Herätysliikkeet???

*hämmentynyt*

Mitä mieltä niistä? Kuka on loppujen lopuksi oikeassa? Myös, jos täällä on eri herätysliikkeiden "edustajia", kertokaa jotain!

6

312

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??

eli miten suhtaudutte eri herätysliikkeiden edustajiin??

• Spiidi

Itse olen vapaakirkollinen suhteellisen nuori mies.
        Tunnen syvää kunnioitusta kaikkia herätysliikkeitä kohtaan, mutta ei
        herätysliike ketään varsinaisesti
        pelasta, vaan aina on päälimmäisenä
        henkilön henkilökohtainen suhtautuminen Jumalaan, eli sudämen tila.
        Kaikista seurakunnista löytyy myös
        löysiä lenkkejä, joista uskomattomat
        saavat sitten puheenaiheita.

Jos on jopa liian ahdasmielinen uskossaan, niin eikö se ole kuitenkin
        parempi, kuin liian suvaitsevainen?
        Jokainen vastaa itse omista valinnoistaan, eikä sielä sitten nykyisen vallitsevan ympäristön mielipiteet mitään merkitse.
        Olkaamme varmoja valinnoissamme!

• Baskeri.

Ainakin kirkon sisäiset herätysliikkeet ovat erittäin hyvä asia. Ne ovat syntyneet protesteina liian liberaalille raamatuntulkinnalle tilanteissa, joissa kirkon usko on ollut katoamassa.

Keskenään ne ovat hyvin erilaisia. Esim. vanhoillislestadiolaisten mielestä vain he itse ovat oikeassa ja pääsevät taivaaseen, kun taas körttien eli heränneiden käsitys uskosta on vuosikymmenten varrella laajentunut niin, että nykyisin he päästävät taivaaseen jo ilman uskoa olevat ja toisten uskontojen kannattajatkin.

Näiden lisäksi kirkossa on vielä ns. viides herätysliike eli viidesläisyys, jota edustavat mm. Kauniaisten raamattuopisto ja Kansanlähetys. SLEY eli evankeliset on taas vanha herätysliike, joka nykyisin toimii läheisessä yhteistyössä viidesläisten kanssa.Kumpikin korostaa Raamatun arvovaltaa ja luterilaista uskoa, SLEY ehkä vielä luterilaisempana.

Länsirannikolla vaikuttaa vielä pieni länsi - Suomen rukoilevaisten liike, joka on hyvin vanhaa perua ja asenteiltaan hyvin konservatiivinen.

Lisäksi on erilaisia helluntailaisuutta muistuttavia pieniä karismaattisuuteen ja tunne - elämään panostavia ryhmiä, suurimpana niistä Nokian herätys.

Tässäpä tärkeimmät. Valinnan varaa siis on tiukkapipoisesta löysäpipoiseen ja jopa pipottomaan. Yhteistä niille on, että ne ovat (olleet) protestiliikkeitä harhautunutta kirkkoa vastaan, kukin omin painotuksin, ja että ne silti ovat halunneet jäädä kirkon sisään .

• Christ is King
        Baskeri. kirjoitti:

Ainakin kirkon sisäiset herätysliikkeet ovat erittäin hyvä asia. Ne ovat syntyneet protesteina liian liberaalille raamatuntulkinnalle tilanteissa, joissa kirkon usko on ollut katoamassa.

Keskenään ne ovat hyvin erilaisia. Esim. vanhoillislestadiolaisten mielestä vain he itse ovat oikeassa ja pääsevät taivaaseen, kun taas körttien eli heränneiden käsitys uskosta on vuosikymmenten varrella laajentunut niin, että nykyisin he päästävät taivaaseen jo ilman uskoa olevat ja toisten uskontojen kannattajatkin.

Näiden lisäksi kirkossa on vielä ns. viides herätysliike eli viidesläisyys, jota edustavat mm. Kauniaisten raamattuopisto ja Kansanlähetys. SLEY eli evankeliset on taas vanha herätysliike, joka nykyisin toimii läheisessä yhteistyössä viidesläisten kanssa.Kumpikin korostaa Raamatun arvovaltaa ja luterilaista uskoa, SLEY ehkä vielä luterilaisempana.

Länsirannikolla vaikuttaa vielä pieni länsi - Suomen rukoilevaisten liike, joka on hyvin vanhaa perua ja asenteiltaan hyvin konservatiivinen.

Lisäksi on erilaisia helluntailaisuutta muistuttavia pieniä karismaattisuuteen ja tunne - elämään panostavia ryhmiä, suurimpana niistä Nokian herätys.

Tässäpä tärkeimmät. Valinnan varaa siis on tiukkapipoisesta löysäpipoiseen ja jopa pipottomaan. Yhteistä niille on, että ne ovat (olleet) protestiliikkeitä harhautunutta kirkkoa vastaan, kukin omin painotuksin, ja että ne silti ovat halunneet jäädä kirkon sisään .

Tärkeintä on kuitenkin tulla tuntemaan sydämessään Jeesus Kristus Vapahtajana ja pelastajana, Hän kuoli jotta saisimme kaikki iankaikkisen elämän. Herätysliikkeeseen katsomatta.

• fg
        Christ is King kirjoitti:

Tärkeintä on kuitenkin tulla tuntemaan sydämessään Jeesus Kristus Vapahtajana ja pelastajana, Hän kuoli jotta saisimme kaikki iankaikkisen elämän. Herätysliikkeeseen katsomatta.

Kaikissa herätysliikkeissä on pelastusoppi sama ja sehän se tärkein asia on.

• satakieli

Minä kuulun hellareihin (kuten Nokian Koivisto Helluntai srk. kutsuu)
      Minulla oli ennakkoluuloja helluntalaisia kohtaan. Enkä olisi halunnut liittyä heihin, mutta kun rukoilin Jeesuksen nimessä, mihin seurakuntaan minun tulisi liittyä, tulikin paha yllätys. Jumala johdatti minut sinne. Kolmesti huomautti ennenkuin jäärä uskoin. Aluksi olin epäluuloinen, mutta kun tutustuin Raamattuun , niin huomasin että ei se oppi ole kovinkaan pielessä.(minä olin) "Minä huolin" kyllä samaan taivaaseen ne, jotka uskoo Jeesukseen omana Vapahtajanaan. Olivatpa he mitä seurakuntaa hyvänsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      4062
    2. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3057
    3. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3044
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      43
      2298
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      80
      1173
    6. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1049
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1014
    8. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      365
      985
    9. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      213
      909
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      135
      843
    Aihe