Hei,
yritin KELA:n sivuilta jo etsiä vastausta siinä onnistumatta, enkä täältäkään löytänyt haun kautta vastausta kysymykseeni.
Valmistun siis ensi kuussa ammattiin. Olen viikon työttömänä, kunnes aloitan 7 viikkoa kestävän kesätyön, jonka jälkeen todennäköisesti teen sijaisuuksia, mutta en "vakituisesti töitä" missään.
Kysymykseni siis on, että voinko ilmoittautua työttömäksi jo kesäkuun alussa ja kärsiä siinä sopivasti karenssin? Elokuussa kun kesätyö päättyy jatkuisi vakituisen työn hakeminen. Vai olenko tavallaan ilman mitään tukia kesäkuun ensimmäisen viikon ja ilmoittaudun työttömäksi elokuun alussa ja otan siellä sen omavastuuajan?
Kesätyö ja omavastuu
4
112
Vastaukset
- Kesäduuniblues
Työnhakijaksi voineen ja kannattaa ilmoittautua hyvissä ajoin. Viimeisen koulupäivän jälkeen menet tokareiden kanssa käymään työkkärissä ja todistat että opinnot on loppu eikä kesken.
Työmarkkiantuessa jota olettavasti haet on viiden päivän omavastuiu aika kahdeksan peräkkäisen viikon aikana. Työttömyyspäivärahassa omavastuu aika on 7 arkipäivää.. - kela
Hei Kesäduunari81!
Kiitos kysymyksestäsi. Onnittelut valmistumisesi johdosta sekä kesätyöpaikasta!
Voit ilmoittautua työ- ja elinkeinotoimistoon työnhakijaksi opiskelusi päätyttyä. Työ- ja elinkeinotoimisto tutkii työttömyysetuuden saamisen edellytykset. Mikäli työ- ja elinkeinotoimisto toteaa, että estettä työttömyysetuuden maksamiselle ei ole, niin sinun kannattaa hakea hakea työttömyysetuutta, niin omavastuu mahdollisesti kuluisi tässä vaiheessa.
Mikäli et kuulu työttömyyskassaan, voit hakea työttömyysetuuden Kelalta. Kelan työttömyysetuuksia ovat peruspäiväraha ja työmarkkinatuki. Peruspäivärahassa omavastuuaika on 7 arkipäivää ja työmarkkinatuessa 5 arkipäivää. Alla olevasta linkistä voit tutustua tarkemmin Kelan työttömyysetuuksiin.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190701134121EH?OpenDocument
Ystävällisin terveisin,
Kirsi Kelasta - tyottomyyskassat
Hei
Kuten nimimerkki Kesäduuniblues ja Kirsi Kelasta mainitsivat, TE-toimistoon kannattaa ilmoittautua heti seuraavana päivänä valmistumisen jälkeen.
Ansiopäivärahan omavastuuaikaa voidaan ottaa niiltä työttömiltä arkipäiviltä, jolloin olet ollut ilmoittautuneena työttömäksi työnhakijaksi.
Ansiopäivärahan omavastuuaika täyttyy, kun työttömiä päivä kertyy seitsemän kappaletta enintään kahdeksan peräkkäisen viikon aikana. Mikäli osallistut työllistymistä edistävään palveluun, etuutta voidaan maksaa omavastuuajan päiviltä.
Omavastuuaika voi kertyä myös osa-aikatyön (mahdolliset sijaisuudet syksyllä) ajalta, mutta työtunnit vähennetään tuosta seitsemää täyttä työpäivää vastaavasta vaadittavasta omavastuuajasta. Kun omavastuuaika on saatu otettua, voidaan alkaa maksaa soviteltua päivärahaa sen muiden maksamisen edellytysten täyttyessä.
Ystävällisin terveisin,
Tiina Työttömyyskassasta - tyokkari
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Voit ilmoittautua työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto) työnhakijaksi milloin tahansa. Työttömyysetuuden saamisen kannalta työnhakijaksi tulee ilmoittautua viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Jos opiskelet päätoimisesti edelleen, riittää kun ilmoittaudut viimeistään opintojesi päätyttyä.
Terveisin Teppo työkkäristä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559