Hyvää,huonoa vai maan keskitasoa?Nyt ollaan saatu julkisuutta yhden perheen aloituksesta,mikä onkin hyväksi että joku edes puhuu julkisesti mutta onko muidenkin kokemukset hoitotasosta yhtä huonoja vai mahtuuko joukkoon tyytyväisiä omaisia.
Kunnallinen vai yksityinen ,kummalta paras hoito?
Vanhusten hoiito Riihimällä
83
3513
Vastaukset
- Silminnäkijä
Tilanne on surkea. Päättäjät eivät anna tarpeeksi rahaa. Tekijöitä tarvittaisiin lisää. Nyt vanhukset lääkitään hiljaisiksi ja he kärsivät aliravitsemuksesta, koska resurssit eivät riitä inhimillisempään hoitoon. Lisäksi hoitavan henkilökunnan asenteissa on korjaamisen varaa, vaikka osa tekeekin parhaansa, on aina joukossa henkilöitä, joiden soveltuvuus alalle on kyseenalaista.
- monta puolta
Entäs nämä lakiasiat ,nykyään täytyy olla vähintään lähihoitaja ennenkuin saa sanoa vanhukselle edes päivää.Kyllä kai puhtaus ja seuranpito onnistuisi ilman hoitoalan koulutustakin.Se on varsin tärkeä asia ikäihmiselle,että lähellä on joku jolle voi kertoa vanhoja asioitaan,muistella menneitä.Kuinka monelle omaiselle on "pelottava asia"mitä heidän vanhuksensa oikein mahtaakaan jutustella
- samannähnyt
Tarvitaanko tekijöitä lisää istumaan tietokoneiden ääreen???
Tietyt hoitokierrokset tehdään tiettyinä aikoina, kuten syöttö, kuivitus, lääkkeet, jne., mutta se muu aika kiertojen välillä sitten istutaan koko porukalla kahvilla tai jossain ns. palaverissa.
Vahingossakaan ei kukaan hoitohenkilökunnasta mene vanhuksen vuoteen viereen vain olemaan läsnä ja juttelemaan
.
Kun henkilökunta on kansliassa, ovi sinne on luonnollisesti kiinni. Käytävällä saattaa istua joku ns. apuhenkilökuntaan kuuluva, joka ei sitten olekaan tietoinen omaisen asioista tai tilanteesta.
Sänkypotilaana oleva vanhus, joka ei kykene edes painamaan kutsunappulaa, makaa yksin huoneessaan jopa neljän oven takana, jotka kaikki on tietenkin suljettuina.
Mitä tästäkin nyt sitten pitäisi ajatella?
Henkilökunnan, ehkä eniten vanhempien hoitajien leipääntyminen työhönsä on selvästi aistittavissa.
Ennen kuin vingutaan lisää "tekeviä käsiä" ja rahaa, olisiko syytä miettiä, miten ilmapiiri ja töiden tärkeyden painottaminen pitäisi muuttua. - muut maksakoot
Surullisinta on ettei vanhuksilla ole omaisia kuin viimeisenä iltana.
Silminnäkijöitä ja resurssin vaatijoita riittää. Minulle perintö! Yhteisillä rahoilla vanhus kyllä hoidetaan. Saanhan valittamalla resursseista hyvän omantunnon ja lopuksi perinnön.
- mielipiteitä moneks
Mitä mieltä oman vanhuksesi osasta,kotihoitoa mahdollisimman pitkään,vai nopeasti laitoksiin,kun kunto heikkenee.Moniko meistä kunnioittaa isän tai äidin mielipidettä valinnassa.
- vähä väsyvä
Nykyajan vanhukset elävät niin korkeaan ikään, että lapsetkin jo alkavat vanheta ja väsyä hoitoon.
Olen koetanut hoitaa yli 90 v omaista kotonaan, mutta olen huomannut voimien vähenevän ja hoidon käyvän hankalaksi kun omainen on myös kärttyisä ja vaativainen ja yhä enemmän vaivainen.
Miten eteenpäin, en osaa sanoa. - Apuakin löytyy
vähä väsyvä kirjoitti:
Nykyajan vanhukset elävät niin korkeaan ikään, että lapsetkin jo alkavat vanheta ja väsyä hoitoon.
Olen koetanut hoitaa yli 90 v omaista kotonaan, mutta olen huomannut voimien vähenevän ja hoidon käyvän hankalaksi kun omainen on myös kärttyisä ja vaativainen ja yhä enemmän vaivainen.
Miten eteenpäin, en osaa sanoa.Riihimäen kaupungilla toimii koti- ja vanhuspalvelu. Hoitajat käyvät ikäihmisten kotona hoitamassa tämän ja auttaa että asiakas voi asua kotonaan mahdollisimman pitkään. Minun äidillä käyvät nämä hoitajat 2 kertaa päivässä.
- helpotusta saava
vähä väsyvä kirjoitti:
Miten eteenpäin, en osaa sanoa.Onhan väsyneelle saatavissa myös omaishoitoapua,jolloin omaiselle jää itselleenkin hieman vapaa-aikaa.Pääsee välillä irtautumaan raskaasta arjesta ja käyttää ajan täysin itselleen,ei tarvitse miettiä kuinkahan kotona....kun siellä on hoitaja vanhuksen kanssa.
Jatkuva yhdessäolo tuo nuo vaikeudetkin mukanaan kun kumpikin käy kierroksilla,sillä tosiasiahan on ettei kukaan ole aina parhaimmillaan.
Vieläkin on omaishoitajalle tarjolla viedä vanhus vaikka viikoksi intervaljaksolle,jolloin itse voi rauhassa tehdä vaikka pienen matkan,tai vain levähtää.Alkää ajako itseänne loppuun,se ei ole kenenkään etu.Kyselkää vanhushoidosta mitä apuja kohdallanne on tarjolla - perhehoitaja
vähä väsyvä kirjoitti:
Miten eteenpäin, en osaa sanoa.Katsoppas kunnan perhehoitolinkistä...sieltä pitäisi löytyä linkki ikäihmisten perhehoidosta. Monessa kunnassa on avattu perhekoteja ikäihmisille ja sinne voi kunnan vanhushoito-ohjaaja antaa maksusitoumuksen ,että perhehoitaja voi viettää lakisääteiset 3 vapaapäivää kuukaudessa vieden hoidettavansa ko.perhekotiin.
Jos vapaat ovat pitämättä monelta kuukaudelta, nehän voi pitää sitten yhteen palaan ja hoitaja saa pidemmän voimienkokoamis ajan.Perhekodin ovat pieniä ja niissä hoidettava saa yksilöllistä hoitoa ja huolenpitoa, suosittelen.
- aina vanhenee
Tuntuu Riihimäellä vanhushoito olevan niin hyvällä tolalla,että huolta siitä ei tarttekkaan kantaa
Miten menee kokemukset,kun jossain vaiheessa siirrymme laitoshoitoon,siinä täytyykin ottaa huomioon mummon ja papan kunto ,kaikki avohoitopalvelut on käytetty mutta ne ei riitä enää kotona asumiseen.Mitä hoidolta odotamme silloin - Paljon kokemusta
Vanhusten hoito on erttäin huonolla tolalla,ja pahenee,tuskin vanhuksiin tuhlataan rahoja koskaan tämän kummemmin.
Olen käynyt työssä ja hoitanut anoppini ja vanhempani niin kauan,kun se on ollut mahdollista.Laitoshoito on lopulta ollut ainut vaihtoehto omankin terveyden heikkenemisen takia.Isä sairastui dementtiaan,ja näin kyllä mitä dementikoiden elämä voi olla laitoksessa.Heille huudettiin,puhuttiin rumalla tavalla.Hoito oli ihmisarvoa alentavaa.Olin isän hoidossa mahdollisuuden mukaan vapaa-aikani.
Vanhukset istuivat päivät kovilla jakkaroilla,yhdessä kohdin.Heitä oli kai helpompi vartioida sillätavoin päiväsalissa.Radio soi kovalla,koko ajan,tv huuti samallalailla siinä samassa tilassa koko ajan.
Hoitajat vetkusivat kansliassa ja kahvilla.Arvatkaa juttelivatko vanhuksille,jos niin se oli karjumista ja pilkkaa.Yksityiset hoitopaikat ovat tosi hyviä,äitini oli sellaisessa.Siellä kohdeltiin kauniisti,siellä juteltin.Otettiin huomioon yksilönä.
Kunnalliset hoitopaikat ,joita olen läheltä nähnyt ovat ala-arvoisia.
Vanhusten palvelutaloissa hoitamassa käyvät ovat osittain täysin kouluttamattomia.
Demanttia osastot,joissa ei juuri omaisia näy,ovat paikkoja,jossa vanhuksista ei todellakaan välitetä.Sinne kannattaisi tehdä vierailuja,niin selviää ,se todellinen tilanne.
Ihmettelin palveluohjaajalle ;sohvia,nojatuoleja ja keinutuolia oli ohimeno käytävillä jokapuolella,mutta dementtia yksiköissä kovat jakkarat,ei ainuttakaan istuinta,josssa olisi ollut hyvä vanhuksen olla.Se yksikkö oli kuin unohdettu.Sinne ostin vieterikeinutuolin,siihen aulaan,jossa vanhukset olivat,keinutin siinä heitä,muun ajan siinä istuikin hoitajat.- saman kokenut
Minunkin isäni oli dementtia yksikössä.Kun pääs sinne uskalsin lähteä lasten luona käymään toisella puolen maata.Soitin isän osastolle matkustuspäivän iltana,kysyin vointia.Isä oli sairas,huonovointinen,huohotti ja hikoili.Soitin aamulla,isä oli edelleen "outo"kuten ilmaisivat tilanteen.Oli kuitenkin viety istumaan päiväsaliin,justiis sellaisille koville tuolelle.Ei kuulema tarvinnut lääkettä,kun ei tienneet mikä sillä on.
Hyppäsin seuraavaan lentokoneeseen.Soitin kentältä osastolle,sanoin,että isällä on varmasti infarkti,ja tulen sinne,olen jo paikkakunnalla.Osastolta soitettinkin samantien takaisin,että isä on menossa ampulanssissa päivystykseen.Menin sinne minäkin samantien.Isällä oli laajaalainen infartti sydämessä,jota ei enää dementikolla hoideta.Mutta hän sai vahvoja annoksia morfiinipumpulla,kivun lievitykseen.Menehtyi muutaman päivän kuluttua.
Olen minä miettinyt,kuinka kipeä isä on ollut dementtia yksikössä vailla lääkitystä,oli vain käveletetty ja istutettu.Olin kertonut olevani matkalla muutaman päivän.Tulee mieleen monenlaista.Monikohan sinne kuolee tavalla,joka on epäinhimillinen.Vailla apua,muka ammatti ihmisten keskelle.Isä sai sen avun,jota tarvitsi,mutta kauheat ovat olleet ne tuskat siellä osastolla. - paljon kokemusta
saman kokenut kirjoitti:
Minunkin isäni oli dementtia yksikössä.Kun pääs sinne uskalsin lähteä lasten luona käymään toisella puolen maata.Soitin isän osastolle matkustuspäivän iltana,kysyin vointia.Isä oli sairas,huonovointinen,huohotti ja hikoili.Soitin aamulla,isä oli edelleen "outo"kuten ilmaisivat tilanteen.Oli kuitenkin viety istumaan päiväsaliin,justiis sellaisille koville tuolelle.Ei kuulema tarvinnut lääkettä,kun ei tienneet mikä sillä on.
Hyppäsin seuraavaan lentokoneeseen.Soitin kentältä osastolle,sanoin,että isällä on varmasti infarkti,ja tulen sinne,olen jo paikkakunnalla.Osastolta soitettinkin samantien takaisin,että isä on menossa ampulanssissa päivystykseen.Menin sinne minäkin samantien.Isällä oli laajaalainen infartti sydämessä,jota ei enää dementikolla hoideta.Mutta hän sai vahvoja annoksia morfiinipumpulla,kivun lievitykseen.Menehtyi muutaman päivän kuluttua.
Olen minä miettinyt,kuinka kipeä isä on ollut dementtia yksikössä vailla lääkitystä,oli vain käveletetty ja istutettu.Olin kertonut olevani matkalla muutaman päivän.Tulee mieleen monenlaista.Monikohan sinne kuolee tavalla,joka on epäinhimillinen.Vailla apua,muka ammatti ihmisten keskelle.Isä sai sen avun,jota tarvitsi,mutta kauheat ovat olleet ne tuskat siellä osastolla.Kun ajattelen kokemuksiani kymmenien vuosien ajalta,niin kaikista paras paikka vanhukselle on se koti.Kodinhoitajien tuella,erilaisten palvelujen tuella.
Anoppini eleli sellaisen turvin kotonaan omakotitalossa 91vuotiaaksi.Mahdollisuudetb olivat hyvät,koska anopilla muisti pelasi kohtalaisesti,ei jäänyt hella päälle esim.
Siivoushommat hoidin,kunnes huomasin,ettei seurustelu aikaa jäänyt,jota anoppi kaipasi.Sitten tilasin siivouspalvelun.Anopillahan ystävät vähenivät yksi toisensa jälkeen,kuolivat ja joutuivat laitoksiin jne.
Oli vaiherikasta aikaa,mutta anoppi oli tyytyväinen.Kun en jonakin iltana jaksanut mennä,sanoin sen ja anoppi ymmärsi.
Äiti oli perhekodissa,josta tykkäsi.Äiti tarvitsi sairautensa takia yöhoitoa.Perhekotiin oli pitkät jonot.Odotusvaihe oli raskas äidille ja minulle.
Isää hoidin kotonani,kodinhoitajien tuella,kun isän muisti alkoi heikkenemään.Niin meni muutama vuosi mukavasti,mutta kun isällä meni muisti kokonaan tuli vaikeuksia.Jäin itse eläkkeelle ja ajttelin asioiden sujuvan.Oli kuitenkin oltava,kuin varaihmisiä,jotka olisivat olleet isän luona,asioidessani,kaupassa käynnit ja olihan niitä monenlaisia,omatkin lääkärireissut.Varamiehiä ei kuitenkaan saanut niin vain,ja isä oli nopeajakainen,saattoi kadota.Katosikin muutaman kerran,joten varamiehet väheni entisestään.Oli mentävä asioille,ja otettava isä mukaan.Se olikin hauskaa.Isä ei halunnut,että pidän kädestä,joten nopeilla kintuillaan kulki omaan tahtiinsa,unohti minun olemassa olon,kun jäin jälkeen.Kuntoni kasvoi huomattavasti,mutta niin isälläkin.
Asioilla ollessa käytiin kahvilassa,josta isä nautti.Vc:ssä oli käytävä molempien ja samaan vc:n oli työnnyttävä.Koko ajan oli oltava skarppina,kuin kaksivuotiiaan kanssa.Isä oli hyvän näköinen,nuorekas ja iloinen,joten tuli joskus ihmetteleviä katseita perään,siitä minun holhoamisesta johtuen.
Vaateostoksilla ollessa pääsi isä katoamaan pari kertaa,ja etsintäpartiot löysivät aika kaukaa.
Sitten tuli vaippa-aika.Se oli isälle vaikea,kun vaihdoin niitä vaippoja.
Sitten isä unohti,että olen tyttärensä,ja kehoitti häipymään,epäili moraaliani,kun yövyin "hänen" asunnossaan.Oli aika hauskaa monet kerrat.Kerran isä oli terävänä,ja kehuin olevani tyttärensä,niin ilahtui kovasti,sanoi;"Ai jaa,ja minulle ei ole kerrottu,että on tyttö"
Isä alkoi lopulta öisin häviämään,milloin mihinkin.Kulki niin hiljaa,etten kuullut,en herännyt. Samoin kävi,kun menin suihkuun.Ei auttanut lukot,ei isän kohdalla,hän hallitsi tiirikoimisen loppun asti,aina löysi sopivan vehkeen.Oli ovi hälyytyskin,mutta johdot oli ottanut pois.
Sitten saatiin se paikka dementia yksikköön.Ajattelin isän olevan siellä,ja kotona vuorotellen,mutta isä kuoli muutoksen tultua aika pian.
Olen katunut katkerasti,että isän loppuaika oli niin surkea laitoksessa,olisin voinut järjestää toisella tavalla asiat.
En tunne uhrautuneeni vanhusteni takia,se oli minun näköistäni elämää,se sopi minulle,enkä kadu,ainoastaan isäni viemistä dementtiayksikköön,sitä kadun,mutta sopeudun ajanmyötä,että tein niin,sillä ymmärryksellä,joka minulla silloin oli.
- tahtoa vaan ei aikaa
En tiedä olisiko nuo epäkohdat rahalla korvattavissa,paremminkin työjärjestelyillä.
Hoitajille on sysätty niin paljon kirajllisia töitä,joka kaikki on hoidosta pois,jos asiakas saa yhden ylimääräisen vaikka särkylääkkeen sen saa kirjata moneen paikkaan ja vielä perustella hyvin miksi näin on toimittu.Ellei näitä "ylimääräisiä" töitä tulisi aina lisää voisi silläkin aikaa seurailla oliko lääkkeellä mitään vaikutusta.
Omaisista saattaa tuntua että se hoitaja istuu siellä koneella kuluttaakseen aikaansa,mutta kaikenmaailman lakipykälät sen vaatii ja omaisia ja jatkohoitoja ajatellen sinne kaikki asiakkaan voinnista kirjoitellaan.Työnantaja vain ei ole huomannut sitä aikaa mikä niihin kaikkiin kuluu.
Jotain hyvääkin väliin.Olen itse nähnyt kuinka hoitaja yrittää dementiapotilaalle pesulle menoa,hän riisui itseään malliksi kuinka kuuluu toimia ja asiakas teki perässä.Ei tässä nuorempana edes ymmärrä millainen täysin dementoitunut meistäkin voi tulla - Työtä seurannut
Se, että täällä syytetään hoitajia kahvilla ja tietokoneella istumisesta, johtuu nimenomaan siitä, että kirjaamista ym. velvotteita itse hoitotyön lisäksi on niin paljon. Vanhuksille voi kyllä käydä juttelemassa ilman lähihoitajan koulutusta esim. vapaaehtoistyön nimissä. Punaisen Ristin ystäväpalvelu on hyvä ja puolueeton. Se, että kahvihetket joskus venyvät hoitjailla johtuu lähinnä siitä, että työ on raskasta ja henkisesti kuluttavaa. Kahvihetkinä yleensä valitettavasti käydään läpi työasioista, jolloin oikealle virkitäytymiselle ei jää paljoa aikaa. Tosin vaikeiden tilanteiden pohtiminen työkavereiden kanssa on voimaannuttavaa ja erityisen tärkeää työssä jaksamisen kannalta, mutta tämän vuoksi hoitajilla tulisi ollamahdollisuus myös työnohjaukseen. Henkilökuntaa pitäisi olla lisää ja toivonkin hartaasti, että lakiin tulee määräykset henkilökunnan määrästä ede jollakin tasolla..
