Kumpi väistää? Toki onhan tämä vähän noloa kun ajokortti on taskussa mutta ajattelimpa ainakin selvittää miten se oikeasti menee. Eli siis, jos liityn em. oikealta kaistalta pääväylälle ja minun kaistallani ei ole kolmiota, pitääkö minun väistää vasemmanpuoleista liikennettä, vai väistävätkö he minua (yleensähän oikeelta tulevia väistetään). En tarkoita välttämättä mitään moottori- tai pikatietä, vaan em. kaupungissa olevia tilanteita, jossa on esim. risteyksessä kolme kaistaa: vasemmalle kääntyville, suoraan meneville ja oikealle kääntyville. Otan oikealle kääntyvän kaistan, jä kännyn siis oikealle - väistänkö liittyessäni vasemmalta tulevia vai väistävätkö he meitä?
Liittyessä oikealta kaistalta pääväylälle ilman kolmiota
7
355
Vastaukset
- Mistä olet maksanut?
Mikäs pääväylä se muuten sellainen on, jossa on tasa-arvoiset risteykset? Kun ei ole kolmiota eikä liikennevaloja, vasemmalta tuleva väistää. Asia ei riipu siitä, minne oikealta tuleva on menossa eikä myöskään kaistojen luvusta.
Toivottavasti epätietoisuus tämän asian suhteen ei ole kovin yleinen ajokortin omaavien keskuudessa. Käytäntö opettaa, mutta se voi tulla kalliiksi. - Eix joo
Jälkimmäiselle, tasa-arvoisia risteyksiä saisi nykypykälien mukaan olla, jos anop.rajoitus max 40.
Ensimmäiselle, puhut risteysajosta ja oikealle kääntymisestä, oikealta ja oikean puolelle jäävät menevät ensin tasa-arvoisessa risteyksessä. Eli jos käännyt risteyksessä oikealle, niin menet ennen sitä vasemmalta tulijaa tai vastaantulevaa ja samaan suuntaan kääntyvää. Jos käännyt vasemmalle, väistät oikealta ja vastaantulevia (myöskin samaan suuntaan kääntyviä).
Oletko varma ettei se kärkikolmio ole kaikille risteyksessä? En muista sellaista risteystä nähneeni, missä olisi väistämisvelvollisuudet erilaiset eri kaistoilla, paitsi esim, Porissa, jossa liikennevalot suoraan ja vasemmalle menijöille ja oikealla kääntyjille kärkikolmio (myös muille jos valot pois pelistä). - Uproautoilija
Tässä vielä linkki kyseiseen risteykseen: http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=harjavalta&aq=&sll=62.593341,27.575684&sspn=17.422521,67.631836&ie=UTF8&hq=&hnear=Harjavalta&ll=61.314553,22.145262&spn=0,0.132093&z=14&layer=c&cbll=61.314654,22.145115&panoid=_llunk8fG6vU2T5fwvjIEA&cbp=12,272.17,,0,16.2
Eli siis kuvitellaan että olen tuo harmaa auto, ja vieressäni (minusta katsoen vasemmalla puolella) on toinen auto, joka on siis jatkanut risteyksestään suoraan. Minä (harmaan auton kuljettaja) väistän siis häntä?
Ja tosiaan, tämähän on keskustaa, ja nopeusrajoitus on tuo 40km\h- Kaistamerkinnät
Whats problem, sillä vasemmalta tulijalla on kärkikolmio, hänen pitäisi väistää oikealta tulijoita, eli "harmaata autoa" risteyksessä.
Sama homma vastaantulija väistää, koska harmaa auto on oikealla kädellä siihen nähden.
Kaupunki voisi kaventaa tuon viisteen, niin ei tulisi illuusiota kahdesta kaistasta... Kaistamerkinnät kirjoitti:
Whats problem, sillä vasemmalta tulijalla on kärkikolmio, hänen pitäisi väistää oikealta tulijoita, eli "harmaata autoa" risteyksessä.
Sama homma vastaantulija väistää, koska harmaa auto on oikealla kädellä siihen nähden.
Kaupunki voisi kaventaa tuon viisteen, niin ei tulisi illuusiota kahdesta kaistasta...Vastaantulijoiden kanssa ei ongelmaa ole, kun näyttäisi olevan kaksikaistainen väylä. Siis kumpikin kääntyy omalle kaistalleen, eikä tarvitse väistellä ketään.
Jos osaavat. Kääntyminen on kyllä yksi vaikeimmista asioista liikenteessä. Ilmeisesti.
- urpoautoilija
Huomasin nyt itsekin, että kolmiohan niillä suoraan menevillä on (aika loogista kyllä että siellä kolmio on), joten sehän väistää minua. Ja tosiaan, epäilen suuresti kaupungin kavennuksia, viime henkilö joka toivoi että puiston kukat kävisi joku kastelemassa kuoli yllättäen auto-onnettomuudessa.. :)
- autokoulu for ever
kaistan vaihtaja väistää aina.
Kaiva kirjat esii uudelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt394558Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.532454Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391004Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161975- 107816
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok70804- 48750
- 135749
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,48686- 52680