Väärät maailmanselitykset uskonnoissa.

Goldfinger

Ihmisille-varsinkin valistumattomille ihmisille on ominaista varmuuden vaatimus, mutta olisi mainio asia, jos he oppisivat elämään ja tunnustamaan tietämättömyytensä silloinkin kun eivät tiedä.

Tietää, ettei tiedä, se on viisauden alku sanoi jo Kiiinan Kungfutse aikanaan.

Saamme mielipiteemme ja käsityksemme mitä erillaisimmista lähteistä, kodista, koulusta, ympäristöstämme ym. ja meidän on syytä aina tutkia, ovatko tietomme todella luotettavavia.

On mm. otettava huomioon, ettei se, että jollakin mielipiteellä on enemmän kannattajia, että se on laajimmalle levinnyt tai vanha, ettei tämä todista mitään sen totuudesta.
Juuri eri uskontokunnat käyttävät hyväkseen tätä ajattelumallia.

Nykyään on niin, että eniten kannatusta saavat sellaiset mielipiteet, jotka jättävät oven raolleen uskonnollisille ja siten täysin väärille maailmanselityksille.

Epäily on, kuten sanottu on mainio asia. Kaikki edityksellinen kehitys on mahdotonta ilman sellaisia ihmisiä, jotka rohkenevat epäillä.

Kultuuri ja elintason nousu perustuu tiedon kasvuun, uuden tiedon hankkimiseen ja leviämiseen. ihminen, joka ei epäile, ei kaipaa uutta tietoa. Hän on siten edistyksen jarruttaja ja vastustaja.

12

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä kulta...

      Koko juttusi on excellent. Kiitos

      • Goldfinger

        Eipä kestä kultsu:)


    • sivustaseuraaja

      Tieto on vain ja ainoastaan hyvin perusteltu uskomus.

      • Tuomas

        " Tieto on vain ja ainoastaan hyvin perusteltu uskomus"

        -OK, mutta Raamatun meille antama "tieto" on täysin perustelematonta. Kumman valitset ja miksi?


      • Tietäjä

        Riittääkö?


    • ÄO

      tuo varmuutesi!
      Se, mitä kanavaa sinä pidät auki tulee hyvin esille.

      Näin meitä ihmisiä johdetaan...

    • small mind

      vasta vähän aikaa sitten toitotit kaikkien uskovien olevan tyhmiä ja heikkoja ja sun mitä muuta. sekö on sitä avoimuutta? väitätkö tosiaan omistavasi absoluuttisen totuuden sanomalla että uskonnot on roskaa? et voi sitä tietää, pelkkiä omia arvelujasi. rohkenetko epäillä tai laittaa kyseenalaiseksi omia käsityksiäsi? siis näin käytännössä. vähättelemällä uskontoja et mitään saavuta.
      tietenkään uskonnon vanhuus tai suosittavuus ei todista mitään sen oikeudesta. mutta se ei myöskään kiellä sitä mahdollisuutta että se olisi oikea.
      olen samaa mieltä kanssasi että epäily on hyvä asia. jos usko ei kestä epäilyjä, niin se on kuollut usko. itse olen käynyt monenlaisia suvantoja uskoni kanssa, mutta vastaukset on aina löytynyt. minkä taaksensa kätkee, sen edestään löytää, näin myös uskon asioissa. mutta pitää kuitenkin muistaa etttä ihmisen äly on rajallinen ja pieni ymmärtämään, ja loppujen lopuksi jää uskon ja toivon varaan ei älyn ja järjen. jos rajoitamme kaiken ymmärtämyksemme omaan varaamme, niin pieni on maailmamme (ja jumalamme?). epäreilua se olisi niille joille on vähemmän älyä suotu.
      eli aivan totta "tietää, ettei tiedä on viisauden alku". en logiikkaasi aivan ymmärrä, myönnettäköön. jos tiedät ettet tiedä, et voi tietää uskontojen olevan vääriä maailmankuvia.

      etsikää niin te löydätte.

      • ??

        eli aivan totta "tietää, ettei tiedä on viisauden alku". en logiikkaasi aivan ymmärrä, myönnettäköön. jos tiedät ettet tiedä, et voi tietää uskontojen olevan vääriä maailmankuvia.
        etsikää niin te löydätte.
        small mind

        Kun et ymmärrä logikkaa, oletko siis ymmärrystä vaille, vai puuttuuko sinulta ymmärrys?
        Ainakin sinun koneesi kaipaa korjausta, koska siitä puuttuu isot kirjaimet lauseen alusta, lisäksi voisit kerrata pilkku säännöt!


      • pilkku säännöt !!!
        ?? kirjoitti:

        eli aivan totta "tietää, ettei tiedä on viisauden alku". en logiikkaasi aivan ymmärrä, myönnettäköön. jos tiedät ettet tiedä, et voi tietää uskontojen olevan vääriä maailmankuvia.
        etsikää niin te löydätte.
        small mind

        Kun et ymmärrä logikkaa, oletko siis ymmärrystä vaille, vai puuttuuko sinulta ymmärrys?
        Ainakin sinun koneesi kaipaa korjausta, koska siitä puuttuu isot kirjaimet lauseen alusta, lisäksi voisit kerrata pilkku säännöt!

        pilkku säännöt?
        pilkku-säännöt?
        pilkku,säännöt?
        pilkkusäännöt?
        PILKKUSÄÄNNÖT !!!!!!!

        valitse noista jokin.
        yritä edes.


      • ope
        ?? kirjoitti:

        eli aivan totta "tietää, ettei tiedä on viisauden alku". en logiikkaasi aivan ymmärrä, myönnettäköön. jos tiedät ettet tiedä, et voi tietää uskontojen olevan vääriä maailmankuvia.
        etsikää niin te löydätte.
        small mind

        Kun et ymmärrä logikkaa, oletko siis ymmärrystä vaille, vai puuttuuko sinulta ymmärrys?
        Ainakin sinun koneesi kaipaa korjausta, koska siitä puuttuu isot kirjaimet lauseen alusta, lisäksi voisit kerrata pilkku säännöt!

        Pilkkusäännöt on yhdyssana.Lause aloitetaan isolla alkukirjaimella.Logiikka ei logikka.Pata kattilaa soimaa...


      • small mind
        ?? kirjoitti:

        eli aivan totta "tietää, ettei tiedä on viisauden alku". en logiikkaasi aivan ymmärrä, myönnettäköön. jos tiedät ettet tiedä, et voi tietää uskontojen olevan vääriä maailmankuvia.
        etsikää niin te löydätte.
        small mind

        Kun et ymmärrä logikkaa, oletko siis ymmärrystä vaille, vai puuttuuko sinulta ymmärrys?
        Ainakin sinun koneesi kaipaa korjausta, koska siitä puuttuu isot kirjaimet lauseen alusta, lisäksi voisit kerrata pilkku säännöt!

        pilkut ja isot kirjaimet pannaan!!
        se siitä..
        juu en ymmärrä "logikkaa",koska en tiedä mitä se on:).
        hyv päev


      • Annie Christian

        hölö hölö vali vali


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä kokoomuksen naiset?

      Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      5
      3130
    2. Finland is now Petter place

      Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      9
      2158
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

      HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      116
      1778
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

      Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1116
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

      Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      129
      996
    6. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

      Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      992
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

      Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      36
      793
    8. Pidätkö vielä elämäsi

      Rakkautena minua
      Ikävä
      53
      733
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

      Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      701
    10. Toivon että kuulut elämääni

      Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      675
    Aihe