Moi
Olin tänään pienessä kolarissa bussin kanssa. Tilanne oli senverran epäselvä, että paikalle kutsutut poliisit eivät osanneet ratkaista tapausta paikanpäällä vaan aloittivat siitä rikostutkinnan.
Omasta mielestä itse ajoin liikennesääntöjen mukaan ja vika oli vastapuolessa.
Siksi kysynkin täältä, jos täällä olevat osaavat ottaa kantaa siihen kuka oli oikeassa.
Tapahtumapaikka löytyy google mapsista, kun kirjoitatte osoitteeksi
( http://maps.google.fi/ ) Itsenäisyydenkatu 44, Pori. Zoomatkaa tilanne katunäkymäksi ja kuvitelkaa tilanne seuraavan tarinan mukaisesti.
Olen ajamassa liikenneympyrään Tampereentien suunnasta tarkoituksenani tehdä ympyrässä u-käännös samaan suuntaan mistä olin tulossa.
Huomatkaa, että liikenneympyrässä omassa ajosuunnastani tultaessa bussit liittyvät samaan ympyrään bussilaiturilta. Olin ehtinyt ajamaan ympyrää noin neljännesosa kierroksen kun huomasin että bussi kiilaa oikealta eteeni. Jäin tavallaan sisäkaarteessa kuristuvaan kiilaan, joka supistui umpeen kun iso bussi alkoi kääntämään itseään. Bussi on ajamassa ympyrästä suoraan eteenpäin suuntaan jossa kuvassa on suojatiellä ihmisiä. Ilmeisesti bussi ei nähnyt autoani, koska ei vauhtiaan edes hiljentänyt kun kolisi. Itse yritin tehdä väistöliikkeen niin paljon vasemmalle (samalla nopeuden pienentäessä lähes nollaan) kun vain on mahdollista, mutta bussi ajoi minua etukylkeen vasemmalle. Liikenneympyrässä on sisäosassa kolme ajosuunnan indikoivaa merkkiä. Pelti rytisi miun suunnasta katsottuna toisen merkin kohdalla.
Kummassa on tässä tilanteessa vika? Itsehän olin mennyt ympyrää jo hyvän hetken, koska olin ehtinyt sitä jo kiertää neljännes (tai kolmannesosan).
Jos katsotte tarkkaan niin sekä bussilla että minulla on kolmio. Miten väistämisvelvollisuus menee tässä tilanteessa?
Väistämisvelvollisuus liikenneympyrässä
19
1363
Vastaukset
- 325233rgf43
Riippuu kumman keula on ollut ensin liikenneympyrässä.
Sillä on silloin etuajo-oikeus ympyrässä. - tuossako ?
- Masentunut autoilija
Itseasiassa tuo osoite, jonka annoin on epätarkka. Kirjoittakaahan google mapsiin Keskusaukio 2, pori ja zoomatkaa paikkaa lähinnä oleva liikenneympyrä. Tampereentie yhtyy tähän liikenneympyrään. Tämä on tapahtumapaikka.
Anteeksi, kun neuvoin paikan harhaanjohtavasti aluksi. Tuo linkkisi on väärä. - 1+9
Väistämisvelvollisuus on liikenneympyrään tulevilla.
- voi huvikseen ajaa
Näin on että voit ajaa vaikka vuoden siinä ympyrässä jos olet ensin mennyt kukaan ei saa tulla..
- Masentunut autoilija
Kyllä tiedän tuon säännön. Ongelmahan tässä on se, että molemmat ajoivat liikenneympyrään (samasta suunnasta, eri ajoradoilta!). Voit arvioida, että olin ehtinyt ajamaan ympyrää 1/4-1/3 kierrosta sisäkaarteessa, kun bussi kiilasi ajoradan tukkoon oikealta tullessaan kun käänsi ympyrässä nokkaansa. Bussit kun ovat aika kömpelöitä tehdessään käänöksiä. Törmäsin bussin keskiosaan.
- ...
Jokainen pitää pysyä omalla kaistalla. Jos bussi on tullut sinun kaistan puolelle, on mielestäni asia selvä. Bussi syyllinen.
- minä vaan
njaa.... no toisaalta bussi ei saa ryövätä kaistaa toiselta, vaikka se on käytännön pakko. Pitää odotella, että viereltä mennään ohi tai tajutaan odottaa. Mutta miten vitussa onnistuit kolaroimaan bussin keskiosaan? Sehän on tullut ympyrään jo vaikka kuinka pitkälle. Eikö jarrut toiminut, ajoitko nakit silmillä vai mitä? =D Sinä olet rikkonut ainakin varovaisuussääntöjä ja tervettä järkeä, eikä bussikuski saa lainata käytössä olevia kaistoja ja ja... en ihmettele että oli poliiseilla ihmettelemistä. Ei herranjestas :D Ei kannata kysellä täällä, koska oikeasti ihmiset ei tiedä liikennesääntöjä, ja vielä vähemmän jaksaa perehtyä sun juttuus. Kysy mieluummin joltain toiselta poliisilta.
- minä vaan
ettei hei olis käynyt niin että tulit vähän vauhdilla ja nakit silmillä ympyrään yhtä aikaa bussin kanssa? hehe :D Sori. En tiedä. En katsonut ympyrää, enkä mistä päin tulitte. Bussin keskiosaan...
- Öööööö?
miten se oikein meni jos bussi oli ja tuli oikelta mutta autos kolhiintui vasemmalta,ajoitko peruuttamalla?
- Porilainen ansa
Hmm. ehkä se ketä törmäsi, kun ei tuohon oikein kahta rinnan mahdu.
Näin satunnaisesti Porissa käyvänä olen todennut siellä olevan enemmänkin näitä erikoisuuksia ja samalla helposti ansoja toispaikkakuntalaisille... - tinanappi kertoo
älä mieti turhaa, kyllä poliisi setä kertoo ja se pitää varmasti paremmin kuin tämän palstan "asiantuntijoiden" viisaudet.
- luotan poliisiin
Näin on. Täällä esitetyt "tiedot" ja "viisaudet" ovat mutuilua. Poliisin sana on laki, ja faktaa.
- Poliisi valvoo lakia
luotan poliisiin kirjoitti:
Näin on. Täällä esitetyt "tiedot" ja "viisaudet" ovat mutuilua. Poliisin sana on laki, ja faktaa.
Poliisin sana ei ole mikään laki, vaan poliisin tehtävänä on:
- oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen
- yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen
- rikosten ennalta estäminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen.
- 17
Ja loppujen lopuksi kyllä bussiyhtiöillä on sellaiset pykälänikkarit, että loppujuoksussa jäät toiseksi näin on ollut aina. Siksipä ne bussikuskit vitut välittää säännöistä ja kaista ajoista.
- otjkhoep
"Olin ehtinyt ajamaan ympyrää noin neljännesosa kierroksen kun huomasin että bussi kiilaa oikealta eteeni. Jäin tavallaan sisäkaarteessa kuristuvaan kiilaan, joka supistui umpeen kun iso bussi alkoi kääntämään itseään. Bussi on ajamassa ympyrästä suoraan eteenpäin suuntaan jossa kuvassa on suojatiellä ihmisiä. Ilmeisesti bussi ei nähnyt autoani, koska ei vauhtiaan edes hiljentänyt kun kolisi. Itse yritin tehdä väistöliikkeen niin paljon vasemmalle (samalla nopeuden pienentäessä lähes nollaan) kun vain on mahdollista, mutta bussi ajoi minua etukylkeen vasemmalle."
Tämä ei nyt millään mene kaaliin että miten se bussi voi kolhia sinua vasemmalle puolelle??!! Tuossa tapauksessahan teidän olisi pitänyt ajaa toisianne vastaan? - Roxene
Hyvin yksinkertaista. Ympyrässä ajavia ajoneuvoja väistetään.
- Roxene
Ja toista vuotta pohdit, voitko julkaista neuvosi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse1184907Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1163979Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2253926Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202275Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801396- 1371394
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1741384En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5871281- 531165