en ole vähään aikaan käynyt K-kaupassa ja tänään kun kävin, maksoin ostokset setelirahalla ja samalla tyrkytin myyjälle plussakorttia mutta hän neuvoi että asiakkaan on vedettävä se itse lukijasta läpi. Ennen ainakin myyjä vetäisi sen itse, onko tämä jokin alan työehtosopimuksen määräämä juttu että se homma ei kuulu asiakaspalvelijalle / myyjälle enää vai minkä takia käytäntö on muuttunut?
Sirukortti tietysti on asiakkaan itse laitettava lukijaan ja näppäiltävä tunnusluku mutta plussakortti on pelkkä magneettijuovakortti jolla kerätään vain plussapisteitä, ei makseta.
Menee jo vähän törkeäksi, kaupat tuputtavat noita kortteja ja sitten niiden aiheuttama työ kaadetaan asiakkaan itsensä tehtäväksi ilman korvausta.
Ihan kuin pankeissa, asiakas joutuu itse tekemään kaiken työn ja maksamaan vielä pankille ns. palvelumaksua, on se perkele vääryyttä!
Plussakortti vetäistävä nykyään itse?
17
3118
Vastaukset
- 26
Oho
kaikesta sitä taitavat sana-Sepot osaavatkin valittaa,
enpä ihmettele kun 60 % eroaa. - Hahahhaha :D
On se niin hirveää, kun joutuu itse sitä korttia vetämään! Varo vaan, ettei paikat rasitu, kun kerta sen kortin vingutus on niin raskasta. :D
Miten ihmeessä jaksat nostaa tuotteesi kassahihnalle, kun et edes tuollaisesta selviydy ilman vinkumista? Ihme ruikuttajia nämä perussuomalaiset nykyään, mikään ei kelpaa :D- asiakas, aloittaja
No perkele, menköön koko kassahenkilökin sitten samantien työttömyyskortistoon, voin hoitaa koko maksuhommankin sitten itse jos aletaan lähteä tälle linjalle!
- plussaa
Yksinkertaisesti tämä on asioiden nopeuttamiseksi; sen voi vetäistä heti sen jälkeen kun yksi tuote on jo luettu, että ennen maksua plussakorttiasia on jo hoidettu. Jos pieni ranneliike on liikaa, hanki sirullinen plussakortti-mastercard, se lykätään siihen koloon ja otetaan pois, ei tarvitse "vetää". Ja sanoit, ettet saa korvausta kortin vedosta, no eipä niitä plussa-tarjouksia ja -pisteitä tulis sitten muuten...
Ootahan vaan kun itsepalvelukassat ravtautuu suomeen, sillo joutuu tuota ranneliikettä harjoittamaan hieman enemmän ;)
Niin ja btw, esim ruotsissa, norjassa, australiassa, hollannissa, usassa ja monissa muissa maissa asiakas on joutunut höyläämään korttejansa itse jo monia kymmeniä vuosia, mitenhän he ovat selvinneet?- 9+2
Itsepalvelukassoja on Suomessa ainakin Ikeassa. Tosin on myös normaaleja kassoja, joissa on usein vastapainona pitkät jonot.
- Minä en ainakaan
tee mitään ylimääräistä jos siitä ei kerran mitään makseta...
- Vastarannan kiiski
Kirjoitat asiaa. Mielestäni tavara maksaa aivan varmasti niin paljon, että plussakortin vetäminen on syytä kuulua hintaan. Ihmettelet, että minkä takia käytäntö on muuttunut. Voisin kuvitella, että tämä on yksi askel kohti itsepalvelukassoja. Itse olen ratkaissut kortin vetämisen siten, että kieltäydyn vetämästä korttia kassalla. Jollei kassanhoitjakaan sitä tee olkoon kortti vetämättä ja pisteet saamatta. Maailmani ei siihen kaadu.
- :))
Niinhän se varmana maksaakin paljon ku ilman sitä plussakortin vetämistä ei ne plussa-tarjoukset aktivoidu. Joo ja mitä sitten vaikka itsepalvelukassat tulevat, jonota vaan sitten niille tavallisille miehitetyille kassoille. Itse haluan selviytyä kassan läpi mahdollisimman nopeasti.
Ja onko se kortin vetäminen tosiaan niin hankalaa, kun sen voi kopa tehdä siinä välissä kun kassanhoitaja vielä piippailee niitä sun ostoksia. Muualla maailmassa ihmiset on vedelleet korttejansa monia vuosia, mm. naapurissamme ruotsissa... - aatu, stadi
Aika hullua menettelyä k-kaupoilla, asiakkaan pitää tietää a) miten päin kortti laitetaan lukijaan b) mihin suuntaan sitä korttia vedetään c ) plussapisteet ovat varmasti hyväksytty. Eli itse menettelen tästä lähtien, että pidän korttiani ojennettuna kassalle ja olen hiljaa suu auki enkä reagoi kehoituksiin omatoimiseen kortin höyläämiseen. Muutaman kerran olen jo kokeillut ja parin kolmen kehoituksen jälkeen kassatädit ovat sitten käyttäytyneet vanhaan malliin.