- kokouskirjaaminenkok
Hoitajien kahvihetkinä "valitettavasti", ikävä kyllä, käydään läpi usein myös kaupungin juorut, poissa olevien työtovereiden asioita,sekä annetaan epäasiallista kritiikkiä sekä potilaista että heidän omaisistaan, jne ... niiden työasioiden lisäksi. Tiedä sitten kuinka "voimaannuttavaa" sellainen loppujen lopuksi on?
Ruokatauko on 20-30min. ja kahvitauko 10min. kahdeksan tunnin työaikana, jolloinka varsinaiseen virkistäytymiseen on kyllä syytä asennoitua niin, että se tapahtuu omalla vapaa-ajalla.
Hoitajilla on mahdollisuus työnohjaukseen esim. työterveydenhuollon kautta, jolloinka se tapahtuu työaikana.Työnohjaus on joko ryhmätyönohjausta tai yksilötyönohjausta.
Toivonkin hartaasti, että lakiin tulee määräykset, että henkilökunta tulisi velvoittaa olemaan potilaiden kanssa, kuin että se istuu kirjaamassa ... tai ainakin, että toteutuisi osaston henkilökunnan yhdessä sovitut ja kirjatut laatukäsikirjan lupaukset!!! Turha tuhlata valtavat tuntimäärät työaikaa yhdessä pohtimalla ja kirjaamalla hienot hoitotyön tavoitteet, joihin ei kuitenkaan ylletä! - dd
kokouskirjaaminenkok kirjoitti:
Hoitajien kahvihetkinä "valitettavasti", ikävä kyllä, käydään läpi usein myös kaupungin juorut, poissa olevien työtovereiden asioita,sekä annetaan epäasiallista kritiikkiä sekä potilaista että heidän omaisistaan, jne ... niiden työasioiden lisäksi. Tiedä sitten kuinka "voimaannuttavaa" sellainen loppujen lopuksi on?
Ruokatauko on 20-30min. ja kahvitauko 10min. kahdeksan tunnin työaikana, jolloinka varsinaiseen virkistäytymiseen on kyllä syytä asennoitua niin, että se tapahtuu omalla vapaa-ajalla.
Hoitajilla on mahdollisuus työnohjaukseen esim. työterveydenhuollon kautta, jolloinka se tapahtuu työaikana.Työnohjaus on joko ryhmätyönohjausta tai yksilötyönohjausta.
Toivonkin hartaasti, että lakiin tulee määräykset, että henkilökunta tulisi velvoittaa olemaan potilaiden kanssa, kuin että se istuu kirjaamassa ... tai ainakin, että toteutuisi osaston henkilökunnan yhdessä sovitut ja kirjatut laatukäsikirjan lupaukset!!! Turha tuhlata valtavat tuntimäärät työaikaa yhdessä pohtimalla ja kirjaamalla hienot hoitotyön tavoitteet, joihin ei kuitenkaan ylletä!Sinulle: Ruoka- ja kahvitauot ovat lakisääteisiä, sekä niiden aikana
vallitsee kyllä sananvapaus, mitä puhutaan, tai ollaanko puhumatta
ja syödään vaan. Sehän ei kuulu kenellekään ulkopuoliselle mitään,
mitä taukohuoneessa puhutaan!
Kirjaaminen, mikä nykyään tapahtuu tietokoneelle, on lakisääteistä.
Moni inhoaa juuri lisääntynyttä työskentelyä päätteillä, ennehän samat
asiat kirjattiin papereihin. Sille ei voi hoitajat mitään, järjestelmä vaan
on ny sellainen.
Ja hoitajat joutuvat tekemään työnsä, niin kuin organisaatio sen määrittelee,
eli hoitajien vikahan se ei ole, millainen järjestelmä missäkin vallitsee.
Jos ei ole itse päivääkään kyseistä työtä tehnyt, niin huono arvostella.
Kannattaa itse kokeilla, ja sen jälkeen miettiä, voitko itse päättää, mitä
teet, vai määritteleekö sen työnantaja-organisaatio. - aitiopaikalla 30 v
dd kirjoitti:
Sinulle: Ruoka- ja kahvitauot ovat lakisääteisiä, sekä niiden aikana
vallitsee kyllä sananvapaus, mitä puhutaan, tai ollaanko puhumatta
ja syödään vaan. Sehän ei kuulu kenellekään ulkopuoliselle mitään,
mitä taukohuoneessa puhutaan!
Kirjaaminen, mikä nykyään tapahtuu tietokoneelle, on lakisääteistä.
Moni inhoaa juuri lisääntynyttä työskentelyä päätteillä, ennehän samat
asiat kirjattiin papereihin. Sille ei voi hoitajat mitään, järjestelmä vaan
on ny sellainen.
Ja hoitajat joutuvat tekemään työnsä, niin kuin organisaatio sen määrittelee,
eli hoitajien vikahan se ei ole, millainen järjestelmä missäkin vallitsee.
Jos ei ole itse päivääkään kyseistä työtä tehnyt, niin huono arvostella.
Kannattaa itse kokeilla, ja sen jälkeen miettiä, voitko itse päättää, mitä
teet, vai määritteleekö sen työnantaja-organisaatio.Todellakin tiedän, mistä puhun.
On se vaan niin,että kyllä hoitajien itsensä pitää kehittää työtään ja priorisoida tehtäviään, eikä sokeasti mennä, kuin pässi narussa, vaikka "järjestelmä vaan on ny sellanen".
En kait väittänytkään, etteivätkö ruoka- ja kahvitauot ole lakisääteisiä. Niiden pituuskin on siellä määritelty!
En kieltänytkään sananvapautta, mutta ihmettelin, mitä "voimaannuttavaa" on juoruilussa ja pahan puhumisessa.
Hoitajan ensimmäinen ja tärkein tehtävä on ollut ja toivottavasti tulee olemaan jatkossakin potilaan vierellä, ei koneen vierellä! Siinä haastetta hoitotyön kehittämiseen. - ei haudanvakava
aitiopaikalla 30 v kirjoitti:
Todellakin tiedän, mistä puhun.
On se vaan niin,että kyllä hoitajien itsensä pitää kehittää työtään ja priorisoida tehtäviään, eikä sokeasti mennä, kuin pässi narussa, vaikka "järjestelmä vaan on ny sellanen".
En kait väittänytkään, etteivätkö ruoka- ja kahvitauot ole lakisääteisiä. Niiden pituuskin on siellä määritelty!
En kieltänytkään sananvapautta, mutta ihmettelin, mitä "voimaannuttavaa" on juoruilussa ja pahan puhumisessa.
Hoitajan ensimmäinen ja tärkein tehtävä on ollut ja toivottavasti tulee olemaan jatkossakin potilaan vierellä, ei koneen vierellä! Siinä haastetta hoitotyön kehittämiseen.Tuolla kokemuksella(vuodet) jos totta puhuisi niin voisi sanoa että se kahvitaukohuumori,vaikka joskus onkin aika julmaa,auttaa jaksamaan tosikkoakin kun voi hetkeksi unohtaa vaikeudet,siitä on hyvä jatkaa taas töitäkin
Ilmiö on varmasti samanlainen monilla työpaikoilla,eikä ole pahaksi,kunhan se ei siirry juoruilun puolelle jolla on tahallinen tarkoitus loukata toista ihmistä - niinpä!
ei haudanvakava kirjoitti:
Tuolla kokemuksella(vuodet) jos totta puhuisi niin voisi sanoa että se kahvitaukohuumori,vaikka joskus onkin aika julmaa,auttaa jaksamaan tosikkoakin kun voi hetkeksi unohtaa vaikeudet,siitä on hyvä jatkaa taas töitäkin
Ilmiö on varmasti samanlainen monilla työpaikoilla,eikä ole pahaksi,kunhan se ei siirry juoruilun puolelle jolla on tahallinen tarkoitus loukata toista ihmistäOnko tosikko, jos ei ota osaa kahvitaukohuumoriin, joka sanojesi mukaan joskus onkin aika julmaa? Näinkö vaikeudet unohtuu? Siitäkö "on hyvä jatkaa taas töitäkin"?
Huumori todellakin on virkistävää, ja nauru tekee hyvää, mutta julma huumori kyllä tekee päinvastaisen vaikutuksen.
Samoin juoruilu syö jokaista juoruilijaa itseään. Ikävä kyllä, juoruilu ei suinkaan ole mitenkään harvinainen ilmiö työpaikoilla. Ja työtoveri, joka ei halua osallistua hassunhauskoihin, julmiin huumorihetkiin tai juoruiluihin, helposti leimataan vaikkapa tosikoksi tai ehkä joutuu itse silmätikuksi ja juorujen kohteeksi.
Juoruilu on juoruilua. Kuka viisas vetää rajan loukkaavan ja ei-loukkaavan juoruilun välille? - tuo on huumoria
niinpä! kirjoitti:
Onko tosikko, jos ei ota osaa kahvitaukohuumoriin, joka sanojesi mukaan joskus onkin aika julmaa? Näinkö vaikeudet unohtuu? Siitäkö "on hyvä jatkaa taas töitäkin"?
Huumori todellakin on virkistävää, ja nauru tekee hyvää, mutta julma huumori kyllä tekee päinvastaisen vaikutuksen.
Samoin juoruilu syö jokaista juoruilijaa itseään. Ikävä kyllä, juoruilu ei suinkaan ole mitenkään harvinainen ilmiö työpaikoilla. Ja työtoveri, joka ei halua osallistua hassunhauskoihin, julmiin huumorihetkiin tai juoruiluihin, helposti leimataan vaikkapa tosikoksi tai ehkä joutuu itse silmätikuksi ja juorujen kohteeksi.
Juoruilu on juoruilua. Kuka viisas vetää rajan loukkaavan ja ei-loukkaavan juoruilun välille?Tyypillinen kärttyisä ikäihminen tai vaikea murrosikä,voisin vielä veikata hankalaa työpaikkaa
- ounou!
tuo on huumoria kirjoitti:
Tyypillinen kärttyisä ikäihminen tai vaikea murrosikä,voisin vielä veikata hankalaa työpaikkaa
Sinä se taidatkin olla varsinainen ilopilleri ja yhteishengen rakentaja työpaikallasi! Toiset empaattisesti huomioonottava ihmistuntija!
Et sitten muuta älykästä keksinyt? Ei voi mitään.
Taidat olla tyypillinen työntekijä...voisin vielä veikata tyypillistä työpaikkaa... - toimii mut ei kaikil
ounou! kirjoitti:
Sinä se taidatkin olla varsinainen ilopilleri ja yhteishengen rakentaja työpaikallasi! Toiset empaattisesti huomioonottava ihmistuntija!
Et sitten muuta älykästä keksinyt? Ei voi mitään.
Taidat olla tyypillinen työntekijä...voisin vielä veikata tyypillistä työpaikkaa...Valota vähän,mikä on tyypillinen työpaikka.Omassani ei ole moitteen sijaa,yhteishenhi mahtava,se tekee työpäivästä suorastaan viihtyisän
- Ssisar H. Valkoinen
toimii mut ei kaikil kirjoitti:
Valota vähän,mikä on tyypillinen työpaikka.Omassani ei ole moitteen sijaa,yhteishenhi mahtava,se tekee työpäivästä suorastaan viihtyisän
Teretulemast sitten sairaalaan(polille enstex) töihin, saadaan se hymy kerralla hyytymään.
- dd
aitiopaikalla 30 v kirjoitti:
Todellakin tiedän, mistä puhun.
Hoitajan ensimmäinen ja tärkein tehtävä on ollut ja toivottavasti tulee olemaan jatkossakin potilaan vierellä, ei koneen vierellä! Siinä haastetta hoitotyön kehittämiseen.Jos kerta tiedät niin hyvin, niin mitäs täällä nariset, mikset
itse ole muuttamassa asioita ja sanomassa pomoille sekä
johtajille suoraan, että nyt täällä tehdään toisin, jos se kerta on
hoitajista kiinni!!?
Ja itse olen nähnyt hoitoalan työpaikassani, kuinka johto pisteytti
kaikki hoitajat heidän osaamisensa sekä koulutuksensa perusteella;
yllätys tuloksena olikin, ettei pitkällä työkokemuksella ollut niin suurta
painoarvoa, kuin tämän päivän koulutuksella ja atk-osaamisella!
Riksu on vielä lapsen kengissä näissä jutuissa, muttei siellä huonosti
hoideta, siitä on turha valittaa, sanon ex-riksun työntekijänä.
Sitäpaitsi, jos ei miellytä työpaikkana, ei ole kuin omavalintakysymys,
pakkohan ei ole olla, aina voi hakeutua muualle!
Kyllähän se menee niin, kenellä töissä olet, sen lauluja laulat, eli
työnantajalla on ihan oikeasti työnjohto- oikeus, ja jos alat säätää
muita lauluja oman pääsi mukaan, se on lopputili hyvin äkkiää.
Nykypäivänä vaan oli ala kuin ala, atk on vahvasti mukana, ja turha
taistella tuulimyllyjä vastaan. Jo joutaa eläkkeelle 30 vuotta työtä
tehneet. Mielummin teen työni niin kuin nykyinen työnantajani edellyttää,
ja myöskin mitä lait vaatii hoitoalalla, kuin olen työttömänä uppiniskaisuudesta
esimiehelleni. Realiteetit kohdalleen. Ja huumori kyllä kukkii joka työpai-
kalla, edelleen sananvapaus on. Eläkeputkeen vaan ja nuoremmat astuu
remmiin! Kyllä tulijoita on. - nauretaan edelleen
niinpä! kirjoitti:
Onko tosikko, jos ei ota osaa kahvitaukohuumoriin, joka sanojesi mukaan joskus onkin aika julmaa? Näinkö vaikeudet unohtuu? Siitäkö "on hyvä jatkaa taas töitäkin"?
Juoruilu on juoruilua. Kuka viisas vetää rajan loukkaavan ja ei-loukkaavan juoruilun välille?Jokainen meistä ammentaa voimavaransa eritavoin,kaikki ei sovi kaikille.Juoruilu on silloin oikeissa puitteissa kun voi sanoa:mitä ei silmä näe eikä korva kuule,sitä ei sydänkään sure
- kyllä olen
dd kirjoitti:
Jos kerta tiedät niin hyvin, niin mitäs täällä nariset, mikset
itse ole muuttamassa asioita ja sanomassa pomoille sekä
johtajille suoraan, että nyt täällä tehdään toisin, jos se kerta on
hoitajista kiinni!!?
Ja itse olen nähnyt hoitoalan työpaikassani, kuinka johto pisteytti
kaikki hoitajat heidän osaamisensa sekä koulutuksensa perusteella;
yllätys tuloksena olikin, ettei pitkällä työkokemuksella ollut niin suurta
painoarvoa, kuin tämän päivän koulutuksella ja atk-osaamisella!
Riksu on vielä lapsen kengissä näissä jutuissa, muttei siellä huonosti
hoideta, siitä on turha valittaa, sanon ex-riksun työntekijänä.
Sitäpaitsi, jos ei miellytä työpaikkana, ei ole kuin omavalintakysymys,
pakkohan ei ole olla, aina voi hakeutua muualle!
Kyllähän se menee niin, kenellä töissä olet, sen lauluja laulat, eli
työnantajalla on ihan oikeasti työnjohto- oikeus, ja jos alat säätää
muita lauluja oman pääsi mukaan, se on lopputili hyvin äkkiää.
Nykypäivänä vaan oli ala kuin ala, atk on vahvasti mukana, ja turha
taistella tuulimyllyjä vastaan. Jo joutaa eläkkeelle 30 vuotta työtä
tehneet. Mielummin teen työni niin kuin nykyinen työnantajani edellyttää,
ja myöskin mitä lait vaatii hoitoalalla, kuin olen työttömänä uppiniskaisuudesta
esimiehelleni. Realiteetit kohdalleen. Ja huumori kyllä kukkii joka työpai-
kalla, edelleen sananvapaus on. Eläkeputkeen vaan ja nuoremmat astuu
remmiin! Kyllä tulijoita on.Ikävää, jos et pysty toteuttamaan hoitajana omaa innovaatiotasi työssäsi. Ikävä, jos asetat työnantajasi nuolemisen potilaiden palvelemisen edelle.
Ikävä, jos ei ole rohkeutta taistella tuulimyllyjä vastaan edes oikeudenmukaisuuden nimissä.
Ikävä, jos mollaat omaa pesääsi: "Riksu on vielä lapsen kengissä", "aina voi hakeutua muualla", kuten sanoit.
Ikävää, että kannanotostasi paistaa räikeästi ikärasismi.
Hyvä, jos huumori kukkii ja sananvapaus (mm. hoitotyön kehittäminen?) toimii työpaikallasi.
Hyvä, jos nuoret astuvat remmiin.
Hyvä, jos tulijoita on.
Hyvä, jos 30 vuotta työtä tehnyt pääsee eläkeputkeen.
Sinulla ne on realiteetit kohdallaan! - dd
kyllä olen kirjoitti:
Ikävää, jos et pysty toteuttamaan hoitajana omaa innovaatiotasi työssäsi. Ikävä, jos asetat työnantajasi nuolemisen potilaiden palvelemisen edelle.
Ikävä, jos ei ole rohkeutta taistella tuulimyllyjä vastaan edes oikeudenmukaisuuden nimissä.
Ikävä, jos mollaat omaa pesääsi: "Riksu on vielä lapsen kengissä", "aina voi hakeutua muualla", kuten sanoit.
Ikävää, että kannanotostasi paistaa räikeästi ikärasismi.
Hyvä, jos huumori kukkii ja sananvapaus (mm. hoitotyön kehittäminen?) toimii työpaikallasi.
Hyvä, jos nuoret astuvat remmiin.
Hyvä, jos tulijoita on.
Hyvä, jos 30 vuotta työtä tehnyt pääsee eläkeputkeen.
Sinulla ne on realiteetit kohdallaan!Jokaisellahan on oikeus mielipiteeseensä, vai eikö ole?
Sehän se on todella ikävää, jos ei suvaita toisella tapaa
ajattelevaa, nähdään vain oma napa.
En muuten lokaa omaa pesääni, sen verran olen kokenut
innovaatioita, etten ole enää perustehtävissä, vaan olen
siinä onnellisessa asemassa, että voinut valita itse mieleiseni
työpaikkani, joka ei ole enää riksussa. En kylläkään moiti missään
tapauksessa vanhaa työyhteisöäni, malja heille kun jaksavat päivästä
toiseen yöt mukaan lukien raskasta ja vastuullista työtä, sekä sen
mukavampia kollegoita mukaanlukien esimiestä en ikinä unohda!
Joskus vaan on aika ottaa askelia eteenpäin ja siirtyä vaikkapa hieman
toisenlaiseen työympäristöön, jossa kenties saa parempaa palkkaa,
eri tavalla vaikuttaa työvuoroihinsa(mikä taas lisää työhyvinvointia koko
työyhteisössä), ja mahdollisuus käyttää ammattitaitoa monipuolisemmin.
Mutta nyt katoan tältä sivustolta, voit jäädä katkerana vellomaan, miten
huonosti kaikki on. Minulle ei jäänyt sellaista kuvaa ollessani riksussa
töissä! - eikumenoks
dd kirjoitti:
Jokaisellahan on oikeus mielipiteeseensä, vai eikö ole?
Sehän se on todella ikävää, jos ei suvaita toisella tapaa
ajattelevaa, nähdään vain oma napa.
En muuten lokaa omaa pesääni, sen verran olen kokenut
innovaatioita, etten ole enää perustehtävissä, vaan olen
siinä onnellisessa asemassa, että voinut valita itse mieleiseni
työpaikkani, joka ei ole enää riksussa. En kylläkään moiti missään
tapauksessa vanhaa työyhteisöäni, malja heille kun jaksavat päivästä
toiseen yöt mukaan lukien raskasta ja vastuullista työtä, sekä sen
mukavampia kollegoita mukaanlukien esimiestä en ikinä unohda!
Joskus vaan on aika ottaa askelia eteenpäin ja siirtyä vaikkapa hieman
toisenlaiseen työympäristöön, jossa kenties saa parempaa palkkaa,
eri tavalla vaikuttaa työvuoroihinsa(mikä taas lisää työhyvinvointia koko
työyhteisössä), ja mahdollisuus käyttää ammattitaitoa monipuolisemmin.
Mutta nyt katoan tältä sivustolta, voit jäädä katkerana vellomaan, miten
huonosti kaikki on. Minulle ei jäänyt sellaista kuvaa ollessani riksussa
töissä!Hienoa, että olet "kokenut innovaatioita" ja olet löytänyt mieleisesi työpaikan, jossa ei tarvitse (???) enää olla mukana "perustehtävissä", mutta jossa muuten voit "käyttää ammattitaitoa monipuolisemmin".
Sanoit: "Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, vai eikö ole?". Olen täysin samaa mieltä kanssasi, vai olenko muuta väittänyt?
Sanoit: "Sehän se on todella ikävää, jos ei suvaita toisella tapaa ajattelevaa, nähdään vain oma napa." Siitäkin olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Ihmettelen vain kovasti, miksi teet toisin, kuin kirjoitat.
Helpostipa profiloit mielipiteenvaihtokumppanisi katkeraksi... unohtamatta ikävänmakuista ikärasismikommenttiasi aiemmin.
Ehkä sinulla on vielä hiukan hiomista yhteistyökyvyissäsi, ettet heti kättelyssä loukkaa ja aliarvioi toista, tai tee itsestään hiukan yksinkertaisen oloista.
Malja sinulle ottaessasi "askelia eteenpäin"! - dd:n tietäen
eikumenoks kirjoitti:
Hienoa, että olet "kokenut innovaatioita" ja olet löytänyt mieleisesi työpaikan, jossa ei tarvitse (???) enää olla mukana "perustehtävissä", mutta jossa muuten voit "käyttää ammattitaitoa monipuolisemmin".
Sanoit: "Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, vai eikö ole?". Olen täysin samaa mieltä kanssasi, vai olenko muuta väittänyt?
Sanoit: "Sehän se on todella ikävää, jos ei suvaita toisella tapaa ajattelevaa, nähdään vain oma napa." Siitäkin olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Ihmettelen vain kovasti, miksi teet toisin, kuin kirjoitat.
Helpostipa profiloit mielipiteenvaihtokumppanisi katkeraksi... unohtamatta ikävänmakuista ikärasismikommenttiasi aiemmin.
Ehkä sinulla on vielä hiukan hiomista yhteistyökyvyissäsi, ettet heti kättelyssä loukkaa ja aliarvioi toista, tai tee itsestään hiukan yksinkertaisen oloista.
Malja sinulle ottaessasi "askelia eteenpäin"!Hahhaaa, ei voi muuta kuin nauraa edelliselle,
"toiset tekee mitä pystyy, mutta jotkut mitä haluaa".
Taitaa kuulua niihin jälkimmäisiin, mutta kaikkihan ei
siihen pysty! Luottohenkilö monessa suhteessa, sääli
kun lähti. - että täällä taas!
dd:n tietäen kirjoitti:
Hahhaaa, ei voi muuta kuin nauraa edelliselle,
"toiset tekee mitä pystyy, mutta jotkut mitä haluaa".
Taitaa kuulua niihin jälkimmäisiin, mutta kaikkihan ei
siihen pysty! Luottohenkilö monessa suhteessa, sääli
kun lähti.Huhhuh, kun pöllähti sieltäpäin paha haju - omakehu!
Mutta kuka sen kissan hännän nostaa, jollei kissa itse!
Nauretaanko yhdessä?
P.S. Kirjoittelepa taas kuulumisia, kun iltamyöhällä pääset kotiin takaisin sieltä tärkeästä toimestasi. - häpeäksi
että täällä taas! kirjoitti:
Huhhuh, kun pöllähti sieltäpäin paha haju - omakehu!
Mutta kuka sen kissan hännän nostaa, jollei kissa itse!
Nauretaanko yhdessä?
P.S. Kirjoittelepa taas kuulumisia, kun iltamyöhällä pääset kotiin takaisin sieltä tärkeästä toimestasi.Oliko ihan asiallista palstalle mikä oli aloitettu vanhusten hoidosta,tulla kinaamaan omasta tärkeydestään ?
Kukaan ei ole korvaamaton,eikä toistaan parempi.Se vaan on niin että joltakin käy näppärämmin joku työ kuin toiselta ja toinen on kätevämpi vastaavasti jossain muussa.
Ihmetellä täytyy kuinka voi yleensä vanhuksien kanssa tulla toimeen jos ei työkaveritkaan pärjää keskenään - Suunnistaja
kokouskirjaaminenkok kirjoitti:
Toivonkin hartaasti, että lakiin tulee määräykset, että henkilökunta tulisi velvoittaa olemaan potilaiden kanssa, kuin että se istuu kirjaamassa ... tai ainakin, että toteutuisi osaston henkilökunnan yhdessä sovitut ja kirjatut laatukäsikirjan lupaukset!!! Turha tuhlata valtavat tuntimäärät työaikaa yhdessä pohtimalla ja kirjaamalla hienot hoitotyön tavoitteet, joihin ei kuitenkaan ylletä!Olen samaa mieltä! Yli 40 v vanhusten hoitajana työskennelleenä olen nähnyt nämä "tärkeät kirjaamiset", ylipitkät lounas- ja kahvitauot ja ihmetellyt, mistä se palkka maksetaan!!!!! Kenen tehtävä vanhusten hoito on, ellei juurikin näiden kansliassa ja kahvihuoneessa istuvien hoitajien!!!
- auta armias
Toinen vanhemmistani on ollut riihimäkeläisessä kaupungin omistaman säätiön palvelutalossa vuodesta 2002. Näin se menee:
Ruokailu on aamulla puuroa, päivällä keittoa, iltapäivällä pullaa, päivälliseksi puuroa ja illalliseksi puuroa. Kun saa ankaria vatsakipuja näistä viljoista, niin annetaan kipulääkettä. (Jo ennen palvelutaloon muuttoa hänellä oli yksi hengenvaarallinen suolitukos joka leikattiin.) Yöksi sitten huumepilleri, vaikkei hän ole koskaan sellaisia aiemmassa elämässään käyttänyt. Ikävä kyllä hän on tullut riippuvaiseksi tästä iltapillerista, kun jätetään ilman, niin alkaa nykiminen. Kyseessä huumeeksi luokiteltava aina, jota saa antaa korkeintaan kuukauden ajan, mutta hänelle sitä on annettu vuosikausia.
Proteiinipuoli ruokavaliosta on unohdettu täysin, kun sitä hänelle veimme, niin hän ahmaisee sen ja huokaisee, että "Hyvää!".
Kun aloimme kampanjoida hänelle sopivamman ruoan puolesta, niin meistä tehtiin hänen nimissään rikosilmoitus muka kotirauhan häirinnästä vastoin nimenomaista vanhuksen tahtoa, ja niin vanhus on aivan yksin taas ja näiden pahoinpitelijöiden armoilla.
Että tällainen tulevaisuus riihimäkeläisillä vanhuksilla on täällä kotikaupungissaan.- auta armias
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Vladivostokin hoitokodista paenneet kertoivat karusta kohtelusta /1135266789516
Vanhukset paetkoon tällaisesta palvelutalosta, niinkuin Vladivostokissa tehtiin. Totuus pitää tuoda ilmi!
Sanon ihan suoraan, että kyllä vanhuus tällaisessa kaupungissa (Riihimäki) pelottaa oikein todella.
Kenenkään on turha kuvitella että tilanne paranisi. Uutta kotikuntalakiakaan ei voida soveltaa, kun ei ole kuulemma soveltamisohjeita. Näin nekin riihimäkeläiset, jotka menisivät jonkin muun kunnan palvelutaloon, eivät saa sitä tehdä. Valinnanvaraa ei siis ole. - auta armias
auta armias kirjoitti:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Vladivostokin hoitokodista paenneet kertoivat karusta kohtelusta /1135266789516
Vanhukset paetkoon tällaisesta palvelutalosta, niinkuin Vladivostokissa tehtiin. Totuus pitää tuoda ilmi!
Sanon ihan suoraan, että kyllä vanhuus tällaisessa kaupungissa (Riihimäki) pelottaa oikein todella.
Kenenkään on turha kuvitella että tilanne paranisi. Uutta kotikuntalakiakaan ei voida soveltaa, kun ei ole kuulemma soveltamisohjeita. Näin nekin riihimäkeläiset, jotka menisivät jonkin muun kunnan palvelutaloon, eivät saa sitä tehdä. Valinnanvaraa ei siis ole.Tässä se tämänpäiväinen nettilehden uutinen:
"STT–AFP
VLADIVOSTOK. Venäläisen hoitokodin asukkaat syyttävät asuntolan johtoa hyväksikäytöstä ja huumaamisesta lääkkeillä Vladivostokissa.
Väärinkäytöksistä kerrotaan paikallislehden toimittajien tekemällä nettivideolla.
Viisi vanhusten ja vammaisten hoitokodista paennutta kertoi toimittajille YouTubessa myös työnteosta nimellisellä palkalla ja henkilökohtaisten tavaroiden takavarikoimisesta.
"He eivät anna meidän pitää passejamme ja loukkaavat yksityisyyttämme", eräs nainen kuvaili.
Nuori vammainen mies kertoi, että hänet oli pakotettu työskentelemään 200 ruplalla eli viidellä eurolla kuukaudessa. Kun hän pyysi lisää palkkaa, hänet eristettiin ja hänelle annettiin pistoksia.
Paenneet ovat saaneet katon päänsä päälle paikallislehden toimituksesta.
Hoitolan johtaja Viktor Logatshev kertoi Venäjän valtiontelevisiolle videoiden olevan "likaisia valheita".
Syyttäjät aikovat selvittää paenneiden hoidokkien syytökset. Laitoksen edellinen johtaja on saanut tuomion hoitolaan muuttaneiden asuntojen anastamisesta." - hyvään uskoo
auta armias kirjoitti:
Kenenkään on turha kuvitella että tilanne paranisi. Uutta kotikuntalakiakaan ei voida soveltaa, kun ei ole kuulemma soveltamisohjeita. Näin nekin riihimäkeläiset, jotka menisivät jonkin muun kunnan palvelutaloon, eivät saa sitä tehdä. Valinnanvaraa ei siis ole.Kyllähän nykyään vanhus saa esm. lähemmäs lapsia muuttaa,oli vain jotain asioita,mitkä entinen kotikunta joutuu maksamaan uuteen paikkaan.Laitoshoidon tarvekkin taidetaan kartoittaa uudelleen.Noihin Venäjän juttuihin en edes vertaisi Riihimäellä oloa
Eikä niissä muiden kaupunkien vanhainkodeissa taida sen ihmeellisempää olla kuin kotikaupunkissakaan,ruoho vain näyttää vihreämmälle aidan takana - auta armias
hyvään uskoo kirjoitti:
Kyllähän nykyään vanhus saa esm. lähemmäs lapsia muuttaa,oli vain jotain asioita,mitkä entinen kotikunta joutuu maksamaan uuteen paikkaan.Laitoshoidon tarvekkin taidetaan kartoittaa uudelleen.Noihin Venäjän juttuihin en edes vertaisi Riihimäellä oloa
Eikä niissä muiden kaupunkien vanhainkodeissa taida sen ihmeellisempää olla kuin kotikaupunkissakaan,ruoho vain näyttää vihreämmälle aidan takanaRiihimäki ei anna vanhuksille maksusitoumuksia muualle, se on saletti, näin on ollut aina. Hyvin ikäviä kokemuksia tuttavapiirissä ja omassa lähipiirissä. Eikä kyse ole lasten lähelle pääsemisestä, vaan oman seurakunnan yksityiseen hoitokotiin toisella puolella Suomea. Se paperisota on käyty läpi joten tiedossa on asia.
Julmaa tämä kristittyjen toiminta.
- Työtä seurannut
Riihimäen kaupunki ei omista käsittääkseni mitään säätiötä? Säätiö on ihan sama kuin yksityiseltä palveluja ostaisit.. Tai ainakin siltä tuntuu nykyään vaikka säätiöllä olisi kuinka hienot periaatteet.. Raha kiiltää kaikkien silmissä.
- Ei liiallisuuksiin
Olisikohan liioittelun makua,tuossa ruokapuolessa ?Varmuudella en voi lähteä kinaamaan mutta tuntuisi oudolle,jos noin olisi.
Vanhustemme ruika on omastakin mielestäni tehty liian "terveelliseksi" ja vieraaksi siihen makuun mihin he ovat tottuneet.Suola ja sipuli,välin pippuri on ne mausteet jotka vanhempien suussa maistuu hyvälle.Kun ihminen alkaa hipoa 90 on ruokahalu jo muutenkin huono,siihen lisättynä kaikki nykyisin käytettävä hömppä,loppuu syöminen tyystin.Makuaisti on heikentynyt ja ikänsä suolalla säilöttyjä ruokia syöneenä he ei maista mitään kun terveellisyys syistä jätetään suola minimiin.Voin kertoa nähneeni millaisella halulla vanhus pistelee silliä ja perunaa menemään,pehmeää ruisleipää ja maitoa.HYVÄÄ!Toinen juttu sitten onkin jos laitoksissa alettaisi ruokkia tähän malliin,kuinka paljon omaiset sitten valittaisivat.
Itse olen elämän suhteen sen verran realisti ,haluan syödä loppuuni asti sitä mistä tykkään,enkä mitä terveysapostolit määrää.Haluaisin jopa kuolla täydellä vatsalla- 45 56
Tuo oli hyvä huomio. Isäni asusteli ns. vanhainkodissa viimeiset vuotensa. Ruoka oli mielestäni vaihtelevaa, mutta isäni valitti, että ei saa mitään tuttuja ruokia, ruuat ovat kovin outoja. Silliä, perunaa, ruisleipää ja piimää olisi maistunut hänelle, ja (tamperelaisena) mustamakkara! Samoin kahvi ja kotipullansiivu.
Eli oli liiankin "hienoa" hänen makuunsa. - ei matematiikko
45 56 kirjoitti:
Tuo oli hyvä huomio. Isäni asusteli ns. vanhainkodissa viimeiset vuotensa. Ruoka oli mielestäni vaihtelevaa, mutta isäni valitti, että ei saa mitään tuttuja ruokia, ruuat ovat kovin outoja. Silliä, perunaa, ruisleipää ja piimää olisi maistunut hänelle, ja (tamperelaisena) mustamakkara! Samoin kahvi ja kotipullansiivu.
Eli oli liiankin "hienoa" hänen makuunsa.Kyllä arvasin sen että on muitakin saman huomion tehneitä..Maalaisjärjellä ajatellen kun on ihminen siellä ehtoopuolella jo kannattaako kiusaaminen ruualla.Ja vaikka ottaisi taloudellisenkin puolen huomioon luulisin ettei ne entisajan vaatimattomat ruuat kustannuksia pilviin kohottaisi
- pulipuli123
Olin opiskeluaikana töissä eräässä yksityisellä vanhainkodilla töissä riihimäellä. Aamupala ja lounas oli erittäin ravitsevia ja täyttäviä, mutta entääs sitten päivällinen se oli yleinsä jotain makaroonivelliä tai muuta vastaavaa. Noh se alko mietityttää kun päivällinen oli neljältä ja tuollainen ruoka ei mahaa täytä ni osa vanhuksista joutui olemaan sillä ruualla seuraavaan aamuun asti, kun iltapala ei kuulunut pakettiin ellei omainen sitä ollut erikseen tilannut, iltapala piti antaa vanhukselle jääkaapista, mutta tyhjästä oli paha nyhjäistä ku ei omaiset ollut tuonnu ruokaa! Usein teinki niin että että kävin salaa hakemassa keittiöstä näille vanhuksille pientä iltapalaa tein sit väärin tai en...mutta lähdin työpaikasta menemään.
- iltavirkku.
Itse olen sellainen henkilö, etten aamusella ruokaa kaipaa eikä päivälläkään niin tule syötyä. Mutta tuossa neljän aikaan alkaa kaivata syömistä, ja iltapuolella erityisesti maistuu. (olen tavallisen painoinen).
Monissa maissahan syödään nimenomaan tällä tavalla, joten kai se on jotenkin luonnollista.
Olisi kamalaa ellei illalla saisi syömistä!
Liittyy ehkä siihenkin että olen selvästi iltavirkku ihminen. Monet ovat. - iltapilleri unettaa
iltavirkku. kirjoitti:
Itse olen sellainen henkilö, etten aamusella ruokaa kaipaa eikä päivälläkään niin tule syötyä. Mutta tuossa neljän aikaan alkaa kaivata syömistä, ja iltapuolella erityisesti maistuu. (olen tavallisen painoinen).
Monissa maissahan syödään nimenomaan tällä tavalla, joten kai se on jotenkin luonnollista.
Liittyy ehkä siihenkin että olen selvästi iltavirkku ihminen. Monet ovat.Samahan se on sairaalassa,eikös sielläkin ilatpala anneta lääkkeiden kera tuossa 19.00 sen jälkeen saa tulla omillaan toimeen aamuun asti,poislukien diebaatikot ym.Taitaa vanhukset laitoksissa nukkuakkin eri aikataululla kuin nuoremmat ihmiset
- vanhe neva
iltapilleri unettaa kirjoitti:
Samahan se on sairaalassa,eikös sielläkin ilatpala anneta lääkkeiden kera tuossa 19.00 sen jälkeen saa tulla omillaan toimeen aamuun asti,poislukien diebaatikot ym.Taitaa vanhukset laitoksissa nukkuakkin eri aikataululla kuin nuoremmat ihmiset
Yleensä sanotaan ettei vanhat tarvitse niin paljon unta kuin nuoremmat.
Olen kohdallani huomannut asian selvästi. Tuntuisi ikävältä jos joutuisi jonnekin jossa pakkonukutetaan. Siitä tulee pää ja poskiontelot ja niska kipeäksi. - helpottaa mukavasti
vanhe neva kirjoitti:
Yleensä sanotaan ettei vanhat tarvitse niin paljon unta kuin nuoremmat.
Olen kohdallani huomannut asian selvästi. Tuntuisi ikävältä jos joutuisi jonnekin jossa pakkonukutetaan. Siitä tulee pää ja poskiontelot ja niska kipeäksi.Sun täytyy saada uusi sänky ,patja ja eritoten uusi tyyny
- vanhe neva
helpottaa mukavasti kirjoitti:
Sun täytyy saada uusi sänky ,patja ja eritoten uusi tyyny
Sinänsä hyvä huomio.
En vain enää ole väsynyt, vaikka nukunkin vähemmän kuin ennen. En siis kaipaa lisää pedissäoloaikaa. - ei = 14
iltavirkku. kirjoitti:
Liittyy ehkä siihenkin että olen selvästi iltavirkku ihminen. Monet ovat.Miksi ihmeessä Suomen elämä on tehty niin aamupainotteiseksi?
Eikö voisi jakaa tasaisemmin, toimintoja pitkin päivää ja iltaa? - Alan ammattilainen
Ei riihimäellä ole yksityistä vanhainkotia. Palvelukeskus Riihikoti (vanhainkoti) on kunnan ylläpitämä laitos. Riihimäellä tosin on säätiöpohjaisia palvelutaloja joissa maksava ikäihminen tilaa määrätyt palvelut ja maksaa niistä itse palvelun tuottajan määrittelemän hinnan.
- erilaisia ollaan
""oikean"""vanhuksen unen määrää on vaikea kontrolloida,kun itse ei huomaa nukkuneensa.Äitivainaa aikanaan kertoi nukkuvansa huonosti ja ei nyt päiväsaikaan toki ollenkaan,vaikka monesti kun menin käymään kuorsaamasta herätin Se on vanhukselle suoranainen häpeä nukkua päivällä.
- väärässäkö
Muistanko nyt ihan väärin että adressissa joka eduskuntaan vietiin oli tuhatkunta nimeä ?Luulin ensin että ne oli paikkakunnalta,mutta siinähän oli joku nettikeräyskin mukana,määrä on pieni joten kovin monella ei vanhustyöstä ole moittimista
- aina uusi
Luin tuossa uutisen,että telkka syttyi palamaan hoivakodissa,henkilökunta sai palon sammutettua.
Olen joskus ihmetellytkin sitä vimmaa että vanhuksille täytyy kiikuttaa kaikki vanha vehkeet vaikkeivat edes näkisi telkkaa katsoa.Mielestäni nämä äänikirjat olisi heille paljon parempi viihdyke(kenen kuulo tallessa)
Kai se omaisten omaatuntoa hivelee kun vie vanhukselle television jota ei as.om. osaa edes käyttää,saati jaksaisi katsella- pölytystä
Kyllä uusikin voi syttyä jos sitä ei puhdistele pölystä. Joten jos viette telkan niin käykää myös puhdistelemassa.
- järki mukaan
AP. kirjoitus keräyksestä vanhainkotiin Viihtyvyyttä Lisää.En tiedä mitä tuo pitänee sisällään,mutta itse kokisin viihtyvyyden lisääjänä ulkoilua heille jotka vähänkin kynnelle kykenee,ja muita edes hetkeksi sänkystä ylös.Tuollaisiin toimiin ymmärrän keräyksetkin,mutta jos tämä taas on sitä puuttuvaa televisiota jota toinen ei kuule eikä toinen näe,tai peräti taidetta,en ymmärrä keräystä,enkä aio siihen osallistua,ennenkuin selkenee mihin rahat käytetään
- Viihtyvyyttä?
Ilmeisesti pari telkkaria, uutisoitiin jokin aika sitten ko. lehdessä ja moitittiin
yleisönosastossa.
Et silleen. - ei osuutta
Jos se tuota on niin säästyipä nekin rahat
- kukin ajallaan
Suomessa vanhushoidon laitoshistoria on niin nuori asia ,hyvä kun on saatu edes nykyiseen malliin niinkin lyhyessä ajassa.
Ei tarvitse valovuosien taakse ajatella kun vanhukset hoidettiin vielä kotona ja kotiin he kuolivat se oli luonnollinen asia,kukaan ei valittanut huonosta hoidosta.nyt kun 100v poistuu keskuudestamme omaiset on etsimässä syyllistä siihen.Hoitovirhe on varmasti tapahtunut ja jotain on moitittava.Huonoa omaatuntoako sillä pönkitetään vai onko tämä normaali elämän kiertokulku unohtunut tyystin - Tervetuloa alalle!
Olin juuri viime viikonloppunakin vanhusten palvelutalossa (ei Riihimäellä)hoitamassa käytöshäiriöisiä dementikkoja. Esim vaippojen vaihto ulostaneelta vaatii kolme hoitjaa pitelemään, jotta saadaan mummo pestyä ja puhtaat vaatteet päälle. Lyöntejä potkimista, puremista ja kiroilua - ihan jokapäiväistä. Kuinka moni teistä ottaa joka päivä lyöntejä vastaan työssään.?Tehkää hyvät ihmiset päivä kaksi töitä vaikeasti dementoituneiden tai alkoholidementikkojen kanssa, niin huomaatte, että aika iso osa on todella vaikeahoitoisia. Nöyryyttävä sairaus, jota eivät ole itse valinneet, mutta ihmettelen vain, mistä löytyy ne, jotka suostuvat ko työolosuhteisiin ja vielä surkealla palkalla. Ja kun lopulta saa hiki hatussa aamutoimet neljäntoista asukkaan kanssa kolmeen pekkaan tehtyä, tulee tiukka omainen ihmettelemään, eikö hänen äitinsä ole vielä päässyt ulos?
- palkkaja palkka
Tuosta oli Hesarin Kuukausiliitteessä asiallinen juttu,meinaten omaisista.Kuuleppas sinä siunailija raskasta työtä ja huonoa palkkaa,siitä kaikki valittaa,mutta rahallakaan ihminen ei jaksa yhtään yli rajojensa ja jos työ on palkitsevaa ei sitä rikastuakseen teekkään vaan elääksen
- Välituntivalvoja
Vaikein asia riihimäellä näyttäisi olevan välilyönti välimerkin jälkeen. Ei muuten en ole pilkunnussija, mutta en vain jaksa lukea tuollaista yhteenkirjoitetua pitkää sepustusta.
- piste pilkku
Huomasitko ollenkaan välituntivalvoja,ettei tämä ollutkaan mikään oikeinkirjoitus kokeen palsta,vaan tässä on puhuttu vanhuksista.
Jos noin pienet asiat ottaa päähän ja lukee kuitenkin kiusatakseen itseään,voin ennustaa sinulle vaikeaa vanhuutta.Susta tulee oikein ränkkäkänkkä,jonka kaikki hoiturit haluaisi siirtää muille
- henkilökuntaa lisää
Ymmärrän: liian vähän hoitajia
Asiakkaat, hoidokit ovat vaikeita. Henkilökuntaa pitäisi olla enemmän, silloin nostelut ja muut siirtelytkin kävisivät paremmin.- silla lailla mennään
Itseasiassa ei hoitajia liian vähän ole,mutta kastijako syö ihmisiä hoitoalalla,se on tarkkaan rajattua kuka mitäkin tekee,se oppimaton pienipalkkainen yrittää ja yrittää jaksaa,kun taas koulunpenkillä pidempään viihtynyt pesee käsiä,koska eniten bakteereja tutkitusti on näppäimistöllä,mitä useampi henkilö sitä käyttää.Ei muuten ollut paljon kärjistetty tuo juttu
- Tervetuloa alalle
Mikähän jutussa oli kärjistystä? Sekö, että neljäätoista vanhusta kohden on kolme hoitajaa vai nuo käytöshäiriöt. Jokainen joka on tehnyt töitä muistihäiriöihin erikoistuneiden vanhusten kanssa tietää miten asiat on. Kyseessä oli vielä käytösongemaisten yksikkö,joten totta sekin. Ja tuo kastijako on vähän kaukaa haettu, kun paikalle ei ole lainkaan muuta henkilökuntaa. Ps. tehtäviin kuuluu myös kaikki keittiötyöt ruoanvalmistusta lukuun ottamatta sekä pyykkihuolto. Näillä palstoilla vain heitellään kiviä kaikkia kohtaan vaikka ei olisi mitään käsitystä asioiden oikeasta tolasta. Totta on sekin, että hoitoalalla on henkilöitä, joiden pitäisi tehdä ehkä jotain muuta työtä, mutta sama taitaa koskea kaikkia aloja. Ja jokainen joka tekee mitä tahansa rankkaa hommaa tietää, että parasta tuuletusta on täysin sopimaton huumori, ei sitä muuten jaksaisi. Ne puheet onkin tarkoitettu vain niille joiden kanssa tilanteet jakaa.
- näkökulma
Niimpä.....Mitä tuohonkin sanoisi,kärjistämisellä tarkoitin tuota aikaisempaa kirjoitustani,totesin sen omani päätteeksi tuohon kastijakoon liittyen,en loukatakseni ketään enkä mitään.
Tuolla aikaisemmin joku toivotteli tervetulleeksi polille,silloin kuulemma hymy hyytyy,sitä kirjoitusta en ymmärtänyt yhtään.
Työ siellä on viikonloppupainotteista,joskus hiljaista silloinkin,työ sielläkin on vain työtä,silloin mennään kun on hässäkkää,mutta turha puhua ettei siellä jäisi pitkälti joutoaikaa hymylle ja huumorille.
Joku muukin sekaannus näihin kirjoituksiin on eksynyt,poli ei koske vanhustenhoitoa erikoisemmin,siellä tilanteet tulee ja menee ,mutta vanhuspuolella kaikki junnaa entisellään päivästä toiseen.Siinä hoitajiltakin jää saamatta se palkkio kun asiakas paranee ja lähtee kotiin,on hyvä mieli.Vanhusten kanssa taas mennään hiljalleen aina huonommaksi,hoitajankin on opittava nauttimaan niistä pienistä hyvistä hetkistä joita asiakkaan kanssa saa viettää - henkilökuntaa haluav
Epäkohdat johtunevat henkilökuntapulasta ja kiireestä
Eikö silloin pitäisi puugtua tähän perusasiaan?- kaikki kädet käyttöö
Kyllä se vaje totta on.Raha vaan tekee tepposet jokapaikassa,siksi olisikin syytä laitoksissa järkiperäistää töitä,kunpa päästäisi edes siihen että kaikki osallistuisi kaikkeen tekemättä eroa sair.hoit-lähihoit-tai vanhojen perushoitajien välissä
Kouluttamatonkin apu on tarpeen ja asiallista käyttääkkin,siinä kyllä syntyy pakosta eroja ed. mainittujen töihin,mutta tarpeellista apua kuitenkin.
- odotellaan jaksaako
Radiossa kerrottiin eilen Helsinkissä olevan paljon vapaaehtoistyövoimaa,eläkeläisiä ja joidenkin yhdistysten väkeä,joka on ottanut asiakseen auttaa esim. vanhusten ulkoilussa ja seuranpidossa,pienissä aputehtävissä.Toimii kuulemma hyvin,hienoa että sellaisia ihmisiä on olemassa.
Kyllä tiedän Riihimäelläkin muutaman sellaisen henkilön,joka jaksaa hyväkuntoisena eläkeläisenä tehdä asioita vanhusten hyväksi.
Toivoisin sen laajentuvan enemmän laitoshoito painotteiseksi,koska silloin laitosten toimintakin olisi avoimempaa,tiedettäisi millaista se todellisuus on,koska ulkopuolisia kävisi enemmän.He näkevät varmasti asioita toisesta vinkkelistä kuin omaiset. - pikavippaaja
Huom!
Olisin kiitollinen siitä, että minulla olisi työpaikka ja sellainen palkka, jolla tulisi toimee jollainlailla.
Nyt ei jää mitään yli, siis ei yhtään rahaa.
En tupakoi ja alkoholia nautin harvoin. - ----
Pikavippaaja: Onko sinulla tarpeettomia koiria? Säälitti kaupan kassalla henkilö joka sanoi ettei hän itse voi juuri mitään syödä, kun koirien ruuat maksaa niin paljon. Minulla ei ole koiria, voin syödä hyvänlaisesti. Ainakin terveellisesti.
- eri kastia
Onnellisessa asemassa taitaa vanhukset olla tähän nuorisoon nähden ,he ei käytä pikavippejä,eikä heillä ole tarpeettomia koiriakaan.Ainoastaan kaverikoirat käy moikkaamassa mikä on hieno asia.
Eikä heidän ruoan määrä eikä laatu ole riippuvainen koirista
- huono omatunto
Hei. Pakko osallistua tähän keskusteluun. Käyn tervehtimässä lähisukulaistani eräässä Pohois-Suomalaisessa palvelutalossa. Nyt ihmettelen erästä asiaa!!! Vanhukset pidetään koko ajan lukkojen takana omassa huoneessaan. Syy se: koska asukiksi on tullut uusia vanhuksia jotka eivät ole vielä tottuneet "talon tavoille" siis ehkä menevät "väärään huoneeseen". Kuin vankilassa...
En syytä henkilökuntaa koska he ovat ystävällisiä ja tekevät kaikkensa vanhusten eteen. Siitä kiitos heille. Mutta mikä on tämä Suomalaisuus. Ei ole mahdollisuutta edes osallistua omien vanhempien hoitoon. Omaishoitaja systeemi ei toimi koska ei yksi ihminen pysty hoitamaan dementoituvaa vanhusta. Voimat loppuu. Jotain muuta pitäisi systeemiin kehitellä. Tietävätkö nämä suuret ikäluokat mihin he kohta "joutuvat". Suurilla ikäluokilla on tietääkseni vielä Suomessa mahdollisuus vaikuttaa asioihin.
Olisikohan muutoksen paikka ja aika puuttua asioihin. - aterian kysyjälle
Tuossa oli jotain asiallistakin vanhuksista,mutta loppui siihen kun kaksi hyvää"hoitajaa"alkoi kinata kumpi on enemmän paskaa siivonnut.Näin käy joka ketjulle koskisi jotain asiaakin
- Näin on
Kyllä vaan taitaa asiat ikäihmisillä olla hyvin Riihimäellä verrattuna moniin muihin paikkakuntiin Suomessa!
- yksi ajatus
Eikös vaan lehdessä ollutkin kirjoitus keräyksestä,joka vanhainkodin viityisyyteen olisi käytetty.
Riihikodille saatiin kokoon peräti 300euroa mikä viittaa vahvasti siihen että kaikki ovat nykytilaan tyytyväisiä
Tämä koko juttuhan alkoi muistaakseni siitä että nyt rahoja keräävä perhe ei ollut tyytyväinen laitoshoitoon.Asia on hyvä mutta liian suuri niin pienellä väellä eteenpäin vietäväksi
Toinen kysymys joka tässä herää on ihmisten kokemukset hoidon tasosta,joku on tyytyväinen kun toiselle ei taas kelpaa mikään.Omana mielipiteenäni kuitenkin sanon ettei yksi televisio ole maailman tärkein asia,viihtyvyyttä voitaisi paljon paremmin lisätä seurusteluun käytettävällä ajalla,puhumalla.
Vai yritetäänkö vanhuksetkin hoitaa samalla periaatteella kuin lapsetkin:tos on telkka ja peli,ole nyt hiljaa!!- Hoitaja Riihikodista
Sinulle nimim. yksi ajatus. Olet nyt tulkinnut Aamupostin luvun väärin televisioiden ym. tarvikkeiden keräyksestä. Keräys kohdistuu Riihimäen terveyskeskuksen osastojen viintyvyyteen ei Riihikodille niinkuin kirjoitat. Riihikodin saneerauksen myötä 2008 - 2010 kaikkiin osastojen asukashuoneisiin ja päiväsaleihin tuli digitv.t. Se on totta, että ei televisiot poista viihtyvuuden tarpeiden täyttymistä, virikkeitä tarvitaan eri muodoissaan.
Riihikoti on muutenkin uudistunut monessa suhteessa, ruokailuajat joista edellä on paljon purnattu ovat Valviran ohjeiden mukaisia, ruoka on monipuolista ja sitä saa pienimuotoisena myös ruoka-aikojen väleissä jos tarve vaatii. Ei vanhuksen tarvitse nälkää nähdä, eri asia on tietysti jos ruoka ei aina ole sitä mitä on kotona tottunut syömään. Ravintoarvot on laitosruoassa kohdillaan. Mikään ei estä käymässä tutustumassa oman paikkakunnan vanhustenhoitoon paikan päällä jos on epäilyjä hoidon ym. suhteen.
Riihimäki on koko ajan parantanut vanhustenhoitoa ja en sitä nyt ihan hirveästi lähtisi moittimaan. Olen mielissäni, että Riihimäelläkin uudistuksia tehdään käytettävän varallisuuden puitteissa. Saa nähdä mitä haasteita tuleva vanhustenhoitolaki tuo kuntiin.
- samoja ihmisiä
Tähän se oli melkein silmille pompannut anteeksipyyntöä odottamaan,Sori,että sotkin paikat!
Mikä lie ajatuskatko sina asiasta puhuttaessa sotken TK:oon Riihikotiin,en onneksi vielä muuten,mutta kyseisestä asiasta puhuttaessa.
Muuten mielipiteeni ja näkökantani siitä itse asiasta ei ole miksikään muuttunut.
Kyllä se telkka viihdykkeenä pelkästään on Riihikodissakin osastokohtainen
Anteeksi sekaannukseni - AK:) osalainaus
Porukkaa sinne missä pula ja puute, eikä kahvia juomaan toisinpäin!
Henkilöstömitoituksen säätäminen lailla on niin potilaan kuin hoitotyötä tekevän henkilöstönkin etu.
Kun hoitohenkilökuntaa on laitoksissa riittävästi, jakautuu raskas työ tasaisemmin hoitajien kesken.
Tällöin potilaille jää riittävästi aikaa, ja kaikki saavat ruokansa lämpimänä eikä tarvitse turhaan odottaa märissä bamperseissa
Vuonna 2013 voimaantulevassa vanhuspalvelulaissa tulee lailla määrätä henkilöstömitoituksista sekä sanktioista, mikäli lakia ei noudateta.
Ne arkiset asiat!
JK. Ottakoon Jana-Kala tästä myös opit! - ---
Opettele sinä kirjoittamaan, ennen kuin tulet tänne rääpeltämään! Se pitkä näppäin on space, millä saa tyhjän välin ja välimerkit tulee aina ennen välimerkkiä olevaan sanaan kiinni! PISTE!
- B- Amber
Mikä rääpeltämään? Minä käytän räpeltämään?
Onko jotain slangia?
Minä kirjoitan kuten koulussa on opetettu!
Se on myös selkeämpää noin! - Portti!
Jaahas miten nuo 2 ym. kommenttia liittyy asiaa?
Onkos pikkupojat tulleet sotkemaan aiheita, kun ovat huomanneet keskustelua
käytävän.
Se on iso syy, että miksi näistä palstoista porukat häipyy(: - Osmaihko
hyvää hoitoa on saaneet tuttavat vanhainkodissa, ei valitettavaa. Henkilökuntakin ihan mukaaa porukkaa. Itseasiassa, Riihimäellä taitaa olla asiat jopa paremmin kuin muualla Suomessa, näin on omat kokemukset sekä tuttavienkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892618Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161590
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641212Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻75995- 56969
- 45857
- 63849
- 61835