Mitä synonyymejä sinulla on Jumalalle?

Minä olen

Minun synonyymini ovat

Jumala = ehdoton rakkaus
Jumala = kaikki mitä on
Jumala = elämä
Jumala = syvin olemus meissä

8

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JonesHenry

Persoonana:minä olen!

Meitä kohtaan;rakastava isä;=))

• Onhan niitä

Jumala = tarulento
      Jumala = satuolento
      Jumala = mielikuvitusystävä
      Jumala = Sadistinen valvoja
      Jumala = Lapsensa tappaja

• chonj

Jumala on Vanhurskas
      Jumala on Pyhä

Minusta nämäkin asiat olisi hyvä muistaa, koska Jumala vaatii vanhurskautta myös ihmisiltä.

• Jumala on ...

Jumala on sitä mitä haluat hänen olevan. Jumala on joidenkin ihmisten mielikuvitustuote, joten hänet voi tehdä millaiseksi haluaa.

• PSARI

Jumala sanana ei tarkoita nimeä, vaan on arvonimi Raamatun teksteissä. Se on samanlainen arvonimi kuten presidentti, faarao, keisari, prinssi, kuningas jne.

Raamatun tekstien aikaan piti hallitsijaa ja ylempiarvoista kunnioittaa ja hänen nimeään ei saanut lausua ääneen kuolemanrangaistuksen uhalla, joten hallitsijaa kutsuttiin ainoastaan sanalla jumala.

Hallitsijan kasvojakaan ei saanut kukaan nähdä, joten häntä kuljetettiin pilviverhossa eli kankailla verhoillussa kantotuolissa, jota palvelijat kantoivat. Jos sattumalta näki hallitsijan kasvot, siitä seurasi kuolema.

• JuuliaMaria*

Synonyymejä:

Jahve – Vanhasta testamentista (erityisesti toorasta) löytyvä Jumalan nimi, joka on hepreaa ja tarkoittaa "Minä olen tai Minä olen se, joka minä olen." Juutalaisille tämä Jumalan nimi on pyhä, jonka vuoksi tätä Jumalan nimeä ei koskaan lueta, vaan sanotaan Herra (Adonai) tai "Nimi" (Ha Shem) tai joku muu Jumalan nimistä. Tästä syystä ei enää varmasti tiedetä, miten se tulisi vokalisoida, Jahve vai Jehova.[3]

Adonai, Herra – Jumalan valtiasluonnetta korostava ilmaus, joka osoittaa hänen olevan muiden yläpuolella; myös: Herrojen Herra

Kuningas, kuningasten Kuningas – Kuninkuutta korostava nimitys.

Elohim – (hepr., monikollinen muoto) Tätä käytetään korostaessa Jumalaa armahtavana.

El – (hepr.) Tätä käytetään korostaessa Jumalaa tuomarina.

El Shaddai, Kaikkivaltias Jumala[3]

El Roih, Ilmestyksen Jumala[3]

El Bethel, Betelin Jumala (Bethel= Jumalan huone)[3]

Sebaot - (hepr.) "Sotajoukkojen herra (tai komentaja)"

Kaikkivaltias – Nimi korostaa kristinuskon (ja juutalaisuuden) monoteismia (pantocrator, omnipotent)

Pyhä, Suuri, Korkein

Messias – (hepr. masiah), Voideltu

Jeesus – "hän on vapahtava", ks. Matt. 1:21

Kristus – (kreikkaa, khristos Χριστος), ks. Messias; Voideltu

Immanuel – (hepr.) "Jumala on keskellämme"

Daavidin juuriverso – Viittaa profetioihin Jeesuksen syntyperästä.

Karitsa, Jumalan Karitsa (Agnus Dei) – viittaa erityisesti Jeesuksen kasteeseen sekä juutalaiseen uhrikulttiin (ks. syntipukki); nimitys viittaa usein tuomiopäivän odotukseen (ks. Ilmestyskirja).

Nasaretilainen, Nasaretin mies – Nimi viittaa Jeesuksen asuinpaikkaan, jossa hän vietti suurimman osan vuosiin.

Ristiinnaulittu – kuvaus Jeesuksesta ristillä.

Armahtaja – Jumalan rakkautta ja armoa korostava nimitys.

Vapahtaja – Jeesus vapautti ihmiset vapauteen (ks. Raamattu).

Lunastaja – Jeesuksen katsotaan kuolemallaan lunastaneen kristityt synnistä, kuolemasta ja pahan vallasta (ja maailmalta).

Sovittaja – erityisesti reformoiduissa kirkoissa käytetty kuvaus Jumalasta, jossa hän itse sovittaa sen synnin, mitä ihminen on tehnyt.

Jumalan Poika – kolminaisuusopin perustaa; Raamatussa on nimitetty myös muita Jumalan pojiksi, ks. Vanha Testamentti

Ainoa Poika, Ainosyntyinen Poika – viittaa erityisesti kolminaisuusoppiin ja uskontunnuksiin ("joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua", Nikaian uskontunnustus).

Ihmisen Poika – Jumalan (Jeesuksen) eskatologinen nimitys.

Tuuli – viittaa erityisesti pneumatologiaan, eli oppiin Pyhästä Hengestä (kreikk. pneuma πνευμα; tuuli, henki)

Henki – erityisesti Jumalan kolmatta persoonaa korostava nimitys, katso kolminaisuusoppi ja Pyhä Henki

Puolustaja – erityisesti Pyhään Henkeen viittaava nimi ("Minä lähetän teille Puolustajan", sanoo Jeesus Raamatussa)

Lohduttaja – erityisesti Pyhään Henkeen viittaava nimi

Kirkastaja – viittaa Pyhän Hengen tehtävään Pojan suhteen

Taivaan Isä, Luoja, Herra, Kaikkivaltias, Isä.

http://www.youtube.com/watch?v=T5-6gwssX0Y&feature=related

• Aina on Aina

Aina

• NytOnNyt

Nyt

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      265
      5283
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      120
      4271
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      60
      4251
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3660
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3657
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3475
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      32
      2810
    8. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2616
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2576
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      69
      2435
    Aihe