- KäytetäänNiitäAivoja
a) Se on itsestään selvää, että magneettijuova tulee alaspäin ja koneeseen päin (tuskin se lukija siinä muutaman millimetrin muovikotelon reunassa tai ilmassa on :P).
b) Luonnollista on vetää itseään päin... Muutenhan se on työntämistä. :P
c) On se vaikeata lukea koneen näytöltä "Plussa-kortti rekisteröity." ja tarkistaa kuitilta Plussapisteiden määrä...
Kassaneiti kyllä opastaa jos tämä tuottaa vaikeuksia. Luulisi oppivan kerran tai parin jälkeen. Tämä oikeasti nopeuttaa sitä kassatapahtumaa kun sen kortin voi vetäistä heti kun kassa on vetänyt yhden tuotteen. Kassaneiti epäilemättä pitää sinua tyhmänä jos seisot siinä hiljaa suu auki ja viestisi perusteella tämä on kyllä ihan aiheellista. - se kauppa jääköön
KäytetäänNiitäAivoja kirjoitti:
a) Se on itsestään selvää, että magneettijuova tulee alaspäin ja koneeseen päin (tuskin se lukija siinä muutaman millimetrin muovikotelon reunassa tai ilmassa on :P).
b) Luonnollista on vetää itseään päin... Muutenhan se on työntämistä. :P
c) On se vaikeata lukea koneen näytöltä "Plussa-kortti rekisteröity." ja tarkistaa kuitilta Plussapisteiden määrä...
Kassaneiti kyllä opastaa jos tämä tuottaa vaikeuksia. Luulisi oppivan kerran tai parin jälkeen. Tämä oikeasti nopeuttaa sitä kassatapahtumaa kun sen kortin voi vetäistä heti kun kassa on vetänyt yhden tuotteen. Kassaneiti epäilemättä pitää sinua tyhmänä jos seisot siinä hiljaa suu auki ja viestisi perusteella tämä on kyllä ihan aiheellista.On se aika monimutkaista. Minä (eläkeläinen) olen muutaman kerran käynyt K-kaupassa plussan vetolaitteen kokeilun kanssa. En vieläkään osaa sitä plussaa kunnolla laittaa lukulaitteeseen, aina menee väärin päin. Niinpä olenkin asian ratkaissut siten, etten mene koko K-kauppaan. Vieressä on S-market. Minulla on DebetKredit kortti. Sen kun laittaa lukijaan, voi valita joko bonus, debet tai kredit. Jos sillä kortilla maksaa, ei tarvitse bonusta erikseen laittaa, laite ottaa sen automaattisesti. Jos maksaa jollain muulla, on helppo työntää kortti laitteen PÄÄLTÄ ja valita bonus ja maksaa sitten vaikka rahalla. Miksi K-kaupat ottivat noin hankalan systeemin? Voisi tietysti ottaa sirukortin, jolloin se olisi helpompaa. Mutta kun jo aikoinaan jouduin plussakortista maksamaan, en halua enää mistään sirukortista maksaa. En ole edes tutkinut asiaa, mutta luulenpa että kyllä se maksaa! S-etukortin saa ilmaiseksi.
- Huhhuhhh
se kauppa jääköön kirjoitti:
On se aika monimutkaista. Minä (eläkeläinen) olen muutaman kerran käynyt K-kaupassa plussan vetolaitteen kokeilun kanssa. En vieläkään osaa sitä plussaa kunnolla laittaa lukulaitteeseen, aina menee väärin päin. Niinpä olenkin asian ratkaissut siten, etten mene koko K-kauppaan. Vieressä on S-market. Minulla on DebetKredit kortti. Sen kun laittaa lukijaan, voi valita joko bonus, debet tai kredit. Jos sillä kortilla maksaa, ei tarvitse bonusta erikseen laittaa, laite ottaa sen automaattisesti. Jos maksaa jollain muulla, on helppo työntää kortti laitteen PÄÄLTÄ ja valita bonus ja maksaa sitten vaikka rahalla. Miksi K-kaupat ottivat noin hankalan systeemin? Voisi tietysti ottaa sirukortin, jolloin se olisi helpompaa. Mutta kun jo aikoinaan jouduin plussakortista maksamaan, en halua enää mistään sirukortista maksaa. En ole edes tutkinut asiaa, mutta luulenpa että kyllä se maksaa! S-etukortin saa ilmaiseksi.
Jos olet oppinut laittamaan sen sirukortin sinne lukijaan siru itseesi ja alaspäin, niin mikset osaa vetää plussakorttia musta magneettijuova alas ja vasemmalle päin? Ainoastaan mitään valintoja ei tarvitse K-kaupassa tehdä, S-kaupassa joudut... Missä eroavaisuus?
- aatu, stadi
minä kun en halua edes yrittää opetella suvaitsemaan tällaista k-kaupan suoranaista asiakkaan kyykyttämistä. Jos rahani kelpaa kaupalle, niin pitää kassaneidillä olla edes sen verran palveluhalua, ettei yritä kouluttaa asiakasta vaan sovinnolla höylää plussakortin, mikäli asiakas pitää sitä häneen päin ojennettuna. Tästä eteenpäin ärjäisen neuvomaan alkavalle kassalle, että onko kauppias käskenyt vittuilemaan, ihan sama jos pitää tyhmänä.
- huohhhh
Älkää vetäkö sitä korttia jos se ranneliike niin hankala on. Ei se ole keltään pois. Ja en tiiä onko se niin hankala muistaa, että magneettijuova vasemmalle koneeseen päin ja alas. Kortin voi vetästä myös alhaalta ylös, vaikkakin luonnollisempaa se on varmaan vetää ylhäältä alas. Jopa äitini 75v osaa tämän homman. Ja nostatte tosiaan sitä kassahenkilönkin vitutuskäyrää olemalla sen plussakortin kanssa siinä kassalla, kun oisit voinu vetästä sen itse jo aikoja sitten. Miten itse sitten maksat kortilla, sekihän on itsepalvelua, kuten myös sen nostaminen automaatilta. Kummassakin pitää oikein ITSE naputella NUMEROITA!!! Onnistuuko?
- shoppaillaan :)))
No kuule, itse asuin Kanadassa 8v.
Siellä ei juuri missään kaupassa kassat SAA koskea asiakkaan kortteihin!
Ne on turvallisuussyistä asiakkaan omissa käsissä, ettei kauppiasta voida syyttää asiakkaan harhaanjohtamisesta tai korttien väärinkäytöstä.
Itse näpytellään pin-koodit ja ne lukijat on toisin kun Suomessa, yleensä sellaisen tooooosiiii pitkän vieteripiuhan päässä, että sen PIN-koodin pääsee naputtelemaan vaikkapa 5metrin päähän tai sujauttamaan vaikkapa käsilaukkuun ja näppäilemään sen siellä salassa.
Tää oli NIIIN arkipäivää siellä.
Ihan sama juttu kauppojen etukorttien jne muitten kanssa.
Mut siis, oikeesti. Ihan maalaisjärjellä siellä K-kaupassa pärjää :)
Loogista lienee, että se magneettijuova on alaspäin, eli koskee sitä koneen lukijaa. Eli vetäset tai työnnät, mutta raita alaspäin ja sit tulee teksti: Plussa luettu :) - aatu, stadi
Olen edelleen sitä mieltä, että ei ole ihan loppuun asti harkittua k-kaupalta tämä plussakortti-itsepalveluvaade. Tässähän tehdään tarkoituksella maksamisesta asiakkaalle epämiellyttävää, joku meikäläistä kiltimpi asiakas voi jopa ahdistua kauppaan mennessään osaako vetää sen kortin oikein, niin seurauksena on jos s-marketti tai valintalato tai Lidl on lähellä, niin suuntaakin askeleensa näihin. Hintatasoissa ja valikoimissa kun ei ole oleellista eroa. Omalta kohdalta olen tähän asti viikottaisella böndematkalla Helsingistä Haminaan ennen poikennut Siltakylän k-kaupassa, mutta viimeiset kerrat olenkin käynyt joko Karhulan s-marketissa tai Neuvottoman Salessa - ihan sen takia ettei tarvitse repiä päätä kaupan kassalle.
- Itsepalvelu++
Jos kortin vetäminen tekee maksamisesta epämiellyttävää niin voi voi. Epämiellyttävää siitä tekee joku työhönsä täysin tylsistynyt hidasteleva kassaneiti. Tulisipa itsepalvelukassat Suomeen niin voisit rauhassa jonotella sinne kassalle, missä tylsistynyt kassaneiti voi vetäistä bonuskorttisi ja ottaa vastaan käteisrahasi; minä menen nopealle itsepalvelukassalle vetäisemään maksu- ja bonuskorttini.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212286
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4242163Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?14974- 44794
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109766Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!15764Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32689