Ulkomailta työttömäksi Suomeen

tietämätön2

Olen työskennellyt norjassa melkein 6 vuotta. Olen ollut liiton ja työttömyyskassan "ulkomailla oleva" jäsen. Viimeksi saanut ansiopäivärahaa 2005. Olen juuri muuttanut takaisin ja ilm. työnhakijaksi. Vaaditaanko minulta millainen työssäoloehto ennenkuin voin anoa ansiopäivärahaa työttömyyskassasta? Entä karenssiajat?

1

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

Hei ja kiitokset kysymyksestäsi!

jos haet työttömyyskassasta työttömyyskorvauksia, sinun tulee täyttää 34 viikon työssäoloehto. Myös toisessa EU/ETA-maassa tehdyn työn voi lukea työssäoloehtoon, jos sinulla on kyseisen maan toimivaltaisen viranomaisen antama E301-lomake tai U1-lomake, joka todistaa työskentely- ja vakuutuskaudet kyseisessä maassa (Norja on ETA-maa). Paluutilanteessa on aina ilmoittauduttava työ- ja elinkeinotoimistoon, kuten olet tehnytkin.

Ulkomailta paluun pääsääntönä on, että sopimusmaassa (EU-/ETA-maat ja Sveitsi) hankitut vakuutus- ja työskentelykaudet voidaan lukea E301- tai U1-lomakkeella Suomessa työssäoloehtoon, jos olet työskennellyt Suomessa välittömästi ennen työttömyyttä vähintään 4 työssäoloehdon täyttävää kalenteriviikkoa ja kuulunut sen ajan suomalaiseen työttömyyskassaan.

Ansiosidonnaisen päivärahan perusteena oleva palkka määritellään silloin tästä Suomessa tehdystä vähintään neljän viikon työstä. Lisäksi edellytyksenä työskentelykausien huomioon ottamiselle on, että olet liittynyt Suomessa työttömyyskassaan kuukauden kuluessa siitä, kun lakkasit olemasta sopimusmaan työttömyysvakuutuksen piirissä. Lisäksi sinun tulee kuulua Suomen sosiaaliturvan piiriin, jotta työttömyysetuutta voidaan maksaa.

Pohjoismaisen sopimuksen mukainen paluumuuttaja, joka palaa viiden vuoden kuluessa Suomeen, voi kuitenkin saada työttömyyspäivärahaa ilman neljän viikon työssäoloa. Lähetettyjä työntekijöitä, muissa kuin EU/ETA-maissa työskennelleitä ja rajatyöntekijöitä koskevat omat säädöksensä.

Asian monimuotoisuuden vuoksi sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan työttömyyskassaasi Suomessa ja tiedustella jäsenyysasiasta ja työssäoloehdon täyttymisestä sieltä tarkemmin. TE-toimistosta voi kysyä mahdollisista karenssiasioista. Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan omavastuuaika on seitsemän työtöntä päivää tai seitsemää työtöntä päivää vastaava aika, jolloin henkilö on ollut työttömänä työnhakijana TE-toimistossa.

Ystävällisin terveisin,
      Tiina työttömyyskassasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 530
      8438
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      4
      3642
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1975
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      157
      1123
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      766
    6. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      712
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      64
      670
    8. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      28
      663
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      617
    10. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      34
      588
    Aihe