Ulkomailta työttömäksi Suomeen

tietämätön2

Olen työskennellyt norjassa melkein 6 vuotta. Olen ollut liiton ja työttömyyskassan "ulkomailla oleva" jäsen. Viimeksi saanut ansiopäivärahaa 2005. Olen juuri muuttanut takaisin ja ilm. työnhakijaksi. Vaaditaanko minulta millainen työssäoloehto ennenkuin voin anoa ansiopäivärahaa työttömyyskassasta? Entä karenssiajat?

1

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

      Hei ja kiitokset kysymyksestäsi!

      jos haet työttömyyskassasta työttömyyskorvauksia, sinun tulee täyttää 34 viikon työssäoloehto. Myös toisessa EU/ETA-maassa tehdyn työn voi lukea työssäoloehtoon, jos sinulla on kyseisen maan toimivaltaisen viranomaisen antama E301-lomake tai U1-lomake, joka todistaa työskentely- ja vakuutuskaudet kyseisessä maassa (Norja on ETA-maa). Paluutilanteessa on aina ilmoittauduttava työ- ja elinkeinotoimistoon, kuten olet tehnytkin.

      Ulkomailta paluun pääsääntönä on, että sopimusmaassa (EU-/ETA-maat ja Sveitsi) hankitut vakuutus- ja työskentelykaudet voidaan lukea E301- tai U1-lomakkeella Suomessa työssäoloehtoon, jos olet työskennellyt Suomessa välittömästi ennen työttömyyttä vähintään 4 työssäoloehdon täyttävää kalenteriviikkoa ja kuulunut sen ajan suomalaiseen työttömyyskassaan.

      Ansiosidonnaisen päivärahan perusteena oleva palkka määritellään silloin tästä Suomessa tehdystä vähintään neljän viikon työstä. Lisäksi edellytyksenä työskentelykausien huomioon ottamiselle on, että olet liittynyt Suomessa työttömyyskassaan kuukauden kuluessa siitä, kun lakkasit olemasta sopimusmaan työttömyysvakuutuksen piirissä. Lisäksi sinun tulee kuulua Suomen sosiaaliturvan piiriin, jotta työttömyysetuutta voidaan maksaa.

      Pohjoismaisen sopimuksen mukainen paluumuuttaja, joka palaa viiden vuoden kuluessa Suomeen, voi kuitenkin saada työttömyyspäivärahaa ilman neljän viikon työssäoloa. Lähetettyjä työntekijöitä, muissa kuin EU/ETA-maissa työskennelleitä ja rajatyöntekijöitä koskevat omat säädöksensä.

      Asian monimuotoisuuden vuoksi sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan työttömyyskassaasi Suomessa ja tiedustella jäsenyysasiasta ja työssäoloehdon täyttymisestä sieltä tarkemmin. TE-toimistosta voi kysyä mahdollisista karenssiasioista. Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan omavastuuaika on seitsemän työtöntä päivää tai seitsemää työtöntä päivää vastaava aika, jolloin henkilö on ollut työttömänä työnhakijana TE-toimistossa.


      Ystävällisin terveisin,
      Tiina työttömyyskassasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      355
      650
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe