http://timore.puheenvuoro.uusisuomi.fi/60751-rahamonopolille-ei-ole-mitaan-perusteita
Rahapelimonopolille ei ole mitään perusteita
7.2.2011 09:30 Olli Kopakkala uhkapelit, casino, rahapelit, peliautomaatit, hedelmäpelit, peliriippuvuus, uhkapelimonopoli, rahapelimonopoli,
Olen pelannut pokeria aktiivisen epäaktiivisesti koko täysi-ikäisyyteni ajan (ja ehkä hiukan jo ennenkin sitä). Olen sen kautta tutustunut lukemattomiin mielenkiintoisiin ihmisiin ja oppinut paljon esimerkiksi ihmisten kehonkielestä, todennäköisyyksistä ja tietenkin siitä, miten vastapelaajan saa hermostumaan.
Pokeri on myös vienyt paljon aikaa ja rahaa sekä venyttänyt hermoja äärimmilleen. Nämä kolme syytä ovat muodostuneet niin suuriksi, että olen joutunut vähentämään ja lähes lopettamaan pokerin pelaamisen kokonaan. Sen sijaan pelaan vieläkin jonkin verran markettien raha-automaatteja ja baarien blackjack-pelejä. Pokerista olen jonkin verran voitolla, mutta muista uhkapeleistä varmasti joitain tuhansia euroja tappiolla. Silti humalassa baarissa niiden pelaaminen tuntuu aina yhtä hyvältä idealta.
Pokeri eroaa muista uhkapeleistä siinä, että pokerissa pelaat muita pelaajia vastaan ja pelinjärjestäjä ottaa ns. "raken" jokaisesta kädestä. Eli kun esimerkiksi pokerikierroksen potiksi muodostuu 100 euroa, niin pelinjärjestäjä ottaa tästä 5 euroa, riippumatta siitä kuka pelin voittaa.
Markettien hedelmäpeleissä sekä yökerhojen ja pelisalien blackjackeissa pelataan vain pelinjärjestäjää vastaan. Näin pelinjärjestäjän etujen mukaista on se, että pelaaja häviää mahdollisimman paljon.
Pokerissa voi hyvä pelaaja voittaa jatkuvasti, mutta muissa uhkapeleissä ei. Tämä ero on hyvä ymmärtää. Raha-automaateista, ruletista, blackjackista, kenosta, lotosta ym. peleistä ei voi pitkällä tähtäimellä jäädä voitolle. Ne ovat odotusarvoltaan negatiivisia pelejä.
Silti Suomessa on noin 130 000 ihmistä jotka pelaavat näitä pelejä viikottain ja päivittäin. Osa pelaajista luulee vieläpä olevansa peleistä vuosien jälkeen voitolla. Näiden peliongelmaisten rahat menevät RAY:lle, jolla on monopoliasema raha-automaattien ja kasinopelien järjestämisessä.
Raha-automaattiyhdistyksen monopoliasemaa on perusteltu sillä, että sen tuloja käytetään terveys-ja sosiaalialan järjestöjen tukemiseen. Lisäksi RAY kertoo työskentelevänsä rahapelien aiheuttamien ongelmien minimoimiseksi.
Samaan aikaan kuitenkin RAY:n tuloista 80% tulee vahvasti peliongelmaisilta. Tämän lisäksi rahapelien äänet, värit ja toiminnot on rakennettu sellaisiksi, että ne saavat ihmisen addiktoitumaan mahdollisimman vahvasti. Viime vuonna automaatteihin saatiin myös pankkikorttien lukulaitteet, joiden avulla kaikki rahat saa pelattua suoraan omalta tililtään, kansanterveyden hyväksi.
Väitän, että RAY:n mahdotonta ajaa samaan aikaan kahta päinvastaista tavoitetta.
Kaiken tämän päälle on viimeiakaisten vaalirahoituskohujen kautta käynyt selväksi, että RAY:n rahojen jakamisessa tapahtuu vakavia väärinkäytöksiä.
Näillä perusteilla vaadin, että Suomi lakkauttaa uhkapelimonopolin ja päästää ulkomaiset toimijat Suomen pelimarkkinoille. Uhkapeleille voidaan asettaa valtion toimesta esimerkiksi uhkapelivero, jonka kaikki tuotto käytetään peliongelmaisten auttamiseen tai vaihtoehtoisesti peliyrityksille voidaan myydä pelilisenssejä. Tämän lisäksi jokaisen uhkapelin yhteyteen tulisi laittaa sen palautusprosentti selvästi näkyville, jotta ihmiset ymmärtäisivät kuinka mahdotonta näistä peleistä voittaminen on.
