moikka,
oon toisenasteen 1. vuoden opiskelija ja saisin 160 € opintolainaa kuukaudessa!
en oo opintolainaa vielä kertaakaan nostanut, joten kysymys kuuluukin,
voinko nostaa koko 1. vuoden opintolainat yhdelläkertaa nyt heti?
opintolainan nostaminen
10
2198
Vastaukset
- Katso www.kela.fi
Et, nostossa on rajoituksia. Onkohan 2-4 kertaa vuodessa että voi nostaa.
- voi nostaa
"Lukuvuoden nostamatta jääneet lainaerät voit yleensä nostaa myöhemmin saman lukuvuoden (1.8.-31.7.) aikana."
Voit nostaa nyt kerralla koko vuoden erät. (Poikkeuksena, jos opintotuki on katkaistu eli opintosi eivät edisty normaaliin tahtiin tai olet perunut opintotukia) - asdfasdfawefr4
et saa koko vuotta, syksy, kevät ja kesä tulee erikseen. Syksy ja kevät myönnetään kyl samal, mutta nostaa ei voi.
Ja opintolainaahan saa myös vaikka olis maksuhäiriöitä - voi nostaa
Etukäteen tulevan vuoden opintolaina eriä ei voi nostaa.
Jälkikäteen VOI NOSTAA eli vaikka nyt kerralla koko viime vuoden opintotuet. Aikaa on 31.7 asti. Tätä alkuperäinen kysyi ja kyllä se onnistuu.- ja korjaus
Siis viime vuoden opintoLAINAT, tarkoitin, en tukia.
- selvillvesil
No ei kyllä voi. Lainan voi toki NOSTAA jos sen on hakenut, mutta ei keväällä voi hakea syksyn lainaa ja nostaa sitä. Eikä muuten taida voida nostaa syksynkään lainaa, jos ei sitä ole vuodenvaihteeseen (tai sopimuksen mukaiseen päivään) mennessä tehnyt. Kyse on 160e lainaa elämiseen, ei mikään milloin vain käytettävä hurvittelulaina. Ei kukaan tarvii rahaa opiskeluun jälkikäteen.
Lainantakaus pitää vielä hakea itse, mutta se taitaa muuttua 1.8 niin että takaus annetaan automaattisesti kaikille joilla on asiat siinä kunnossa että se voidaan myöntää. - sdh
selvillvesil kirjoitti:
No ei kyllä voi. Lainan voi toki NOSTAA jos sen on hakenut, mutta ei keväällä voi hakea syksyn lainaa ja nostaa sitä. Eikä muuten taida voida nostaa syksynkään lainaa, jos ei sitä ole vuodenvaihteeseen (tai sopimuksen mukaiseen päivään) mennessä tehnyt. Kyse on 160e lainaa elämiseen, ei mikään milloin vain käytettävä hurvittelulaina. Ei kukaan tarvii rahaa opiskeluun jälkikäteen.
Lainantakaus pitää vielä hakea itse, mutta se taitaa muuttua 1.8 niin että takaus annetaan automaattisesti kaikille joilla on asiat siinä kunnossa että se voidaan myöntää.Öö... Lainan takaus täytyy hakea itse = täytyy rastittaa yksi ruutu opintotukihakemuksessa? :D
- tietämätöns24
Kiitos vastauksista!
tarviiko mun hakea itse valtiontakausta, vai hoitaako pankki sen?
eli mitä teen, meenkö pankkiin suoraan vai miten? :O - ***
Jos lainaTAKAUSta ei ole haettuna (silloin kun täytit opintotukihakemusta 1. vuoden alussa) niin et saa nostettua 1. vuoden lainoja, takausta ei nimittäin myönnetä takautuvasti.
- voi nostaa
Jos olet opintotukihakemuksessasi ruksannut kohdan "opintolaina" ja saanut siihen takauksen voit edelleen vielä nostaa koko viime vuoden opintolainat yhdellä kertaa. Se onnistuu kyllä.
Lainatakaus on myönnetty samalla kertaa opintotuen kanssa.
Lainan voit nostaa melkein mistä tahansa Suomen pankista. Otat laina-asioiden vuoronumeron, kävelet tiskille ja kerrot, että olet nostamassa opintolainaa. Paperit mukana.
(alkuperäinen kirjoitti, että saisi opintolainaa 160e/kk josta ymmärsin takauksen olevan jo haettuna opintotuen yhteydessä.)
Jos alkuperäinen ei ole hakenut takausta, ruksannut tuota opintolaina kohtaa, niin sitten ymmärsin väärin ja lainaa ei enää saa.
"Kyse on 160e lainaa elämiseen, ei mikään milloin vain käytettävä hurvittelulaina." Tätähän ei opintolainan kohdalla määritellä. Se on toki tarkoitettu elämiseen, mutta on ihan jokaisen opiskelijan oma asia miten lainansa käyttää. Vaikka kesällä hurvitteluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15984Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm81898- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829