onko yhteistä jaettavaa?

iksu-tep

Uusi yritys, kun sössin edellisen ja pari muuta auttoi hommassa :) Eli:
Löytyykö uskomuksia ihmisenä olemisesta, joista atet ja uskikset voisivat olla yhtä mieltä?

Listataan allekkain ja kuljetetaan listaa viestistä toiseen lisäten tai perustellen poistaen.
Eilen päästiin kahteen....ehkä päivävuorossa on eri tyypit.

Kunnoittava kohtelu on arvostettavaa
Tutustu ennenkuin tuomitset

44

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuöljy

Älä tee muille mitään, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän

Ja sitten olisi YK:n ihmisoikeuksien julistuksen 30, artiklaa.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisoikeuksien_yleismaailmallinen_julistus

Siinä on minusta hyvä lista, josta voisi poimia muutamia ihmisarvoon liittyviä

1. artikla. Kaikki ihmiset syntyvät vapaina ja tasavertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan. Heille on annettu järki ja omatunto, ja heidän on toimittava toisiaan kohtaan veljeyden hengessä.

2. artikla. Jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta.

Mitään erotusta ei myöskään pidä tehdä sen maan tai alueen valtiollisen, hallinnollisen tai kansainvälisen aseman perusteella, johon henkilö kuuluu, olipa tämä alue itsenäinen, huoltohallinnossa, itsehallintoa vailla tai täysivaltaisuudeltaan minkä tahansa muun rajoituksen alainen.

3. artikla. Kullakin yksilöllä on oikeus elämään, vapauteen ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen.

4. artikla. Ketään ei saa pitää orjana tai orjuutettuna, kaikki orjuuden ja orjakaupan muodot on kiellettävä.

5. artikla. Ketään ei saa kiduttaa eikä kohdella tai rangaista julmasti, epäinhimillisesti tai alentavasti.

18. artikla. Jokaisella ihmisellä on ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapaus; tämä oikeus sisältää vapauden uskonnon tai vakaumuksen vaihtamiseen sekä uskonnon tai vakaumuksen julistamiseen yksin tai yhdessä toisten kanssa, sekä julkisesti että yksityisesti, opettamalla sekä harjoittamalla hartautta ja uskonnollisia menoja.

19. artikla. Jokaisella on oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen; tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista riippumatta hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoja kaikkien tiedotusvälineiden kautta.

20. artikla. 1. Kaikilla on oikeus rauhanomaiseen kokoontumis- ja yhdistymisvapauteen. 2. Ketään ei saa pakottaa liittymään mihinkään yhdistykseen.

• Tosimies.

Kamelinperse-Kristitty, eli atta atet
      A IVOTON
      T EISTI
      T AIVAASTA
      E VANKELOI

Kives poskessa karkeloi.

• Yli 20v aviossa uskovan vaimoni kanssa ja no problemos uskonasioissa. Arkielämässä tulee tavallisia asioita, kuten kaikissa parisuhteissa, eikä niitä yleensä ratkaista raamatunlauseilla, vaan maalaisjärjellä, keskinäisellä kunnioituksella, tasa-arvolla etc.

Tuossa puuöljyn tekstissä on aika tarkkaan se, miten itsekin ajattelen.

• iksu-tep

YK:n ihmisoikeuksien julistus, 30,artiklaa.

1. artikla. Kaikki ihmiset syntyvät vapaina ja tasavertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan. Heille on annettu järki ja omatunto, ja heidän on toimittava toisiaan kohtaan veljeyden hengessä.

2. artikla. Jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta.

Mitään erotusta ei myöskään pidä tehdä sen maan tai alueen valtiollisen, hallinnollisen tai kansainvälisen aseman perusteella, johon henkilö kuuluu, olipa tämä alue itsenäinen, huoltohallinnossa, itsehallintoa vailla tai täysivaltaisuudeltaan minkä tahansa muun rajoituksen alainen.

3. artikla. Kullakin yksilöllä on oikeus elämään, vapauteen ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen.

4. artikla. Ketään ei saa pitää orjana tai orjuutettuna, kaikki orjuuden ja orjakaupan muodot on kiellettävä.

5. artikla. Ketään ei saa kiduttaa eikä kohdella tai rangaista julmasti, epäinhimillisesti tai alentavasti.

18. artikla. Jokaisella ihmisellä on ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapaus; tämä oikeus sisältää vapauden uskonnon tai vakaumuksen vaihtamiseen sekä uskonnon tai vakaumuksen julistamiseen yksin tai yhdessä toisten kanssa, sekä julkisesti että yksityisesti, opettamalla sekä harjoittamalla hartautta ja uskonnollisia menoja.

19. artikla. Jokaisella on oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen; tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista riippumatta hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoja kaikkien tiedotusvälineiden kautta.

20. artikla. 1. Kaikilla on oikeus rauhanomaiseen kokoontumis- ja yhdistymisvapauteen. 2. Ketään ei saa pakottaa liittymään mihinkään yhdistykseen.

Uusi tieto ja kokemus muuttavat käsityksiä.

• Kun puhut uskovasta, niin tarkoitatko perususkovaa vai fundista?

• iksu-tep

ihan kaikkia, samoin atteja fanaattisesta varmasta ihmettelijään...

• iksu-tep

Taisit kysyä ikiateistiltä, sori hups!

• iksu-tep kirjoitti:

Taisit kysyä ikiateistiltä, sori hups!

Kyllä se kyssäri oli sulle iksu-tep

• iksu-tep
        24.5.2011 11:24

>>>ihan kaikkia, samoin atteja fanaattisesta varmasta ihmettelijään...

• iksu-tep

Juu olen samaa mieltä, varma oikeassa oleminen on ymmärryksen ketjun katkeamisen hetki...:) Lisätäänkö listaan?

• Lisää toki.

• Täysin eri mieltä.

Minä omaan asemat joita minä omaan koska minä olen niin varma kuin kykenen olemaan siitä että olen oikeassa ja mikäli minä katsoisin että asemat joita omaan olisivat epävarmoja: En minä silloin omaisi kyseisiä asemia.

Se että on varma omista asemistaan ei ole osoitus minkäänlaisesta järjettömyydestä, epäloogisuudesta taikka fanaattisuudesta missään muussakaan muodossa.

Sen sijaan mikäli on kykyemätön hyväksymään ajatusta siitä että vaikka katsookin olevansa oikeassa on aina olemassa mahdollisuus että tämä asema voi osoittautua vääräksi; silloin kyse olisi fanaattisuuden ja dogmaattisuuden kaltaisesta älyllisestä epärehellisyydestä.

• Alffa-Omega kirjoitti:

Täysin eri mieltä.

Minä omaan asemat joita minä omaan koska minä olen niin varma kuin kykenen olemaan siitä että olen oikeassa ja mikäli minä katsoisin että asemat joita omaan olisivat epävarmoja: En minä silloin omaisi kyseisiä asemia.

Se että on varma omista asemistaan ei ole osoitus minkäänlaisesta järjettömyydestä, epäloogisuudesta taikka fanaattisuudesta missään muussakaan muodossa.

Sen sijaan mikäli on kykyemätön hyväksymään ajatusta siitä että vaikka katsookin olevansa oikeassa on aina olemassa mahdollisuus että tämä asema voi osoittautua vääräksi; silloin kyse olisi fanaattisuuden ja dogmaattisuuden kaltaisesta älyllisestä epärehellisyydestä.

Alffa-Omega
        24.5.2011 21:48

Oikeassa olet.
        Alkuperäinen ajatukseni oli alla oleva.
        >>>Kun tunne nappaa järjeltä vallan mennään vauhdilla metsään.

• iksu-tep
        ikiateisti kirjoitti:

Alffa-Omega
        24.5.2011 21:48

Oikeassa olet.
        Alkuperäinen ajatukseni oli alla oleva.
        >>>Kun tunne nappaa järjeltä vallan mennään vauhdilla metsään.

olet oikeassa, tein omaan suuntaan meneviä johtopäätöksiä kirjoittamastasi. Minä en ole varma jumalan olemassaolemattomuudesta, mutta siitä olen varma, että minun minun aivoillani ja elämänkokemuksellani ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia väittää totisella naamalla että kyllä. jumala on. Kenenkään muun päähän ja elämänkokemukseen en pääse käsiksi, eikä minulla ole myöskään mitään syytä uskoa, että minun keinoni ja kykyni ovat sellaisia, että voisin määritellä milloin joku ihminen on rehellinen itselleen.

• iksu-tep kirjoitti:

olet oikeassa, tein omaan suuntaan meneviä johtopäätöksiä kirjoittamastasi. Minä en ole varma jumalan olemassaolemattomuudesta, mutta siitä olen varma, että minun minun aivoillani ja elämänkokemuksellani ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia väittää totisella naamalla että kyllä. jumala on. Kenenkään muun päähän ja elämänkokemukseen en pääse käsiksi, eikä minulla ole myöskään mitään syytä uskoa, että minun keinoni ja kykyni ovat sellaisia, että voisin määritellä milloin joku ihminen on rehellinen itselleen.

>>>Minä en ole varma jumalan olemassaolemattomuudesta

• iksu-tep
        ikiateisti kirjoitti:

>>>Minä en ole varma jumalan olemassaolemattomuudesta

Näinhän se varmaan on. Milloin on ollut minkäkinlaisia tarpeita ja tietoja.
        Minusta on merkillistä tämä "Jumalan olemassaolon kokemus" ja uskovaisten käsitys siitä, että sellainen tarve meissä ihmisissä on.

Ajattelen, että ihminen on alitajuntansa. Suurin osa siis tiedostamatonta. Mitä kaikkea siellä onkaan....ja kuinka paljon siellä on uskomuksia, jotka eivät toimi. Ehkä kuvittelen, että olisi helpottavaa, kun niistä voisi päästä eroon. Kukin omistansa.

Uteliaisuus on ahnas :)

• paljon yhteistä

Paljon yheistä jaettavaa. Me teemme töitä työpaikoillamme, usovaiset ja ateistit, matkustelemme, vietämme vapaa aikaa. Emme kai arjen hyörinässä kadulla ja kaupoissa ajattele lähimäisestä, onko tuo uskovainen vai ateisti. Uskovainen olen, jopa aktiivisellainen, mutta en punnitse joka hetki ja jaottele immeisiä vuohiin ja lampaisiin. Helposti jutut menevät elämänkatsomuksellisiin asioihin, mutta elän ihmisen elämää toisten joukossa.

Meillä on yhteinen maanpäällinen elämä.

• rdgdgdg

Minun vastaukseni.

Koska ajattelen, niin olen.

• rdgdgdg kirjoitti:

Minun vastaukseni.

Koska ajattelen, niin olen.

Mielenkiinnosta kysyisin, että mitä ajattelit/tarkoitit tällä:

"Koska ajattelen, niin olen."

• .

• . kirjoitti:

Cogito ergo sum.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Cogito_ergo_sum

Niin, Descarteshan oli kuuluisa epäilijä, jonka tavoitteena oli löytää yksinomaan ehdottoman varmaa tietoa. Tietoa, jota ei voinut epäillä.

Ja tuo hänen kuuluisa lauseensa ilmensi hänelle, että ajattelu oli ainut varma fakta tässä maailmassa, ja tämä takasi, että hän oli myös olemassa.

Toki toisaalta, kuten Wikipediakin esittää, Descartesin lause ei ollut vasta kuin puolitotuutta, jos totuutta ollenkaan.

Ps. Muutekseen, Descartes kuuluisana epäilijänäkin piti jumalan olemassaoloa itsestään selvyytenä.

• .
        tahtis.98 kirjoitti:

Niin, Descarteshan oli kuuluisa epäilijä, jonka tavoitteena oli löytää yksinomaan ehdottoman varmaa tietoa. Tietoa, jota ei voinut epäillä.

Ja tuo hänen kuuluisa lauseensa ilmensi hänelle, että ajattelu oli ainut varma fakta tässä maailmassa, ja tämä takasi, että hän oli myös olemassa.

Toki toisaalta, kuten Wikipediakin esittää, Descartesin lause ei ollut vasta kuin puolitotuutta, jos totuutta ollenkaan.

Ps. Muutekseen, Descartes kuuluisana epäilijänäkin piti jumalan olemassaoloa itsestään selvyytenä.

"Ps. Muutekseen, Descartes kuuluisana epäilijänäkin piti jumalan olemassaoloa itsestään selvyytenä."

Ja?

• . kirjoitti:

"Ps. Muutekseen, Descartes kuuluisana epäilijänäkin piti jumalan olemassaoloa itsestään selvyytenä."

Ja?

Sorry, jos nyt aatoksessani 'harhauduin'.

Toki mielelläni kuulisin, mitä Sinä ihan itse tuosta esittämästäsi: "Koska ajattelen, niin olen."

henkilökohtaisesti ajattelet?

• Yllä oli kattava luettelo asioista joiden pitäisi olla ihmisen moraaliin ja etiikkaan kuuluvia.
      Mutta, mutta juuri julkaistun tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat "kovinta kansaa" kiusaamaan toisiaan työpaikoilla - tiedetään mitä siitä seuraa.

On parempi silloin vaieta töissä, jos kaksi eri leiriä yrittää sortaa toisiaan.

Ehkä, niin uskon, että teistit eivät aina ole kaikkein suvaitsevinta porukkaa.

Humaanisuus ja oikea arvomaailma on aisi jonka puolesta liputan.

Myönnän, myönnän olen lapsekas ja naiivi mutta niiden arvojen arvostus on minulle tärkeää.

• iksu-tep

Hyvään pyrkiminen ja siihen uskominen toisissakin ihmisissä, miksi ihmeessä pitäisi siitä syystä ottaa lapsekkaan ja naiivin kolttu päällensä vaikka sitä tarjotaan.... Jos niin, siitä voi olla ylpeä. Katkeroituminen ja epäluulo,ei kai se ole aikuisuutta??, sehän onkin sitten sitä helppoa, joka tekee elämästä kurjaa....

• iksu-tep

Bertrand Russell kirjoitti: ”Fanaattisuus on ensisijaisesti järjen käytön älyllistä vajavaisuutta, sellaista johon filosofiasta löytyy älyllinen vastamyrkky”
        Koska ajattelen, niin olen. (cogito, ergo sum, Descartes)

Descartes jakoi ihmisen kahtia, mieleen ja ruumiiseen. Mitäs mieltä siitä olette?

• iksu-tep
        24.5.2011 18:33

>>>Hyvään pyrkiminen ja siihen uskominen toisissakin ihmisissä, miksi ihmeessä pitäisi siitä syystä ottaa lapsekkaan ja naiivin kolttu päällensä vaikka sitä tarjotaan.>Katkeroituminen ja epäluulo,ei kai se ole aikuisuutta??

• iksu-tep
        ikiateisti kirjoitti:

iksu-tep
        24.5.2011 18:33

>>>Hyvään pyrkiminen ja siihen uskominen toisissakin ihmisissä, miksi ihmeessä pitäisi siitä syystä ottaa lapsekkaan ja naiivin kolttu päällensä vaikka sitä tarjotaan.>Katkeroituminen ja epäluulo,ei kai se ole aikuisuutta??

Ei se hyvään pyrkiminen mun mielestä sitä tarkoita, että se hyvä on jotakin minun hallussani olevaa, jonka fiilispohjalta tietäisin oikeaksi.
        Uskon, että ihminen on ensisijaisesti lauman jäsen, ja pohjimmiltaan se haluaa olla jokin tärkeä osa sitä laumaa. Tai ainakin saada siinä jonkin roolin.

Taidan pitää vaihtoehtona katkeroitumista ja epäluuloisuutta....jos arvelee, että jonkun ehkä älytönmänkin, käyttäytymisen takana olisi joku sen ihmisen näkökulmasta "hyvä tarkoitus". Tai ei välttämättä muiden mielestä hyvä, mutta jotakin ylläpitävä siinä ihmisesssä.

• iksu-tep
        iksu-tep kirjoitti:

Ei se hyvään pyrkiminen mun mielestä sitä tarkoita, että se hyvä on jotakin minun hallussani olevaa, jonka fiilispohjalta tietäisin oikeaksi.
        Uskon, että ihminen on ensisijaisesti lauman jäsen, ja pohjimmiltaan se haluaa olla jokin tärkeä osa sitä laumaa. Tai ainakin saada siinä jonkin roolin.

Taidan pitää vaihtoehtona katkeroitumista ja epäluuloisuutta....jos arvelee, että jonkun ehkä älytönmänkin, käyttäytymisen takana olisi joku sen ihmisen näkökulmasta "hyvä tarkoitus". Tai ei välttämättä muiden mielestä hyvä, mutta jotakin ylläpitävä siinä ihmisesssä.

käyttäytymisen takana EI olisi joku sen ihmisen
        nyt oli yksi job päässyt putoamaan :)

• Tosimies.

Onpas kiva leikki,hihi ihih.

Suvaitsevaisuus on itsemurhaa.

• iksu-tep

"Onpas kiva leikki,hihi ihih." ja tälle osalle peukkua :)

• iksu-tep

Suvaitsevaisuus on itsemurhaa... tarkennatko vähän? Käsitän tämän nyt niin, että erilaisuus on uhkaavaa ja vaarallista...Tarkoitatko sitä?

• iksu-tep

Muuten..en mä kyllä ajatellut, että mä näitä valitsisin..sama lista eteenpäin vaan omin jutuin lisättynä, ja perustellusti sopimattomat poistettuna.....nooo.. usein menee toisin kuin oli ajatellut.

• iksu-tep kirjoitti:

Muuten..en mä kyllä ajatellut, että mä näitä valitsisin..sama lista eteenpäin vaan omin jutuin lisättynä, ja perustellusti sopimattomat poistettuna.....nooo.. usein menee toisin kuin oli ajatellut.

iksu-tep
        24.5.2011 19:11

Aloituksesi idean ymmärsin niin, että onko yhtymäkohtia uskovien ja ateistien maailmankatsomuksissa, etiikassa, moraalissa, arvoissa jne.
        Oletan, että normaalissa kanssakäymisessä ne erot eivät edes tule näkyviin ja jos tulevat, niin lopputulos (so kumpi on "parempi" ihminen)
        ei pienessä otoksessa ole ennustettavissa.
        Ts, jos et kysy ihmisen jumaluskosta, niin saat jutella hänen kanssaan tunteja tietämättä, onko ko henkilö normiuskova vai normiateisti.
        Fundamentalistit "rajan" molemmin puolin huomaisit ja tokko kummankaan sanomisiin ihastuisit.

• Tosimies.

En tarkoita vaan, jos nyt ateisti suuressa suvaitsevaisuudessaan haluaa mm kaikkia uskontoja kohdeltavan samalla lailla ja kaikille samat oikeudet, niin mitäs sitten kun islam pääsee niskan päälle niin paljon että määrää ateistin tapettavaksi?

S-A on mm jaettu noissakin tapauksissa korvauksia malliin 20 000 muslimille 10 000 kristitylle 0 ateistille.

Tässä vain yksi esim homoseksuaalisuutta ei varmaan tarvitse ottaa edes puheeksi?

• iksu-tep
        Tosimies. kirjoitti:

En tarkoita vaan, jos nyt ateisti suuressa suvaitsevaisuudessaan haluaa mm kaikkia uskontoja kohdeltavan samalla lailla ja kaikille samat oikeudet, niin mitäs sitten kun islam pääsee niskan päälle niin paljon että määrää ateistin tapettavaksi?

S-A on mm jaettu noissakin tapauksissa korvauksia malliin 20 000 muslimille 10 000 kristitylle 0 ateistille.

Tässä vain yksi esim homoseksuaalisuutta ei varmaan tarvitse ottaa edes puheeksi?

Minusta tuntuu, että eriarvoisuuden lisääntyminen lisää aggressiivisuutta ja fanatismia.... ja kyllä minäkin pelkään, vaikka en välttämättä muslimeja (vaikka ateisti on heille huono tyyppi) vaan kaikkea fundamentalismia.....huutavia kurkkuja, huitovia käsiä ja oikeassa olevien säälimätöntä joukkoa, joille tarkoitus pyhittää kaikki keinot ja joille viha antaa hurmioituneen voiman tunteen, addiktoi ja pyyhkii altaan järjen äänen.

"S-A on mm jaettu noissakin tapauksissa korvauksia malliin 20 000 muslimille 10 000 kristitylle 0 ateistille." -tästä mä olen ihan pihalla..?

Onko homous uhkaavaa? En taas käsittänyt...vai että heitä uhkaa tappaminen samoin kuin ateisteja?

• Toki on ja paljonkin. Ero ateistien ja teistien välillä siinä mitä arvostetaan ei ole asia joka eroaisi kovinkaan suuresti, vaan ero on lähinnä siinä millä perusteella näitä arvoja asetetaan ja jaetaan silloin kun kyse on muista ihmisistä.

Tästä syystä johtuen en näe juurikaan mitään syytä alkaa esittämään minkäänlaista luetteloa siitä mitä jotkut arvostavat ja mitä jotkut eivät arvosta. Tämä jo yksinkertaisesti siitä syystä että minä en tiedä taikka voisi koskaan kuvitella tietäväni mitä muut ajattelevat, oli sitten kyseessä joku toinen ateisti taikka joku uskonnollinen henkilö.
      En siis voi nimetä mitään tiettyjä asioita mutta yleisesti ateistit ja teistit arvostavat samoja asioita koska yleisesti katsottaessa ihmiset arvostavat hyvin samoja asioita, jolloin jonkun uskonnollinen vakaumus taikka sellaisen olemattomuus on ainoastaan satunnaisia eivät merkityksellisiä asioita koko kysymyksen suhteen.

Suurin osa ihmisistä esim: arvostaa hyvinvointia, vapautta, elämää ja ihmisyyttä noin ylipäätään varsin universaalisti riippumatta totaalisesti uskonnollisesta vakaumuksesta taikka sellaisen olemattomuudesta.
      Eroja alkaa syntymään ainoastaan silloin kun kyse on siitä kenelle ja millä millä perusteilla näitä oikeuksia aletaan jakamaan.

Minulle ateistina ja individualistina nämä oikeudet ja vapaudet ovat yksilöllisiä ja peruuttamattomasti jokaisen ihmisen oikeus jo pelkästään sen perusteella että joku kykenee ymmärtämään ja ottamaan vastuun teoistaan.
      Tämä siksi että en näe mitään syytä erottaa oikeuksia ja vapauksia, näiden oikeuksien ja vapauksien sovittamisesta tekoihin joita joku tekee.
      Ainoa oikeutus minulle näiden oikeuksien ja vapauksien kaventamiselle on estää jotakuta toimimasta siten että nämä toimet rajoittavat jonkun toisen henkilön taikka henkilöiden oikeuksia ja vapauksia.

Uskonnollisissa järjestelmissä nämä oikeudet ja arvot koskevat lähinnä niitä jotka uskovat samoin sekä niitä joille tämä uskonnollinen dogmi kyseisiä arvoja sattuu suvaita antamaan.
      Uskonnollisessa järjestelmässä nämä rajoitukset ovat yleisesti ottaen mielivaltaisia ja perustuvat totalitaristiseen auktoriteettiin vetoamiseen, ilman minkäänlaista osoitusta siitä että näitä rajoituksia tarvittaisiin saati että niitä oikeutettaisiin mitenkään.

Tästä johtuen mitä arvostetaan ei ole jotakin josta olisi erimielisyyksiä, vaan erimielisyydet johtuvat siitä miten näitä konsepteja perustellaan.
      Koska jumala sanoo niin: Ei ole missään muodossa perustelu sille onko jokin oikein taikka ei, oli tämä jumaluus sitten olemassa taikka ei. Ja tämä näkemys, näkemys jonka nähdäkseni jokainen ateisti omaa, on jotakin joka aiheuttaa varsin merkittävissä määrin erimielisyyksiä ateistien ja teistien välillä.

• Alffa-Omega
        24.5.2011 21:51

>>>Ja tämä näkemys, näkemys jonka nähdäkseni jokainen ateisti omaa, on jotakin joka aiheuttaa varsin merkittävissä määrin erimielisyyksiä ateistien ja teistien välillä>...saat jutella hänen kanssaan tunteja tietämättä, onko ko henkilö normiuskova vai normiateisti.

• iksu-tep

Ajattelin, että tässä listaideassa voisi näkyä kenties omat ennakkoluulomme, ei suinkaan niin, että tarkoitus olisi "arvata oikein" vaan koittaa kepillä jäätä kuinka kauas kummaltakin puolelta tullaan vastaan ja millä perustein. Viimeisen totuuden sanan pöytään iskentää ja halua kuulla toista väärin näkyi olevan reippaanlaisesti niissä keskuteluissa joita seurasin. Tai sitten nynnympää hymistelyä... Voipi olla, että tällainen leikki -tyyppinen juttu ei taida sopia keskustelupalstalle...:( On niin helppo selostella omia mielipiteitään amerikkalaistyylisellä, nyrkkeilyhenkisellä (mutta vähemmän henkisellä) väittelyllä, jossa pyritään voittamaan, ei löytämään ajatukselle uusia teitä... mutta miten löytäisi jotain yhteistä rakennettavaa?Jonkun toisen keinon lähestyä ajatustenvaihtoa..... Ehkä tää ei nyt ainakaan vielä mennyt ihan putkeen....keksitään jotain muuta..:)??

• iksu-tep

Bertrand Russell kirjoitti: ”Fanaattisuus on ensisijaisesti järjen käytön älyllistä vajavaisuutta, sellaista johon filosofiasta löytyy älyllinen vastamyrkky”

• Löyn vähän toki vettä myllyyn mutta: Mutta kuten kaikki huomaa jos halutaan elää tasapuolisesti, silloin sekulaarisuus on ainoa hyvä vaihtoehto. Jossa pätee maalliset lait ja määräykset.

• kadun*nainen

" Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi "
      " Ole tuomitsematta ketään, ettei meitä tuomittaisi "

Eiköhän ne ihmiselon ja arvomaailman kulmakivet ole Vuorisaarnassa
      eli ne syvimmät totuudet, jotka ihmisten tulisi jakaa keskenään aina ja
      ilman maailmankatsomuksellisia eroja. Tämä on Rakkauden syvintä olemusta
      ja ihmisen elämälle annettu neuvo, joka on tämän elämän lahjan lisäksi samalla saarna, koska ihminen on kovapäinen ja itsekäs otus.

• iksu-tep

Ajattelen, että ei ihminen ole kovapäinen ja itsekäs otus, ei suinkaan. Pelkää vaan. Kunpa olis niin yksinkertaista olla rakastava...ensiksikin, joskus paha saa aikaan enemmän hyvää kuin hyvä, joskus hyvänä oleminen on tärkeämpää kuin sen toisen hyvä, josta ei ole hittojakaan tietoa mitä se voisi olla, vaikka niin kuvittelee, ja päälle päätteeksi jos haluat sen toisen ihmisen hyvän mitä muuta voi tehdä, kuin olla tosi itsesi kanssa. Ja se ei aina ole paljon se.

• iksu-tep

" Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi "
        " Ole tuomitsematta ketään, ettei meitä tuomittaisi "

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3422
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2051
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1929
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      18
      1491
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1411
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1338
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1316
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1257
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1035
    Aihe