Mitä uhkapelimonopolin lakkauttamisesta sitten seuraisi?
Uhkapeleistä saatavat verotulot siirtyisivät suoraan valtiolle. Uhkapeliyritykset rupeaisivat markkinoimaan Suomessa, eli rahaa tulisi lisää sisään. Tämän lisäksi turismi piristyisi kun esimerkiksi Lappiin pystytettäisiin muutama casinokeidas. Lapin eksotiikka varmasti houkuttelisi paikalle European Poker Tourin kaltaisia pelitapahtumia.
Kilpailun vapauttaminen pakottaisi myös RAY:n kehittämään omia palveluitaan, eikä esimerkiksi olisi mahdollista tuoda markkinoille rikkinäistä nettipokeriohjelmistoa, niinkuin nyt on tehty."
RAY peliriippuvaisten ylläpitämä
6
130
Vastaukset
En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi porukka pelaa baareissa black jackia niin huonolla säännöillä (tasapelillä häviät) Kun netiicasinoissa ja garnd casinolla saat tasapelillä pitää panoksesi. Toki garnd casinon 10€ minimipanos voi olla monille liian suuri (ei minulle) , mutta netticasinossa on kuitenkin vaikka ray:n kin netiicasinossa muutaman sentin panoksia. Miksi porukka pelaa niitä monopoli säännöillä olevia pelejä kun parempia kuitenkin on tarjolla. Miksi jengi hakkaa marektissa 90%:ia palauttavia pelejä 50€ päävoittoisia pelejä kun netticasinoissa ja grandcasinolla on jopa 99% palauttavia paljon suuremilla voitoilla.. Aivan ja pokeria toisia vastaan voit pelata jopa voitollisesti.
Lopettakaa kaikki huonojen monopoli pelien pelaaminen, niin ehkä se sitten puretaan. Netissä ei ainakaan käytänössä ole monopolia ja oikeastaan raykin kilpailee netissä. Ihan samat palytechin pelit löytyy muiltakin netticasinoilta. Älkää pelatko huonoja pelejä pelatkaa parempia. Monopolifirmoillakin voit valita paremmat pelit.
suosittelen balckjack jossa tasapelillä ei häviä panosta. videopokereita, varsinkin jos kunigasvärisuorasta on hyvä jackpot tarjolla. vedonlyöntiä järkevästi eli kaikki kohteet singlenä ja vertailet kertoimia eri toimistojen kanssa ja pelaat suurimman minkä löydät. Pokeria jossa vastassa on toiset pelaajat.
Lottoon voi laittaa muutaman euron jos yli 7M potteja on tarjolla. Muihin ei kannata koskea. Niissä häviät varmasti pitkän ajan kuluessa.- fgfhgfjggh
Moi Ilkka
taas jankkaat 'pitkän ajan kuluessa' juttuasi...ei sitä voi sanoa pitkäksi ajaksi jos laitat loton lauantaina ja häviät laittamasi lauantaina. Sama pätee etenkin kolikkopeleihin, napin painallus ja se 10e on tipotiessään tai 20c.
Kuka Ilkka?
Loton pitkä aika saattaa olla miljoona vuotta. Tämä tarkoittaa, että päävoitonkin saanut voi jäädä miljoonassa vuodessa tappiolle.
Kolikkopeliessä EI AINA 10€ tai 20 ole tipotiessään ja joku päivä jää voitollekkin. Kaikki pelikerrat yhteenlaskemalla kolikkopeleissä alkaa kuitenkin tappio olla idiootti varma. Ne samat naamat jotka kolikkopelejä hakkaa on 100% varmasti kaikki tappiolla jos ne laskee kaikki pelikerrat yhteen.- fhgjhj
Sinä olet Ilkka Pitkäjuoksu.
- HeteroGambler1
Nimeni ei ole Ilkka
- fgfgfhfhfh
Olit kirjoittanut Ilkkana erääseen toiseen osioon.
Raidoistaa seepra tunnetaan ja kirjoituksistaan kämpler .
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791766
- 108987
- 94874
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19693- 52674
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42578Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m166531Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä25497Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466