Työttömyysturva ja verotus

ei työttömällä kuluj

Miksi työtöntä rangaistaan myös verotuksessa.. jos olet töissä sinultasaattaa mennä (esim minult atöissä ollessa 14 %) alle 20 % veroa mutta anna olla jos olet työtön niin napataan tasan 20 %. Soitin verotoimistoon ja kysyin syytä moiseen.. vastaus oli ettei työttömällä ole kuluja . Hiivatin hiivatti ei mun menot ole ainakaan pienentyneet .. samaten sairastan työttömänä kuin työssä ja syön kotona enempi kuin jos olisin töissä..saman vuokra ja lapset syövät ihan saman määrän olin sitten töissä tai en.. voi hyvänen aika.. mitä järkeä on nostaa päivärahoja jos vois laskea työtömän verotusta.. tai eikö se olis järkevämpää.

Mutta kyllä se nyt vain niin on ettei työttömällä ole kuluja.. verotoimiston virkailija sen mulle kertoi .!!

8

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23lj54l235th34l65ht4

      Tämähän on joo tosiasia että 2 miljoonan tuloista maksetaan sama veroprosetti kuin 100 euron tulosta.

    • Hae muutosta

      Ainahan voit hakea muutosverokortin etuutta varten!

      • edelleen sama

        Ei tuohon verotukseen mitään muutosta saa.. se nyt on vain fakta että se on 20 % kun ei ole kuluja työttömällä


    • kela

      Hei,

      Kiitos kysymyksestä.

      Kuten nimimerkki "hae muutosta" toteaakin voit hakea muutosverokorttia sosiaalietuuksia varten verotoimistosta.

      Työmarkkinatuki ja peruspäiväraha ovat veronalaista tuloa,
      josta tehdään 20 %:n ennakonpidätys tai sosiaalietuuden verotusta
      varten annetun muutosverokortin mukainen ennakonpidätys.

      Ennakonpidätys on siis automaattisesti tuo 20% mutta jos toimitat muutosverokortin sosiaalietuuksia varten niin verotus voi olla huomattavasti pienempikin.

      Terveisin Kirsi Kelasta.

    • tullen mennen

      Ei kannata hakea muutosverokorttia, vaan nostaa veroprosentti 30%. Joka jumalan vuosi tulee mätkyjä, jos on vuoden esim täysin työttömänä.

      • KOVAT VEROT

        Mulla kävi kans niin et mätkyt tuli vaikka veroa meni 19.5%


    • 20% vero???

      Hmm...

      Itse ainakin sain aika paljon veronpalautuksessa takaisin. Ihan normi veroprosentti tuntui olevan. En sitten tiedä, että luokitellaanko veronpalautus TULOKSI, ja jos vielä silloin olen työtön kun tuo palautus tulee niin menetän sen.

      Mutta ei ainakaan näillä näkymin näytä, että tuosta mitään 20% veroa maksettaisiin ennakkopidätystä lukuunottamatta. Itse tulee nyt veroisssa takaisin joku 400e ja vuodenaikana olin ollut 4kk työharjoittelua intti.

      Ja ei tietääkseni ole työharjoittelussa mitään eroa...

      Joka tapauksessa. Tuo 20% veroprosentti ei ole omalla kohdalla toteutunut.

    • nnj8

      No sulla oli tuloja vain 4kk. toi 20% lähtee oletuksesta että etuutta tulee 12kk.
      silloin lopullinen vero kutakuinkin 20%

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      54
      850
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe