Aikuislukiossa opiskelu kotihoidontuen jälkeen

aikuislukioon

Olen tällä hetkellä kotihoidontuella, mutta lapseni menee päivähoitoon syksyllä, jolloin kotihoidontuki loppuu. Olen ennen äitiyslomalle jääntiä ollut kokopäivätöissä vajaa kaksi vuotta. Mitä tukia saan lapsen mentyä päivähoitoon? Tarkoitukseni olisi syksyllä siirtyä opiskelemaan aikuislukioon päätoimisesti, mutta en ole oikeutettu mihinkään opintotukeen. Olenko oikeutettu johonkin työttömyystukeen? Olen valmis osapäivätöihin, mutta kokopäivätyöhön en opiskelujen lisäksi voi mennä, koska lapseni on niin pieni. Onko ainoa mahdollisuuteni toimeentulotuki?

3

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kela

      Hei,

      kiitos kysymyksestäsi. Vastaan sinulle Kelan puolesta. Kun lapsesi menee päivähoitoon, sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon. Työ- ja elinkeinotoimisto tutkii työttömyysetuuden saamisen edellytykset, eli myös sen ovatko aikuislukio-opinnot este työttömyysetuuden saamiselle.

      Mikäli työ- ja elinkeinotoimisto toteaa, ettei estettä työttömyysetuuden saamiselle ole ja mikäli et kuulu työttömyyskassaan, voit hakea työttömyysetuuden Kelalta. Alla olevasta linkistä voit lukea lisää Kelan työttömyysetuuksista:

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190701134121EH?OpenDocument

      Lisäksi voit käydä lukemassa opiskelun vaikutuksesta työttömyysetuuteen oheisesta keskusteluketjusta. Sieltä löytyy maininta myös aikuislukio-opinnoista.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765505

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • tyottomyyskassat

      Hei!

      Kiitos kysymyksestäsi myös työttömyyskassan osalta.

      Mikäli olet työttömyyskassan jäsen ja täyttänyt työssäoloehdon jäsenyysaikana, niin voit hakea ansiopäivärahaa omasta työttömyyskassasta.

      Sinun pitää olla ilmoittautunut työnhakijaksi TE-toimistoon.

      Työssäoloehto täyttyy, jos olet ollut jäsenyysaikana 34 kalenteriviikkoa palkkatyössä, jossa työaika on kunakin kalenteriviikkona ollut vähintään 18 tuntia. Työn ei tarvitse olla yhdenjaksoista, vaan työssäoloehtoa kerryttäviä viikkoja voi kerätä välittömästi työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumista edeltäneen, 28 kuukauden mittaisen tarkastelujakson aikana.

      28 kuukauden tarkastelujaksoa pidennetään, jos on hyväksyttävästä syystä estynyt olemaan työmarkkinoiden käytettävissä. Tarkastelujaksoa pidennetään enintään seitsemän vuotta.

      Lapsen syntymä ja enintään 3-vuotiaan lapsen hoito voivat olla hyväksyttäviä syitä pidennykseen.

      Lisätietoja jäsenyys- ja työssäoloehdosta sekä hyväksyttävistä syistä tarkastelujakson pidennykseen löytyvät TYJ:n sivuilta linkistä:

      http://www.tyj.fi/default.asp?id=24

      Ystävällisin terveisin
      Tiina työttömyyskassasta

    • Yksi vaan...

      Aikanaan minä ainakin opiskelin aikuislukiossa muutama vuosi sitten. Olin 22-vuotias ja ammattiin valmistunut. Sain työmarkkinatukea opiskelujen aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1500
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1156
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      755
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      377
      731
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe