Mopokortti! Nyt siis autokouluun..ko..?

Mopo ja tytär

Tyttäreni yritti eilen suorittaa mopokorttia. Ei saanut.
Nyt varmaan joudutaan autokoulun penkille. Selvittivät asiaa katsastuskonttorilla, mutta en ihan saanut selkoa.
Onko kellään tietoa, että miten homma jatkuu.
Ajokorttilupa (poliisin) on voimassa vissiin vuoden?

Toisaalta oli hyvä, että tyttö ei saanut korttia. Siis pelkällä teoriakokeella.
Hän jo kokeeseen mennessä sanoi aika viisaasti: "hei jos onnistun kokeessa, niin kuka mut opettaa ajamaan? Kortti silloin mulla on, mutta mitä mä sillä teen, jos en osaa ajaa"?

Maksan mielelläni asiantuntijoille tyttöni turvallisuudesta, mutta autokouluista olen saanut tietoa, että voin ja kannattaa itse jatkaa opettamista.
Pitää vain hakea lupa poliisilta opettamiseen.

Pliis tietoa. En tahdo opettaa hänelle, kuin käyttäytymistä ja sääntöjä. Mopon ajamisesta en tiedä mitään.

17

1106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoa ja taitoa

Mopokorttiin liittyvä kuljettajaopetus ja tutkinto
      Mopokortin saamiseksi 1.6. alkaen tarvitaan teoria- ja ajo-opetusta sekä kuljettajantutkinto,
      joka sisältää teoriakokeen lisäksi joko käsittely- tai ajokokeen. Uudet vaatimukset
      astuvat voimaan heti ilman siirtymäaikaa, joten 1.6. jälkeen opetus on oltava
      annettuna kaikille mopokortin suorittajille. Tähän ei siis vaikuta se onko esimerkiksi
      teoriakoe suoritettu hylätysti ennen lain voimaantuloa.
      Opetus on annettava Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymän opetussuunnitelman
      mukaisesti. Kun opetussuunnitelmat hyväksytty ja ohjeet ajokokeiden vastaanotosta
      ja teoriakokeiden suorittamisesta on päivitetty, löytyvät ne sivuilta
      www.ake.fi/tutvolaatu.
      Opetusta mopon tai kevyen nelipyörän ajo-oikeuden saamiseksi ei saa aloittaa
      ennen 1.6.2011.
      Opetuksen voi antaa joko mopolla tai kevyellä nelipyörällä. Kuljettajantutkinnon jälkeen
      saatava ajo-oikeus oikeuttaa kuitenkin molempien ajoneuvojen kuljettamisen,
      riippumatta siitä kummalla opetuksen ja tutkinnon on suorittanut.
      Mopo
      Opetus: teoriaopetusta vähintään kuusi tuntia, josta vähintään neljä tuntia on yksinomaan
      mopon kuljettamiseen liittyvää opetusta sekä ajo-opetusta vähintään kolme
      tuntia, josta vähintään tunti on käsittelyopetusta ja vähintään kaksi tuntia ajoopetusta
      liikenteessä.
      Tutkinto: teoriakoe ja käsittelykoe
      Kevyt nelipyörä

• 87k

""hei jos onnistun kokeessa, niin kuka mut opettaa ajamaan?"

No ihan itsenäisellä opiskelulla, tarvittaessa sitten jonkun muun opetuksella, tai jopa autokoulun avulla,

Samaten jos saat B-kortin, esim autokoulun VW Golfilla, niin kuka opettaa ajamaan ison peräkärryn kanssa, tai esim ison irtokorillisen perälautanortimilla yms varustetun "pakettiauton" kanssa, koska tommosen 220 leveen, ja 320 korkeen auton ajaminen on vähän erilaista kuin Golfin, vaikka ajoon ei edes vaadita sitä kuorma-autokorttia, vaikka auto onkin täysverinen "pikkukuormuri"

Entäs veneet, ilman mitään koulutusta, saa lähteä ison veneen puikkoihin, esim itselläni ei ole mitään hajua miltä puolin ohitetaan minkäkin värinen tolppa yms.

