Sak.12
9. Mutta sinä päivänä minä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan. 10. Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.
Sakarja profetoi Herran paluuta eli sitä kun Jeesus, joka lävistettiin palaa öljymäelle.
Jahve tulee
9
106
Vastaukset
- - helel -
"Sakarja profetoi Herran paluuta eli sitä kun Jeesus, joka lävistettiin palaa öljymäelle. "
Jeesus ei ole Jehova. - älä turhaan lausu
Mitä se -helel- koko ajan puhuu tyhmiä.
Jehova on ruma sana, sitä ei pidä käyttää.
Jahve – Vanhasta testamentista (erityisesti toorasta) löytyvä Jumalan nimi, joka on hepreaa ja tarkoittaa Minä olen tai Minä olen se, joka minä olen.
Elohim (hepr., monikollinen muoto), kuvastaa sitä että yhdessä Jumalassa on kolme persoonaa. Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Vanhassa testamentissa Jumalan niminä myös Sebaot - (hepr.) JHWH, El Shaddai, El, El Roih, El Bethel ym. ym.
Yksi kymmenestä käskystä varoittaa: "Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu" ( 2. Moos. 20:7)
Yleisen käsityksen mukaan juutalaiset alkoivat käsikirjoitusjäljennöksissään korvata JHWH:n sanalla ADONAI (=Herra), koska pelkäsivät Jumalan nimen turhaa lausumista.- - helel -
Mitäpä sinä minua nimeltä kutsut, puhu kirjoittajasta vaan. Älä lausu nikkiäni turhaan, sillä se on pyhä pyhä.
Jehova on hyvä sana, paljon parempi vaihtoehto kuin Jahve.
Toorasta ei löydy nimeä Jahve. Sieltä löytyy nelikko JHVH, eikä sen tarkasta lausumistavasta ole tietoa. Jahve ei ole oikea muoto.
"Elohim (hepr., monikollinen muoto), kuvastaa sitä että yhdessä Jumalassa on kolme persoonaa. Isä, Poika ja Pyhä Henki."
ELohim on pelkkä pluraali sanasta eloah, eikä sillä ole mitään tekemistä monipersoonaisen jumalan kanssa. Paitsi tietenkin niiden mielestä, jotka palvovat kolmipersoonaista voittamattoman auringon jumalaa, joka on syntynyt 25.12.
"Vanhassa testamentissa Jumalan niminä myös Sebaot - (hepr.) JHWH, El Shaddai, El, El Roih, El Bethel ym. ym."
Heprealainen sana el = jumala tulee sanasta mahtava, voima, vahvuus...
juontanee ugaritin kielisestä sanasta jumala.
El Echad merkitsee: Yksi Jumala
El Emet = Totuuden Jumala
El Tsaddik = Oikeamielinen Jumala
El Shaddai = Kaikkivoiva Jumala
El Elyon = Kaikkein Korkein Jumala
El Olam = Ikuinen Jumala
El Roi = Jumala joka näkee minut
El Yisrael = Israelin Jumala
jne.
Kaikki nuo oikeastaan eivät ole nimiä, vaan kuvaavat jumalan ominaisuuksia.
"Yleisen käsityksen mukaan juutalaiset alkoivat käsikirjoitusjäljennöksissään korvata JHWH:n sanalla ADONAI (=Herra), koska pelkäsivät Jumalan nimen turhaa lausumista. "
Käsityksesi lienee takataskusta tempaistu, sillä juutalaisilla on tetragrammi vieläkin raamatussaan. Nimi kuuluu olla siellä missä se on, sitä vain ei lausuta turhaan vaan se korvataan jollain muulla sanalla kuten hasem (se nimi), tai adonai jne.
Älä pilkkaa jumalan nimeä. - ????
"Elohim (hepr., monikollinen muoto), kuvastaa sitä että yhdessä Jumalassa on kolme persoonaa. Isä, Poika ja Pyhä Henki."
Monista eri jumalista käytetään VT:ssä nimitystä elohim, olivatko ne kaikki kolmiyhteisiä ? Muun muassa israellilaisten naapurikansojen jumalat, joista sanottiin että ne olivat heidän "elohim"?
- UM
. 9 Ja sinä päivänä on tapahduttava, että minä etsin syytä tuhota kaikki kansakunnat, jotka tulevat Jerusalemia vastaan.
