Olen oluut viimeiset kolme vuotta määräaikaisena työntekijänä.Nyt kesäkuussa sopimukseni päättyy ja ei ilmeisestikään enää jatku.Haluaisin lähteä opiskelemaan,kun työni loppuu.Sopimus loppuu kesäk.17pvä ja saan ansaitsemani lomapäivät siihen päälle rahana.
Kuulun liittoon.Onko minulla mahdollisuus opiskella ja saada liitolta ansiosidonnaista päivärahaa aikuiskoulutukseen.Hakisin opiskelemaan alaa,jolla olen nyt toiminut,ilman tutkintoa.Vaikuttaako puolison tulot päivärahaan?Mikä on karenssi-aikani?Perheellisenä en pysty opiskelemaan,kos saan vain ns.nimellisen koulutusrahan tai vastaavan.Kiitos
Työttömäksi tulossa
2
162
Vastaukset
- tyottomyyskassat
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Mainitsemasi koulutus on varmaankin päätoimista opiskelua, jos se tähtää ammattitutkintoon. Sinun kannattaa ottaa ensimmäisenä yhteyttä työ- ja elinkeinotoimistoon saadaksesi tietää onko ajattelemasi koulutus sellaista, jota voidaan tukea työttömyyspäivärahalla. Työ- ja elinkeinotoimisto antaa kassalle työvoimapoliittisen lausunnon siitä, voidaanko työttömyyspäivärahaa maksaa, jos aloitat ajattelemasi koulutuksen. Jos työ- ja elinkeinotoimiston lausunto on esteetön kassa voi maksaa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa mikäli olet täyttänyt työssäolo- ja jäsenyysehdon. Lisätietoja työssäolo- ja jäsenyysehdosta löytyy tästä linkistä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=24
Puolison tuot eivät vaikuta ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan. Ennen kuin ansiopäivärahan maksaminen alkaa, jaksotetaan työsuhteen päättyessä maksettu lomakorvaus (pitämättömistä vuosilomista) ja otetaan omavastuuaika. Lomakorvauksen jaksottaminen tarkoittaa sitä, että maksettu lomakorvaus jaetaan päiväpalkallasi eikä sinulla ei ole oikeutta etuuteen niin monelta arkipäivältä kuin mitä lomakorvaus vastaa.
Esimerkki:
Hakijan päiväpalkka on 100 euroa. Hänelle maksetaan työsuhteen päättyessä lomakorvausta 1500 euroa. Lomakorvaus jaksotetaan päiväpalkan mukaan: 1500 : 100 = 15. Näin hakijalle ei makseta ansiopäivärahaa 15 päivän ajalta työsuhteen päättymisestä lukien.
Omavastuuaika on seitsemää työpäivää vastaava aika eli seitsemän arkipäivää, jos olet kokonaan työtön. Lomakorvauksen jaksotusaika ja omavastuuaika eivät voi kulua päällekkäin.
Karenssilla viitataan yleensä työ- ja elinkeinotoimiston asettamaan korvauksettomaan määräaikaan, joka seuraa jos henkilö on esimerkiksi itse eronnut työsuhteestaan. Työ- ja elinkeinotoimisto antaa karensseista työttömyyskassalle tai Kelalle työvoimapoliittisen lausunnon, jos sellaisia on annettu.
Toivottavasti vastauksesta oli sinulle hyötyä,
toivoo Tiina työttömyyskassasta - tyokkari
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Katso kysymyksen ”Olen jäänyt työttömäksi ja haluaisin opiskella. Voinko opiskella työttömyys-etuudella?” vastaus linkistä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765505
sekä myös:
http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp
Terveisin Teppo työkkäristä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?4636117Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.2302218Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3831960- 1231140
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51064- 281041
- 77892
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h60874Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel66776- 39764