Jo pelkkä käsite "uskonnollinen koti" tuottaa varmaan monille miellyttävän kuvitelman valoisasta ja turvallisesta pesästä,joka tarjoaa hyvän kasvualustan lapsille.Järkyttävää on todeta,että juuri uskonnollisen vakaumuksen tähden pystytään silti uskomattomiin julmuuksiin.
Kasvoin vanhoillislestadiolaisessa kodissa.Ulkopuolisten uskovaisten silmin perheemme oli tyypillinen vanhoillislestadiolainen perhe,johon olennaisesti kuului suuri sisarusten määrä,ahkera seuroissakäynti,osallistuminen "Jumalan valtakunnan"työtehtäviin jne.
Kotiolot olivat kutakuinkin aivan muuta.Silmitön julmuuksienteko oli isältä hyväksyttävää.Lasten puolustaessaan itseään,vedottiin neljänteen käskyyn:"Kunnioita Isääsi ja äitiäsi,jotta kauan eläisit ja menestyisit maan päällä".Äiti sai isän pyytämään lapsilta anteeksi ja siihen oli tyytyminen joka päivä.Syntien anteeksiantamisen nojalla kauheudet jatkuivat joka päivä.
Kuulostaa hirvittävältä,että mitään rangaistusta isä ei ole saanut teoistaan.Meidän lasten on käsketty tyytymään "ristiimme" ja pystymään antamaan anteeksi.Miten insesti-ja muu seksuaalinen hyväksikäyttö,henkinen-,ja fyysinen väkivalta voidaan kuitata syntien anteeksiantamisella? Rikos on aina rikos.
Insesti ja väkivalta vl-kodissa - vaietut ongelmat
39
8656
Vastaukset
- fakta
No tuohan ei ollut mikään Vanhoillislestadiolainen koti, koska noin he eivät opeta, eivätkä sitä hyväksy...
feikki...- "rikoksen uhri"
Tämä ei ole todellakaan mitään feikki!
Tarkoitin omalla tapauksella vain nostattaa keskustelua aiheesta. Toissa Päivämiehessäkin oli juttua väkivaltaisesta kodeissa kasvaneista - valitettavan yleistä lestadiolaiskodeissa.
Olet itse elänyt ummikkona tai kasvanut pumpulissa. Haluat varmaan kieltää ja painaa villaisella tällaiset ongelmat? Opiskelen itse psykologiaa, ehkä oman lähtökohtieni vuoksi. Työelämäsäkin olleena olen joutunut huomamaan, että tätä esiintyy paljon uskovaisissa kodeissa. Oman esimerkin kautta haluan rohkaista muita ns. kotivammaisia. - AinaArmo
"rikoksen uhri" kirjoitti:
Tarkoitin omalla tapauksella vain nostattaa keskustelua aiheesta. Toissa Päivämiehessäkin oli juttua väkivaltaisesta kodeissa kasvaneista - valitettavan yleistä lestadiolaiskodeissa.
Olet itse elänyt ummikkona tai kasvanut pumpulissa. Haluat varmaan kieltää ja painaa villaisella tällaiset ongelmat? Opiskelen itse psykologiaa, ehkä oman lähtökohtieni vuoksi. Työelämäsäkin olleena olen joutunut huomamaan, että tätä esiintyy paljon uskovaisissa kodeissa. Oman esimerkin kautta haluan rohkaista muita ns. kotivammaisia.Minä en niele väittämääsi. Joskus menneinä aikoina oli kasvatus ankarampaa muissakin kodeissa kuin vanhoillislestadiolaisilla. Enkä usko, että mitään insestiä on niin paljon kun nykyisin väitetään, ja varsinkaan uskovissa kodeissa. Ihan turhaa vaahtoamista.
- kumma juttu
AinaArmo kirjoitti:
Minä en niele väittämääsi. Joskus menneinä aikoina oli kasvatus ankarampaa muissakin kodeissa kuin vanhoillislestadiolaisilla. Enkä usko, että mitään insestiä on niin paljon kun nykyisin väitetään, ja varsinkaan uskovissa kodeissa. Ihan turhaa vaahtoamista.
kumma juttu, kun aina sanotaan et uskovaisetkin on tavallisia erehtyväsisä, syntisiä kuin muutkin ihmisen. Mutta kun joku haluaa asiansa ja kokemuksensa kertoa heti aletaan puolustelemaan, ettei tuollaisa ole tai tapahdu. Television katselu ja ehkäsisy (rytmimenetelmä) sentään jo on uskallettu "tunnustaa". kertokaas miski ihmiset eivät teidän mielestänne tuoda kokemuksiaan julki? Miksi väitätte heitä valehtelijoiksi?
- fakta
Olet itse elänyt ummikkona tai kasvanut pumpulissa. Haluat varmaan kieltää ja painaa villaisella tällaiset ongelmat? Opiskelen itse psykologiaa, ehkä oman lähtökohtieni vuoksi. Työelämäsäkin olleena olen joutunut huomamaan, että tätä esiintyy paljon uskovaisissa kodeissa. Oman esimerkin kautta haluan rohkaista muita ns. kotivammaisia.Kuten sanoin, V-Lestat eivät opeta sellaista mitä tuossa perheessä oli tuon jutun vuoksi tapahtunut. V-Lestaadiolaisissa perheissä olen sensijaan huomannut rakkauden hengen, mitä olen heitä tavannut.
- Kylmä totuus
fakta kirjoitti:
Kuten sanoin, V-Lestat eivät opeta sellaista mitä tuossa perheessä oli tuon jutun vuoksi tapahtunut. V-Lestaadiolaisissa perheissä olen sensijaan huomannut rakkauden hengen, mitä olen heitä tavannut.
että vl-perheissä kaikki menee siten kuin rauhanyhdistyksellä opetetaan? Jos luulet, niin olet idealisti haihattelija.
- Debora
Siis tuollainmen koti ei ole OIKEA vanhoillislestadiolainen koti. Mutta väärä sellainen kylläkin. Eli perhe on iso, seuroissa käydään, tv:tä ei ole ja seurustellaan toisten vl-perheitten kanssa. Ja ulkopuolisten silmissä ollaan todella hurskaita ja oikeita vl:iä!
Tällaiset tapaukset eivät valitettavasti ole ainutlaatuisia. Asiasta on syytä keskustella senkin vuoksi, että muut uhrit, jotka luulevat olevansa ainoita kärsimyksissään, kuulevat, että on muitakin ja että TÄSSÄ asiassa ei isää tarvitse totella! Ja että on mahdollista ottaa yhteyttä joko poliisiin, tai sitten kouluterveydenhoitajiin, - tai kuraattoreihin.
Ja me muut. Ei ole syytä kieltää tai vähätellä ongelmaa. Syy ei ole lestadiolaisuuden, koska tämähän on selvä synti ja rikos, eikä sitä missään nimessä hyväksytä missään lestadiolaisuuden haarassa. Kysymys on inhimillisestä luonteen kieroutumasta, psyykisestä häiriöstä, joka panee insestin tekijän toimimaan. Tällaisia häiriintyneitä valitettavasti löytyy kaikkialta. - Niina
Debora kirjoitti:
Siis tuollainmen koti ei ole OIKEA vanhoillislestadiolainen koti. Mutta väärä sellainen kylläkin. Eli perhe on iso, seuroissa käydään, tv:tä ei ole ja seurustellaan toisten vl-perheitten kanssa. Ja ulkopuolisten silmissä ollaan todella hurskaita ja oikeita vl:iä!
Tällaiset tapaukset eivät valitettavasti ole ainutlaatuisia. Asiasta on syytä keskustella senkin vuoksi, että muut uhrit, jotka luulevat olevansa ainoita kärsimyksissään, kuulevat, että on muitakin ja että TÄSSÄ asiassa ei isää tarvitse totella! Ja että on mahdollista ottaa yhteyttä joko poliisiin, tai sitten kouluterveydenhoitajiin, - tai kuraattoreihin.
Ja me muut. Ei ole syytä kieltää tai vähätellä ongelmaa. Syy ei ole lestadiolaisuuden, koska tämähän on selvä synti ja rikos, eikä sitä missään nimessä hyväksytä missään lestadiolaisuuden haarassa. Kysymys on inhimillisestä luonteen kieroutumasta, psyykisestä häiriöstä, joka panee insestin tekijän toimimaan. Tällaisia häiriintyneitä valitettavasti löytyy kaikkialta.Eiköhän lestadiolaisuus voi altistaa perheväkivaltaan ja häiriökäyttäytymiseen omalla tavallaan, suuret lapsimäärät mm. altistavat köyhyydelle ja taloudelliselle ahdingolle, naisten asema perheessä ei aina ole se paras, valitettavasti (vaikuttaako tähän voimakkaasti se, että useimmat ovat kotiäitejä vailla omia tuloja ja väsyneitä henkisesti ja fyysisesti?). Kielteinen suhtautuminen seksuaalisuuteen. Kauhisteleva asenne maailman asioita kohtaan, tekopyhyys.
Todennäköisesti vanhemmilla on kova stressi päällä ison lapsilauman kanssa. Olen nähnyt pari kertaa kun lestadiolainen äiti tukisti pienokaistaan kotipihallaan. Lasten fyysinen kurittaminenhan on Suomessa kielletty jo kauan aikaa sitten.
Eräs lestadiolaisperhe joutui todelliseen taloudelliseen ahdinkoon isän jäädessä työttömäksi. Suuren lapsilauman elättäminen ei työttömyyspäivärahoista ole helppoa, varsinkaan vihamielisessä ympäristössä, jossa toiset ihmiset ilkeästi juoruilevat "sossun eläteistä". Kyllä se miehen ja perheen kunnian päälle otti, syystäkin.
Sitten alkoivat vaikeudet. Eräänä päivänä näin perheenäidin kaupassa silmä mustana. Sitten se alkoi olla jo viikottaista, surullista. Lapset häiriköivät koulussa ja vapaa-aikana. Isä katosi pitkäksi aikaa omille teilleen.
Omalla työpaikallani valitettavasti olen joutunut toteamaan lestadiolaismiesten tekopyhyyden. He nimittäin harrastavat seksuaalista häirintää työpaikallamme ei-uskovaisia naisia kohtaan. Tämä on todella ikävää. Minua eräs vl-mies on lähennellyt useaan otteeseen, kuten yrittänyt puristella peffasta tai rinnoista. Tämä on niin noloa etten ole kehdannut edes valittaa tästä kenellekkään, kun en halua hänenkään mainetta uskovaisena miehenä pilata. Työpaikkamme ilmapiiri nyt sattuu olemaan sellainen ettei tämmöisistä kehtaa kenellekään puhua. No olen vaihtamassa työpaikkaa tämän takia, onneksi kohta pääsen pois ahdistavasta paikasta.
Ei minulla uskovaisia vastaa mitään varsinaisesti ole, mutta me ihmiset emme ole täydellisiä ja tuntuu, että uskovaiset olettavat, että kaikki pahat teot pyyhkiytyvät pois uskon avulla. Tuntuu, että eräät vl:t suhtautuvat heppoisesti ja vailla katumusta omiin tekoihinsa, koska usko jokatapauksessa pelastaa. Usko ei tee täydellistä ihmistä, valitettavasti. - Isä
Olet itse elänyt ummikkona tai kasvanut pumpulissa. Haluat varmaan kieltää ja painaa villaisella tällaiset ongelmat? Opiskelen itse psykologiaa, ehkä oman lähtökohtieni vuoksi. Työelämäsäkin olleena olen joutunut huomamaan, että tätä esiintyy paljon uskovaisissa kodeissa. Oman esimerkin kautta haluan rohkaista muita ns. kotivammaisia.Kyllä tätä esiintyy. Itse olen siitä esimerkki.
Olin itse ennen uskovainen ja kannatin tuikkoja periaatteita ja tunnustan että lapseni joutivat kärsimään.
Nyt olen onneksi kasvanut ihmisenä ja ymmärrän tehneeni virheitä ja kadun sitä, että yritin tehdä lapsistani kunnon kansalaisia.
Joku hurskastelija voi toki väitää, että en ollut oikea uskovainen, mutta näin yleensä vesitetäänkin kaikki uskovaisten virheet. - Isä
Isä kirjoitti:
Kyllä tätä esiintyy. Itse olen siitä esimerkki.
Olin itse ennen uskovainen ja kannatin tuikkoja periaatteita ja tunnustan että lapseni joutivat kärsimään.
Nyt olen onneksi kasvanut ihmisenä ja ymmärrän tehneeni virheitä ja kadun sitä, että yritin tehdä lapsistani kunnon kansalaisia.
Joku hurskastelija voi toki väitää, että en ollut oikea uskovainen, mutta näin yleensä vesitetäänkin kaikki uskovaisten virheet.Insestistä ei minun kohdallani ole kyse, vaan Herran nuhteessa elämisestä, vaikka tässä ketjussa insestistä keskustellaankin ja se on hyvä että keskustellaan.
- kamalaa
Kuulostaa kamalalata,mutta oman kokemukseni ansiosta tiedän ,että phut totta.
Isäni oli lähes samanlainen,ei kuitenkaan käyttänyt fyysistä väkivaltaa vaan sitäkin enemmän henkistä kuten alistamista,kiristämistä,ja perheen äitiä ja lapsia palvelusväen pitämisenä.Hänkin vetosi aina käskyyn "kunnioita isääsi ja äitiäsi" tai muuten et koskaan menesty maan päällä.
Ulopspäin meidänkin perhe-elämä näytti ihanalta uskovaisten elämältä,mutta ei se usko ole aina kaikille ihan oikein valjennut.Isäni löysi myöskin teoilleen ain a tarkoituksen raamatusta,sitähän voi tulkita niin eri tavoin.Perustihan Hitlerkin kantansa Raamattuun.
Seuroissa kerran sain hepulin ja aloin huutaa et te ootte kaikki ihan tekopyhiä ja et tiedättekste mitä mun faija tekee ja plaa plaa!No faija puhu niille jotai ja ne varmaa edelleenki luulee et mul tuli vaa joku murkkuikäsen kapinahenki päälle.Pahinta oli just se ettei kyseinen seurakunta halunnu uskoo faijasta mitään pahaa vaikka se oli yx iso huijari "pyhien joukossa.
Että se siitä pyhyydestä.Nykyisin en ole enää vl:nen.Sieluni on saanut rauhan,jos nyt rauhasta voidaan puhua.- eXä
Joo, meilläkin tapahtui tällaista... isä hakkasi ensin äitiä ja myöhemmin myös meitä lapsia. Ja sitä pahempaa oli jatkuva henkinen väkivalta... mallin tähän hän lienee saanut kotoaan.
Kun asia tuli äidin aloitteesta ilmi, kotiseurakuntamme "puhujat" tulivat meille keskustelemaan tilanteesta (ja se toistui monta kertaa). Homma meni kuitenkin niin, että isän teoille löytyi aina perustelut ja syyt... "joka vitsaa säästää, vihaa lastaan", "kunnioita isääsi ja äitiäsi" jne. jne. Osa uskovaisista ei edes uskonut, että kertomuksemme ovat totta, olihan isämme ulospäin erittäin mukava, ystävällinen ja seurallinen ihminen (vaikka minäkin kävin pari kertaa seuroissa silmä mustana, tikkejä ja selvät rystysen jäljet naamataulussa - isä pakotti minut valehtelemaan milloin mitäkin, esim. että olen kaatunut ja lyönyt kasvoni sängyn laitaan). Varsinkin siinä vaiheessa, kun meidän lasten usko alkoi horjua, meitä pidettiin vain katkerina epäuskovaisina, uskovaisen isän panettelijoina... että se siitä väkivaltakierteen katkaisusta. - Kameli
eXä kirjoitti:
Joo, meilläkin tapahtui tällaista... isä hakkasi ensin äitiä ja myöhemmin myös meitä lapsia. Ja sitä pahempaa oli jatkuva henkinen väkivalta... mallin tähän hän lienee saanut kotoaan.
Kun asia tuli äidin aloitteesta ilmi, kotiseurakuntamme "puhujat" tulivat meille keskustelemaan tilanteesta (ja se toistui monta kertaa). Homma meni kuitenkin niin, että isän teoille löytyi aina perustelut ja syyt... "joka vitsaa säästää, vihaa lastaan", "kunnioita isääsi ja äitiäsi" jne. jne. Osa uskovaisista ei edes uskonut, että kertomuksemme ovat totta, olihan isämme ulospäin erittäin mukava, ystävällinen ja seurallinen ihminen (vaikka minäkin kävin pari kertaa seuroissa silmä mustana, tikkejä ja selvät rystysen jäljet naamataulussa - isä pakotti minut valehtelemaan milloin mitäkin, esim. että olen kaatunut ja lyönyt kasvoni sängyn laitaan). Varsinkin siinä vaiheessa, kun meidän lasten usko alkoi horjua, meitä pidettiin vain katkerina epäuskovaisina, uskovaisen isän panettelijoina... että se siitä väkivaltakierteen katkaisusta.kuten isäsikin on kertomuksesi perusteella ollut(on edelleen?), osaa käyttää hyväkseen toisia ihmisiä, uskontoa ja kaikkia mahdollisisa keinoja peittääkseen oman syyllisyytensä ja sisäisen tuskansa, joka on myös sairauden kuvaan kuuluva. Teot eivät lopu välttämättä sisäiseen tuskaan, vaan päin vastoin tuskaa pitää purkaa jollakin tavalla ja jos ei halua hakea apua itselleen, eikä voi puhua kenellekään, niin ainut purkautumisen keino on jatkaa entistä tyyliä. Sisäisen tuskan kasvaessa on purkaminenkin kasvun alainen ja teot vain lisääntyvät tuskasta huolimatta. Niin ovat uhreja tekijä ja teon kohteet. Tekijä on itse itsensä uhri ja teon kohteet tekijän uhreja.
Saan sellaisen käsityksen tekstistäsi, että isäsi oli taitava peittämään tekonsa ja hän itse sai puhujat uskomaan hänen totuutensa ja kukaan muu ei todennäköisesti uskaltanut puhua siinä tilanteessa mieltään auki, vaan pelon alla tavallaan alistui pakotettuna hyväksymään isän "totuuden" asiasta. Jos kuitenkin nämä puhujat ovat kaiken tienneet, eivätkä ole muuta osanneet sanoa, niin he itse ovat pelkureita ja tyhmiä kuin halkopino.
Perheväkivaltaan on vaikea puuttua ulkopuolelta, vaikka näkisikin sen itlanteen ja vaatii ihmispololta todella paljon rohkeutta puuttua asiaan, mutta kyllä tämän puuttumisen velvollisuus on meidän kaikkien velvollisuus riippumatta siitä minkälaisessa perheessä on väkivaltaa.
Paljon on perheväkivallan uhreja ja niin ikävää kuin se onkin, niin osalta löytyy aivan liian paljon pitkämielisyyttä toivoa väkivaltaisen ihmisen paranemisesta. Väkivaltainen ihminen voi ja osaa katua aidosti tekojaan, mutta ei voi hallita itseään tekemisten suhteen. Kierre on hirmuinen ja se täytyy uskaltaa katkaista.
Perheväkivaltaa on myös VL-perheissä ja muissakin perheissä, joten on meidän kaikkien velvollisuus puuttua siihen, mikäli se on mahdollista. Suomen läpileikkauksesta katsottuna esiin tulleet ja ilmiannetut väkivaltatapaukset ovat pieni osa todellisuutta. Asia on arka ja siitä helposti vaietaan.
- Svensson
VL - piireissä selvisi muutama vuosi sitten laaja insestitapaus, jossa vl-pariskunta oli yleisesti tunnettu siitä, että auttoivat pienten lasten perheitä tarjoutumalla lastenhoitajiksi ja tämä mieshenkilö sitten käytti salaa lapsia hyväkseen.
Mies henkilö ei joutunut syytetyksi, koska eräs hyväksikäytetyistä puukotti hänet kuoliaaksi, kun hänelle oli paljastunut, että hän ei ole ainoa perheessään, joka on kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä häneltä.
Kaveri pidätettiin ja asiaa kauhisteltiin, kun ei yleisesti vielä tiedetty hyväksikäytöstä. Sitten kun tieto levisi, niin asiasta vaiettiin. Kukaan ei enää aikuisista puhunut tapauksesta. Nuorison keskuudessa asia kuitenkin levisi.
Moni hyväksikäytetyistä varmaan hyväksyy hiljaa itsekseen kaverin tekemän hengen riiston, mutta säälittää, että hän joutuu istumaan siitä vankilassa, eikä jossain hoitoa saamassa traumoihinsa. - Ennustaja
...nimittäin tämä viestiketju. On liian arka aihe.
- vanha vaimo
Ainoastaan asiattomat kirjoitukset lähtevät tästä ketjusta, tähän astisista kaikki saavat olla.
- Debora
En ihan tiedä, milloin eri rikokset vanhenevat. Mutta 10 vuotta on jonkinlainen aika. Jos kokemastasi rikoksesta on alle 10 vuotta, niin voit vieläkin vetää isäsi oikeuteen, jos haluat.
Elääkö hän vielä? Voit nyt aikuisena keskustella hänen kanssaan. Jos hän elää ja tunnustaa ja katuu rikoksiaan, voit tietysti miettiä, mitä teet. Jos hän ei kadu, eikä tunnusta, ehkä poliisi olisi oikea osoite.
Tutkimuksissa on todettu, että yläasteikäisistä tytöistä on noin 7% joutunut kokemaan seksuaalista hybväksikäyttöä ja pojistakin 5%. Se on siis yleistä. Se, että sitä esiintyy myös vl-perheissä, ei ole mikään kumma. Vl-ihmisethän ovat tavallisia ihmisiä kaikista yhteiskuntaluokista. Hyväksikäyttäjä voi olla opettaja, pappi, lääkäri ja jopa tuomari siviiliammatiltaan, yhtä hyvin kuin kaivinkoneen kuljettaja tai taksimies. Hän on ulospäin aivan normaalin näköinen ja käytöksinen, sitä ei todellakaan huomaa tavallisesssa kanssakäymisessä.
Kenenkään meistä ei pidä tuomita sellaista, joka tosissaan kirjoittaa kipeistä kokemuksistaan. Hän ehkä ensi kertaa uskaltaa tuoda painajaisensa ja ahdistuksensa nimettömänä julki ja meidän asiamme on antaa hänelle kaikkea sitä tukea, jonka vain voimme!- §§§
17 luku:
22 § (24.7.1998/563)
Sukupuoliyhteys lähisukulaisten kesken
Joka on sukupuoliyhteydessä oman lapsensa tai tämän jälkeläisen kanssa, oman vanhempansa tai tämän vanhemman tai isovanhemman kanssa taikka veljensä tai sisarensa kanssa, on tuomittava sukupuoliyhteydestä lähisukulaisten kesken sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Sukupuoliyhteydestä lähisukulaisten kesken ei tuomita henkilöä, joka on ollut sukupuoliyhteydessä oman vanhempansa tai tämän vanhemman kanssa ollessaan kahdeksaatoista vuotta nuorempi, eikä henkilöä, joka on pakotettu tai lainvastaisesti taivutettu sukupuoliyhteyteen.
--------------------------------------------------
8 luku
8 luku (11.4.2003/297)
Vanhentumisesta
L:lla 297/2003 muutettu 8 luku tulee voimaan 1.1.2006.
1 § (11.4.2003/297)
Syyteoikeuden vanhentuminen
Oikeus syyttää rikoksesta, josta säädetty ankarin rangaistus on elinkautinen vankeusrangaistus, ei vanhennu.
Syyteoikeus vanhentuu, jollei syytettä ole nostettu
1) kahdessakymmenessä vuodessa, jos rikoksesta säädetty ankarin rangaistus on vankeutta määräajaksi yli kahdeksan vuoden,
2) kymmenessä vuodessa, jos ankarin rangaistus on yli kaksi vuotta ja enintään kahdeksan vuotta vankeutta,
3) viidessä vuodessa, jos ankarin rangaistus on yli vuosi ja enintään kaksi vuotta vankeutta, ja
4) kahdessa vuodessa, jos ankarin rangaistus on enintään vuosi vankeutta tai sakkoa.
Ankarimmalla rangaistuksella tarkoitetaan sitä rangaistusta, joka tekoon sovellettavassa rangaistussäännöksessä on säädetty enimmäisrangaistukseksi.
Virkarikosten ja julkisyhteisön työntekijän rikosten vanhentumisaika on kuitenkin vähintään viisi vuotta. Ympäristön turmelemisen, luonnonsuojelurikoksen ja rakennussuojelurikoksen vanhentumisaika on kymmenen vuotta.
2 § (11.4.2003/297)
Syyteoikeuden vanhentumisajan alkaminen
Edellä 1 §:ssä mainitut ajat lasketaan rikoksen tekopäivästä. Jos rikoksen tunnusmerkistössä säädetään laiminlyönti rangaistavaksi, syyteoikeus alkaa vanhentua, kun laiminlyöty teko olisi viimeistään tullut tehdä. Jos rikoksen tunnusmerkistössä edellytetään määrätyn seurauksen syntymistä, aika lasketaan tuon seurauksen ilmenemispäivästä.
Jos rikolliseen tekoon sisältyy lainvastaisen asiaintilan ylläpitäminen, syyteoikeuden vanhentumisaika alkaa vasta sellaisen tilan päättymisestä.
Syyteoikeus osallisuudesta rikokseen alkaa vanhentua samana päivänä kuin syyteoikeus pääteosta."
--------------------------------------------------
Insesti vanhenee siis 5 vuodessa.
- Info
Tukiasema.net
"Mitä on insesti?
Sanana insesti tarkoittaa kaikkea lapseen kohdistuvaa seksuaalista hyväksikäyttöä tai toimintaa, jossa on olemassa tunne- tai sosiaalisia sidoksia. Tilanteessa toimitaan yleensä aikuisen ihmisen ehdoilla. Rikoslaissa insestiksi käsitetään vanhemman ja oman lapsen tai sisarusten välinen sukupuoliyhteys. Seksuaalinen hyväksikäyttö taas pitää sisällään myös perheen ulkopuolisten ihmisten harjoittaman toiminnan. Muuten voidaan ajatella, että kriteerit ovat samat.
Lääkintö- ja sosiaalihallitus on määritellyt lapsen seksuaaliselle hyväksikäytölle seuraavat kriteerit:
1) Ruumiillinen pahoinpitely, joka kohdistuu pääasiassa lapsen sukupuolielimiin ja sukupuolisiin tunnusmerkkeihin.
2) Sukupuoliyhteys tai sen yritys alle 16-vuotiaan lapsen kanssa.
3) Muu lapsen ruumiillista koskemattomuutta loukkaava seksuaaliteko, kuten lapsen seksuaalinen kiihottaminen.
4) Lapsen saattaminen ikää ja kehitystasoa vastaamattomaan seksuaalikäyttäytymiseen kuten aikuisen henkilön sukupuolielinten kosketteluun tai muuhun seksuaaliseen tyydyttämiseen.
5) Lapsen altistaminen psyykkisesti ikään ja kehitystasoon soveltumattomiin seksuaalisiin ärsykkeisiin esimerkiksi näyttämällä hänelle pornofilmejä, -lehtiä tms.