10 Ja minä olen vuodattava Daavidin huoneen päälle ja Jerusalemin asukkaiden päälle suosion ja hartaiden pyyntöjen hengen,
ja he katsovat varmasti häneen, jonka he lävistivät,
ja varmasti he valittaen surevat häntä,
kuten ainoaa poikaa valittaen surraan;
ja on oleva katkera valitus hänen takiaan, kuten on katkera valitus esikoispojan takia.
11 Sinä päivänä on oleva suuri suruvalitus Jerusalemissa, kuten Hadadrimmonin suruvalitus Megiddon laaksotasangolla.- minuskeli
UM vääristelee Raamattua tässäkin
and they shall look upon me whom they have pierced, an. Tämä pätkä on King James Version 1611 Raamatusta.
und sie werden mich ansehen, welchen sie zerstochen haben, und werden, sanoo German Luther Biebel 1912.
10. Mutta Davidin huoneelle ja Jerusalemin asuvaisille tahdon minä vuodattaa armon ja rukouksen hengen; sillä heidän pitää katsoman minun puoleeni, jonka he lävitse pistäneet ovat; ja pitää valittaman, niinkuin joku valittaa ainokaista poikaansa, sanoo vuoden 1776 Biblia
så att de se upp till mig, och se vem de hava stungit. Och de skola hålla dödsklagan efter , sanoo Svensa Bibeln
- Armeijoiden Jehova
"Sebaot"-sanasta..
.Armeijoiden Jehova
Tämä ilmaus, joka esiintyy Raamatussa eri muodoissaan 283 kertaa,
on käännös heprean sanoista Jeho‧wah′ tseva‧ʼōt′.
Selvästi suurin osa sen esiintymistä on profeetallisissa kirjoissa, varsinkin Jesajassa, Jeremiassa ja Sakarjassa.
Paavali ja Jaakob käyttivät tätä ilmausta (kreikaksi translitteroituna) kirjoituksissaan lainatessaan profetioita tai viitatessaan niihin
(Ro 9:29; Ja 5:4; vrt. Jes 1:9).
Heprealaisen sanan tsa‧vaʼ′ (yks.; mon.: tseva‧ʼōt′) perusmerkitys on kirjaimellinen sotilaista koostuva armeija tai taistelujoukko,
kuten 1. Mooseksen kirjan 21:22:ssa,
5. Mooseksen kirjan 20:9:ssä ja monissa muissa raamatunkohdissa.
Ilmausta käytetään kuitenkin myös kuvaannollisesti, esimerkiksi kun puhutaan ”taivaista ja maasta ja koko niiden armeijasta”
tai ”auringosta ja kuusta ja tähdistä, kaikesta taivaiden armeijasta”
(1Mo 2:1; 5Mo 4:19).
Monikkomuotoa (tseva‧ʼōt′) käytetään joitakin kertoja israelilaisjoukoista, esimerkiksi 2. Mooseksen kirjan 6:26; 7:4:ssä,
4. Mooseksen kirjan 33:1:ssä
ja psalmeissa 44:9 ja 60:10.
Joidenkin tutkijoiden mielestä sana ”armeijat” ilmauksessa ”armeijoiden Jehova” tarkoittaa enkelijoukkojen lisäksi israelilaisarmeijaa ja elottomia taivaankappaleita
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että siinä tarkoitetut ”armeijat” ovat pääasiassa,
jos eivät peräti yksinomaan, enkelijoukkoja.
it-1FI s.193-194
Herra Sebaot= Armeijoiden Jehova - Herra Sebaot ?
Sotajoukkojen Jumala
Herra Sebaot tarkoittaa sotajoukkojen, järjestettyjen joukko-osastojen, Herraa. Voimme loukkaantua siihen, kun Herra ilmoittaa olevansa sotajoukkojen Jumala – mitä ihmettä se oikein tarkoittaa?
Nimeä käytetään kahdella tavalla....
http://www.nokiamissio.com/helsinki/index.php/opetus-mainmenu-26/kristityn-el-mainmenu-135/214-herra-sebaot.html- ????????????????????
Ev.lut. virsi Herra Sebaotista on niin pyhä, ettei sitä edes netissä julkisteta?
VIRSI ?
http://evl.fi/Virsikirja.nsf/0/68554f29f5e41903c2256df30040cbd0?OpenDocument
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1107622
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1095301Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163536Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p293527Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352574Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191886Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3561530Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961521Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?651373Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311366