tuosta Raamatun vastaisesta luulouskostasi!
ekivaari kirjoitti:
1:4 Ja tämän minä kirjoitin, että meidän yhhteinen ilomme olisi täydellinen.!
* Mistä sinä iloitset, ja kenen kanssa? Apostoli iloitsi Jeesuskeen uskovien kanssa siitä, että olivat saaneet syntinsä anteeksi Jeesusken veren ja Pyhän Hengen osallisuuden kautta. 1Kor.12:13. Sinä et voi saada sitä iloa niin kauan, kuin kiellät Jeesusken jumaluuden, ja alennat Hänet syntisen ihmisen tasolle, ja tallaat Hänen pyhän ja synnittömän verensä halveksivasti vääntäen sen Jumalan tahdoksi. Pilkkaat Jumalaa, tieten tai tietämättäs, uskoist, kun täällä on todistettu tuhannen kertaa, että Jeesus on Jumalsta, ei maasta vaan taivaasta.
' Sinä sensijaan kiellät Jumalan Pojan, ja väärennät Hänen verensä omiin luuloihisi perustuvaan tietämättömyyteen ja epäuskollasi kiellät Hänet !
- keveä kuorma
plaadi plaa..
Eiköhän se käsitys oo jo ihan hyvin taklattu tässä aikojen saatossa, etteikö Jeesus olis Jumala :P
Minkä takia ylipäätään juutalaiset halus et Jeesus kuolee ? No kun se nosti itsensä samaan asemaan, kun Jumala: Antoi syntejä anteeksi ect, vain Jumalalla oli oikeus antaa syntejä anteeks.
Ei juutalaiset ois käyny Jeesusta lahtaamaan, ellei Jeesus ois pilkannu niiden käsitystä Jumalasta niin paljon, et ois nostanu ittesä Jumalan asemaan. Ei siinä ois ollu mitään järkeä.
Ja lisäks jos katsoo näitä kriteerejä mikä tekee Jumalasta Jumalan, eli mitkä tunnuspiirteet hän omaa. Niin Jeesus omaa ihan täysin samat tunnuspiirteet kun Jumala.
Jeesus oli mukana luomisessa (Tehkäämme ihminen kuvaksEMME, kaltaiseksEMME). Jeesus oli se sana, jonka kautta kaikki syntyi. Eli hän on Jumala.
Lisäksi vaikeuksia tuohon näkemykseen tulee siinä vaiheessa, kun ruvetaan puhumaan sovituksesta. Jos Jeesus ei ois ollut täysi-Jumala ja samalla täysi-ihminen, niin miten Hän ois kyenny sovittamaan ihmiskunnan synnit ? Silloin hän olisi vain yksi ihminen ihmisten joukossa tai Jumala ihmisten joukossa.
Mutta, ihan sama. (HOX! olen väsynyt en jaksa kirjoittaa) Jos joku haluu uskoo et Jeesus on vaan Jumalan Poika, eikä Jumala, mut kuitenkin uskoo siihen et Jeesuksella on valta antaa synnit anteeks ja hänen kauttaan pääsee taivaaseen, niin sillä ei oo periaatteessa mitään väliä oliko se nyt Jumala, vai Jumalan poika.
Mutta jos katsotaan ihan vakavasti otettavien teologien näkemyksiä, niin kyllä käsitys Jeesuksen ei-jumaluudesta on taklattu jo ihan täysin.
Ei nyt ole tässä linkkejä, mut voin joskus kaivella.- keveä kuorma
Lisäksi !
Ennen kuin lähdette villejä oppeja täällä kehittelemään, niin lukekaa pari raamatun tulkinnan käsikirjaa..
RAAMATUN TULKINNAN PERUSTEET.
Lyhyesti.
1. LUE:
Lue koko kirja. Lue ympäröivät luvut. Lue luku. Lue ympäröivät jakeet. Lue jae. Toimenpiteitä voi toistaa, että saa tarpeeksi kokonaisen kuvan siitä mistä puhutaan, jos nyt haluaa yhtä kohtaa viilata. Eli asiayhteys/konteksti on tärkeää tietää.
Lisäksi olisi hyvä tietää minkänlaisesta kirjallisuustyylistä on kyse: psalmi, historian kertoma kirjallisuus, profetaaliset jaksot, opetus kirjeet. (plus kirjalliset tehokeinot, esim. hyberbola= liioittelu)
Lisäksi olisi hyvä tietää keille teksti on kirjoitettu ja minkälaiseen tilanteeseen.
