Allergia lapsella

anastasiafedulova

Onko mahdollisuus suorittaa allergia näyte, jos lapsen ikä on 6 kk? Missä ja paljonko se maksaa?
Kiitos!

3

261

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergisen äiti

Siis niinku??? Mitä yrität kysyä???

Jo 6kk iäkäiselle on mahdollista tehdä prick-testi (eli ihopistokoe) tai verinäytteestä otettava allergiatesti. Tosin näiden tulokset ovat ainoastaan suuntaa-antavia eli testit antavat vääriä positiivisia ja negatiivisia testituloksia, tulos ei kerro myöskään mitään allergian voimakkuudesta. Näiden testejen tarpeellisuutta pohditaan aina hyvin tarkkaan, juuri tuon epäluotettavuuden takia.

Ainoa varma keino todeta allergia on välttämis-altistus dietit eli allergisoiviksi epäiltyjä ruoka-aineita (tai esim eläinkontakteja) vältetään ensin esim. kahden viikon ajan ja oireista pidetään päiväkirjaa, sen jälkeen lapsi altistetaan epäilylle ruualle (tai esim. eläimelle) viikon ajaksi (lyhyempikin altistus riittää, jos oireet ovat yksiselitteiset) ja oireista pidetään päiväkirjaa.

Erityiskorvikkeiden korvauskäytäntöjen ja sairaanlapsen hoitotuen saamiseksi tehtävät maidon ja viljojen altistus-välttämiskokeet tehdään sairaaloiden poliknikoilla ja maksua menee normaali poliknikkamaksu ja lausunnon kirjoitusmaksu eli yhteensä muutamakymppi tai yksityisillä lääkäriasemilla, jolloin maksu on satasia. Muut ruuat testataan ihan kotioloissa.

Prick-testejä ja verikokeita tehdään terveyskeskuksissa ja sairaaloiden poliklinikoilla, jolloin maksua ei mene tai maksu on poliklinikkamaksu tai yksityisellä jolloin hinta riippuu testattavien aineiden määristä, mutta on suuruusluokkaa 100-300€.

• Äipänteri

allergisen äiti ja muutkin, haluaisin kysyä! tytön tyllerö tällä hetkellä 5kk, kävimme verikokeissa, joissa tulos koira-allergiasta yli 18 (viitearvohan on se 0,39).. Uskonko tätä vai ei? mitään silmä- eikä hengitysoireita ole ollut, iho punoittaa melkein kauttaaltaa, paitsi ei koko aikana vaippaiho. vaipan alue on ollut siis koko ajan kunnossa. imetys loppui 2kk iässä, jolloin iho alkoi oireilla, tuolloin vaihdettiin pesuaineet ja rauhoittui joksikin aikaa.. maitoallergiaa ei ole. voiko siis testien tulos nousta esim. huuhteluaineen vuoksi noin korkeaksi, ja että koira olisi vain yksi tekijä monesta. vai luovutaanko koirasta tältä istumalta? itse olen alkanut epäillä huuhteluainetta isoksi tekijäksi..

• 105105
        Äipänteri kirjoitti:

allergisen äiti ja muutkin, haluaisin kysyä! tytön tyllerö tällä hetkellä 5kk, kävimme verikokeissa, joissa tulos koira-allergiasta yli 18 (viitearvohan on se 0,39).. Uskonko tätä vai ei? mitään silmä- eikä hengitysoireita ole ollut, iho punoittaa melkein kauttaaltaa, paitsi ei koko aikana vaippaiho. vaipan alue on ollut siis koko ajan kunnossa. imetys loppui 2kk iässä, jolloin iho alkoi oireilla, tuolloin vaihdettiin pesuaineet ja rauhoittui joksikin aikaa.. maitoallergiaa ei ole. voiko siis testien tulos nousta esim. huuhteluaineen vuoksi noin korkeaksi, ja että koira olisi vain yksi tekijä monesta. vai luovutaanko koirasta tältä istumalta? itse olen alkanut epäillä huuhteluainetta isoksi tekijäksi..

Meillä on lapsella todettu pähkinäallergia verikokeella ihopistokokeiden antamien viitteiden lisäksi. Verikoe kertoo juuri sen kyseisen allergisoivan tekijän, eli jos teillä koiran arvot on noin korkealla, on lapsella koira-allergia, johon vaikuttaa vain koira.
        Allergologi osaisi kertoa lapsenne ihon oireilusta tarkemmin, mutta käsittääkseni vaippa-alue on koiran valkuaispölyltä pääsääntöisesti suojassa, siksi siellä iho rauhallisempi. Pitkäaikainen allergisoivalle eläinpölylle altistuminen voi pahimmillaan aiheuttaa astman, taikka äkillisen shokkireaktion, jolloin lapsenne on vaarassa tukehtua. Kehottaisin miettimään koirasta luopumista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3255
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      118
      1302
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1235
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1011
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1008
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      183
      972
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      947
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      911
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      890
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      77
      827
    Aihe