Roistolle ei tarvitse antaa!

Lueskelen silloin tällöin kirjaa nimeltä "Mannaa Jumalan lapsille", jonka on kirjoittanut Martti Luther. Siinä on sananselitystä vuoden jokaiselle päivälle. Tällaista tohtori Martti kirjoittaa toukokuun 26:n päivän kohdalla:"

Anna sille, joka sinulta anoo. Kristityn on mielellään lainattava ja annettava jokaiselle, joka häneltä anoo. Jos hän kuitenkin tietää anojan olevan roisto, hän ei ole velvollinen antamaan.

Kristus ei käske minua antamaan omaisuuttani kenelle roistolle hyvänsä, ja niin kärsimään itse puutetta ja olemaan muille vaivaksi. Näinhän joutuisin jättämään vaille omaiseni ja muut, jotka apuani tarvitsevat. Kristus ei käske antamaan kenelle tahansa, vaan sille, joka itse puutteenalaisena sitä meiltä anoo, eikä sille, joka ilkeydessään väkisin vaatii itselleen apua. Näitä ovat ne, joilla jo on tarpeeksi tai ne, jotka työtä tekemättä muita ihmisiä vaivaamalla pyrkivät elättämään itsensä. Se, joka kykenee tekemään työtä, tietäköön, että hänen Jumalan käskyn mukaisesti on siihen ryhdyttävä itsensä elättämiseksi eikä heittäydyttävä muiden vastukseksi.

Tarvitseviahan on yllin kyllin ja siis runsaasti lainaamisen ja antamisen tilaisuuksia. Älkäämme kuitenkaan harjoittako anteliaisuutta ikään kuin ilmaan tuhlaamalla katsomatta kenelle annamme. Katsokaamme tarkoin, anooko hän eli onko hän tarpeessa ja pyytääkö hän oikealla tavalla vai onko hän kärttäjä tai roisto."

Näin siis tämä jumaluusoppinut, jota Suomen evankelisluterilainen kirkko ennen ja jotkut yksittäiset fundamentalistit vieläkin pitävät oppi-isänään

3

69

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tää on niin tätä...

Katsos vaan, joku halla-aholainen käyttää nyt Lutheria perusteena kehitysavun ja pakolaisten vastaanottamisen lopettamiselle... Onko tämä uusi kikka ideoitu Hommaforumin aivoriihessä, herra Sologdin? ;-)

• NiinQ Daa Siis

Kehitysavun lopettamiseen tai vähintäänkin huomattavaan leikkaamiseen on ihan rationaalisiakin perusteita. Ei siihen tarvita munkkeja eikä henkimaailman mörköjä. Sama koskee sosiaalista maahanmuuttoa ja monikulttuuriutopiaa.

• Yks vaan

Mitä vikaa on tässä, mitä Luther kirjoittaa:" Kristus ei käske minua antamaan omaisuuttani kenelle roistolle hyvänsä, ja niin kärsimään itse puutetta ja olemaan muille vaivaksi. Näinhän joutuisin jättämään vaille omaiseni ja muut, jotka apuani tarvitsevat. "- "Kristus ei käske antamaan kenelle tahansa, vaan sille, joka itse puuteenalaisena meiltä anoo eikä sille, joka ilkeydessään meiltä väkisin vaatii apua."

Mutta jos joku nimenomaan haluaa kuitenkin antaa omaisuutensa kenelle roistolle hyvänsä ja niin jäädä kärsimään itse puutetta tai sille, joka ilkeydessään vaatii väkisin apua, niin kaipa hän voi sen tehdä, mutta omaiset voivat nostaa siitä metelin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      244
      4318
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      120
      2774
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2532
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      85
      1529
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1476
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1199
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      81
      1135
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      993
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      986
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      176
      977
    Aihe