Autokuumetauti iski

millä taudista

Mitä tehdä? Auto mulla on, vanha kottero joka on ihan ok kunnossa, uusia osia laitettu sitä mukaa kun tarttee. Kyllä sillä vielä muutaman vuoden ajelee. Sen voisi joku nyt ostaakin ja saisin 2-3-4 tonnia. Työmatkoilla käytän.
Uutta kulkupeliä tekee mieli, ihan tai melkein uutta. Se mitä oten katsellut on pikkuautoluokkaa, mutta ei valitettavasti hinnaltaan. Rahaa ei ole kuin noin 5 tonnia, Asuntolainassa on vielä maksettavaa 3,5 vuodeksi, n. 20000, vaikka olen sitä lyhentänyt hiukan ylimääräistäkin aina kun on olut sellaista sopivaa rahaa tilillä. Sanoisin kuitenkin että lainan loppu on näkyvissä.

Aikaisemmat autokuumeet ovat menneet ohi, mutta nyt näyttää pahalta. Saan toki vakuudellisen kulutusluoton pankistani ja pystyn siitä selviytymään, ja kun kun asuntolaina poistuu historiaan, niin maksuvaraa on enemmän. Menot on muuten aika vakiot.

Mutta vaihtaako nyt vai vasta myöhemmin? Nyt saa vanhasta autosta rahaa hiukan ja pikkasen on tililläkin. Toisaalta kun ajan vanhan auton loppuun, niin silloin on asuntolainakin maksettu ja sitä rahaa voi sijoittaa kulkupeliin.
Mitä teen?

10

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vela.ton

      ottoa ottoa vua kulutusluottova jos antavat.tulloo sitte kohta tänne marisemmaa elämän kurjuutta ja menneitä luondotietoja

    • ammuuh!

      Myy auto, laita rahat sijoitukseen kunnes asuntosi on maksettu. Kulje töihin polkupyörällä/julkisilla. Kun oikeasti tarvitset kumit allesi, vuokraa auto tai hanki kimppakyyti. Työmatka on surkea tekosyy auton ostamiselle ja varmin keino pysytellä köyhänä ja velkaisena on omistaa mokoma verolehmä. Pääasia on, että on niin mukavaa ja helppoa....?

      • wweor4

        Kaikista viimeinen asia jolle kannattaa antaa periksi on autokuume.Siihen saa helposti tupiloitua 10-20 000 egua,eikä vielä omista edes hirveän hyvää kaaraa.Itse ajellen alun toistakymmentä vuotta vanhalla räpsällä mutta ei ollut kallis ostaessa eikä vikoja ole pahemmin ollut.Rahaa ei ole parempaan eikä tarvitsekaan!


      • millä taudista

        Heh. Työmatkani on yli 20 kilsaa yhteen suuntaan. Julkisilla se kestää 55-65 minuuttia (jos vaihdot menevät nappiin) ja omalla autolla 25-35 minuuttia. Vietän mieluummin tuon yhden tunnin joka päivä kotona tai muuten vapaa-ajan parissa kuin bussissa ja junassa. Käytän toki autoa muuhunkin kuin työmatkoihin, esim. äitini luo kauas maaseudulle on aika hankalaa jossei mahdotonta löytää kimppakyytiä.
        Jos myisin vanhan autoni, lyhentäisin sillä asuntolainaani ylimääräisesti enkä suinkaan sijoittaisi.


      • millä taudista
        wweor4 kirjoitti:

        Kaikista viimeinen asia jolle kannattaa antaa periksi on autokuume.Siihen saa helposti tupiloitua 10-20 000 egua,eikä vielä omista edes hirveän hyvää kaaraa.Itse ajellen alun toistakymmentä vuotta vanhalla räpsällä mutta ei ollut kallis ostaessa eikä vikoja ole pahemmin ollut.Rahaa ei ole parempaan eikä tarvitsekaan!

        Minulla on jo alun toistakymmentä vuotta vanha auto, joka valitettavasti lähestyy elinkaarensa loppua, ehkei vielä mutta muutaman vuoden päästä. Vanhojen autojen korjaaminen tulee kalliiksi sellaiselle, joka ei omaa mekaanikon taitoja eikä ole sukuunkaan monttööriä naitu.


      • Ei kannata
        millä taudista kirjoitti:

        Heh. Työmatkani on yli 20 kilsaa yhteen suuntaan. Julkisilla se kestää 55-65 minuuttia (jos vaihdot menevät nappiin) ja omalla autolla 25-35 minuuttia. Vietän mieluummin tuon yhden tunnin joka päivä kotona tai muuten vapaa-ajan parissa kuin bussissa ja junassa. Käytän toki autoa muuhunkin kuin työmatkoihin, esim. äitini luo kauas maaseudulle on aika hankalaa jossei mahdotonta löytää kimppakyytiä.
        Jos myisin vanhan autoni, lyhentäisin sillä asuntolainaani ylimääräisesti enkä suinkaan sijoittaisi.

        Eli jos möisit vanhan auton, maksaisit sillä halpaa asuntolainaa ja samaan aikaan ottaisit paljon kalliimpaa lainaa uuden auton ostoon? Ei mitään järkeä.

        Aja sillä vanhalla se pari kolme vuotta että saat maksettua asunnon ja laitettua säästöön osan uuden auton hinnasta. Säästät korkomenoissa tuhansia. Vaikka vanhan auton arvo tippuisi siinä ajassa nollaan, on se vielä paljon vähemmän mitä uuden auton arvo tippuu vastaavassa ajassa.


      • millä taudista
        Ei kannata kirjoitti:

        Eli jos möisit vanhan auton, maksaisit sillä halpaa asuntolainaa ja samaan aikaan ottaisit paljon kalliimpaa lainaa uuden auton ostoon? Ei mitään järkeä.

        Aja sillä vanhalla se pari kolme vuotta että saat maksettua asunnon ja laitettua säästöön osan uuden auton hinnasta. Säästät korkomenoissa tuhansia. Vaikka vanhan auton arvo tippuisi siinä ajassa nollaan, on se vielä paljon vähemmän mitä uuden auton arvo tippuu vastaavassa ajassa.

        Ei ihan noin. Nimimerkki Ammuuh ehdotti julkisilla/fillarilla töihin kulkemista ja nykyisen auton myymistä sekä vuokra-auton ja kimppakyydin käyttöä. Hän ei kannattanut auton ostamista ollenkaan.

        Kun asuntolaina on maksettu, vapautuu monella aika iso summa/ k muuhun käyttöön. Taloyhtiöni on vielä aika nuori eli ei tarvitse alkaa säästämään todella isoja remontteja varten.

        Luultavasti jatkan vanhalla autolla ajelua, vaikka ajatus ihan uudesta omien toiveiden mukaisesta kulkupelistä kiehtookin. Autokuume menee mulla ohi parissa kuukaudessa ja tauti puhkeaa taas ensi keväänä jo on tullakseen. Vielä en ole käynyt potkimassa renkaita enkä koeajolla. On mulla mennyt muutama kevät ettei kuumetta ole tullutkaan.


      • Ei kannata
        millä taudista kirjoitti:

        Ei ihan noin. Nimimerkki Ammuuh ehdotti julkisilla/fillarilla töihin kulkemista ja nykyisen auton myymistä sekä vuokra-auton ja kimppakyydin käyttöä. Hän ei kannattanut auton ostamista ollenkaan.

        Kun asuntolaina on maksettu, vapautuu monella aika iso summa/ k muuhun käyttöön. Taloyhtiöni on vielä aika nuori eli ei tarvitse alkaa säästämään todella isoja remontteja varten.

        Luultavasti jatkan vanhalla autolla ajelua, vaikka ajatus ihan uudesta omien toiveiden mukaisesta kulkupelistä kiehtookin. Autokuume menee mulla ohi parissa kuukaudessa ja tauti puhkeaa taas ensi keväänä jo on tullakseen. Vielä en ole käynyt potkimassa renkaita enkä koeajolla. On mulla mennyt muutama kevät ettei kuumetta ole tullutkaan.

        Koska sanoit auton olevan sinulle pakollinen, niin vanhan myytyäsi sinun olisi pakko ostaa uusi. Jos olisit lyhentänyt vanhan myyntirahoilla asuntolainaa, pitäisi sinun ottaa sen verran enemmän autolainaa - joka on paljon kalliimpaa kuin asuntolaina.

        Jos jotain hankintoja on pakko tehdä, on aina kannattavinta pistää ylimääräinen raha niihin (jos vaihtoehtona on niiden ostaminen luotolla) kuin lyhentää asuntolainaa. Se kun on lähes aina kaikkein halvimmalla marginaalilla, ja lisäksi koroista saa verovähennykset. Jos esim. sinun olisi pakko saada auto, olisi taloudellisesti kannattavinta laittaa asuntolaina lyhennysvapaa (ts. maksaa sitä ihan minimisumma) ja sen sijaan laittaa kaikki liikenevä uuden auton maksamiseen.


    • heppulihei

      minulla oli työmatka 12km suoraa tietä portilta portille, mutta eipä vaan päässyt julkisilla, kun 3 vaihtoa olisi ollut ja sittenkään en olisi päässyt 7 työmaalle.matka olisi kestänyt aamulla 2,5 tuntia ja illalla vähän yli saman. Omalla autolla 10 minuuttia.Arvaa kumman valitsin.Kun en asu hesassa ,missä menee busseja vissiin 2minuutin välein.

      • örkkipörkkimörkki

        Sen kun ostat auton ja kunnollisen sellaisen. Asunto on sinulla melkein maksettu ja näin ollen varallisuutta alkaa olemaan. Pikku autovelka ei ole paha asia työssäkäyvälle. Elämästä pitää nauttia eikä ikuisesti kitkuttaa. Kohtuus kuitenkin kaikessa. Ei liikaa velkaa.

        Itse nautin kunnon autolla ajosta. Yleensä ostaessa puolet omaa rahaa ja puolet velkaa. Rahallisena sijoituksena erittäin huono kohde, mutta elämänlaatu ratkaisee minulla. Sitäpaitsi lähes millään hankinnalla, poislukien asunto/mökki/kiinteistö, ei ole 10 vuoden kuluttua mitään arvoa.

        Raha on kuitenkin vain vaihdonväline. Itsellään sillä ei ole mitään arvoa. Lähtöpäivänä sitä ei saa mukaansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1248
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      884
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      818
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      125
      540
    Aihe