Kysymyksiä ikääntyvän lisäpäiväoikeudesta

Mihin voin luottaa?

Olen syntynyt vuonna 1954 ja jäin työttömäksi yli 30 vuoden yhtäjaksoisesta työsuhteesta 25.11.2009. Minulla on siis oikeus ansiosidonnaisen päivärahan lisäpäiviin. Tähän liittyen muutamia kysymyksiä:

1) Lasketaanko työttömyyteni alkaneeksi 25.11.2009 vai vasta sen jälkeen, kun työssäoloaikanani ansaitsemani lomat on käytetty? Olen luonnollisesti saanut asiaankuuluvat lomakorvaukset. Lisäksi sain yhden kuukauden palkan irtisanomiskorvauksena. Työn päätyttyä olin sairaslomalla 31.1.2010 asti. Asia kiinnostaa minua, koska Työttömyysturvalain lisäpäiväoikeutta koskevaa kohtaa on muutettu 22.12.2009. Mitä lakiversiota minuun sovelletaan?

2) Onko minulla oikeus lisäpäiviin, jos työssäoloehtoni täyttyy ennen 500 päivän maksukauden kulumista umpeen eli jos minulle kertyy vähintään 34 työssäoloviikkoa 28 kuukauden tarkastelujakson aikana? Tässä tapauksessahan ansiopäivärahakauteni nollataan ja ansiosidonnaisen päivärahan määrä lasketaan uudelleen?

3) Jos tulen työllistetyksi kunnan työllistämisvelvoitteen perusteella saatuani ansiosidonnaista päivärahaa 500 päivän ajalta ja täytän 59 vuotta tämän työllisyysjakson aikana, pääsenkö vielä lisäpäiville?

4) Jos pääsen lisäpäiville, voinko jäädä eläkkeelle jo 62-vuotiaana ja jos voin, saanko työeläkkeen täysimääräisenä ilman varhennusvähennystä, kuten Kelan www-sivuilla sanotaan?

Ote Kelan sivuilta (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040304154119HN?OpenDocument)

Lisäpäivät vuosina 1950-1954 syntyneille

Jos olet syntynyt vuosina 1950-54, sinulla on oikeus lisäpäiviin, jos olet täyttänyt 59 vuotta ennen päivärahan enimmäisajan täyttymistä. Lisäksi sinulla on oltava työssäoloaikaa vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana. Tällöin sinulla on oikeus päivärahaan sen kalenterikuukauden loppuun, jolloin täytät 65 vuotta. Päivärahan sijasta voit ottaa vanhuuseläkkeen 62-vuotiaana. Eläkkeeseen ei tehdä varhennusvähennystä.

…ja tässä ote 19.1.2011 voimaan astuneesta työttömyysturvalaista:

9 § Lisäpäiväoikeus
(muutettu 22.12.2009/1188)

Vuosina 1950―1954 syntyneille työnhakijoille voidaan 7 §:ssä säädetyn enimmäisajan estämättä maksaa palkansaajan peruspäivärahaa ja ansiopäivärahaa sen kalenterikuukauden loppuun saakka, jona työnhakija täyttää 65 vuotta, jos hän on täyttänyt 59 vuotta ennen enimmäisajan päättymistä ja hänellä on enimmäisajan täyttyessä 11 §:ssä tarkoitettua työssäoloaikaa vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.

4

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

      Hei

      1) Työttömyytesi on alkanut työsuhteen päättymistä seuraavasta päivästä lukien, kun olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi TE- toimistoon. 500 päivän laskuri kuitenkin alkaa vasta ensimmäisestä maksupäivästä lukien eli lomakorvausjaksotuksen ja irtisanomisajankorvausajan jälkeen.
      Sinuun sovelletaan sitä lainkohtaa mikä on voimassa silloin, kun lisäpäiväoikeutesi alkaa.

      2) Kyllä sinulla on oikeus lisäpäiviin myös työssäoloehtosi täytyttyä uudelleen, koska olet yhäkin vuonna 1954 syntynyt, täyttänyt 59 vuotta ennen 500 päivän enimmäisajan täyttymistä ja mikäli siis olet ollut eläkettä kerryttävässä työssä vähintään 5 vuotta viimeisen 20 vuoden aikana. Päivärahasi määritellään uudelleen tuon 34 viikon täytyttyä, mikäli edellinen 500 päivän enimmäisaika ei ehtinyt kulua umpeen ennen 34 työssäoloviikon täyttymistä. Lisäpäiviltä maksettaisiin siis tätä samansuuruista päivärahaa. Saattaa kuitenkin olla, että ennen kuin 500 päivääsi tulee uudelleen täyteen, olet oikeutettu vanhuuseläkkeeseen.

      3) Et, mikäli et ole ehtinyt täyttää 59 vuotta ennen 500 päivän enimmäisajan täyttymistä. Jos kuitenkin työssäoloehtosi täyttyisi työllistämisjakson aikana ja 500 päivän enimmäisaikasi alkaisi alusta, voisit päästä lisäpäiville 500 päivän enimmäisajan täyttymisen jälkeen.

      Ystävällisin terveisin,

      Tiina työttömyyskassasta

    • Mihin voin luottaa?

      Kiitos vastauksistasi, Tiina. Ymmärsin kaksi ensimmäistä vastausta, mutta lopusta en ole varma.

      Täsmentäisitkö vielä, onko tämä Kelan verkkopalvelusta löytämäni lupaus voimassa vai ei?

      "Päivärahan sijasta voit ottaa vanhuuseläkkeen 62-vuotiaana. Eläkkeeseen ei tehdä varhennusvähennystä."

      Lähde:
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040304154119HN?OpenDocument

    • tyottomyyskassat

      Hei,

      selvennän vielä vastausta kolmanteen kysymykseesi "Jos tulen työllistetyksi kunnan työllistämisvelvoitteen perusteella saatuani ansiosidonnaista päivärahaa 500 päivän ajalta ja täytän 59 vuotta tämän työllisyysjakson aikana, pääsenkö vielä lisäpäiville?"

      Jos siis olet jo saanut 500 päivää ansiosidonnaista päivärahaa (eli korvauspäivät ovat loppuneet) ja tämän jälkeen aloitat työllistämisvelvoitetyön kunnalla, et voi päästä lisäpäiville, vaikka täytät 59 vuotta työssäoloaikana. Näin siksi, että 500 päivää on loppunut ennen kuin olet ehtinyt täyttää 59 vuotta. Mutta jos työllistämisvelvoitetyö kestää niin kauan, että työssäoloehtosi täyttyy siitä uudelleen (tai työssäoloehto täyttyy työllistämisvelvoitetyöstä ja joistain muista aikaisemmista työsuhteista, joita ei vielä ole huomioitu työssäoloehdossa yhteenlaskettuna uudelleen), 500 päivää alkaa alusta ja lisäpäiviä voidaan maksaa 500 päivän täytyttyä. Mikäli siis olet ollut eläkettä kerryttävässä työssä vähintään 5 vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.

      Pyydän Kirsiä Kelasta tutustumaan viestiisi koskien vanhuuseläkkeen alkamista 62-vuotiaana.

      Ystävällisin terveisin
      Tiina työttömyyskassasta

    • kela

      Hei,

      Vastaan vielä Kelan osalta liittyen vanhuuseläkkeeseen.

      Vuosina 1950-54 syntyneet voivat lisäpäivien päätyttyä hakea vanhuuseläkettä täytettyään 62 vuotta. Vanhuuseläkkeeseen (koskee sekä työeläkettä että mahdollista kansaneläkettä) ei tehdä varhennusvähennystä. Vuonna -50 syntyneet täyttävät 62-vuotta ensi vuonna (v.2012) eli tämä tilanne tulee ajankohtaiseksi aikaisintaan silloin.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe