Hidastetöyssyistä

Töökkii

Onko kukaan huomannut että näiiden yli on miellyttävämpi ajaa hieman vinosti eli renkaat yksi kerrallaan töyssyyn. Miksi työssyt rakennetaan aina kohtisuoraan tielinjaan nähden - muuta kuin se ilmeinen yksi? Hiljaakin ajaessa suoraan töyssyyn tökkää aika pahasti ja tuntuu että ottaa akselistoonkin rajummin...

20

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..Auto-Gynther

      Mitä järkeä töyssyissä olisi jos niiden yli olisi helppo ajaa? Hidasteiden tarkoitus on juuri nimenomaan pakottaa autoilijat hidastamaan nopeutta! Katsos kun keskivertoa paremmilla kuljettajilla on niin pirun kova kiire ettei mahdollinen jalankulkija suojatielläkään saa vauhtia vapaaehtoisesti putoamaan vaan hidastu pitää saada aikaan pakolla eli hidastetöyssyillä.

      • ;-)

        Joo, sääntöjä ja rajoituksia noudattavia ei todellakaan voida syytää siitä että noita hidastetöyssyjä, nopeuskameroita yms. tuonne teille ja kaduille tuppaa tulemaan.


    • Joo-o. Vähän sama kuin auton ajaminen jalkakäytävälle...

    • Tasasen varmasti

      Olet ihan oikeassa olen ajanut monta vuotta jo mahdollisimman vinosti ja kas kumma auto vain niiaa nätisti.Enkä kerkeä katsomaan edes jäikö jalankulkija alla kun ei heilahtele pahemmin.

      • Nyt on huumoriviestissä asiaa mukana. Olen itse huomannut, että kaikki nämä lisähärvelit suojateiden yhteydessä vähentävät turvallisuutta, sillä huomiokykyä ei voi hajauttaa kaikkeen. Töyssyn kanssa on pakko keskittyä töyssyn ylittämiseen, eli vaikkapa jalankulkijoiden seuraamiseen jää vähemmän aikaa.

        Mielenkiintoisia myös joissain paikoissa näkyvät siniset vilkkuvalot suojateiden yhteydessä. Niitäkin on kiva tuijottaa kun hurauttaa jalankulkijoiden päälle... :)


      • vai lisähärvelit
        The_Rat kirjoitti:

        Nyt on huumoriviestissä asiaa mukana. Olen itse huomannut, että kaikki nämä lisähärvelit suojateiden yhteydessä vähentävät turvallisuutta, sillä huomiokykyä ei voi hajauttaa kaikkeen. Töyssyn kanssa on pakko keskittyä töyssyn ylittämiseen, eli vaikkapa jalankulkijoiden seuraamiseen jää vähemmän aikaa.

        Mielenkiintoisia myös joissain paikoissa näkyvät siniset vilkkuvalot suojateiden yhteydessä. Niitäkin on kiva tuijottaa kun hurauttaa jalankulkijoiden päälle... :)

        Kokeilepa joskus vaikka ajaa niillä töyssyteillä rajoituksen mukaista nopeutta. Sillä tavalla ei tarvi kiihdytellä ja hidastella. Töyssyt on suunniteltu niin, että nopeusrajoituksen mukaan niistä voi ajaa. Jos autossa on jousitus kunnossa, siitä ei pitäisi tulla kuin pikku heilahdus.

        Jos auton jousitus hajoaa töyssyyn rajoituksen nopeudessa, se onkin aika uusia.

        Jos suojatien kohdalla ei huomiokyky riitä oleelliseen, kannattaisi ehkä olla ajamatta autoa.


      • Ei ole
        vai lisähärvelit kirjoitti:

        Kokeilepa joskus vaikka ajaa niillä töyssyteillä rajoituksen mukaista nopeutta. Sillä tavalla ei tarvi kiihdytellä ja hidastella. Töyssyt on suunniteltu niin, että nopeusrajoituksen mukaan niistä voi ajaa. Jos autossa on jousitus kunnossa, siitä ei pitäisi tulla kuin pikku heilahdus.

        Jos auton jousitus hajoaa töyssyyn rajoituksen nopeudessa, se onkin aika uusia.

        Jos suojatien kohdalla ei huomiokyky riitä oleelliseen, kannattaisi ehkä olla ajamatta autoa.

        Ei todellakaan ole kaikki töyssyt rajoituksen mukaisesti ajettavissa!
        Moni rysäyttää vielä vaikka nopeus olisi 10 km/h alle ja muutamia tapauksia vuosien varrelta, missä 20 km/h nopeus rikkoo auton töyssyssä, kun rajoitus on 40 km/h...


      • Oi voi
        Ei ole kirjoitti:

        Ei todellakaan ole kaikki töyssyt rajoituksen mukaisesti ajettavissa!
        Moni rysäyttää vielä vaikka nopeus olisi 10 km/h alle ja muutamia tapauksia vuosien varrelta, missä 20 km/h nopeus rikkoo auton töyssyssä, kun rajoitus on 40 km/h...

        Huono provo. Töyssyjä ei saa laittaa alueelle, jossa rajoitus on enemmän kuin 30 km/h.

        Jos sun auto rysäyttää töyssyssä 10 km/h, vie ihmeessä se huoltoon. Pyörälläkin pääsee mukavammin.


      • Aistisi prakaa??
        The_Rat kirjoitti:

        Nyt on huumoriviestissä asiaa mukana. Olen itse huomannut, että kaikki nämä lisähärvelit suojateiden yhteydessä vähentävät turvallisuutta, sillä huomiokykyä ei voi hajauttaa kaikkeen. Töyssyn kanssa on pakko keskittyä töyssyn ylittämiseen, eli vaikkapa jalankulkijoiden seuraamiseen jää vähemmän aikaa.

        Mielenkiintoisia myös joissain paikoissa näkyvät siniset vilkkuvalot suojateiden yhteydessä. Niitäkin on kiva tuijottaa kun hurauttaa jalankulkijoiden päälle... :)

        Jos huomiokykysi ei riitä riittävään tarkkaavaisuuteen töyssyyn ja mahdolliseen jalankulkijaan yhtäaikaa kannattaisi miettiä onko muutkin aistisi alle liikenteessä vaadittavan tason!


      • Töksistä...
        Oi voi kirjoitti:

        Huono provo. Töyssyjä ei saa laittaa alueelle, jossa rajoitus on enemmän kuin 30 km/h.

        Jos sun auto rysäyttää töyssyssä 10 km/h, vie ihmeessä se huoltoon. Pyörälläkin pääsee mukavammin.

        10 km/h alle rajoituksen, jos ei auennut sanoma.
        Onpa näitä mm. 40 km/h alueellakin...

        Vitsi taitaa olla niin, että 30 km/h ja alle olevalla alueella olevista töyssyistä ei tarvitse varoittaa erikseen ja >30 km/h rajoituksen alueella ne pitää erikseen varoitella...


      • ei prakaa
        Aistisi prakaa?? kirjoitti:

        Jos huomiokykysi ei riitä riittävään tarkkaavaisuuteen töyssyyn ja mahdolliseen jalankulkijaan yhtäaikaa kannattaisi miettiä onko muutkin aistisi alle liikenteessä vaadittavan tason!

        ihan selvästi Rotta ei ole yhtä pätevä liikenteessä kuin näppäimistöllä.


      • Oi voi kirjoitti:

        Huono provo. Töyssyjä ei saa laittaa alueelle, jossa rajoitus on enemmän kuin 30 km/h.

        Jos sun auto rysäyttää töyssyssä 10 km/h, vie ihmeessä se huoltoon. Pyörälläkin pääsee mukavammin.

        Tietysti saa. Niistä vain ei tarvitse erikseen varoittaa, mikäli rajoitus on 30 km/h tai alle...


      • Aistisi prakaa?? kirjoitti:

        Jos huomiokykysi ei riitä riittävään tarkkaavaisuuteen töyssyyn ja mahdolliseen jalankulkijaan yhtäaikaa kannattaisi miettiä onko muutkin aistisi alle liikenteessä vaadittavan tason!

        En väittänyt, ettei minulla riittäisi. Väitin, että huomiota pitää jakaa useampaan kohteeseen kuin muulloin, mikä siis vähentää jalankulkijoiden havainnointiin jäljelle jäävää huomiokykyä. Kun liikenteessä on tapaisiasi henkilöitä, jotka eivät edes tätä tajua, niin miten voitte enää havaita jalankulkijat tuossa? :D


      • ...
        The_Rat kirjoitti:

        Nyt on huumoriviestissä asiaa mukana. Olen itse huomannut, että kaikki nämä lisähärvelit suojateiden yhteydessä vähentävät turvallisuutta, sillä huomiokykyä ei voi hajauttaa kaikkeen. Töyssyn kanssa on pakko keskittyä töyssyn ylittämiseen, eli vaikkapa jalankulkijoiden seuraamiseen jää vähemmän aikaa.

        Mielenkiintoisia myös joissain paikoissa näkyvät siniset vilkkuvalot suojateiden yhteydessä. Niitäkin on kiva tuijottaa kun hurauttaa jalankulkijoiden päälle... :)

        "Olen itse huomannut, että kaikki nämä lisähärvelit suojateiden yhteydessä vähentävät turvallisuutta, sillä huomiokykyä ei voi hajauttaa kaikkeen."

        Jos et kykene, kannattaa jättää se ajaminen muiden tehtäväksi.


      • ... kirjoitti:

        "Olen itse huomannut, että kaikki nämä lisähärvelit suojateiden yhteydessä vähentävät turvallisuutta, sillä huomiokykyä ei voi hajauttaa kaikkeen."

        Jos et kykene, kannattaa jättää se ajaminen muiden tehtäväksi.

        Ahaa, kuulut kansanosaan, joka ei huomaa töyssyjä... Vai?


    • 33f

      Kyllä ambulanssia ajavana olen kaikki kikat koittanu keksiä.

      Todellakin tasaiseen tienleveyseen.. töyssyyn hieman viistosti ajaen menee
      pehmeämmin yli. Mutta taas sellaisiin kapeisiin me ainakin joudutaan ajamaan taisesti yli koska korkea auto heiluu enemmän kuin laiva niissä töyssyissä ja eikä silloin ole enää hoitotilassa kovin tunnelmat katossa jos muutenkaan on. Edellä mainituista en aja henkilöautollakaan yhdellärenkaalla osuen yli koska se terävä heilahdus on aika inhottava.

      Kyllä menee lanssien alustat väljiksi reilusti alle 100tkm ajettuna vaikka ajaa nätisti töyssyistä mutta kun niitä on niin paljon kun mukaan pitää laskea myös kanttikivet joita on joka helvetin paikassa.

      Siksihän ne töyssyt on ikäviä jotta niillä saadaan vauhtia hidastettua.

      On noista valitettukkin ja pieniä muutoksia saatukkin aikaan kuten töyssyjä loivemmaksi koska pitäähän tiellä pystyä ajamaan edes lähelle sitä suurintasallittua nopeutta kuten 40km/h ilman että tarvitsee ilmoittaa lennonjohtoon ilmalennosta.

      Tulipa juuri tänään ajettua tuolla saunalahden suunnalla espoossa johonkin ihme kumpareeseen keskellä tietä, jokin kumma paikkaus tiedä mikä oli
      mutta ainakin 20cm korkea. Siinä keinu kyllä vielä työpäivän jälkeen sen heilahduksen jälkeen ja kontissa mentiin karusellia ja maailmanpyörää yhdistettynä ja rojut lensi että tällästä se joskus on. Mikä lie jonkun asukkaan kiva jäynä tielle kun siellä ajetaan niiiiiiiiiiin kovaaaaaaaa kaaaaaaaaaahaten.
      Muistan ajaa siihen osoitteeseen sitten 5km/h 10km/h päästä, tullaan oikein hiljaaaaaaaaaaaaaaaa.

      • c52007

        Kaasu-nestejousitteinen auto menee nätisti kaikenlaisista töyssyistä yli.


      • vfvge
        c52007 kirjoitti:

        Kaasu-nestejousitteinen auto menee nätisti kaikenlaisista töyssyistä yli.

        Kerro se niille ketkä päättää ambulanssien hankinnoista älä mulle tuu kertoo.


      • Varo suojatiellä

        jaa että oikein ajelet lanssia, pitäiskö sun vaihtaa alaa, jos töyssyt saa sut suunniltaan, mietipäs vielä kerran, 30-alueella töyssyt on ihan ok, koska siellä ajetaan muuten 50-70km/h vauhteja, onneks ne töyssyt hidastaa edes vähän, sitäpaitsi kyllä sä tiedät missä sun alueella töyssyjä on, että silleen.


      • kjhlhlihuuiuihiu
        c52007 kirjoitti:

        Kaasu-nestejousitteinen auto menee nätisti kaikenlaisista töyssyistä yli.

        hyvin menee yli myös moottoripyörä. sellaisia havahduttamisvärinäraitoja, joita on esim. ennen risteyksiä, niitä ei edes huomaisi ellei näkisi.

        hymyilyttää vaan tuollaiset "hidasteet".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe