Olen tällä hetkellä kotihoidontuella, mutta lapseni menee päivähoitoon syksyllä, jolloin kotihoidontuki loppuu. Olen ennen äitiyslomalle jääntiä ollut kokopäivätöissä vajaa kaksi vuotta. Mitä tukia saan lapsen mentyä päivähoitoon? Tarkoitukseni olisi syksyllä siirtyä opiskelemaan aikuislukioon päätoimisesti, mutta en ole oikeutettu mihinkään opintotukeen. Olenko oikeutettu johonkin työttömyystukeen? Olen valmis osapäivätöihin, mutta kokopäivätyöhön en opiskelujen lisäksi voi mennä, koska lapseni on niin pieni. Onko ainoa mahdollisuuteni toimeentulotuki?
Aikuislukiossa opiskelu kotihoidontuen jälkeen
3
80
Vastaukset
- kela
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Vastaan sinulle Kelan puolesta. Kun lapsesi menee päivähoitoon, sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon. Työ- ja elinkeinotoimisto tutkii työttömyysetuuden saamisen edellytykset, eli myös sen ovatko aikuislukio-opinnot este työttömyysetuuden saamiselle.
Mikäli työ- ja elinkeinotoimisto toteaa, ettei estettä työttömyysetuuden saamiselle ole ja mikäli et kuulu työttömyyskassaan, voit hakea työttömyysetuuden Kelalta. Alla olevasta linkistä voit lukea lisää Kelan työttömyysetuuksista:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190701134121EH?OpenDocument
Lisäksi voit käydä lukemassa opiskelun vaikutuksesta työttömyysetuuteen oheisesta keskusteluketjusta. Sieltä löytyy maininta myös aikuislukio-opinnoista.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765505
Ystävällisin terveisin,
Kirsi Kelasta - tyottomyyskassat
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi myös työttömyyskassan osalta.
Mikäli olet työttömyyskassan jäsen ja täyttänyt työssäoloehdon jäsenyysaikana, niin voit hakea ansiopäivärahaa omasta työttömyyskassasta.
Sinun pitää olla ilmoittautunut työnhakijaksi TE-toimistoon.
Työssäoloehto täyttyy, jos olet ollut jäsenyysaikana 34 kalenteriviikkoa palkkatyössä, jossa työaika on kunakin kalenteriviikkona ollut vähintään 18 tuntia. Työn ei tarvitse olla yhdenjaksoista, vaan työssäoloehtoa kerryttäviä viikkoja voi kerätä välittömästi työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumista edeltäneen, 28 kuukauden mittaisen tarkastelujakson aikana.
28 kuukauden tarkastelujaksoa pidennetään, jos on hyväksyttävästä syystä estynyt olemaan työmarkkinoiden käytettävissä. Tarkastelujaksoa pidennetään enintään seitsemän vuotta.
Lapsen syntymä ja enintään 3-vuotiaan lapsen hoito voivat olla hyväksyttäviä syitä pidennykseen.
Lisätietoja jäsenyys- ja työssäoloehdosta sekä hyväksyttävistä syistä tarkastelujakson pidennykseen löytyvät TYJ:n sivuilta linkistä:
http://www.tyj.fi/default.asp?id=24
Ystävällisin terveisin
Tiina työttömyyskassasta - Yksi vaan...
Aikanaan minä ainakin opiskelin aikuislukiossa muutama vuosi sitten. Olin 22-vuotias ja ammattiin valmistunut. Sain työmarkkinatukea opiskelujen aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983