6) Lapsen käyttäminen esiintyjänä epäsiveellisissä julkaisuissa, filmeissä, tilaisuuksissa tms. ja lapsen johdattaminen prostituutioon (Lastensuojelun Keskusliiton Julkaisu 89, Miten autan lasta, Helsinki 1993).
Insestiä on kolmea eri vaikeusastetta:
1) Lievä insesti. Väärinkäyttäjän toiminta ei ole pakottavan addiktiivista, eli hän ei ole siitä riippuvainen. Alistaminen ei ole voimakasta. Ei-väärinkäyttäjä voi asettua lapsen puolelle. Hyväksikäyttö ei ole salaisuus, vaan sitä ajatellaan jonkinlaisena lipsahduksena.
2) Keskivaikea insesti. Ei-väärinkäyttäjävanhempi ei kykene asettumaan lapsen puolelle, vaan usein kieltää insestin. Insesti on suuri perhesalaisuus. Väärinkäyttäjä on riippuvainen toiminnastaan. Hyväksikäyttöön saattaa liittyä sadomasokismia. Lapsen kehitys häiriintyy ja lasta ahdistaa tilanne. Väärinkäyttäjän ja joskus jopa puolison mielestä tällainen suhde lapseen on kaunis asia.
3) Vaikea insesti. Lapselta puuttuu suojaava hahmo kokonaan ja molemmat vanhemmat ovat mukana insestissä. Insestiin liittyy vahvaa sadomasokismia ja se on ehdoton perhesalaisuus. Uhria uhkaillaan, jottei tämä kertoisi kenellekään. Perheen sisällä ajatellaan, että insesti on oikein ja oikeutettua, normaalia. Tämän asteinen insesti on usein jatkunut sukupolvesta toiseen. (Lastensuojelun Keskusliiton Julkaisu 89, Miten autan lasta, Helsinki 1993)
Insestiä on yleensä enemmän perheissä, joissa on esim. taloudelliseen toimentuloon tai sosiaaliseen selviytymiseen liittyviä ongelmia; ahdas asunto, työttömyyttä, tai sairautta. Puolisoiden välinen suhde ja perheen eristyneisyys vaikuttaa myös asiaan. Hyväksikäyttäjä on yleensä mies, vain n. 2% hyväksikäyttäjistä on naisia." - vlm
...on myös VL:ää koskeva riippumatta siitä, että on anteeksiantamus. Anteeksiantamuksella ei voi pyyhkiä pois mitään muuta kuin syntiä ja se anteeksiantamus on kaikille sama. Syntien anteeksiantamus opettaa myös "mene, äläkä silleen syntiä tee".
Kaikesta tästä huolimatta ei rikoksen ja vääryyksien tekijästä voida ajatella, että asiat unohdetaan tai pakotetaan unohtamaan anteeksiantamuksen jälkeen. ASian syntinen puoli kyllä huuhtoutuu armon mereen, mutta maalliset kärsimykset ja rikoksen sovittaminen lain jälkeen on opetus, jota myös VL:ssä opetetaan. Parastahan olisi, että kaikki pystyttäisiin unohtamaan kerta heitolla, mutta ihminen ei siihen pysty, eikä siihen voi ketään pakottaa.
Turhaa kenenkään on kiistää, että VL:t olisivat puhtaita pulmusia ihmisinä, vaan kyllä se on tosi asia, että myös VL:stä löytyy samaa pahuutta ihmisen muodossa, jota on koko maailmassa. Kukaan ihminen ei ole puhdas pulmunen, eikä sellaiseksi tule koskaan.
On myös totta, että kenen tahansa perheen kesken tällainen asia on vaikea ja hirvittävä, eikä välttämättä ole kenenkään helppo pasittaa isäänsä linnaan hirvityksistä huolimatta, olipa kyseessä sitten VL tai ei. Kuitenkin totuus on se, että ihminen, joka tekee sellaista pahuutta on sairas ja tarvitsee ensinnäkin hoitoa ammattilaiselta ja toiseksi hän joutuu vastaamaan lain edessä tekemisistään.
Itse luulen niin, että ei VL:t ole sen parempia eläjiä missään suhteessa, kuin maan keskiarvot osoittavat hyvässä ja pahassa. VL:n joukko on suuri ja siellä on ihmisiä ja luonteita laidasta laitaan sekä terveitä, että sairata laidasta laitaan.- Veeruska (vl)
Juuri näin. Kyllä vl-perheissä esiintyy henkistä ja fyysistä väkivaltaa samoin kuin muissakin perheissä. En koe, että tätä asiaa piiloteltaisiin, sillä olihan aiheesta juttua parin viikon takaisessa Päivämiehessäkin. Ongelman olemassa olo siis myönnettiin näin julkisesti. Toisaalta ongelman keskellä elävät haluavat ehkä salata asian ulkopuolisilta, sillä kyllä vl-perheet haluavat pitää sitkeästi kiinni onnellisen perheen myytistä (valtaosa perheistä lienee oikeastikin onnellisia).
Minulla on vl-kodeissa kasvaneita vl-ystäviä, jotka ovat joutuneet todistamaan perheväkivaltaa, välillä raakaakin. Ongelma ei poistu sillä, että pannaan pää pensaaseen ja kieltäydytään näkemästä elämän varjopuolia. Ainut keino auttaa väkivallan uhreja on tiedostaa ja myöntää se, että myös vl-piireissä on sairaita, häiriintyneitä tai muuten vain aggressiivisia ihmisiä, jotka purkavat pahaa oloaan läheisiinsä. Roti se on vl-ihmisilläkin.
- Leenu
että onko katumusta ollutkaan, jos teot ovat noin jatkuneet... ja jos siis totta. Tietysti ko. teot ovat maallisessa laissa rangaistavia. Jos joku tappaisi, niin vaikka anteeksi annettaisiin, niin maallinen tuomio pitäisi kärsiä.
- mustafa
Kyseessä ei ole vanhoillislestadiolainen tai mikään muukaan uskonnollinen perinne. Täysin epäuskonnollisetkin perheet pyrkivät korjaamaan asian oman perheen piirissä. En tiedä miten monessa tapauksessa asia korjaantuu, uskoakseni ei useinkaan. Syytä en tuohon peittelyyn tiedä, luultavasti tarve pitää julkisivu kunnossa on ihmisen sisäänrakennettu ominaisuus.
Sanoit että teitä on käsketty tyytymään ristiinne ja antamaan anteeksi. Mielestäni tällaisessa asiassa ei voi ottaa käskyjä keneltäkään vastaan. Enkä oikein usko sinun antaneen tuota anteeksi, koska otit asian puheeksi täällä. Tuontyyppistä anteeksiantamattomuuttasi en synniksi lue. Uskoakseni tuontyyppinen asia jää vaikuttamaan sekä rikoksen tekijään, että uhriin. Tekijä ei lopeta ennenkuin on saanut teostaan rangaistuksen, eikä uhri varmastikaan kykene antamaan anteeksi niinkauan kun tekijä jatkaa tekojaan (vaikka uhri olisikin vaihtunut). Niin, lähes kaikissa insestitapauksissa uhreja on enemmän kuin yksi, ilmeisesti juuri tuon piilottelun ansiosta.
Mikäli asia ei ole vielä oikeudellisesti vanhentunut, on syytä kääntyä viranomaisten puoleen. Mikäli asia on jo liian vanha poliisin käsittelyyn, jonkinmoinen häpeärangaistus lienee järjestettävissä.
Syyn kaataminen uskonnollisen liikkeen niskaan ei taida olla kovin hyödyllistä. Tällaisessakin tapauksessa syyllinen on rikoksen tekijä. Ja uskovaisellakin on oikeus tehdä asiasta rikosilmoitus. Uskovaisella ihmisellä on siihen jopa velvollisuus - rikoksen tekijä saattaa kokea helpotuksen päästessään sovittamaan tekonsa. Tällaisen asian oikeuskäsittely pidetään poikkeuksetta salassa, samoin kaikki asiaan liittyvät asiakirjat ja henkilötiedot.
Muutamissa tapauksissa lestadiolaisuuteen pettyneet lapset ovat tehneet "liian uskovaista" isäänsä koskevia perättömiä ilmiantoja. Sellaista kohtaloa en toivoisi kenellekään. - vl2003
Samaa asiaa olisin kysynyt kuin mihin mustafakin tarttui.
Kuka on käskenyt sinua tyytymään ristiisi ja antamaan anteeksi? Monessa asiassa tämä on hyvä neuvo, mutta ei silloin, kun on joutunut uhriksi rikokseen, josta voi saada kymmenen vuotta vankeutta.
Kysymyksessä ovat olleet väärät neuvot.- Niina
Niin herää kysymys altistaako lestadiolaisuus kestämään väärinkäytöksiä vanhempiensa taholta. Kirjoittajahan totesi, että isä oli usein argumentoinut raamattua "kunnioita isääsi...
Jos sinulla on jalka poikki niin ei kukaan käske sinun sitä itse kipsaamaan. Jos sinulla on mieli rikki niin pitäisikö se itse osata kipsata kuntoon, kun henkiset voimat ovat aivan lopussa? Miksi uhri/uhrit eivät olleet hakeneet apua tai kukaan edes huomannut avun tarvetta? ehkä uskovaisten tekopyhä ongelmilta silmänsä ummistava ilmapiiri teki siitä suorastaan mahdotonta. Miksi he eivät voineet uskoutua kenellekään uskovaiselle, miksi kukaan ei auttanut heitä? en todellakaan ihmettele sitä enää kun luin vastauksesi, se kertoi kaiken. - vl2003
Niina kirjoitti:
Niin herää kysymys altistaako lestadiolaisuus kestämään väärinkäytöksiä vanhempiensa taholta. Kirjoittajahan totesi, että isä oli usein argumentoinut raamattua "kunnioita isääsi...
Jos sinulla on jalka poikki niin ei kukaan käske sinun sitä itse kipsaamaan. Jos sinulla on mieli rikki niin pitäisikö se itse osata kipsata kuntoon, kun henkiset voimat ovat aivan lopussa? Miksi uhri/uhrit eivät olleet hakeneet apua tai kukaan edes huomannut avun tarvetta? ehkä uskovaisten tekopyhä ongelmilta silmänsä ummistava ilmapiiri teki siitä suorastaan mahdotonta. Miksi he eivät voineet uskoutua kenellekään uskovaiselle, miksi kukaan ei auttanut heitä? en todellakaan ihmettele sitä enää kun luin vastauksesi, se kertoi kaiken.Hätkähdin oikein kun luin viestisi. Se on kyllä malliesimerkki siitä miten ennakkoasenteella voidaan lukea oikea vasemmaksi ja vasen oikeaksi.
Ilmeisestitarkoitit lausahdustani siitä, kuinka "tyydy osaasi ja kanna ristisi" tai jotain sinne päin on "usein hyvä neuvo mutta ei silloin kunon joutunut vakavan rikoksen kohteeksi". Niinhän? Sinä tulkitsit sen niin, että tuollaiseen kehoitetaan yleisesti rikostapauksissa ja hankalissa asioissa? Niinhän? Minäpä tarkennan hieman: "osaansa tyytymistä", anteeksiantoa jne. pidetään hyvínä asioina esimerkiksi tilanteessa, jossa ihminen jättäisi esimerkiksi henkisesti sairaan puolisonsa, hylkäisi kotoa varastavan huumeita käyttävän lapsensa, yms. selkeästi meidän kaikkien (varmaankin myös sinun) oikeustajua vastaan olevissa asioissa. Siinä vaiheessa kun siirrytään rikoslain puolelle (ja erityisen tiukasti, kun on kyse terveyteen, henkeen ja yksilön koskemattomuudeen kohdistuvista rikoksista), neuvo muuttuu välittömästi. Ensimmäinen toimenpide on pelastaa ja suojata se mikä on vielä tehtävissä (poliisi, turvakoti, sukulaisten suojiin jne). Seuraavaksi tekijä, jos on vanhoillislestadiolaisesti uskomassa, ilmoittautuu itse poliisille (tällaiselle henkilölle saarnataan kyllä tämäkin synti anteeksi, jos hän sitä katuu, mutta jos hän on oikein uskomassa, hän haluaa myös sovittaa tekonsa maalliselle esivallalle).
Mitä tarkoitat uskovaisten "tekopyhällä silmät ummistavalla ilmapiirillä"? Jos epäilisin jossakin tuttavaperheessäni insestiä, tai jonkin tuttavaperheen jälkikasvu tulisi tällaisesta minulle kertomaan, ottaisin välittömästi yhteyttä viranomaisiin. Sosiaaliviranomaisille voi tehdä ilmiannon niin että sen tekijä ei tule ilmi.
Eiköhän insesti ole asia, joka on uskonnosta riippumatta niin vaikea asia, ettei sen paljastaminen "ulkopuoliselle" ole koskaan helppoa. Tässäkin ketjussa on nähty hyviä kirjoituksia aiheesta.
Kokeilepa joskus ajatella ennakkoluulottomasti? - Kameli
vl2003 kirjoitti:
Hätkähdin oikein kun luin viestisi. Se on kyllä malliesimerkki siitä miten ennakkoasenteella voidaan lukea oikea vasemmaksi ja vasen oikeaksi.