Sun tekstistä tulee mieleen Kaarinan autokoulun mainos jossa sanotaan näin "Valitsin tyttärelleni autokouluksi Kaarinan autokoulun, koska heillä on opetuskalustona nykyaikainen iso kuorma-auto, jossa on teli-akseli takana, sekä jakaja- ja aluevaihteisto, kyllähän nyt muiden autokoulujen "pakuja" osaa jokainen ajaa... Heikkilä naurahtaa" no itse ajoin autokoulun juurikin tuollaisella "pakulla" tossa vajaa 3 v sitten, (ja pääsin inssin läpi, koska osasin perussasiat, eikä pakotettu opettelemaan turhaan mitään) ja tämän ajan olen ajanut erilaisia kuorma-autoja, isoja ja pieniä, pakujen ja kuorma-autojen näköisiä. mutta helmikuussa jouduin viiikon verran ajamaan Keskon pakaste/kylmä-autoa jossa oli tosiaan kolme akselia ja vaiheita oli 4 sekä aluea ja jakaja eli 16, ja menihän tohon opetteluun semmonen muutama minutti, mutta "selkäytimestä" noi nappulat tuli vasta loppuviikossa. samalla tavalla se auto kuitenkin kääntyy ratista, polkimet samoilla paikoilla yms kuin esim puntossa

• ikikikikikikikikikik

Olet kiki sekasi

• 88y

Kuka v...n ääliö tämä 87k on? Vastauksissa ei niin järjen häivääkään. Onko tämä tosiaankin se samainen Kiki, joka aikoinaan pilasi tämän koko palstan ajatuksen.

• ===0====

Joo,tuntuu nyt vaan olevan niin että ei ole autokoulut varautuneet tohon mopokortti rumbaan ku lakia hierottiin edes takas ja ei ollu varmaa milloin se tulee.Ei taida kaikki halukkaat päästä edes autokoulu kurssille ja toi opetuslupa turvallisuus-tunnin järjestäminen on jo kiven alla,moni autokoulu ei edes niitä järjestä.
      Nyt vielä kun on kesä ja kesälomat ni ei tule kovinkaan paljon uusia moppoilijoita tänä kesänä.
      Hinnat pelkälle opetukselle tuntus olee 500€ paremmalla puolel ja sit vielä vajaa 100€ muita kuluja.

• opo-ope

===O====
      Olet oikeassa. Lakia todellakin hierottiin edes taks sen verran, että edet tutkintotoimistolla tai edes Trafissa ei tiedetä kaikkia kommervenkkejä vielä, vaikka laki tuli jo voimaan.

Oman kouluni puolesta pahoittelen tilannetta, mutta en aloita mopo-opetusta vielä, vaan kuulostelen hetken verran tilannetta.

• ===0====

Mutta luultavasti "opo-ope" saa paskaa niskaan kun ei järjestä opetusta vaikka syy on laki uudistuksessa??

• opo-ope

===O====
      Näinhän se menee.

• JUICE::::::::::::

Trafilla väitettiin että on kyllä autokoulut ja katsastus asemat saaneet ennakolta kirjallista materiaalia jo hyvissä ajoin tästä mopokortti uudistuksesta.?
      On vaan ehkä jäänyt lukematta?
      Se ihmetyttää miksi ei anneta sitä opetuslupa opetukseen tarvittavaa tuntia juuri missään.Oisko rahan ahneus.
      Ja minusta olisi järkevää et jos autokoulu ei lain voimaan tullessa järjestänyt mopokortti/opetuslupa opetusta niin sitten ei saa järjestää myöhemminkään.
      Sekä kumpakin opetus muoto on oltava.

• x-race 08

Eli seuraavaksi pitäisi varata teoratuntien aika. Mulla Kaarinassa oli 6h teoriaopetusta. Sitten sen jälkeen suoritetaan teoriakoe ja sitten ajotunnit ja ajokokeet ja käsittelykokeet. Itse menen tänään ajamaan ajotunteja. olis pitäny syntyy ennen 1.06 :D

• tsumbb

Tosiaan nyt on tullu tämäkin laki voimaan, olisi kaverin kannattanu alottaa vähän aikasemmin tämä kortin hommaus ni olis säästäny paljon euroja (hän siis jo aikuinen mutta auto olisi turha valinta hänen liikkumisillaan, ja kalliskin)

Itse hommasi aikoinaan kortin niin taisi olla vähän päälle 50e ja teoriakoe. Joillain niinkin mukavasti meni tilanne että tarvinnut koko korttia hommata.

• Moppedi

Mopokorttia opetusluvalle haaveilevalle voin kertoa, että vaikka sinulla olisi B-tutkintoa vastaava opetuslupa voimassa, niin se ei päde mopon opetukseen. Tässä on aikamoinen rahastuksen maku, koska mielestäni B- vaatimukset ovat laajemmat kuin M-opetuksessa. Tämän myönsi tutkinnon vastaaottajakin, jolta tiedon sain....mutta minkäs teet

• Mopo ja tytär

Olen himpun eri mieltä Moppedin kanssa.
      Ensinnäkin jo mopon paikka kaistalla/tiellä ja ajoradalla ei ole itsestäänselvyys B-kortilliselle. Toinen asia on jarrutustekniikka ja jarrujen käyttö eri tilanteissa. Mopossa kun sattuu olemaan kaksi eri jarrua. Kolmas asia on muun liikenteen seuraaminen. Mopoilijan täytyy ottaa huomioon huikeasti enemmän mahdollisia riskitilanteita, koska hän on suojaton ja autoilijat eivät välttämättä huomaa mopoa. Myös turvavälien pitäminen mopoööa edellä ajavaan on asia, jota B-kortillinen ei osaa ajatella.
      Tarkoitan tällä sitä, että autoilijat tulevat liian lähelle mopoa, koska mielessään mittaavat turvavälin seuraavaan autoon.
      Asioita olisi enemmänkin, mutta tässä jo alkua....

Ajokorttiuudistus oli tosi hyvä asia ja ei siinä mielestäni ole rahastuksen makua yhtään. Maksoin autokoululle mielihyvin heidän pyytämänsä summan ja tyttökin kehui opetuksen saatuaan, että nyt hän uskaltaa lähteä ajamaan. Silti häntä vieläkin pelottaa autoilijat.
      Ps. olen ketjun aloittaja ja aika monenlaista mielipidettä täällä on. "Rahastus" kuullostaa pahimmalta, kun kyseessä on kuitenkin oma lapsi.

• Moppedi

Saatat olla eri mieltä, mutta olen opettanut opetusluvalla 3 lastani autolla ajamaan teoriaopetuksineen. Saattaisi sinustakin tuntua turhauttavalta, jos yhtäkkiä muutut "epäpäteväksi" opetuslupaopettajaksi! Kaksipyöräisellä on ajettu mökkiteillä koko lapsuus ja sekä kyydissä kaupunkiliikenteessä.

• ===0====

Samaa mieltä "Moppedin" kanssa.Itse opettanut opetusluvalla autoilemaan yhden ja nyt yhden mopoilemaan.Ja kun katselee noita jotka on saanut kortin autokoulussa ja kyselee niiden tietoja niin ei aina hyvältä näytä.Luulen että ei se opetuksen laatu ole sen huonompaa oetusluvalla kuin autokoulussakaan.
        Ja autokoulut ei tietysti mielellään järjestä sitä opepetuslupaa varten tarvittavaa tuntia koska se on heiltä pois.Selitykset on että ei kannata pitää jne....

• PT

Missä sait käytyä tuon turvallisuustunnin? Itse olen kiertänyt kaikki autokoulut, eikä mikään autokoulu järjestä. Pitääkö opiskelijalla olla inssissä ajopuku päällä? Miten järjestit yhteydenpidon ajotunneilla?

• ===0====

Turvallisuus tunnin piti eräs autokoulu.Ovat aika kitsaita niitä järjestämään ilmeisesti joka paikassa,kun silloin menee hyvin maksava asiakas.
      Ei ole inssiä vaan käsittely koe.Normi ajo varustus,farkut ,takki,kengät ja kypärä.
      Puhelimen handsfree toimi ajossa aivan mainiosti,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe