Mitä synonyymejä sinulla on Jumalalle?

Minä olen

Minun synonyymini ovat

Jumala = ehdoton rakkaus
Jumala = kaikki mitä on
Jumala = elämä
Jumala = syvin olemus meissä

8

205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JonesHenry

Persoonana:minä olen!

Meitä kohtaan;rakastava isä;=))

• Onhan niitä

Jumala = tarulento
      Jumala = satuolento
      Jumala = mielikuvitusystävä
      Jumala = Sadistinen valvoja
      Jumala = Lapsensa tappaja

• chonj

Jumala on Vanhurskas
      Jumala on Pyhä

Minusta nämäkin asiat olisi hyvä muistaa, koska Jumala vaatii vanhurskautta myös ihmisiltä.

• Jumala on ...

Jumala on sitä mitä haluat hänen olevan. Jumala on joidenkin ihmisten mielikuvitustuote, joten hänet voi tehdä millaiseksi haluaa.

• PSARI

Jumala sanana ei tarkoita nimeä, vaan on arvonimi Raamatun teksteissä. Se on samanlainen arvonimi kuten presidentti, faarao, keisari, prinssi, kuningas jne.

Raamatun tekstien aikaan piti hallitsijaa ja ylempiarvoista kunnioittaa ja hänen nimeään ei saanut lausua ääneen kuolemanrangaistuksen uhalla, joten hallitsijaa kutsuttiin ainoastaan sanalla jumala.

Hallitsijan kasvojakaan ei saanut kukaan nähdä, joten häntä kuljetettiin pilviverhossa eli kankailla verhoillussa kantotuolissa, jota palvelijat kantoivat. Jos sattumalta näki hallitsijan kasvot, siitä seurasi kuolema.

• JuuliaMaria*

Synonyymejä:

Jahve – Vanhasta testamentista (erityisesti toorasta) löytyvä Jumalan nimi, joka on hepreaa ja tarkoittaa "Minä olen tai Minä olen se, joka minä olen." Juutalaisille tämä Jumalan nimi on pyhä, jonka vuoksi tätä Jumalan nimeä ei koskaan lueta, vaan sanotaan Herra (Adonai) tai "Nimi" (Ha Shem) tai joku muu Jumalan nimistä. Tästä syystä ei enää varmasti tiedetä, miten se tulisi vokalisoida, Jahve vai Jehova.[3]

Adonai, Herra – Jumalan valtiasluonnetta korostava ilmaus, joka osoittaa hänen olevan muiden yläpuolella; myös: Herrojen Herra

Kuningas, kuningasten Kuningas – Kuninkuutta korostava nimitys.

Elohim – (hepr., monikollinen muoto) Tätä käytetään korostaessa Jumalaa armahtavana.

El – (hepr.) Tätä käytetään korostaessa Jumalaa tuomarina.

El Shaddai, Kaikkivaltias Jumala[3]

El Roih, Ilmestyksen Jumala[3]

El Bethel, Betelin Jumala (Bethel= Jumalan huone)[3]

Sebaot - (hepr.) "Sotajoukkojen herra (tai komentaja)"

Kaikkivaltias – Nimi korostaa kristinuskon (ja juutalaisuuden) monoteismia (pantocrator, omnipotent)

Pyhä, Suuri, Korkein

Messias – (hepr. masiah), Voideltu

Jeesus – "hän on vapahtava", ks. Matt. 1:21

Kristus – (kreikkaa, khristos Χριστος), ks. Messias; Voideltu

Immanuel – (hepr.) "Jumala on keskellämme"

Daavidin juuriverso – Viittaa profetioihin Jeesuksen syntyperästä.

Karitsa, Jumalan Karitsa (Agnus Dei) – viittaa erityisesti Jeesuksen kasteeseen sekä juutalaiseen uhrikulttiin (ks. syntipukki); nimitys viittaa usein tuomiopäivän odotukseen (ks. Ilmestyskirja).

Nasaretilainen, Nasaretin mies – Nimi viittaa Jeesuksen asuinpaikkaan, jossa hän vietti suurimman osan vuosiin.

Ristiinnaulittu – kuvaus Jeesuksesta ristillä.

Armahtaja – Jumalan rakkautta ja armoa korostava nimitys.

Vapahtaja – Jeesus vapautti ihmiset vapauteen (ks. Raamattu).

Lunastaja – Jeesuksen katsotaan kuolemallaan lunastaneen kristityt synnistä, kuolemasta ja pahan vallasta (ja maailmalta).

Sovittaja – erityisesti reformoiduissa kirkoissa käytetty kuvaus Jumalasta, jossa hän itse sovittaa sen synnin, mitä ihminen on tehnyt.

Jumalan Poika – kolminaisuusopin perustaa; Raamatussa on nimitetty myös muita Jumalan pojiksi, ks. Vanha Testamentti

Ainoa Poika, Ainosyntyinen Poika – viittaa erityisesti kolminaisuusoppiin ja uskontunnuksiin ("joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua", Nikaian uskontunnustus).

Ihmisen Poika – Jumalan (Jeesuksen) eskatologinen nimitys.

Tuuli – viittaa erityisesti pneumatologiaan, eli oppiin Pyhästä Hengestä (kreikk. pneuma πνευμα; tuuli, henki)

Henki – erityisesti Jumalan kolmatta persoonaa korostava nimitys, katso kolminaisuusoppi ja Pyhä Henki

Puolustaja – erityisesti Pyhään Henkeen viittaava nimi ("Minä lähetän teille Puolustajan", sanoo Jeesus Raamatussa)

Lohduttaja – erityisesti Pyhään Henkeen viittaava nimi

Kirkastaja – viittaa Pyhän Hengen tehtävään Pojan suhteen

Taivaan Isä, Luoja, Herra, Kaikkivaltias, Isä.

http://www.youtube.com/watch?v=T5-6gwssX0Y&feature=related

• Aina on Aina

Aina

• NytOnNyt

Nyt

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe