En tiedä mihin kuulun

lostandlonely

Olen 19 vuotias, lähes täysin sosiaalisesti syrjäytynyt, nuori tyttö.
En ole ikinä erityisemmin ajatellut tai miettinyt uskontoa, eikä se juurikaan liikuttanut minua, paitsi toisinaan negatiivisesti. Ajattelin, että mm. sodat yms kaikki uskonnoista johtuen ja uskonnon nimissä tapetaan paljon ihmisiä, mikä ei ole hyväksyttävää.
Mutta nyt lähiaikoina olen jotenkin kovasti tuntenut kutsumusta uskoa johonkin ja ns. kuulua johonkin seurakuntaan tai vastaavaan.Ongelmani on se, että uskon aika eritavalla kun miten yleensä evankelis-luterilaiset uskovat. En halua suututtaa täällä ketään, niin siksi en edes viitsi kertoa mitä ajattelen. Enkä koe, että mikään herätys liike on samaa mieltä kanssani uskosta. Eikä Islam, buddhalaisuus, hindulaisuus, ei mikään ole se mitä etsin.
En tiedä mihin kuulun, en tiedä mitä teen. Olen hukassa.
Olen miettinyt, että johtuuko tämä yhtäkkinen kiinnostus Jumalaa kohtaan omasta elämäntilanteestani. Minulla ei ole ystäviä tai kavereita samalla paikkakunnalla. Kouluun en pääse, vaikka koitan. Työ on mahdotonta ilman koulutusta. Olen sairastanut teinivuosina masennusta, mutta ei tämä sitä ole.

Pidätte minua varmaan hulluna, enkä uskokaan että löydän täältä vastauksia, ainakaan minulle sopivia, mutta minun oli pakko puhua tästä jollekin. Toivon kuitenkin kommentteja, onko samanlaisia ihmisiä olemassa, joilla on ollut samantapaista ongelmaa?

6

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pää pystyyn

      "Olen miettinyt, että johtuuko tämä yhtäkkinen kiinnostus Jumalaa kohtaan omasta elämäntilanteestani."

      Siitäpä se taitaa johtua. Älä kumminkaan suostu uskontojen narautettavaksi, siitä ei mitään hyvää seuraa.

      "Kouluun en pääse, vaikka koitan."

      Pääset sinä! Yritä vain uudestaan.

      "Työ on mahdotonta ilman koulutusta."

      Kyllä sinä jonkun duunin saat kun vain yrität.

      "Olen sairastanut teinivuosina masennusta, mutta ei tämä sitä ole."

      Saattaapa kumminkin siihen jotenkin liittyä. Pääpointti on tämä: Olet nuori ja herkässä vaiheessa. Juuri nyt tuntuu vaikealta mutta ikäsi perusteella sinulla ei liene kokemusta oikein kunnon vaikeuksista. Pystyt luultavasti vaikka mihin kun yrität mutta suurin virhe olisi nyt hurahtaa johonkin uskontoon. Kierrä sellaiset kaukaa.

    • lostandlonenly.

      No olen yrittänyt hakea kouluun ja jatkan sitä kyllä koko ajan. Samoin työt, yritän kyllä. En ole luovuttanut.
      Kokemusta on kyllä vaikeuksista :/ mm. rankka murrosikä, huostaanottaminen 13 vuotiaana ja vanhempien sairaudet.
      Mutta ne asiat eivät liity tähän.

      • pää pystyyn

        "No olen yrittänyt hakea kouluun ja jatkan sitä kyllä koko ajan. Samoin työt, yritän kyllä. En ole luovuttanut."

        Se on hyvä. Kun tarpeeksi yrittää niin pakostihan siinä jokin tärppää. Ei kyllä kannata olla ronkeli aluksi, pääasia että saa jalan jonkin oven väliin. Siitä se sitten lutviutuu. Olen itse jo iäkkäämpi ja omassa elämässä aika helpolla päässyt mutta seurannut läheltä parin nuoren hankalampaa ponnisteluja. Toinen käväisi jo psykoosin puolellakin, mutta niistä selvittiin ja nyt on jo tutkintoja takana kummallakin, työtä löytynyt ja opiskeluintoa riittää vielä. Mielikuvitusolennot eivät siinä olisi auttaneet mutta oma yritys maksoi itsensä takaisin.

        Onnea vain sinullekin.


    • Usko ja Raamattu

      Jos ajattelet kristillistä uskoa ja taivaan Jumalaa, niin silloin usko perustuu kirjoitettuun Jumalan sanaan, eli raamattuun. Suurimman osan siitä kaikesta mitä raamattu opettaa, ihminen voi ymmärtää helposti. Uskoon kuuluu parannuksen tekeminen ja uskon tunnustaminen ja kaste. Usko syntyy Jumalan vaikutuksesta, joko luetun ja kokouksessa kuullun Jumalan sanan vaikutuksesta, joskus harvoin Jumala voi "puhua" ihmisille, kutsuen hänet pelastukseen.

      Silloin kun on kyse kristillisestä uskosta, edellytyksenä on se, että sinä uskot siihen mitä sanassa opetetaan. Jumalan sana opettaa mitä on usko Jumalaan, Jumalan sanan kautta ihminen oppii tuntemaan Jumalan.

      Se miten Suomen evankelis-luterilaiset uskovat, johtuu muinoin eläneen saksalaisen Martin Lutherin nimisen henkilön näkemyksistä ja opetuksista, eikä sun tarvitse uskoa samalla tavalla kuin luterilaiset.

      Tärkeintä on, että ihminen uskoo Jumalaan sillä tavalla, kuin raamattu Jumalasta ja uskosta opettaa.

    • --->>>>

      raamattua tulkitaan monella eritavalla

    • Ville-Hart

      Jos tahdot keskustella uskonnollisista pohdinnoistasi, voit aivan hyvin vierailla lähellä olevassa ev.lut. seurakunnassa ja puhua papin kanssa. Luulenpa, ettei sieltä ketään käännytetä. Toisaalta esim. kirkon nuorisotyöntekijä voi olla ikäisellesi parempi vaihtoehto tässä vaiheessa. Seurakuntaan saat mennä ja pyytää apua. Sieltä aika varmasti kerrotaan, kenen kanssa kannattaa jutella. Seurakunnassa ei pitäisi kysymyksiäsi ja ajatuksiasi torjuta, vaan saat tuoda ne esille ja selvittää mitä mielessäsi on. Saat käydä, jutella, tutustua, kysyä, etsiä, ja jos se paikka ei ole sinua varten, voit lähteä pois. Pakko ei ole, vaan se on vaihtoehto ja mahdollisuus.

      Jos koet tarvetta pohtia elämäsi muuta tilannetta, suosittelen psykologia. Se voi olla sinua auttava ja tukeva, ja kenties voit löytää vaihtoehtoja, mihin suuntaan elämääsi lähdet rakentamaan.

      Töitä löytyy jonkin verran, jos ei heti ole väliä millaista tekisit. Siivousalalla voi olla vapaita paikkoja. Myös työkkärin kautta voi päästä työharjoitteluun johonkin paikkaan, ja ammatinvalintapsykologit ovat myös työkkärissä palvelemassa.

      Sosiaalisia kontakteja ei aina voi rakentaa helposti. Jos paikkakunnallasi on harrasteporukoita, niin mene mukaan. Aikuislukiossa voi opiskella vapaasti lukiokursseja, kansalaisopistoissa on kursseja tarjolla. Kannattaa kokeilla jotain liikuntaa, vaikka menee mukaan johonkin liikuntaryhmään ja siellä tapaa ihmisiä. Voi olla, että nyt tärkeää, että rupeat tekemään jotain ja lähdet ihmisten pariin, vaikka joukossa ei olisikaan ikäisiäsi paljoa. Kävin kerran kunnonkohottamiseksi aerobicissa yhden syksyn ja ympärillä oli vain naisia, itse paikalla ainoana miehenä. Liikunta teki ja tekee hyvää.

      Sellainen huomautus myös, että punnitse näitä eri vastauksia, mitä sinulle keskustelupalstalla annetaan. Täällä kirjoittaa erilaisia ihmisiä ja vastaukset ovat sen luokkaa. Saat varmasti sekä asiallisia että asiattomia vastauksia, ja vastauksissa on mukana usein myös kirjoittajan oma näkemys jostain asiasta. Siihen näkemykseen ei ole pakko mennä mukaan, vaan katsele, mitä sinulle vastataan. Arvioi niitä omassa rauhassasi, ja arvioi myös minun vastaustani. Mistä kirjoitan, on olemassa muitakin näkökulmia.

      Jumalan sinua siunatkoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1475
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1040
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      907
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      773
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe