Pihassani on iso määrä perennoja, joita olen istuttanut vuosien varrella.
Mutta kasvien välissä on joko vuohenputkea tai vuohenkelloa. Ne leviävät laajana mattona joka kohtaan, ja mikään ei niihin auta. Revin niitä kaksin käsin, mutta aamulla paljaassa kohdassa on taas pieni taimi nousemassa. Varsinkin vuohenkello on salamannopea.
Tätä olen jatkanut vuodesta toiseen, eikä loppua näy.
Miten ovat muut ikäryhmän puutarhurit menetelleet? Onko samoja kokemuksia?
Oletteko selviytyneeet voittajina?
Minulla on vielä taistelutahtoa jäljellä.
Päättymätön taistelu
16
1147
Vastaukset
- Ramoona*
Asumme itse rakentamassamme talossa ja olin tarkkana, kun tämän puutarhan istutukset perustettiin. Alle ja sivuille tuli juurimatto ja oikeaoppiset maa-ainekset päälle. Rikkaruohoja tietysti aina tulee, mutta mennen tullen nyppäisen niitä. Kun on tiheä istutus, ei jää rikkakasveille niin paljon tilaa. Vuohenputken kanssa taistelu saattaa olla toivotonta - ehkä on paras nostaa perennat ylös, jakaa ne ja tehdä koko penkit uusiksi. Olen myös nurmikolta vallannut alaa laittamalla pohjalle sanomalehtiä ja siihen laittanut kohopenkin, reunoja voi helposti tukea vaikka turveharkoilla. Vaihdamme usein kasveja ystävien kesken, ja syynään visusti, ettei tule juolavehnän tai vuohenputken juuria mukaan. Peruna- ja vihannesmaata haraan usein. Jauhosavikka siellä koettaa nostaa päätään yli muiden, mutta onneksi se on helppo pois kiskaistava.
Voikukkaa helottaa tähän aikaan nurmikossa, mutta ahkeraan leikkaamalla se pysyy aisoissa. Voikukat ja vuohenputket voi tietysti syödäkin, monet muutkin rikkaruohot. Vuohenkellohan on kaunis kasvi, ja annan sen rauhassa kilpailla sellaisilla kulmilla, joilla on luonnonmukaisia tai rotevia kukkia. Ainakin kultapiisku, vuorikaunokki ja päivänkakkara ja lyhtykoiso sille pärjäävät. Lyhtykoison oransseja siemenkotia jaan syksyllä runsaasti koristetarkoituksiin, se leviää kuin vuohenputki, varoitan...
Leppoisia taisteluhetkiä Sinulle ja muillekin mullanmöyriijöille, pysyy pirteänä, kun on jotain vastusta ! Hyvä filosofia on myös antaa kaikkien kukkien kukkia, ihan konkreettisestikin. - sinisirkku-
Vuohenputken kanssa olen kamppaillut myös kaksin käsin tontin ulkolaidoilla.
Lopulta sain sen kuriin Roundopilla. Se häipyy silloin juurineen. Kukkapenkkien perennoihin se ei päässyt leviämään, ja vaikeaa onkin suihkuttaa siinä.
Ottaisin ainetta kulhoon ja penslaisin pullasutilla kasvia:D Sitä kun ei saa osua yhtään muihin kasveihin, jotka kuolevat myös. - sinisirkku-
Makriina nyt erehdyin! Koiranputkea tarkoitin. Luin tuolta Googlesta, että mullanvaihtoa suositellaan koko penkalle saadakseen sen pois.
Miksi ei siihenkin tehoaisi Roundop, puuvartinenhan se ei ole! - Makriina ek
Kesämökillä pihamme sulautuu metsään ilman vaiheita. Siellä ovat koiranputki, horsma ja vuohenputki voittamattomat. Revin ne irti pihan reunasta, mutta metsää riittää joka suuntaan. Mitään lopullista ei saa niissä oloissa tehdyksi.
Mutta eivät ne niin pahasti edes häiritse siellä, kun pihanurmi sentään pysyy tasaisena ja monet istuttamani pensaat ja muut ovat sentään etualalla. Siellä ei kasvin koolla ole väliä. Mitä isompi ja korkeampi, sen parempi.
Kaupunkipihassa voisi tietysti kuvitella, että poistaisi kasvit ja mullat, panisi alle juurimattoa jne . lisäisi uudet mullat ja istuttaisi kasvit takaisin.