Ilmeisestitarkoitit lausahdustani siitä, kuinka "tyydy osaasi ja kanna ristisi" tai jotain sinne päin on "usein hyvä neuvo mutta ei silloin kunon joutunut vakavan rikoksen kohteeksi". Niinhän? Sinä tulkitsit sen niin, että tuollaiseen kehoitetaan yleisesti rikostapauksissa ja hankalissa asioissa? Niinhän? Minäpä tarkennan hieman: "osaansa tyytymistä", anteeksiantoa jne. pidetään hyvínä asioina esimerkiksi tilanteessa, jossa ihminen jättäisi esimerkiksi henkisesti sairaan puolisonsa, hylkäisi kotoa varastavan huumeita käyttävän lapsensa, yms. selkeästi meidän kaikkien (varmaankin myös sinun) oikeustajua vastaan olevissa asioissa. Siinä vaiheessa kun siirrytään rikoslain puolelle (ja erityisen tiukasti, kun on kyse terveyteen, henkeen ja yksilön koskemattomuudeen kohdistuvista rikoksista), neuvo muuttuu välittömästi. Ensimmäinen toimenpide on pelastaa ja suojata se mikä on vielä tehtävissä (poliisi, turvakoti, sukulaisten suojiin jne). Seuraavaksi tekijä, jos on vanhoillislestadiolaisesti uskomassa, ilmoittautuu itse poliisille (tällaiselle henkilölle saarnataan kyllä tämäkin synti anteeksi, jos hän sitä katuu, mutta jos hän on oikein uskomassa, hän haluaa myös sovittaa tekonsa maalliselle esivallalle).
Mitä tarkoitat uskovaisten "tekopyhällä silmät ummistavalla ilmapiirillä"? Jos epäilisin jossakin tuttavaperheessäni insestiä, tai jonkin tuttavaperheen jälkikasvu tulisi tällaisesta minulle kertomaan, ottaisin välittömästi yhteyttä viranomaisiin. Sosiaaliviranomaisille voi tehdä ilmiannon niin että sen tekijä ei tule ilmi.
Eiköhän insesti ole asia, joka on uskonnosta riippumatta niin vaikea asia, ettei sen paljastaminen "ulkopuoliselle" ole koskaan helppoa. Tässäkin ketjussa on nähty hyviä kirjoituksia aiheesta.
Kokeilepa joskus ajatella ennakkoluulottomasti?se vain tahtoo olla niin, että on kiva "herkutella" VL:nkin vioilla ja virheillä, joita taatusti löytyy etsimättäkin. On niin mahdotonta sanoa mitään hyvää VL:stä ja siksi pitää sanoa vain pahaa ja kaivaa sitä oikein tikulla, jotta...
- Niina
Kameli kirjoitti:
se vain tahtoo olla niin, että on kiva "herkutella" VL:nkin vioilla ja virheillä, joita taatusti löytyy etsimättäkin. On niin mahdotonta sanoa mitään hyvää VL:stä ja siksi pitää sanoa vain pahaa ja kaivaa sitä oikein tikulla, jotta...
Minun oma isäni on vl(tosin nykyään eronnut) samoin mummoni ja muu isänpuoleinen suku. Sattumoisin tiedän vl ongelmista aika paljon, jotka lakaistaan maton alle helposti.
Oma isäni sattuu olemaan väkivaltainen ja osittain alkoholisoitunut. Tätä on moni selittänyt rakkaudettomalla ja kylmäkiskoisella kodilla, jossa hänen vl-äidillään ja isällään ei riittänyt aikaa rakastaa lapsiaan, työtä ja työtä paiskittiin aamusta iltaan.
Monet uskovaiset kauhistelevat asioita joihin itse salaa syyllistyvät, yllättävän monet lestadiolaisten lapset juovat viinaa, polttavat röökiä ja kiroilevat. Huonoiten käyttäytyviä ja häiriintyneimpiä kiusaajia koulussa olivat juuri lestadiolaisten lapset.
Isälläni on monia ongelmia, jotka aiheutuvat todennäköisesti vl-uskonnosta ja tekopyhistä kauhistelevista uskovaisista ja heidän ahdasmielisyydestään.
Sanotaan nyt suoraan, minä inhoan suurinta osaa lestadiolaisista paikkakunnallamme. Siihen on syynsä. He ovat ilkeimpiä ja pirullisimpia ihmisiä mitä voi olla. He puhuvat pahansuovasti meistä "körttiläisistä" selän takana, kauhistelevat kaikkea mitä teemme, loukkaavat ja juoruavat. Ruokapöytäpuheina voi olla naapureiden törttöilyt ja sitten itse ollaan niin täydellisiä. Nyt minä annan vähän takaisin, liian monta vuotta sitä paskaa on joutunut pienellä paikkakunnalla kestämään. Vl:t ovat ihmisenä monesti henkisesti epäkypsempiä kuin monet muut, varsinkin heidän lapsensa, mutta on aivan mahtavia vl:iä myös, ne harvat ja valitut ovat kyllä ihmisten eliittiä, heitä on vain valitettavan vähän. He ovat yleensä rikkaista perheistä joissa vanhemmat ovat korkeassa asemassa....kumma juttu.
Kouluissa vl:t välitunneilla menivät aina "omalle puolelle" pihaa ja aina olivat lestadiolaisten kanssa. Onko tälläinen tervettä käytöstä?
Sehän siinä onkin, kun lestadiolaiset eivät myönnä omia virheitään vaan juuri omalla uskonnollaan osoittavat muka olevansa jumalan valittuja ja siksi ihmisinä täydellisen hyviä. He arvostelevat jatkuvasti muita ihmisiä vaikka ovat Suomessa vähemmistönä ja (kyttäävät työksensä muiden tekemisiä), usein kateellisesti ja jopa katkerasti. Niin tällainen luo huonoa ilmapiiriä. Jos he antaisivat muiden elää rauhassa omaa elämäänsä ilman kauhistelua ja juoruamista niin ei heistäkään pahaa puhuttaisi. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
- ex-vl
... tekee rikoksen, on hänen siitä rangaistus saatava. Vaikka kuinka olisi uskovainen rikoksen tekijä, niin kyllä hänet siitä täytyy lain eteen laittaa. Varsinkin jos kyseessä on niin vakava rikos kuin insesti tai väkivalta. Tämmöisiä asioita peitellään ihan samalla tavalla oli sitten kyseessä uskovainen tai ei.
- Matleena
Tunnen naisen, joka on tällä hetkellä jo yli 50 vuotias. Hänen lapsuudenkotinsa oli lestadiolainen. Kun hän oli 15 vuotias, hänen oma isänsä raiskasi hänet navetassa. Sen jälkeen tyttö ei suostunut pariin viikkoon edes nousemaan sängystä ja kun hän vihdoin pystyi siihen, hänestä tuli ihmisarka ja pelokas. Hän ei voinut ottaa osaa mihinkään kodin ulkopuolisiin asioihin eikä nuorten harrastuksiin ja lopetti koulunkäynninkin. Tytön äiti tiesi, mitä oli tapahtunut, mutta ei uskaltanut puuttua mitenkään tapahtuneeseen. Isä kuoli aikanaan, mutta äiti oli takertunut tyttäreen niin, ettei tällä ollut mitään omaa elämää. Ilmeisesti äiti halusi jollakin tavalla suojella lastaan eli tarkoitus oli hyvä, mutta tulos päinvastainen. Kun tytär oli lähes 50 vuotias, äiti vihdoin kuoli ja tyttären elämä muuttui. Hän ei ollut koskaan ollut työssä eikä sen ikäisenä ja sellaisten kokemusten jälkeen pystynyt enää hakeutumaan työelämään. Kuitenkin hän on saanut terapiaa ja pystyy nykyisin käsittelemään kokemuksiaan mikä sekin on paljon parempi tilanne kuin aikaisempi. Kuitenkin tässäkin tapauksessa yhden ihmisen elämä on valunut hukkaan ja jos ajattelee asiaa yhteiskunnan kannalta, isän himot ovat tulleet yhteiskunnalle hyvin kalliiksi.
Tämä tarina on tosi ja sen on kertonut nainen itse minulle.- Pakana(M)
on lukuisia aikuisia lestadiolaistaustan omaavia naisia jotka ovat lapsuudenkodissaan joutuneet isiensä seksuaalisiksi uhreiksi. Tunnen psykologin joka on tavannut työssään lukuisia tapauksia. Hän on työssään tullut siihen käsitykseen, että insesti on paljon yleisempää lestadiolaisissa perheissä, kuin perheissä keskimäärin.
Kirjoitin asiasta uskontopalstalla jo pari vuotta sitten, ja sain päälleni hirvittävän mollaamiskampanjan. Tiedän siis miten lestadiolaiset kirjoittajat suhtautuvat tämän kaltaisiin väitteisiin. Mutta, niinhän se on, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. - vl2003
Pakana(M) kirjoitti:
on lukuisia aikuisia lestadiolaistaustan omaavia naisia jotka ovat lapsuudenkodissaan joutuneet isiensä seksuaalisiksi uhreiksi. Tunnen psykologin joka on tavannut työssään lukuisia tapauksia. Hän on työssään tullut siihen käsitykseen, että insesti on paljon yleisempää lestadiolaisissa perheissä, kuin perheissä keskimäärin.
Kirjoitin asiasta uskontopalstalla jo pari vuotta sitten, ja sain päälleni hirvittävän mollaamiskampanjan. Tiedän siis miten lestadiolaiset kirjoittajat suhtautuvat tämän kaltaisiin väitteisiin. Mutta, niinhän se on, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.Taannoin mm. vanha vaimo perusteli mielestäni hyvin insestin pienempää yleisyyttä sillä, että kun lestadiolaisuudessa seksuaalikuri on tiukempaa, niin on syytä olettaa myöskin insestin olevan vähäisempää.
Esittämäsi päinvastainen väite on hutkaisu ilmaan, ilman kunnon perusteita ("yksi psykologi kerran sanoi"), ilman että kohteella on mahdollisuutta puolustautua. Väitteesi jää kuintenkin kaikkien luettavaksi tuleviksi vuosiksi. Toivottavasti olet ylpeä tästä pienestäkin onnistuneesta mustamaalauksesta.
Itse insestistä: minun on mahdotonta uskoa kenestäkään tuntemastani ei-uskonnollisesta ihmisestä, että he harjoittaisivat insestiä. Minun on myöskin mahdotonta uskoa tätä kenestäkään tuntemastani uskonnollisesta (esimerkiksi vl) ihmisestä. Tilastojen valossa joku heistä kuitenkin näin tekee. (Huomio: työni takia tunnen kasvoista enemmän ihmisiäkuin monet muut). Näin se vain on. - Leenu
Pakana(M) kirjoitti:
Kirjoitin asiasta uskontopalstalla jo pari vuotta sitten, ja sain päälleni hirvittävän mollaamiskampanjan. Tiedän siis miten lestadiolaiset kirjoittajat suhtautuvat tämän kaltaisiin väitteisiin. Mutta, niinhän se on, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.sillä ensinnäkään psykologit eivät saa noin päästää tietoja. Ei missään tapauksessa uskottavaa siis tuo sun tekstisi.
- Matleena
Leenu kirjoitti:
sillä ensinnäkään psykologit eivät saa noin päästää tietoja. Ei missään tapauksessa uskottavaa siis tuo sun tekstisi.
Kyllä myös lääkärit (myös psykogit) voivat puhua noin yleisellä tasolla. Tietenkään he eivät saa kertoa asioista niin, että joku henkilö on siitä tunnistettavissa. Mitä tulee kirjoittamaani tosi tarinaan niin sen kertoi asianomainen uhri itse. Tuo vähättely ja kaiken negatiivisen arvostelun väittäminen huuhaa-jutuksi tuntuu olevan tällä palstalla ihan tavanomaista.
- mustafa
Pakana(M) kirjoitti:
Kirjoitin asiasta uskontopalstalla jo pari vuotta sitten, ja sain päälleni hirvittävän mollaamiskampanjan. Tiedän siis miten lestadiolaiset kirjoittajat suhtautuvat tämän kaltaisiin väitteisiin. Mutta, niinhän se on, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.Yhden psykologin lausumien perusteella on aika Pakanallista tehdä johtopäätelmiä. Tutkimuksesi otanta on pikkasen suppeanpuoleinen sellaseen. En toki epäile tuttavasi vaikutelmaa. Itse tunnen kaksi (2) psykologia, joista toinen tosin sosiaalipsykologi. Heistä kumpikaan ei ole koskaan tavannut insestin uhriksi lestadiolaisperheessä joutunutta naista. Ihan oikeasti, kysyin heiltä ihan varta vasten asiaa. Kumpikaan heistä ei sen perusteella tee sellaista johtopäätöstä, että lestadiolaisperheissä ei esiinny insestiä lainkaan. Olisko liikaa ehdotettu, että saisin luvan rukoilla sinulle lusikallinen järkeä ?
- surullinen
Niin, että olen itse joutunut perheeni vuoksi kärsimään salailun ja ainaisen riitelyn ja Herran pelon takia. Jos 16. elämän ensi vuotta (muutin kotoa pois) kuluu tuskan ja vääryyden kokemuksia peitellen niin varmaan voitte kuvitella kuinka hankalaa voi loppuelämä olla!! Kyseessä on parisuhteen ulkopuoliset suhteet kauniisti sanottuna... Miksei lasten etuja ajatella tällaisessa yhteisössä???
Uskon kyllä, että en ole ainoa kärsijä, mutta jos joku voisi selventää kuinka tällaisista kokemuksista pääsee yli, vai pääseekö koskaan? Ja lisäyksenä vielä, että uskoni alkaa olla aika lopussa ja ainoastaan sen takia, että aina joutui\joutuu esittämään muuta mitä on, ja ry:lle kun menee niin on aika ahdistavaa, kun näkee niitä (esim.)"rakkaita uskon sisaria ja veljiä=koulukiusaajia"- Enkelin Poika
Lähde kulkemaan omaa tietä ja äläkä katso taakse.
Sinulla on Puolustaja joka ei sinua hylkää.
- voisnappi
Saanko luvan käyttää tätä viestiäsi opinnäytetyössäni?
- Anonyymi
Piilorikollisuutta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821279Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021068Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611020Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12979Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ156944Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103943Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68856Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119771- 77705
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121704