Roistolle ei tarvitse antaa!

Lueskelen silloin tällöin kirjaa nimeltä "Mannaa Jumalan lapsille", jonka on kirjoittanut Martti Luther. Siinä on sananselitystä vuoden jokaiselle päivälle. Tällaista tohtori Martti kirjoittaa toukokuun 26:n päivän kohdalla:"

Anna sille, joka sinulta anoo. Kristityn on mielellään lainattava ja annettava jokaiselle, joka häneltä anoo. Jos hän kuitenkin tietää anojan olevan roisto, hän ei ole velvollinen antamaan.

Kristus ei käske minua antamaan omaisuuttani kenelle roistolle hyvänsä, ja niin kärsimään itse puutetta ja olemaan muille vaivaksi. Näinhän joutuisin jättämään vaille omaiseni ja muut, jotka apuani tarvitsevat. Kristus ei käske antamaan kenelle tahansa, vaan sille, joka itse puutteenalaisena sitä meiltä anoo, eikä sille, joka ilkeydessään väkisin vaatii itselleen apua. Näitä ovat ne, joilla jo on tarpeeksi tai ne, jotka työtä tekemättä muita ihmisiä vaivaamalla pyrkivät elättämään itsensä. Se, joka kykenee tekemään työtä, tietäköön, että hänen Jumalan käskyn mukaisesti on siihen ryhdyttävä itsensä elättämiseksi eikä heittäydyttävä muiden vastukseksi.

Tarvitseviahan on yllin kyllin ja siis runsaasti lainaamisen ja antamisen tilaisuuksia. Älkäämme kuitenkaan harjoittako anteliaisuutta ikään kuin ilmaan tuhlaamalla katsomatta kenelle annamme. Katsokaamme tarkoin, anooko hän eli onko hän tarpeessa ja pyytääkö hän oikealla tavalla vai onko hän kärttäjä tai roisto."

Näin siis tämä jumaluusoppinut, jota Suomen evankelisluterilainen kirkko ennen ja jotkut yksittäiset fundamentalistit vieläkin pitävät oppi-isänään

3

71

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tää on niin tätä...

Katsos vaan, joku halla-aholainen käyttää nyt Lutheria perusteena kehitysavun ja pakolaisten vastaanottamisen lopettamiselle... Onko tämä uusi kikka ideoitu Hommaforumin aivoriihessä, herra Sologdin? ;-)

• NiinQ Daa Siis

Kehitysavun lopettamiseen tai vähintäänkin huomattavaan leikkaamiseen on ihan rationaalisiakin perusteita. Ei siihen tarvita munkkeja eikä henkimaailman mörköjä. Sama koskee sosiaalista maahanmuuttoa ja monikulttuuriutopiaa.

• Yks vaan

Mitä vikaa on tässä, mitä Luther kirjoittaa:" Kristus ei käske minua antamaan omaisuuttani kenelle roistolle hyvänsä, ja niin kärsimään itse puutetta ja olemaan muille vaivaksi. Näinhän joutuisin jättämään vaille omaiseni ja muut, jotka apuani tarvitsevat. "- "Kristus ei käske antamaan kenelle tahansa, vaan sille, joka itse puuteenalaisena meiltä anoo eikä sille, joka ilkeydessään meiltä väkisin vaatii apua."

Mutta jos joku nimenomaan haluaa kuitenkin antaa omaisuutensa kenelle roistolle hyvänsä ja niin jäädä kärsimään itse puutetta tai sille, joka ilkeydessään vaatii väkisin apua, niin kaipa hän voi sen tehdä, mutta omaiset voivat nostaa siitä metelin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      10
      3459
    2. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3138
    3. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2931
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      55
      2779
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      52
      2549
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2126
    7. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2099
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1870
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1809
    10. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48