2. ALKUPERÄINEN SANOMA:
Löydä tekstijaksolle merkitys ja tarkoitus alkuperäisestä tilanteesta, jonne se on kirjoitettu. Hox! Paavali kirjoitti Korinttilaisille Korinttiin vuonna 30 jkr, eikä Liisalle Hesaan vuonna 2011.
3. TULKINTA:
Löydä tekstijakson opetuksen takana olevat ajattomat periaatteet.
4. SOVELLUS:
Tekstijakson ajattomien periaatteiden soveltaminen tähän päivään.
Suosittelen lukemaan:
Gordon D. Fee & Douglas Stuart, KIRJOJEN KIRJA - Avaimia Raamatun tulkintaan (Perussanoma, 1996).
Robert H. Stein, Hermeneutiikan pelisäännöt. (Aika Oy, 2004)
Suositan perusteellista tutkimusta raamatusta ennen kuin sanoo juuta tai jaata johonkin. Vielä sen perusteellisen tutkimuksenkin jälkeen voi osoittautua, että onkin väärässä, kun jostain tulee uutta tietoa eri tulkinta vaihtoehdoista. keveä kuorma kirjoitti:
Lisäksi !
Ennen kuin lähdette villejä oppeja täällä kehittelemään, niin lukekaa pari raamatun tulkinnan käsikirjaa..
RAAMATUN TULKINNAN PERUSTEET.
Lyhyesti.
1. LUE:
Lue koko kirja. Lue ympäröivät luvut. Lue luku. Lue ympäröivät jakeet. Lue jae. Toimenpiteitä voi toistaa, että saa tarpeeksi kokonaisen kuvan siitä mistä puhutaan, jos nyt haluaa yhtä kohtaa viilata. Eli asiayhteys/konteksti on tärkeää tietää.
Lisäksi olisi hyvä tietää minkänlaisesta kirjallisuustyylistä on kyse: psalmi, historian kertoma kirjallisuus, profetaaliset jaksot, opetus kirjeet. (plus kirjalliset tehokeinot, esim. hyberbola= liioittelu)
Lisäksi olisi hyvä tietää keille teksti on kirjoitettu ja minkälaiseen tilanteeseen.
2. ALKUPERÄINEN SANOMA:
Löydä tekstijaksolle merkitys ja tarkoitus alkuperäisestä tilanteesta, jonne se on kirjoitettu. Hox! Paavali kirjoitti Korinttilaisille Korinttiin vuonna 30 jkr, eikä Liisalle Hesaan vuonna 2011.
3. TULKINTA:
Löydä tekstijakson opetuksen takana olevat ajattomat periaatteet.
4. SOVELLUS:
Tekstijakson ajattomien periaatteiden soveltaminen tähän päivään.
Suosittelen lukemaan:
Gordon D. Fee & Douglas Stuart, KIRJOJEN KIRJA - Avaimia Raamatun tulkintaan (Perussanoma, 1996).
Robert H. Stein, Hermeneutiikan pelisäännöt. (Aika Oy, 2004)
Suositan perusteellista tutkimusta raamatusta ennen kuin sanoo juuta tai jaata johonkin. Vielä sen perusteellisen tutkimuksenkin jälkeen voi osoittautua, että onkin väärässä, kun jostain tulee uutta tietoa eri tulkinta vaihtoehdoista.Kiitos hyvistä ohjeista "keveä kuorma".
Suositat "perusteellista tutkimusta raamatusta ennen kuin sanoo juuta tai jaata johonkin".
Katekismus sanoo Raamatun lukemisesta:
”Meidän tulee lukea Raamattua siten, että rukoillen etsimme siitä elävää Jumalaa ja olemme kuuliaisia hänen äänellensä, kun hän puhuu meille sanassansa”.
Luin PERUSTA-lehdestä (nro 1/1005) Martti Lutherin ajatuksia Raamatun tutkimisesta.
RUKOILEMINEN
Ensiksi polvistu kammiossasi rukoilemaan Jumalaa rehellisen nöyrästi ja vakavasti, että hän antaisi sinulle rakkaan Poikansa kautta Pyhän Henkensä, joka valaiskoon ja johtakoon sinua ja antakoon sinulle ymmärrystä.
TUTKISTELEMINEN
Toiseksi sinun on meditoitava (tutkisteltava ja mietittävä) tekstiä, ei vain sydämessäsi vaan myös ulkonaisesti suussasi puhumalla ja kirjan kirjoitettuja sanoja takaa ajamalla ja jauhamalla ja lukemalla lukemasta päästyäsikin, huomioiden ja pohtien, mitä Pyhä Henki niillä tarkoittaa.
Varokin kyllästymästä tai ajattelemasta ymmärtäväsi kaiken pohjaa myöten, kunhan olet lukenut, kuullut ja sanonut riittävästi tehtyäsi sitä kerran tai kahdesti!
Sellainen on kuin raaka hedelmä, joka putoaa puusta, ennen kuin se on edes puolikypsä.
Jumala ei anna sinulle Henkeä ilman ulkonaista Sanaa.
KOETELTAVANA OLEMINEN
Kolmanneksi tulee koetus.
Se on koetinkivi, joka ei opeta sinua vain tietämään ja ymmärtämään vaan myös kokemaan, miten oikea, tosi, makea, rakastettava, voimallinen ja lohdullinen Jumalan sana on, kaiken viisauden ylittävä Viisaus.
Heti kun Jumalan sana tulee sinusta ulos, paholainen alkaa koetella sinua, tehdä sinua todelliseksi tohtoriksi ja ahdistamalla opettaa sinua etsimään ja rakastamaan Jumalan sanaa.
Saan nimittäin itsekin kiittää paljossa paavilaisiani siitä, että he ovat paholaisen raivolla murskanneet minut ja kiusanneet ja ahdistaneet minua kovin paljon- eli tehneet minusta todellisen ja hyvän teologin, mihin en muuten olisi yltänyt.
Tätä tutkimisen tapaa opettaa kuningas Daavid Psalmissa 119.
Pitäisköhän meidänkin ottaa mallia Daavidista ja Lutherista?
-----
Raamatun tutkiminen on tärkeätä uskon säilymisen ja vahvistumisen takia. Kysynkin nyt:
Miten tällä foorumilla voisimme edelleen edistää Raamatun tutkistelua?>>>>>>>>>>keveä kuorma:
"Ei juutalaiset ois käyny Jeesusta lahtaamaan, ellei Jeesus ois pilkannu niiden käsitystä Jumalasta niin paljon, et ois nostanu ittesä Jumalan asemaan. Ei siinä ois ollu mitään järkeä".Keveä kuorma kirjoitti:
>>"Minkä takia ylipäätään juutalaiset halus et Jeesus kuolee ? No kun se nosti itsensä samaan asemaan, kun Jumala: Antoi syntejä anteeksi ect, vain Jumalalla oli oikeus antaa syntejä anteeks"
- body
Ihmisellä on aina halu ja tarve levittää omaa pyhyyden ja täydellisyyden oppiaan sekä leimata muut kilpailijat hornan tuuttiin.
Ja jos niitä oppeja arvostelee, se on sitten menoa se.??
Näin aina ollut ja tulee aina olemaan.- Tänäänkin
body, meidän velvollisuutemme on tuoda Jumalan Sanaa tänne, eikä mitä tahansa oppeja. Tuo vellvollisuus lähtee siitä, että olemme saaneet Pyhän Hengen kirkastamaan meille Jumalan Sanan.
He, jotka väittävät Jeesuksen olevan Jumalan poika, mutta ei Jumala erehtyvät pahasti siinä, että heille Jeesus ei ole taivaasta TULLUT Jumalan Sana, eli Jumalan viisaus.
Joille Jumalan ainoa Poika ei ole tullut taivaasta, eikä näin ollen ole Jumalan viisaus, eli Jumalan Sana, lähtevät heti alkumetreillä väärää tietä kulkemaan. He eivät osaa kertoa kuka Jeesus on ja mistä tänne tullut.
Esim. ekivaari väittää Jumalan Sanan tulevan ihmisen, eli esim. hänen lihaansa, vaikka tuo väittäminen on täysin Raamatun vastaista. Jumalan Sana tulee sinne, missä Hänet otetaan vastaan Pyhän Hengen kirkastuksella ja missä Hän saa puhdistaa astian uskon kautta tuohon kalliiseen Sanaan.
Jeesus tuli lihaksi, lihaan, eli ihmisen Pojaksi valmistettuun ruumiisen saaden nimen Jeesus enkelin välityksellä.
Hän ei siis tullut ihmisten lihaan, vaan tuli lihaksi/lihaan valmistettuun ruumiiseen.
Tuon tunnustaminen on välttämätöntä, jotta saa lähteä kulkemaan oikeaa tietä ja saa ymmärryksen Jumalan Pojan valtavasta teosta hyväksemme.
Jeesus siis pitää tunnustaa Jumalan Pojaksi, ei joksikin ihmiseksi, tai joksikin enkeliksi, vaan Jumalan helmasta tulleeksi Jumalan Pojaksi. Tänäänkin kirjoitti:
body, meidän velvollisuutemme on tuoda Jumalan Sanaa tänne, eikä mitä tahansa oppeja. Tuo vellvollisuus lähtee siitä, että olemme saaneet Pyhän Hengen kirkastamaan meille Jumalan Sanan.
He, jotka väittävät Jeesuksen olevan Jumalan poika, mutta ei Jumala erehtyvät pahasti siinä, että heille Jeesus ei ole taivaasta TULLUT Jumalan Sana, eli Jumalan viisaus.
Joille Jumalan ainoa Poika ei ole tullut taivaasta, eikä näin ollen ole Jumalan viisaus, eli Jumalan Sana, lähtevät heti alkumetreillä väärää tietä kulkemaan. He eivät osaa kertoa kuka Jeesus on ja mistä tänne tullut.
Esim. ekivaari väittää Jumalan Sanan tulevan ihmisen, eli esim. hänen lihaansa, vaikka tuo väittäminen on täysin Raamatun vastaista. Jumalan Sana tulee sinne, missä Hänet otetaan vastaan Pyhän Hengen kirkastuksella ja missä Hän saa puhdistaa astian uskon kautta tuohon kalliiseen Sanaan.
Jeesus tuli lihaksi, lihaan, eli ihmisen Pojaksi valmistettuun ruumiisen saaden nimen Jeesus enkelin välityksellä.
Hän ei siis tullut ihmisten lihaan, vaan tuli lihaksi/lihaan valmistettuun ruumiiseen.
Tuon tunnustaminen on välttämätöntä, jotta saa lähteä kulkemaan oikeaa tietä ja saa ymmärryksen Jumalan Pojan valtavasta teosta hyväksemme.
Jeesus siis pitää tunnustaa Jumalan Pojaksi, ei joksikin ihmiseksi, tai joksikin enkeliksi, vaan Jumalan helmasta tulleeksi Jumalan Pojaksi."Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on perkeleen," Heb.2:14
"Sillä sentähden, että Hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi Hän kiusattuja auttaa." Heb.2:18
"Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä." Heb.4:15
"Ja lihansa päivinä Hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi Hänet kuolemasta pelastaa; ja Hänen rukouksensa kuultiin Hänen jumalanpelkonsa tähden.
Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä Hän kärsi, kuuliaisuuden," Heb.5:7-8
Tänäänkin nimimerkin sanoista voi saada sen väärän käsityksen, että Jeesus EI olisi maan päällä vaeltaessaan ollut ihmisen kaltainen. Näin tänäänkin: >>Hän ei siis tullut ihmisten lihaan, vaan tuli lihaksi/lihaan valmistettuun ruumiiseen.
- Tänäänkin
Kun ajatellaan kirkkoa, niin huomataan, että siellä on ns. rituaaleita, jotka viisat uskon-isät ovat luoneet ja joita vastaan me usein taistelemme. Yksi "rituaali" on tunnustaa Jumalan Pojan Pyhästä Hengestä siittyminen ja neitsyen kautta syntyminen.
Me, joille tuo on aivan selvää, saatamme joskus kummastella miksi tuota tunnustusta pitää kerta toisensa jälkeen hokea. Heille, jotka vasta lähtetävät oppimaan Jeesuksen tuntemista, tuo tunnustus on välttämätön. Tuon tunnustuksen kautta he eivät erehdy vääriin oppeihin opetellessaan tuntemaan Jumalan ainoaa Poikaa.
Nykyään olen enemmän ja enemmän sitä mieltä, että kaikkien pitäisi mennä ensin kirkkoon, jotta oppi lähtisi alusta alkaen oikein.
Vaikka itse en enää tarvitsekkaan kirkon opetusta, niin silti kehoitan kaikkia vasta kääntyneitä menemään kirkkoon.
Olisiko noin paljon heitä, jotka eivät tiedä Kuka Jeesu on, jos ei olisi kirkosta irti olevia lahkoja?- Tänäänkin
Kirkossa Jumalan käskyt ovat niille kuuluvalla paikalla. Kirkkolaki ei salli käskyjä unohdettavan. Lahkoissa ne unohdetaan ja jopa kielletään väittämällä, että Jeesus vapautti laista. Jeesus tosin vapauttaa laista heidät, joille laki on rakas ja se tapahtuu niin, että usko Jumalan ainoaan Poikaan nostaa Jeesuksen täyttämän lain voimaan. Sen jälkeen ei ole enää mitään lakia, joka voisi syyttää uskovaista. Laki on vain lain rikkojia varten.
Jeesus, Jumalan ainoa Poika tuli sitä varten, että meidän ei tairvitse kantaa syntivelkaa, eikä jäädä lihallisiksi, vaan saamme muuttua uskon kautta Häneen hengellisiksi ja saamme elää sen jälkeen Jumalan Hengen ja Jumalan Sanan johdatuksessa.
Jokaisen pitää taipua parannuksen tekemiseen, sillä jos niin ei tee, jää lihalliseksi ja Raamattu kertoo selkein sanoin lihan taistelevan Jumalan Henkeä vastaan.
Ensimmäisessa Aadamissa ihminen on lihallinen, eli sielullinen, mutta viimeinen Aadam, eli Jeesus tuli vapauttamaan ihmisen lihallisuudesta ja johdattamaan ihmisen parannuksen kautta hengelliseksi Jumalan voimalla ja Jumalan viisaudella. Kirkkoon menemisessä on se isohko riski, että joutuu sidotuksi niihin kuolleisiin rituaaleihin ja siihen kaavamaiseen tynkäoppiin, jota siellä harjoitetaan.
Kirkkoherroista ja muista papeista ehkä noin 1/4-osa osoittaa ymmärtämystä Jumalan Sanan mukaiselle todelliselle uskolle. Tämäkin on erittäin optimistinen arvio.
On suoranainen ihme, jos kirkon penkissä kuultavan saarnan johdatuksella joku saa sydämeensä elävän uskon. Silloin kun semmoinen ihme tapahtuu, on Jumalan Pyhä Henki saanut koskettaa tuota kuulijaa ja todennäköisesti saarnalla on ollut asiaan varsin vaatimaton, viitteellinen merkitys.
Useimmissa tapauksissa kirkonmiesten ja -naisten saarnat ovat suoranaista vastamyrkkyä evankeliumille, siis ettei vain joku tulisi elävään uskoon. Parempana temppelinä Jumalan kohtaamiselle pidän jotain rauhallista tilaa, se voi olla oma huone tai yhtä hyvin luonnon rauhassa oleva paikka. Siellä Jumalan voi kohdata rauhassa, ilman kirkon kuolonkankeaa syleilyä. Toisaalta siellä ei kukaan ole myöskään kiihottamassa vääriin hurmostiloihin.
Jumalan tuulet ovat vapaita puhaltamaan myös kirkoissa ja rukoushuoneissa, kaikkialla, niin kuin Hän itse hyväksi näkee:
"Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan,
mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee;
niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." Joh.3:8.Tänäänkin kirjoitti:
Kirkossa Jumalan käskyt ovat niille kuuluvalla paikalla. Kirkkolaki ei salli käskyjä unohdettavan. Lahkoissa ne unohdetaan ja jopa kielletään väittämällä, että Jeesus vapautti laista. Jeesus tosin vapauttaa laista heidät, joille laki on rakas ja se tapahtuu niin, että usko Jumalan ainoaan Poikaan nostaa Jeesuksen täyttämän lain voimaan. Sen jälkeen ei ole enää mitään lakia, joka voisi syyttää uskovaista. Laki on vain lain rikkojia varten.
Jeesus, Jumalan ainoa Poika tuli sitä varten, että meidän ei tairvitse kantaa syntivelkaa, eikä jäädä lihallisiksi, vaan saamme muuttua uskon kautta Häneen hengellisiksi ja saamme elää sen jälkeen Jumalan Hengen ja Jumalan Sanan johdatuksessa.
Jokaisen pitää taipua parannuksen tekemiseen, sillä jos niin ei tee, jää lihalliseksi ja Raamattu kertoo selkein sanoin lihan taistelevan Jumalan Henkeä vastaan.
Ensimmäisessa Aadamissa ihminen on lihallinen, eli sielullinen, mutta viimeinen Aadam, eli Jeesus tuli vapauttamaan ihmisen lihallisuudesta ja johdattamaan ihmisen parannuksen kautta hengelliseksi Jumalan voimalla ja Jumalan viisaudella.>>Kirkossa Jumalan käskyt ovat niille kuuluvalla paikalla. Kirkkolaki ei salli käskyjä unohdettavan.
Minä en kehota ketään etsimään oppia ihmisiltä, vaan Jumalan sanasta Pyhän hengen opastamana, niin löytyy Jumalan autuus. [Gal.1:1,12]
Matteuksen evankeliumi 16
17 "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa."
1.Johanneksen kirje 2
27 "Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niin kuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niin kuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä."
1. Joh. 4:2
"Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, LIHAAN TULLEEKSI, on Jumalasta;
1. Joh. 4:3
ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa".Uskon pyhyyden Hengen puolesta syntyneeseen Jeesukseen Kristukseen, JOKA ON HENKI, [2.Kor.3:18 | Room.1:4] omana Herranani,
”Ei kukaan voi sanoa: Jeesus olkoon Herra, paitsi Pyhässä Hengessä” (12:3).
2.Korinttolaiskirje 3
18 "Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa - H e r r a, - j o k a - o n - H e n k i.", [Room.1:4]
2.Korinttolaiskirje 5
16 "Sen tähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."- Tänäänkin
Jälleen sinä kiellät sen, että ihmisen on nöyrryttävä seuraamaan Jeesusta Hänen ihmisen Pojan päivinä antaman esimerkin mukaan. Ei kukaan voi mennä suoraan henkivaltoihin, vaan sinne on mentävä seuraamalla Jeesusta, joka tuli lihaksi ja eli lihassa ihmisen Pojan päivät. Jeesus oli ihminen, kuten kuka ihminen tahansa ja osoitti, että kuuliaisuuden kautta ihminen voi voittaa. Hän oli siis kuuliainen ihmisen Poikana ollessaan, sillä Hän oli riisuutunut valtaoikeuksistaan. Hän TULI esikuvaksi meille ja tuota esikuvaa meidän pitää seurata kieltämällä lihantahto. Jeesus oli kiusattu, mutta Hän voitti kiusaukset kuuliaisuuden kautta.
Kukaan ei pääse avaralle paikalle, jos ei suostu seuraamaan eskuvaksi tullutta Jumalan ainoaa Poikaa. Jokaisen tien on alettava nöyrtymisestä. Tänäänkin kirjoitti:
Jälleen sinä kiellät sen, että ihmisen on nöyrryttävä seuraamaan Jeesusta Hänen ihmisen Pojan päivinä antaman esimerkin mukaan. Ei kukaan voi mennä suoraan henkivaltoihin, vaan sinne on mentävä seuraamalla Jeesusta, joka tuli lihaksi ja eli lihassa ihmisen Pojan päivät. Jeesus oli ihminen, kuten kuka ihminen tahansa ja osoitti, että kuuliaisuuden kautta ihminen voi voittaa. Hän oli siis kuuliainen ihmisen Poikana ollessaan, sillä Hän oli riisuutunut valtaoikeuksistaan. Hän TULI esikuvaksi meille ja tuota esikuvaa meidän pitää seurata kieltämällä lihantahto. Jeesus oli kiusattu, mutta Hän voitti kiusaukset kuuliaisuuden kautta.
Kukaan ei pääse avaralle paikalle, jos ei suostu seuraamaan eskuvaksi tullutta Jumalan ainoaa Poikaa. Jokaisen tien on alettava nöyrtymisestä.Jälleen sinä, Tänäänkin, valehtelet minun todistavan sellaista, mitä en ole todistanut! Miksi olet alkanut valehtelevaksi panettelijaksi?
Mitä sellaista olen sanonut, että ihmisten ei tarvitse nöyrtyä seuraamaan Jeesusta hänen ihmisen Pojan päivinä antaman esimerkin mukaan?
Olen useita kertoja lainannut näitä:
Johanneksen evankeliumi 13
15 "Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt."
1.Pietarin kirje 2
21 "Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,"
1.Pietarin kirje 4
1 "Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä "-- Tänäänkin
ekivaari kirjoitti:
Jälleen sinä, Tänäänkin, valehtelet minun todistavan sellaista, mitä en ole todistanut! Miksi olet alkanut valehtelevaksi panettelijaksi?
Mitä sellaista olen sanonut, että ihmisten ei tarvitse nöyrtyä seuraamaan Jeesusta hänen ihmisen Pojan päivinä antaman esimerkin mukaan?
Olen useita kertoja lainannut näitä:
Johanneksen evankeliumi 13
15 "Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt."
1.Pietarin kirje 2
21 "Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,"
1.Pietarin kirje 4
1 "Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä "-Kyllä sinä ekivaari aivan itse vääristelet todistuksiasi. Minä en sitä tee. Miten moneen tuhanteen kertaan oletkaan kirjoittanut, että sinä et usko Jumalan Poikaan, joka siksi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyen kautta.
Sinä jatkuvasti hoet uskovasi pyhyyden puolesta syntyneeseen Jeesukseen, mutta et tunnusta Häntä lihaksi tulleeksi Jumalan Pojaksi. Et siis tunnusta sitä, että ihmisen on seurattava sama tie, minkä Jeesus taivaasta tänne TULTUAAN valmistettuun ruumiiseen, kulki.
Jeesus kulki ristintien, ei omien syntiensä takia, vaan meidän syntiemme. Meidänkin on kuljettava sama tie, eli mentävä samalle ristille, mille Jeesus naulattiin meidän syntivelkamme takia.
Jeesus TULI lihaksi, eli ihmiseksi. Hän tuli, vaikka olikin Jumalan ainoa Poika, johon ihmisellä ei ole mitään osuutta. Joka Häntä seuraa, saa nähdä sielujen Paimenen muuttavan ihmisen hengelliseksi. Tänäänkin kirjoitti:
Kyllä sinä ekivaari aivan itse vääristelet todistuksiasi. Minä en sitä tee. Miten moneen tuhanteen kertaan oletkaan kirjoittanut, että sinä et usko Jumalan Poikaan, joka siksi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyen kautta.
Sinä jatkuvasti hoet uskovasi pyhyyden puolesta syntyneeseen Jeesukseen, mutta et tunnusta Häntä lihaksi tulleeksi Jumalan Pojaksi. Et siis tunnusta sitä, että ihmisen on seurattava sama tie, minkä Jeesus taivaasta tänne TULTUAAN valmistettuun ruumiiseen, kulki.
Jeesus kulki ristintien, ei omien syntiensä takia, vaan meidän syntiemme. Meidänkin on kuljettava sama tie, eli mentävä samalle ristille, mille Jeesus naulattiin meidän syntivelkamme takia.
Jeesus TULI lihaksi, eli ihmiseksi. Hän tuli, vaikka olikin Jumalan ainoa Poika, johon ihmisellä ei ole mitään osuutta. Joka Häntä seuraa, saa nähdä sielujen Paimenen muuttavan ihmisen hengelliseksi.Jeesus ja apostolit opettivat Jeesuksesta ja hänen tuntumisestaan näin:
Johanneksen evankeliumi 3
6 "Mikä lihasta on syntynyt, on lihaa; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henkeä."
2.Korinttolaiskirje 5
16 "Sen tähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."
Tunnustan Jeesuksen Kristuksen syntymisen hänen itsensä ja apostolien opettamalla tavalla, mutta sinä kolminaisuusopin vaatimusten mukaan.
Tunnustan näin niin kuin apostoli Paavali tunnnusti:
Roomalaiskirje 1
2 "Julistamani evankeliumi, jonka Jumala on profeettojensa suulla edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa, [Luuk.1:70, Luuk.24:25-27; Joh.5:39; 1.Piet.1:10]
3 on sanoma hänen Pojastaan. Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen; [Matt. 1:1 ]
4 pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika, jolla on valta, ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu. Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme," [Ap. t. 2:36; Hepr. 1:5]- Tänäänkin
ekivaari kirjoitti:
Jeesus ja apostolit opettivat Jeesuksesta ja hänen tuntumisestaan näin:
Johanneksen evankeliumi 3
6 "Mikä lihasta on syntynyt, on lihaa; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henkeä."
2.Korinttolaiskirje 5
16 "Sen tähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."
Tunnustan Jeesuksen Kristuksen syntymisen hänen itsensä ja apostolien opettamalla tavalla, mutta sinä kolminaisuusopin vaatimusten mukaan.
Tunnustan näin niin kuin apostoli Paavali tunnnusti:
Roomalaiskirje 1
2 "Julistamani evankeliumi, jonka Jumala on profeettojensa suulla edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa, [Luuk.1:70, Luuk.24:25-27; Joh.5:39; 1.Piet.1:10]
3 on sanoma hänen Pojastaan. Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen; [Matt. 1:1 ]
4 pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika, jolla on valta, ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu. Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme," [Ap. t. 2:36; Hepr. 1:5]Paavalin ei tarvinnut tuntea uudestisyntymisensä jälkeen ketään lihan mukaan. Hän sai tutkiskella Jumalan Hengen ja Sanan valolla kaiken.
Jos ekivaarille ei kelpaa lihaksi tullut Jumalan Sana, niin kukapa sille sitten mitään voi. Yritin auttaa sinua tielle, joka kirkastuu päivä päivältä ja jossa saa elää vapaudessa, ilossa ja rauhassa.
Jumalan Sana on tunnustettava lihaksi, eli ihmiseksi tulleeksi ja samalla on tunnustettava, että kaiken pelastustyössä teki Itse Jumala. Vaikka Hän olikin ihmisen Poikana, niin silti Hän ei jäänyt ihmisen Pojaksi, vaan palasi valtaoikeuksiinsa. Tänäänkin kirjoitti:
Paavalin ei tarvinnut tuntea uudestisyntymisensä jälkeen ketään lihan mukaan. Hän sai tutkiskella Jumalan Hengen ja Sanan valolla kaiken.
Jos ekivaarille ei kelpaa lihaksi tullut Jumalan Sana, niin kukapa sille sitten mitään voi. Yritin auttaa sinua tielle, joka kirkastuu päivä päivältä ja jossa saa elää vapaudessa, ilossa ja rauhassa.
Jumalan Sana on tunnustettava lihaksi, eli ihmiseksi tulleeksi ja samalla on tunnustettava, että kaiken pelastustyössä teki Itse Jumala. Vaikka Hän olikin ihmisen Poikana, niin silti Hän ei jäänyt ihmisen Pojaksi, vaan palasi valtaoikeuksiinsa.Niin joo, ja niihin valtaoikuksiin kuuluu pysyä iankaikkisesti Jumalan poikana, ylipappina ja välimiehenä, mutta ei Jumalana:
Heprealaiskirje 5
5 'Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
6 niin kuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan."Tänäänkin kirjoitti:
Paavalin ei tarvinnut tuntea uudestisyntymisensä jälkeen ketään lihan mukaan. Hän sai tutkiskella Jumalan Hengen ja Sanan valolla kaiken.
Jos ekivaarille ei kelpaa lihaksi tullut Jumalan Sana, niin kukapa sille sitten mitään voi. Yritin auttaa sinua tielle, joka kirkastuu päivä päivältä ja jossa saa elää vapaudessa, ilossa ja rauhassa.
Jumalan Sana on tunnustettava lihaksi, eli ihmiseksi tulleeksi ja samalla on tunnustettava, että kaiken pelastustyössä teki Itse Jumala. Vaikka Hän olikin ihmisen Poikana, niin silti Hän ei jäänyt ihmisen Pojaksi, vaan palasi valtaoikeuksiinsa.Johanneksen evankeliumi 6
63 "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
2.Kor.5
16 "Sen tähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."
- ☻ ◘ ☻ ◘ ☻ ◘
1Piet. 1:3 ♥ ♥ ♥
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,
Ef. 1:3 ♥ ♥ ♥
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
Room. 6:4 ♥ ♥ ♥
Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Room. 6:5 ♥ ♥ ♥
Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
Room. 6:6 ♥ ♥ ♥
kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
Room. 6:7
sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
Room. 6:8 ♥ ♥ ♥
Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan
Room. 6:9
tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
Room. 6:10 ♥ ♥ ♥
Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
Room. 6:11 ♥ ♥ ♥
Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
1Piet. 4:11 ♥ ♥ ♥
Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja; jos joku palvelee, palvelkoon sen voiman mukaan, minkä Jumala antaa, että Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kunnia ja valta aina ja iankaikkisesti. Amen. ♥ ♥ ♥
1Piet. 4:14 ♥ ♥ ♥
Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne. ♥ ♥ ♥
1Piet. 4:16 ♥ ♥ ♥
mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa. ♥ ♥ ♥
-♥ ♥ ♥-
Gal.1
Gal. 1:8 ♥ ♥ ♥
Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. ♥ ♥ ♥
Gal. 3:20 ♥ ♥ ♥
Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi. ♥ ♥ ♥
1.Timoteuksen kirje: ♥ ♥ ♥
2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, ♥ ♥ ♥
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423196Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3352026Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41931- 1311809
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91459Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!721444Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk401279- 751249
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1431232- 761218