Eräs yritys on pyytänyt minua kirjoittamaan historiikkinsa. Toimitusjohtaja joka historiikin minulta tilaa sanoi että he maksavat sitten työn valmistuttua minulle jonkun sopivan kertakorvauksen.
Minullahan on aikaa kirjoittaa, koska olen akateeminen työtön kelan peruspäivärahalla.
Mitenkähän siis kela suhtautuu tulevaan hakemukseenni työttömyyskorvauksesa? En siis merkitse hakemukseeni mitään työtunteja, kuinka monta tuntia päivässä työtäni kirjoitan, vaan vasta palkkion maksun jälkeen joudun tietysti ilmottamaan saamani summan. Sehän kait vähentää korvausta, mutta ei kait sentään kovin pitkän kuitenkaan.
Onko asiassa jotain muuta muistettavaa ja ilmoitettavaa? Työkkäriin minun ei kait tarvi asiasta ilmoittaa, sillä kotona ja kirjastoissa kirjoittelu ei vaikuta työnhakuuni eikä estä töihin lähtemästä, jos sellaisia tarjottaisiin.
Mitenkähän mahtaa mennä?
4
188
Vastaukset
- Weroztaja
Niin että mitenköhän meinasit sitten tehdystä työstäsi verot maksaa?? Vai etkö maksa ollenkaan? Pimeetä duunia vaan, niin ne tavan duunaritkin tekee.
Jään mielenkiinnolla odottamaan kelan ja työkkärin vastausta tähän palkkiokeikkaan. - kela
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi! Peruspäivärahan saajana sinun tulee ilmoittaa Kelaan etuuden määrään vaikuttavista muutoksista kuten työskentelystä. Voit ilmoittaa työskentelystäsi työttömyysajan ilmoituksessa siten, että työpäiville kirjoitat työssä ja perään kuinka monta tuntia työskentelit kyseisenä päivänä. Työtulosta tulee lisäksi toimittaa Kelaan työnantajan todistus.
Työtulosi sovitellaan yhteen peruspäivärahan kanssa 4 viikon välein. Peruspäiväraha voidaan maksaa myös kalenterikuukausittain, jos teet osa-aikatyötä, jonka palkka maksetaan kerran kuukaudessa. Työtulo vaikuttaa peruspäivärahaan siten, että jokainen palkkaeuro vähentää peruspäivärahaa 50 senttiä. Soviteltavaa työtuloa ovat rahapalkka, palkkiot, verolliset kulukorvaukset, luontoisedut jne.
Voit lukea lisää työtulon vaikutuksesta peruspäivärahaan linkistä:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120202145521EH?OpenDocument
Työskentelystä tulee myös aina ilmoittaa TE-toimistoon.
Ystävällisin terveisin,
Kirsi Kelasta - Hejkomochhjälpmig!
Mitä markan asiantuntemusta tältä palstalta oikein saa?? Onko kela ja työkkäri siis yhteistuumin sitä mieltä, että kelan perspäivärahalla työttömänä oleva voi vaan tehdä vähän hommia, ottaa siitä kertasumman palkkiona ja kirjata vaan päivän hommat kelan hakemukseen ja siitä sit vaan odottelemaan soviteltua päivärahaa!?
Kysyjä ei katso tekevänsä työtä, eikä siis aio merkitä mitään päivittäisiä työtunteja hakemukseensa. Hän ei ilmoita työkkärille tietenkään olevansa työssä, koska hän ei sitä ole.
Työn tilaaja ei maksa tekijälle palkkaa: eli EI vakuutusta, ei eläketurvaa, ei korvausta tehdyistä tunneista, esim. taustatyöstä. Maksaa ainoastaan könttänä summan valmiista työstä.
Kuka miten maksetaan verot palkkiosta? Eipä tullut se vielä selväksi mistään?
Herran jestas.
Jos näillä säädöillä toisiaan työttömyysturvaan saa vastauksen oikein asiantuntijoilta, ei hyvin mene. Nimittäin asiantuntijoilla itellään eikä työttömillä kysyjillä.
Itse en tietenkään ole kelan enkä työkkärin Asiantuntija, mutta oma järkeni kertoo kysyjälle, että ihan näin niinku sulle on vastattu ei asia mene.
Joudut ilmoittamaan työkkäriin, että olet ottanut vastaan toimeksiannon. Koska sulle ei makseta palkkaa, vaan vain palkkio, hoidat itse omat vakuutuksesi, eläkkeesi ja verot. Työkkäri katsoo aivan oikein että olet yrittäjä. Tiput pois kelan korvauksilta, koska "yirittäjän riskiä ei kateta työttömyysturvalla." Päästäksesi takaisin kelan korvauksille hakemuksia laittelemaan, on pitkä ja kivinen tie.
Että kiitti vaan Kirskelalta. Ei auta kirjoitella hakemuksen, että "2 tuntia kirjastossa taustatyötä" ja "4 tuntia kirjoitustyötä kotona". Sekä viimeiseen hakemukseeen että 5000 palkkio. Ei todellakaan. - tyokkari
Hei,
kiitos kysymyksestäsi Kertapalkkio.
Sinun tulee ilmoittaa työnhaussasi tapahtuneet muutokset työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto). Kirjoitustyösi osalta TE-toimisto tutkii, työllistytkö yrittäjänä tai sitä vastaavalla tavalla omassa työssäsi, sekä sen onko työllistyminen pää- vai sivutoimista.
Lisätietoa asiasta löydät linkistä:
http://www.esr.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/01_edellytykset/04_yrittaja/index.jsp
terveisin Teppo työkkäristä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1817517
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes883429- 572375
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se691522Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3701458Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201376- 571373
Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171081Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791030Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841028