takautuva karenssi

vaakakuppi

OLin aikoinaan työnhakijana ja olin hakeutunut kurssille ja ennen kurssille pääsyä tai valinta tiedon tuloa minulle tuli työhönosoituslappu jossa oli vaatimuksena abc ajokortti jota minulla ei ole ja sen takia en myöskään ottanut yhteyttä kyseiseen työpaikkaan!
Sen seurauksena minulta perittiin takautuvasti päivärahoja ennen karenssin päätöksen tuloa 1.5 kk ja kestokarenssi työssäoloehdon täyttyminen.
En ole kuullut kenenkään muun saaneen tälläistä tuomiota!
Onpa minua ennekin uhkailtu työkkärissä virkailijan osalta että multa perittäis vuodenpäivärahat takas!
Sitten toinen kysymys jos minulle ei ole Kela suostunut myöntämään eläkettä minulla on oikeus kuulemma päivärahaan työkkärin kautta eli minkä suuruiseen ja miten vaikea sitä on saada,sekä onko samalla tavalla ilmottauduttava n3kk välein työkkärissä vaikka olet työkyvytön!
Miksi Kela hyväksyy tälläisen mut ei eläkettä?

5

299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kela

Hei,

kiitos kysymyksestäsi. Vastaan sinulle Kelan puolesta. Työ- ja elinkeinotoimisto antaa työttömyysetuuden maksajalle työvoimapoliittisen lausunnon eli myös karensseja koskevat lausunnot. Kerrot saaneesi kestokarenssin ja että vaaditaan työssäoloehdon täyttymistä. Työttömyysturvalain mukaan on mahdollista saada pysyvä karenssi, joka purkautuu mm. 5 kuukauden työssäoloehdon täyttävällä työllä.

Silloin, kun on saanut maksimiajan sairauspäivärahaa ja eläkehakemus on vireillä tai hylätty, voi olla mahdollista saada työttömyysetuutta. Jos sinulla on kuitenkin karenssi olemassa, niin se valitettavasti koskee myös tätä tilannetta.

Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

• vaakakuppi

Mulle sanottiin siihen nimenomaan kelalta että se ei haittaa ja mulla on oikeus saada päivärahaa niin kauan kuin eläke menee läpi!
        Siis keneen nyt uskon?
        Miksi minulta perittiin myös päivärahoja takautuvasti 1.5 kuukaudelta vaikka päätös karenssista tehtiin esim,toukokuun 15 ja perittiin huhtikuun alusta alkaen?!
        eikö ihmisellä ole mitään oikeuksia jos sulle annetaan työhön osoitus mihin ajokorrtisi luokka ei riitä eli minun tapauksessa abc ja itellä vain ab?!

• vaakakuppi

nii et miten se menee?

• kela

Hei,

tarkennan vielä edellistä vastaustani. Myös tilanteissa, jolloin sairauspäivärahan maksaminen on päättynyt enimmäisajan täytyttyä ja eläkehakemus on vireillä tai hylätty, täytyy työttömyysetuuden saamisen ehdot täyttyä samaan tapaan kuin muutoin työttömänä ollessa. Eli ikävä kyllä voimassaoleva karenssi estää etuuden maksamisen myös näissä tilanteissa.

Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

• tyokkari

Hei!

Kysymyksesi on henkilökohtainen. Tällä palstalla pystymme vastaamaan vain yleisluontoisiin kysymyksiin. Voit olla yhteydessä tilanteestasi Työlinjan puhelinpalveluun
      Työttömyysturvaneuvonta 010 19 4911 (ma - pe klo 9 - 17)

Terveisin Teppo työkkäristä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      175
      2086
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      85
      1519
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1424
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      12
      1202
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      40
      1076
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1013
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      42
      928
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      97
      875
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      825
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      795
    Aihe