Se on vain teoriassa, sillä ei ole traktoria eikä muuta kaivinkonetta vajassa. Lapiohommana se ei käy, sillä piha on sen verran suuri, että voimat loppuisivat isommaltakin talkooporukalta.
Mökillä onnistuin vähentämään vuohenputken kasvua levittämällä mustaa muovia tiheimmälle kasvupaikalle. Auttoi tilapäisesti.
Mutta puutarhurin ilojahan ne kitkemisetkin ovat.- Palsami :(
Meille tunkee paukkubalsami naapurin rakentamattomalta tontilta.
Se on kanssa riesa, josta ei pääse.
Tämän päivän sanomalehteen oli listattu ei toivottavien vierasperäisten kasvien nimiä. Isolle jättiputkelle kokonaan hävitettäväksi v. 2020.
Myös Lupiinia hävitetään, samoin Kurttulehtiruusua.
Ainakaan Lupiinin hävittäminen tuskin onnistuu tienvarsilta. Lienee jo Kainuuta myöten komistamassa keskikesää.
Sillä on erikoinen tapa saada pitkäaikaisilla kasvupaikoilla erivärisiä vaihtoehtoja. Jotkut ihmiset mouruavat; mitäs niitä niittelette, komeita kasveja.- Makriina ek
Lupiinihan on ihan mukava väriläiskä tien penkoilla. Eihän siellä anneta minkään kasvin rehoittaa, kun ajavat koneella kaiken matalaksi joka kesä. Komea lupiini ehtii kukkaan ennen hävitystyötä.
Mutta kotipihaan sitä ei sovi päästää leviämään. Se valtaa kyllä kaiken tilan.
- merihuisku
Nosta koko penkki nurin,vaikka osa kerrassaan ,jos et jaksa kerralla . Sitten pohjalle suodatin kangas puhdistetut kukat uuden mullan kanssa, lannoita ja kastele alkuun päivittäin.ole kokenut ,muista heinistä ja kanervista,suopursuista. heta
- (&
Minulla on vitsauksena ollut ohdake,karraksi myös kutsutaan.
Koko puutarha on aina vaaravyöhykkeessä.
Siinä on pitkä juuri jota on vaikea kaivaa maasta ja sitten ne violetit
kukat jotka hahtuvina lentää raja-aidoista välittämättä.
On kuin tämä nykyinen EU!
Myrkkyjen kanssa ei aina haluaisi toimia ja eipä se paljon hyödytä,koska
läheisiltä pelloilta ja ojien reunoilta tulee heti uusi annos.
Joskus olen ihmetellyt,ettei niitä hävitetä,leikata tai myrkytetä ennenkuin ne tulee kukkaan,ei,vaan syksyllä,kun kaikki kukat ovat tuleentuneet ja hahtuvina lentäneet ympäri tienoota,sitten ne tyhjät varret ajellaan koneilla pois!
Sellainen loputon taistelu minulla myös. - ähäkutti !
Sellaista se on kun vieraat valloittavat maan. Tulevat kysymättä ja valtaavat elintilan, syrjään vaan kaikki alkuperäinen.
Se on sitä etnistä värikkyyttä niin katukuvassa kuin kukkapenkeissä. Olkaa vaan iloisia mamujen suosijat ! Makriina aina niitten puolesta puhumassa, mutta kotiin ei otettaisi, olkoon yhteiskunnan harteilla ja muualla kuin kotinurkilla. On niin hienoo olla muka suvaitsevainen, kunhan ei turhan läheltä liippaa.
Joku jo myrkkyä ehdotti, joku pois repimistä, eiköhän ole paras ennalta varmistaa etteivät tänne pesi tuhokasvit ja tuhoihmiset ollenkaan !Otampa kanta minäkin. Minäkin olen ollut hirveän tarkka noiden rikkakasvien kanssa, kun mullakin on tätä kukkaplantaasia sen verran paljon, että en mitenkään pärjäisi jos monivuotiset rikkaruohot pääsisi rehoittamaan. Ja mitään suurempia alueita ei olekkaan päässyt syntymään. Vuohenkello yhden kivikon päällä nyt laajentuu, mutta täytyy ottaa se työn alle.
Vuohenputken alkuryntäyksen tapoin myrkyllä.
Sain naapurilta ukonhattuja, en edes ajatellut istuttaa niitä kukkapenkkeihin. Istutin niitä pläntin tuonne metsän rajaan. Ja ei aikaakaan kun vuohenputkia alkoi ilmestyä juureen, vaikka muka puhdistin ne. Syksykesällä niitä oli rehevänä jo neliön alalla. Vetaisin kirurgin hanskan käteeni, ja sen päälle puuvillahanskan, jonka kastelin läpimäräksi rondupilla, ja sitten lotrasin kasvustoa kädelläni. Syksyllä läntti oli jo ihan puhdas, istutin sen täyteen idänunikkopuskia, ja siellä ne nyt kukkavanaa työntää, eikä ainuttakaan vuohenputkea, eikä mitään muutakaan heinää juurella.
En yleensä ole myrkkyjen puolesta puhuja, kyllä se kuokka on paras ystävä näissä hommissa, mutta olen nähnyt tämän vuohenputken ryntäyksen, niin pelotti jo sen verran, että turvauduin myrkkyyn. . Ja täytyy sanoa, että kyllä tehosi.- Makriina ek
Onkohan sinulle jäänyt levy päälle?
- Makriina ek
Makriina ek kirjoitti:
Onkohan sinulle jäänyt levy päälle?
Vastasin Ähäkutille, mutta vastaus ei mennyt hänen kirjoituksensa jatkoksi. Miten on meneteltävä, jos haluaa vastauksen jollekin kirjoittajalle?
Olen havainnut, että jotkut merkitsevät niin nimimerkin kuin kellonajankin vastauksensa alkuun.
Itse en sitä muista, enkä huomaa, ja sitten jälkikäteen huomaan vastanneeni ihan toiseen ajatukseen kuin oli tarkoitus.
Nytkin siis viestini meni marja-liisa41:lle!
Mielenkiintoista nähdä, mihin tämä viesti nyt asettuu!
Kiva lukea kukistanne, tuttua oli tuo "vihulaisten" hävittäminen aikoinaan minullekin. Oon muuten huomannut, että käytän usein sanaa - aikoinaan...no, niinhän se onkin, aikoinaan sitä ja nyt tätä.
On kummallista ajatella, miten monesta olen joutunut luopumaan, mitä olen pitänyt tärkeänä ja rakkaana. Ihmiset ovat asia erikseen, heistä en nyt puhukaan, vaan kaikista kukista, viljelemisestä, rakkaistakin ympäristöistä.
Jostain luin, että luopuminen ja kestäminen, ei menneen haikailu, kasvattaa sekin ihmistä ihmisenä.
Maa, mihin olen kasvattanut, on ollut vahvaa, kasvattanut kaiken istuttamani siemenistä kukoistukseen saakka. Voi puhua vähän vertauskuvallisestikin...mihin ryhtyy, sen tekee tosissaan.
Olen kiitollinen kaikelle menneelle, niin paljon onnea ollut. Toden totta, aina olen aloittanut uudesta luopumisen jälkeen.
Nyt on vuorossa enää kukkien pienviljely, eilen laitoin neljä pelargoniaa "terassilleni", noin 2,5x4 metriä. Tämä riittää, ihmisellä on vaan hyvä olla kauneutta ja viihtyisyyttä ympärillään. Siemenistä kasvattamani krassit jo aika tavalla ryöpsähtivät kasvamaan lämpimän tullessa, keltaiset ja ruskehtavat orvokit amppeleissaan kestävät sään kuin sään. Sitkeästi nousevat myös jokuset 5-6 vuotta sitten saamani Iranin siniset kukat, ja siellä Iranissa minun antamani krassien siemenet.
Nyt on hyvä näin.- Makriina ek
Paras puutarha onkin sellainen, että se toimii itsekseen vuodesta toiseen. Siihen minäkin olen pyrkinyt, mutta ne mokomat vuohenputket vaan valtaavat alueen. Jos en niihin iske, ne tukahduttavat kaikki istutukset.
Kesämökin piha-alue on perustettu 1940-luvulla. Siellä on vielä paljon alkuperäisiä kasveja.
Alkaa olla kohta perinnepiha. - sinisirkku-
Minäkin olen sekä helpottunut, että iloinen pienemmästä pihasta. Suurin osa siitäkin on laatoitettu, reunoilla kuunliljoja ja ruusupensasta syysasteria ja syysleimuja. Omanapuu ja muutama tuija, ei vaadi mitään hoitoa, rikkaruohoja nypin mielikseni noin pieneltä alalta.
Terassille en laita edes ruukkukukkia, pelkkiä yrttejä somistaa nyt apupöydällä.
Etupihan rhododendro ja rivi kotkansiipisaniaista saa riittää-- ja tuija.Isännöitsijä ajaa nurmen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️851758Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1201174YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä581036- 62926
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74836- 57790
Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli78789Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029786Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39757Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.43756