Olisiko vinkkejä miten lähteä selvittämään isoisän joukko-osastoa sotien aikana?
Isoisän palveluspaikka kateissa.
17
974
Vastaukset
- A ja O
Perustiedot ovat syntymävuosi(varusmies vai reserviläinen) ja kotipaikka Talvi tai jatkosodan alkaessa.
- 0809
1923 Oeimatila
- HumKand
Sotilasarkisto Helsingissä Sörnäisissä. Lähetä sinne pyyntö.
- Kantakortti...
Tilaa kantakortti ukistasi Kansallisarkistosta. Se on julkinen asiakirja. Saat sen tilattua netissä.
http://www.arkisto.fi/fi/arkistolaitos/kansallisarkisto/aineistot-ja-kokoelmat/soernaeisten-toimipisteen-aineistot/
Se maksaa jotain, ei paljon.- Etsivä3
Moi,
en piässy linkistä etteenpäen. Ukkia ja ukin palveluspaikkaa ja tehtävää Rukajärveltä etsin.
- resv. YLILUTI
no missäs päin sun isoisäs on luntustellu silloin.
edes läänin jos kehtaat kertoa. kyllä nyt monet ettii paappansa juttui.
mun kotikyläs tehtiin 1971 kirja nimeltä "tässä kotikylän nimi" sotaveteraanit 1917-1941, käy kirjastos kattoos jos löytys.
pappas kylän hautuumaal on sankari lehto jossa saattaa olla mainittuna etsimäs kompanja tasolle vapaus ja tavi ja jatkosodasta.
mutta hei tee mitä tykkäät mä en välitä. - Polvivika.
Hyvin ikävällä tavalla taso laskee sitä myöten kun kuviot läpikäyneet veteraanit poistuvat viimeiseen iltahuutoon.
Ja vielä väitetään, että pojasta polvi paranee. - lätsä pekka
Ollaan me nuoret aika lökäpäksyjä nykyään. vaan jos samanlaiseen jytinään jouduttais nyt niin kyllä se sisu sieltä pinnan alta löytyy perkele!
- resv. YLILUTI
HEH.
me emme voi joutua samanlaiseen kakofoniaan koska suomessa ei ole enää suomen hevosia.
ja jos olisi niin maailman eläinten suojelu orkanisaatio poikotoisi suomea ja estäisi mokomaa tapahtumasta.
- resv. YLILUTI
mahtoi pappas olla hylkiö.
- lätsä pekka
onko yliluti ollut rättivarastolla töissä?
- resv. kapt.
se vaa et tollaset yhen kysymyksen ihmeet, ihmetyttää.
tartteeks ne potkun persuuksille, vai mitä ihmettä.
mutta hei !!! en mä välitä.
- suku rakas
Minun pappa piileskeli peruna kuopassa koko jatkosodan,,eipä kyllä saanut mitaliakaan, vaikka kuori perunat valmiiksi.
- 36
Niin ja isääs tehdessä lirautti kusta senverran paljon joukkoon, että sitä on näköjään riittänyt toiseen sukupolveen asti.
- Ja setäni....
Setäni karkasi rintamalta kesän 1944 alussa ja matkasi kotiinsa heinätöihin. Hän pukeutui hameeseen ja laittoi huivin päähänsä. Setä oli muiden naisten mukana heinäpellolla töissä.
Samaan aikaan isäni ja hänen muut veljet olivat Kannaksella rintamalla. Isäni haavoittui kohtalaisen pahasti, eikä hänestä enää sodan jälkeen ollut kunnolla työhön.
Se setäni ratkaisu oli aivan hänen omansa tapa, ei kai häntä juuri voi siitä syytellä. Nyt on jo liian myöhäkin, aika on tehnyt tehtävänsä. - resv. KAPT.
Ja setäni.... kirjoitti:
Setäni karkasi rintamalta kesän 1944 alussa ja matkasi kotiinsa heinätöihin. Hän pukeutui hameeseen ja laittoi huivin päähänsä. Setä oli muiden naisten mukana heinäpellolla töissä.
Samaan aikaan isäni ja hänen muut veljet olivat Kannaksella rintamalla. Isäni haavoittui kohtalaisen pahasti, eikä hänestä enää sodan jälkeen ollut kunnolla työhön.
Se setäni ratkaisu oli aivan hänen omansa tapa, ei kai häntä juuri voi siitä syytellä. Nyt on jo liian myöhäkin, aika on tehnyt tehtävänsä.pirät meitä liian viisaina.
KERRO MITÄ SE SETÄS TEKEE NYT.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2575209Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204221- 604011
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363637- 513590
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413345Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv122733Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202606- 232516
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo632409