Tunne itsesi.

T. Ollo

"Oman vanhurskautemme tunto vahingoittaa meitä pahasti. Pitäkää visusti mielessä se tosiasia, että tämän tunteen herääminen, vaikka kuinkakin lievänä, on heti varma merkki siitä, että ponnistuksemme ovat menneet hukkaan. Mitä lujemmin olette vakuuttunut syntisyydestänne, sen varmempaa on, että olette kulkemassa oikeaa polkua. Mutta tämän synnintunnon tulisi kummuta itsestään, sielun syvyyksistä eikä oman harkintamme neuvomana tai jonkun ihmisen huomautuksen vuoksi. On paljon hyviäkin tunteita, mutta oman arvottomuuden tunto on tärkein. Kun se puuttuu, kaikki muu jää hyödyttömäksi. Painakaa tämä huolellisesti mieleenne.

... Kaikkein pahin asia on itsensä ylentäminen, kunnianhimo, toisten tuomitseminen. Se on helvetin savua ja katkua. Tottukaa ennemmin iloitsemaan siitä, että teitä halveksitaan ja moititaan, vieläpä kohdellaan väärin, kuin siitä että teitä suositaan ja kohdellaan ystävällisesti. Tämä on varmin tie nöyryyteen.

Miksi tuomitsemme toisia? Koska emme pyri tuntemaan itseämme. Joka uutterasti yrittää perehtyä itseensä, se ei ehdi toisten virheitä huomata. Tuomitse itsesi ja lakkaa tuomitsemasta muita. Pidä jokaista ihmistä itseäsi parempana, sillä ilman tätä käsitystä ihminen on Jumalasta kaukana, vaikka hän sitten tekisi ihmeitä."

(Lainaus igumeni Haritonin kirjasta "Jeesuksen rukous", Jyväskylä 1999, s.301-302).

6

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonnollinn tunne

Ei kai se sama päsmäri joka pitää sivustoa.. anyways.. synnin tunto ei kohtaa yleensäkkään niitä jotka eivät pidä ikävistä asioista vaan haluavat itselleen kaikkea hyvää.

Mitä tulee tuomitsemiseen se on toki väärin mutta ihmisellä ja uskovalla on silti oikeus olla vihainen jos kohtaa syntisen.

• MaiaM

"uskovalla on silti oikeus olla vihainen jos kohtaa syntisen"

Jos asia olisi noin, olisivat kaikki uskovat täynnä vihastusta kaiken aikaa. Ei ole ainoatakaan ihmistä,joka ei ole syntinen - et edes sinä enkä minä. On vain armahdettuja syntisiä ja niitä,jotka eivät vielä ole ottaneet armahdusta vastaan.

"joka uutterasti yrittää perehtyä itseensä, se EI EHDI toisten virheitä HUOMATA"

Siinäpä se! Usein juttu menee juuri toisin påin.

• Pötkäleet...
        MaiaM kirjoitti:

"uskovalla on silti oikeus olla vihainen jos kohtaa syntisen"

Jos asia olisi noin, olisivat kaikki uskovat täynnä vihastusta kaiken aikaa. Ei ole ainoatakaan ihmistä,joka ei ole syntinen - et edes sinä enkä minä. On vain armahdettuja syntisiä ja niitä,jotka eivät vielä ole ottaneet armahdusta vastaan.

"joka uutterasti yrittää perehtyä itseensä, se EI EHDI toisten virheitä HUOMATA"

Siinäpä se! Usein juttu menee juuri toisin påin.

Siis puhut itserakkauden synnistä niinkö?Se on toden totta.

Joskus toisaalta alkaa häiritsemään toisten "tietäminen" tai "päteminen" omissa asioissa tai vaikkapa noin niinkuin yleisesti.Siitä jotenkin paistaa narsismi ja omahyväisyys ja esilläolon tarve.

Kenelle oikein yritätkään todistella jotain?

Jos olisin rakastunut.. jaa tuskin minä kuitenkaan itse sellainen haluaisin olla vaan oma itseni mutta.. monellakin naisella on tapa päteä.. tapa yrittää todistella jotain saadakseen ukon koukkuunsa.Tapa saalistaa itselleen palkinto joka sitten toteuttaisi jokaisen maalaisprinsessan unelmat.Eikö maailma ole äijiä täynnä?Toki onhan se miehestä hauskaa jos joku jallittaa antaa itsetuntoa ja tunnetta että voi vaikka vähän manipuloida kun on mulla näitä akkoja joka sormelle.

• MaiaM
        Pötkäleet... kirjoitti:

Siis puhut itserakkauden synnistä niinkö?Se on toden totta.

Joskus toisaalta alkaa häiritsemään toisten "tietäminen" tai "päteminen" omissa asioissa tai vaikkapa noin niinkuin yleisesti.Siitä jotenkin paistaa narsismi ja omahyväisyys ja esilläolon tarve.

Kenelle oikein yritätkään todistella jotain?

Jos olisin rakastunut.. jaa tuskin minä kuitenkaan itse sellainen haluaisin olla vaan oma itseni mutta.. monellakin naisella on tapa päteä.. tapa yrittää todistella jotain saadakseen ukon koukkuunsa.Tapa saalistaa itselleen palkinto joka sitten toteuttaisi jokaisen maalaisprinsessan unelmat.Eikö maailma ole äijiä täynnä?Toki onhan se miehestä hauskaa jos joku jallittaa antaa itsetuntoa ja tunnetta että voi vaikka vähän manipuloida kun on mulla näitä akkoja joka sormelle.

Ikävä kyllä en ymmärtänyt miten kirjoitelmasi liittyi aiempaan viestiini - oliko se niin tarkoitettukaan.

Vastaan kuitenkin kolmeen esittämääsi kysymykseen:

1: En puhunut erityisesti itserakkauden synnistä.

2. En todistellut mitään - kirjoitin vain viestiketjuun.

3.Maailmassa on paljon miehiä ja naisia. Onneksise ei sentäänole vielä ihan
        täynnä.

• T. Ollo

Jos päsmärillä tarkoitit minua niin ei ole. En näet ylläpidä minkäänlaista sivustoa. Nimimerkkini on rekisteröimätön, mutta en vielä ole huomannut, että kukaan toinen kirjoittelisi nimimerkillä T. Ollo.

• gkrykry

en sinua kun sitä josta mainitsit..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      87
      5439
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4722
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      3027
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      88
      2955
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2564
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2039
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      1976
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1439
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1328
    Aihe